Miksiköhän Opeleita vain muutama Endurance kilpailuissa?

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
ilaClepO
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 16 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ilaClepO »

On tossa tullut seurattua Suomen suosituinta (harrastaja määrissä mitataen) koppiautojen rata-ajoluokkaa elikkä Endurance Saloon kestävyysajoja parina kesänä, ja baijerilaisia riittää (E30 325i), vain jokunen GSi 16V ja Calicca, joista toisin yksi on kuulemma entinen touring saloon. Luulis sekaan mahtuvan enemmän opeleita.

jos lajista lisää haluaa tietää niin http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Nopeus.htm linkki "19 Endurance" näkyy lisää. Noin lyhykäisyydessään: kisat kestää 4 - 6h, 4 - 6 eri kuskia per tiimi ja 20L tankataan kerralla, autot -72 - 90, ei nelari, ei turbo, alle 3L, max 6 syl, vakio imu ja pakosarjat, ei lukkoa. Valmistajan ilmoittama moottoriteho max 177hv.

_________________
Calibra Turbo 4x4 - My Treasure

- Do You Feel The Force? -

<font size=-1>[ This Message was edited by: ilaClepO on 2004-01-26 23:42 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: ilaClepO on 2004-01-26 23:44 ]</font>
Tommi T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi T »

Mihinkäs unohdit Endurance Racing luokan? Itseäni ottaa suunnattomasti päähän se että tiedotusvälineissä ja muuallakin jätetään mainitsematta racing kokonaan. Itse ajan racing luokassa ja täytyy sanoa että on suunnattoman hauska luokka. Porukka ei ole liian tosissaan ja autoja ei tarvitse säästellä koska ne eivät ole kalliita. Monilla on sellainen harhaluulo että autot ovat surkeita ja hitaita. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Saloonia vapaammat säännöt sallivat vapaamman rakennuksen ja luokassa näkyykin välillä aikas eksoottisia vehkeitä. Myös renkaissa ollaan paljon edellä saloonia, racingissä kun ajetaan slikseillä ja saloonissa kuviorenkaalla. Edellä mainituista syistä johtuen racingin kärkiautot ajavat kovempia kierrosaikoja kuin saloonin.


Ooppeleita saisi kyllä tosiaan olla enemmän. Viimekesän racing kisoissa oli muutama B Ascona, A Ascona, Omega 3000, E Kadettaja ja yksi D Kadett. Itse ikävä kyllä en aja ooppelilla vaan mitsubishi galant 2.3 turbo dieselillä. Ensi kesänä voi olla että ajan yhden jäsentenvälisen kisan omalla C Kadetillani.

Tommi / Team 1000

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tommi T on 2004-01-27 21:28 ]</font>
ilaClepO
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 16 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ilaClepO »

eipä tohdi kommentoida lajia, josta ei ole omakohtaisia kokemuksia tai näkemyksiä. Racing on kuvauksestasi päätellen varmasti hieno harrastus sekin.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Aihe sopinee paremmin tähän ryhmään, johon siirsin sen.

Säännöt ilmeisesti suosivat noita BMW:n 325:sia (esim jos säännöissä kiellettäisiin kuutoskoneet tai tehoraja olisi hieman alempi, niin 16V-Opelit voisivat olla kovempi sana), joten niillä on helppo pärjätä kuin antaa tasoitusta esim. 20 hv tehottomammalla Opelilla. Ja Opelin V6 ei taas ole kilpakäytössä niin hyvä kuin C20XE esimerkiksi (mm. painavampi). Tämä nyt on pelkkää spekulointia, kun itse en ole lajia seurannut tai harrastanut.

Vuosia sitten itsekin harkitsin kovasti tuohon sarjaan menemistä, ja kalustona olisi silläkin porukalla ollut tosiaan BMW 325. Ei ollut silloin vain mahdollisuutta lähteä, vaikka pyydettiin mukaan.
ilaClepO
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 16 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ilaClepO »

kiitosta, tämä on oikea paikka.

toissa kesänä GSi 16V tais aika monta kapinaa voittaa, kun selvisivät kolmella välitankkauksella. Jotkut bemut tais käydä seitsemänkin kertaa tankilla... 6h kisassa.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

C20XE + Vectra A-X tai Calibra on paperilla sopiva

Vectra 2000 eli 2,0-16v C20XE A-X on ajanut kärkeen joissain kilpailuissa

vaatii vain paljon työtä päästä kärkeen

uskomattoman paljon laittavat teamit aikaa yksityiskohtiin
Avatar
Juho Anttila
'Senator'
'Senator'
Viestit: 519
Liittynyt: 14 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kokemäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juho Anttila »

Mekin tätä funtsittiin mutta sai nyt jäädä vielä odottamaan. Tosin meidän autoehdokki ois ollu fx corolla 4a-gella.

Tuo pikku nyprääminne varmaan johtuu vain ja ainoastaan säännöistä, pakko panostaa siihen mihin voi kun ei voi lyödä kalleinta alustaa, parasta konetta mitä rahalla saa. Mielestäni oikein hyvä luokka!
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

Opeleihin saa meiltä endurance salooniin mm

KW 2-way adjustable race suspension

jäykemmät venttiilinjouset

metallikannentiiviste

miedot viritysnokat hydr

säädettävät nokkapyörät

polyuretaanipuslat

kilpajarrupalat kilpasatuloihin

kilpaistuimet, ohjauspyörät ja ajovarusteet

alumiinivauhtipyörät

kilpakytkimet 228mm ja 184mm

-----------

moottorin nokkien ajoitus ja ecu:n ohjelma on säädettävä tarkkaan jarrupenkissä
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2004-01-28 11:59, ProStreet wrote:
C20XE + Vectra A-X tai Calibra on paperilla sopiva
En tunne sääntöjä, joten tämä voi mennä metsään ja syvälle, mutta laitetaan kumminkin.

Eikö Kadett-E GSi 16V olisi sopivin vaihtoehto, mikä bemarille tehossa hävitään, niin se painossa voitetaan.

10% painon pudotus vastaa helposti yli 5% tehonlisäystä.

j.h

edit:

Niin tuo 10% painon pudotus vastaa myös helposti 5 % pasäästöä. Siis Kadetin kannalla edellen...

Yks tutun piti rakentaa Calibra kapinoihin, täytyykin tutustua, ehtikö hän sinne, vai veikö ralliautoilu voiton.

<font size=-1>[ This Message was edited by: jpisteh on 2004-02-10 10:32 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

jonkun täytyy vain kehittää moottorin ohjelmia (boxin sisälle saa muuttaa ohjelma)

johtavat teamit käyvät dynossa ja ajavat paljon kierroksia radalla ja tutkivat erlaisia ajotapoja (mm vaihtokierrokset jne) ja testaavat jopa 4 erilaista nokka-akselivaihtoehtoa jne

ps vakioimusarja ja kaasuläppäkotelo vaaditaan sarjassa

20XE/C20XE on pienellä kulutuksella suhteessa tehoon jo vakiona eli sen pitäisi olla hyvä aihio

vrt esim BMW M20 jota on kehitetty jo muutama vuosi, sehän on vain 2v/syl

alusta ei ole ongelma, valmiita ratkaisuja jousitukseen ja pusliin saa Opeleihin meiltä
mukana tulee mm alustavat säätöarvot
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2004-02-10 10:14, ProStreet wrote:
johtavat teamit käyvät dynossa ja ajavat paljon kierroksia radalla ja tutkivat erlaisia ajotapoja (mm vaihtokierrokset jne) ja testaavat jopa 4 erilaista nokka-akselivaihtoehtoa jne
Dyno säätämiseen tulee haastetta, kun hakee tehojen lisäksi pientä kulutusta. Silloin päästään lähelle sulamisrajaa ja helposti. Joten dynossa säätöjen haku vaatii tietoa, aikaa, kärsivällisyyttä ja paljon bensaa.

j.h
Avatar
jman
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja jman »

Osa hyvin pärjäävistä 325i:sta on varustettu 2,7l koneella (525e E28 tai alkup 325 eta). 2,7 alakerta ja 323i/325i:n kansi = huhujen mukaan yli 200 hv. Ja päällepäin täysin 2.5:sen näköinen.
- 8 x Calibra + Vectra C 1.9 Cdti Opc-Line + Mokka X 1.4T Opc-Line -
juha777
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 183
Liittynyt: 06 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Turku/lemu

Viesti Kirjoittaja juha777 »

oon hämmästelly samaa! eikös juuri tosta opelin 2.0 16v moottorista olis sika hyvä lähtee liikkeelle, pääsis varmaa aika helpol kunnon teho lukemaan ilman et kulutus ja hinta karkaa käsisitä!! ja kun lisä puntit sijottaa oikein ni ei voi olla huono vaihtoehto...
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tällä suunnalla taas ihmetellään miten jatketaan harrastusta jos vaikka päästäisiin nykyisestä kalustosta eroon (myydään samarat ralliin ja radalle :lol: ).. Endurance olisi ainakin luokka missä saa ajaa riittävästi. Luisuaihiotakin on visioitu kovasti mutta siitä lisää joskus paremmalla ajalla.

Aihioita kun on ihmetelty, niin miten olisi gsi-corsa vai olisiko suoraan kadetti (vai peräti astra) fiksumpi vaihtoehto lähteä rakentamaan.. Tosin kun mihinkään noista ei ole valmista sälää kuin yksi pehmenevä corsan koppa niin ei kukaan sano että sen on pakko olla ooppeli 8)

Sinänsä houkuttelisi tuo XE koneena ja omien mutuilujen ja kokemusten perusteella kevyempi etuvetoinen ei kärsi siitä lukottomuudesta yhtä pahasti kuin takavetoinen. Käytiin jo kerran katsomassa yhtä puimuria mutta se kuivui kokoon yhtä nopeasti kuin keksittiin lähteä katsomaan..
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

kumimuumi kirjoitti: Aihioita kun on ihmetelty, niin miten olisi gsi-corsa vai olisiko suoraan kadetti (vai peräti astra) fiksumpi vaihtoehto lähteä rakentamaan..
Uskoisin, että Kadett olisi parempi kevyemmän korin puolesta, mutta Astrassa taitaa olla vähempi peltitöitä.

j.h
Vastaa Viestiin