Mitenkäs tuota FIA-sääntöä penkkien kiinnityksestä täytyisi oikein tulkita? Saako käyttää maalaisjärkeä vai pitääkö tehdä tismalleen kuvan mukaan?
Kysymys juontaa juurensa siitä, että omaan autoon tuli hitsattua tuommoiset vahvikeputket helman sisään ja nyt pitäisi miettiä minkälaiset penkkien kiinnitykset tekee.
Tuossa FIA:n ohjekuvassa penkin kiinnityksen auton puolen vahvikelaput muttereineen hitsataan helmakoteloon kiinni. Saisiko minun autoni tapauksessani hitsata nuo vahvikelaput tuohon helman suorakaideprofiiliputken kylkeen (siihen täytyisi vielä hitsata lisäosa kiinnityspisteen kohdalle), vai täytyisikö poikkiputket nostaa ylemmäs ja hitsata auton puoleiset vahvikelaput alkuperäiseen helmakotelopeltiin (tismalleen FIA kuvan mukaisesti)?
Kaiken järjen mukaan tukevampi tulisi, kun tekisi kiinityksen tuohon paksumpaa materiaalia olevaan profiiliputkeen. FIA-ohje sanoo, että helmakoteloon porataan reiät, joihin vahvikelapun mutterit mahtuvat menemään. Tuo antaisi olettaa, että vahvikelapun kuuluu olla nimenomaisesti aivan kiinni alkuperäisessä pellissä. Saako alkuperäisen helmakotelon ja tuon vahvikelapun välissä olla itse tehty tukevampi kiinnitysrakenne vai ei? Saako siis tehdä paksummasta materiaalsta huomattavasti helmakoteloa tukevamman kiinnityspisteen?
Myöskin "kardaanitunnelin" puolelle tekisi mielellään tukevammat kiinnitykset putkiprofiilia hyödyntäen.
Omasta autosta olisi tarkoitus tulla lähinnä katukilpinen ratapäivälelu, mutta ajattelin nyt kuitenkin tehdä varmuuden vuoksi penkkien kiinnitykset ja kaaret sääntöjen mukaisiksi, jos vaikka joskus innostuisi ajamaan esim. Time Attackia.
Penkkien kiinnitys FIA-sääntöjen mukaan?
Penkkien kiinnitys FIA-sääntöjen mukaan?
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Re: Penkkien kiinnitys FIA-sääntöjen mukaan?
http://mr-racing.fi/wp-content/uploads/ ... eJ2008.pdf
Tuolta löytyy kansalliset säännöt penkin kiinnityksestä.
Omaan Astraan tuli 20x40x3mm profiilista helmasta "kardaanitunneliin".
Vahvikelätkät päihin 3mm levystä noin 40x80mm
Ilman sisäholkkeja.
Tuolta löytyy kansalliset säännöt penkin kiinnityksestä.
Omaan Astraan tuli 20x40x3mm profiilista helmasta "kardaanitunneliin".
Vahvikelätkät päihin 3mm levystä noin 40x80mm
Ilman sisäholkkeja.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq