V8 Supercars Australia
V8 Supercars Australia
Tänä yönä ajetaan legendaarinen Bathurst 1000 km Mount Panoraman radalla Australian New South Walesissa, tuo näkyy livenä ekaa kertaa itselläni Motors TV-kanavan kautta. Aikaisempina vuosina on joutunut ostamaan dvd-levyjä tai aussikontakteilta saamaan tallenteita kisasta, mutta nyt sen näkee livenä.
Äsken tuli lämmittelyluokkina V8 Utes-autoja ja 60-70-lukujen autoja (Monaroita, Falconeita, Camaroita, Mustangeja, Escorteja ym.) jotka ajoivat todella kovaa nekin... itse kisan alkua tässä vielä odotetaan, mutta tosiaan 1000 km ja 161 kierrosta on tulossa. Mount Panorama on yksi maailman hurjimmista radoista, lähes samaa luokkaa Nürburgring Nordscheifen kanssa ja Laguna Secaa hurjempi, mutta sen kanssa vähän samantapainen.
Nykyäänhän kisassa on mukana vain Holden Commodore ja Ford Falcon automalleina, mutta kilpailu on rajua, autot tasaisia, eikä niissä ole liikaa high techiä että ohituksetkin onnistuvat.
Äsken tuli lämmittelyluokkina V8 Utes-autoja ja 60-70-lukujen autoja (Monaroita, Falconeita, Camaroita, Mustangeja, Escorteja ym.) jotka ajoivat todella kovaa nekin... itse kisan alkua tässä vielä odotetaan, mutta tosiaan 1000 km ja 161 kierrosta on tulossa. Mount Panorama on yksi maailman hurjimmista radoista, lähes samaa luokkaa Nürburgring Nordscheifen kanssa ja Laguna Secaa hurjempi, mutta sen kanssa vähän samantapainen.
Nykyäänhän kisassa on mukana vain Holden Commodore ja Ford Falcon automalleina, mutta kilpailu on rajua, autot tasaisia, eikä niissä ole liikaa high techiä että ohituksetkin onnistuvat.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: V8 Supercars Australia
Onneksi ei tommoset kanavat näy, ei mene yöunet. Täytyy tyytyä Aussi-kilpailujen seuraamiseen youtubesta. Bathurst on ratana upea ja meidän mittapuun mukaan melkoisen vaarallinen. Öh niinhän edellä jo kirjoitettiinkin enpä editoi siltikään . Utet on kyllä uskomattoman rumia autoja, vähän kuin elCamino mutta nykyaikaa.
Re: V8 Supercars Australia
Ei pystynyt katsomaan livenä, kun rupesi torkahtelemaan siinä aamuyöllä... ei kun digiboksi tallentamaan ja vieläkin tuota nyt katsotaan aamu-unien jälkeen hieman viiveellä.
Sen lisäksi että nuo V8 Supercarsit ovat hienoimpia moderneja kilpa-autoja, kun perustuvat oikeisiin katuautoihin, mutta tehoa on sopivasti ja sopiva määrä racepalikkaa, niin sen lisäksi ne eivät ole mitään hitaita koppimopoja, suoranopeudethan tuolla ovat sellaista 280-290 luokkaa... autoilla joissa siis ei ole mitään DTM-tyylisiä monokokkeja. Mutta sen lisäksi tuo tv-toteutus on todella upeaa, varikkopysähdyksissä niillä on mm. kamera kepin päässä joka voidaan tyrkätä pyöränaukkoon kun äijät säätävät jousitusta pysähdyksen aikana tai vaikka vaihtavat jarrupalat siinä näppärästi kuumista kisajarruista. n. 6 varikkopysähdystähän tuon kisan aikana tehdään, joissa tehdään kuskinvaihtoja (2 kuskia pitää olla), huolto- ja säätötoimenpiteitä ja tankkausta, vaikka noissa onkin 120 litran tankit. Lisäksi selostajilla on kokonainen kori, ja irrallinen tekniikka joista voivat näyttää ja selittää teknisiä asioita vaikka jonkun auton ongelmaa selittäessään.
Ja teamit pistävät dataa faneille suoraan facebookiin ja omille kotisivuilleen kisan aikana, mutta niitä nyt ei enää voi käyttää kun katsoo tätä loppukisaa tallenteena, mutta suorana katsoessa sekin toi paljon lisäinfoa. Ei vain tosiaan pystynyt valvomaan... tuo lähetys kun kesti kuitenkin Suomen aikaa ilta-yhdstätoista sunnuntaiaamuun klo 10 saakka eli 11 tuntia putkeen, josta itse kisa noin 6,5 tuntia. Mutta katsellaan tämä loppu nyt tallenteena. Kenguru hyppi äsken radan yli...
Sen lisäksi että nuo V8 Supercarsit ovat hienoimpia moderneja kilpa-autoja, kun perustuvat oikeisiin katuautoihin, mutta tehoa on sopivasti ja sopiva määrä racepalikkaa, niin sen lisäksi ne eivät ole mitään hitaita koppimopoja, suoranopeudethan tuolla ovat sellaista 280-290 luokkaa... autoilla joissa siis ei ole mitään DTM-tyylisiä monokokkeja. Mutta sen lisäksi tuo tv-toteutus on todella upeaa, varikkopysähdyksissä niillä on mm. kamera kepin päässä joka voidaan tyrkätä pyöränaukkoon kun äijät säätävät jousitusta pysähdyksen aikana tai vaikka vaihtavat jarrupalat siinä näppärästi kuumista kisajarruista. n. 6 varikkopysähdystähän tuon kisan aikana tehdään, joissa tehdään kuskinvaihtoja (2 kuskia pitää olla), huolto- ja säätötoimenpiteitä ja tankkausta, vaikka noissa onkin 120 litran tankit. Lisäksi selostajilla on kokonainen kori, ja irrallinen tekniikka joista voivat näyttää ja selittää teknisiä asioita vaikka jonkun auton ongelmaa selittäessään.
Ja teamit pistävät dataa faneille suoraan facebookiin ja omille kotisivuilleen kisan aikana, mutta niitä nyt ei enää voi käyttää kun katsoo tätä loppukisaa tallenteena, mutta suorana katsoessa sekin toi paljon lisäinfoa. Ei vain tosiaan pystynyt valvomaan... tuo lähetys kun kesti kuitenkin Suomen aikaa ilta-yhdstätoista sunnuntaiaamuun klo 10 saakka eli 11 tuntia putkeen, josta itse kisa noin 6,5 tuntia. Mutta katsellaan tämä loppu nyt tallenteena. Kenguru hyppi äsken radan yli...
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: V8 Supercars Australia
Utet on tekniikaltaan vähän enemmän vakioita kuin nuo 4d sedan-malliset V8 Supercarsit, mutta niiden kisa on melkein vielä reikäpäisempää, etenkin kun ne autot on todella kevytperäisiä...motorsport kirjoitti:Onneksi ei tommoset kanavat näy, ei mene yöunet. Täytyy tyytyä Aussi-kilpailujen seuraamiseen youtubesta. Bathurst on ratana upea ja meidän mittapuun mukaan melkoisen vaarallinen. Öh niinhän edellä jo kirjoitettiinkin enpä editoi siltikään . Utet on kyllä uskomattoman rumia autoja, vähän kuin elCamino mutta nykyaikaa.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: V8 Supercars Australia
Seuraavassa kilpailussa Gold Coast 600:ssa Bundaberg Red Teamin Holden Commodoressa on kansainvälisenä kuljettajana Mika Salo. Kyseisessä kisassa joka teamilla on oltava vakiokuskin lisäksi joku sarjan ulkopuolinen kuljettaja ja nimilista on kyllä erittäin korkealuokkainen, touring car- ja formulaluokkien entisiä maailmanmestareitakin on useita. Bathurstissa yksi Bundaberg Red Racingin auto meni 6 kertaa ympäri, toivottavasti niillä on niitä autoja enemmänkin, se Fabian Coulthardin ajama auto ainakin meni "aika" rikki. Toinen teamin auto oli 25. Bathurstissa.
Tämä kisahan on 23.-24.10.2010.
Tämä kisahan on 23.-24.10.2010.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: V8 Supercars Australia
Ei hassumpi sarja ole myöskään tää euroopan versio:
Ja on siellä pari VXR8:kin
Ja on siellä pari VXR8:kin
007 ja Pallosalama
Re: V8 Supercars Australia
Ei tuo ihan sama sarja ole, mutta aika vastaava kyllä tosiaan. Viime vuonnahan tuota eurooppalaista (italialaispohjaista) Superstars-sarjaa näytettiin ilmaisella Urheilukanavalla, mutta tällä kaudella sen tilalle tullut Nelonen Sport ei ole sitä näyttänyt. Mutta tuo Motors TV joka näyttää tuota Australian V8 Supercars-sarjaa näyttää myös tätä Superstars International Series-nimellä tänä vuonna kulkevaa sarjaa, se kun on laajentunut Italiasta aika lailla. Kalusto on hienoa, takavetoista ja V8-moottorista ja vaihtelevampaa, kun säännöissä ei ole rajoitettu autojen merkkejä, vain moottorin tyyppi veekasiksi.Anzah kirjoitti:Ei hassumpi sarja ole myöskään tää euroopan versio:
Ja on siellä pari VXR8:kin
VXR8:seja ei tarkalleen ottaen sarjassa ole, vaan Chevrolet Luminoita, mutta se on kyllä ihan vastaava HSV periaatteessa kuin Vauxhall VXR8:kin, mutta siviilimallina vasemmalta ohjattava. Ulkonäössä noissa HSV:issä on pientä eroa Holdeniin, kuten takavalot ym. pienempää. VE-Holden-perustainen auto kuitenkin ja käytännössä sama auto. Superstars International Seriesissähän on Holden-HSV-Chevy Luminalla ajanut menestyksekkäästi mm. entinen F1-kuski Johnny Herbert.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: V8 Supercars Australia
No nyt kun tarkemmin kattoikin, niin konepellissähän onkin chevyn merkki ja googlellakin löyty.
MUTTA, aika sekasikiö Chevyksi on tuo Herbertin auto, kun se pyörähtää (kohdassa 5:15) näkyy hyvin, että takavalot ja sivuilma-aukot on VXR8:sta samoin kuin etumaskit ja puskimen aukot. Luminassa ne on erilaiset:
Lumina: http://www.netcarshow.com/chevrolet/200 ... per_08.htm
http://www.netcarshow.com/chevrolet/200 ... per_04.htm
VXR8: http://www.zcars.com.au/images/vauxhall-vxr8-ls312.jpg
http://www.carforums.net/reviews/makes/ ... vxr808.jpg
MUTTA, aika sekasikiö Chevyksi on tuo Herbertin auto, kun se pyörähtää (kohdassa 5:15) näkyy hyvin, että takavalot ja sivuilma-aukot on VXR8:sta samoin kuin etumaskit ja puskimen aukot. Luminassa ne on erilaiset:
Lumina: http://www.netcarshow.com/chevrolet/200 ... per_08.htm
http://www.netcarshow.com/chevrolet/200 ... per_04.htm
VXR8: http://www.zcars.com.au/images/vauxhall-vxr8-ls312.jpg
http://www.carforums.net/reviews/makes/ ... vxr808.jpg
007 ja Pallosalama
Re: V8 Supercars Australia
Nuo takavalojen ja keulan ja aukkojen erot johtuvat siitä, että Vauxhall VXR8 on HSV ja tuo normaali Chevrolet Lumina on Holden. Australiassakin on siis noita molempia tyypejä myynnissä kadullekin, Holdenissa on nuo takana yläkulmissa olevat takavalot (näin oli myös Amerikan vientimalli Pontiac G8-versiossa) ja HSV:ssä on nuo alempana olevat jollaiset tuosta Vauxhallistakin löytyy, koska Vauxhall VXR8 on "oikeasti" HSV Clubsport R8, eikä "tavallinen" Holden Commodore. HSV siis perustuu Holdeniin, mutta on Australiassa oma automerkkinsä. Erona noissa on mm. nuo takavalot ja erilaiset maski ja puskurit ym. sen lisäksi, että HSV:t ovat yleensä viritettyjä ja tehokkaamilla jarruillakin varustettu kuin Holdenit.
Superstars-sarjan Chevrolet Luminat perustuvat HSV:hen, vaikka katumallin Lumina perustuu Holdeniin. Australian V8 Supercars-sarjan Holdenit taas perustuvat nimenomaan Holdeniin, ja siksi niissä taas on Holdenin takavalot, maskit ja kylkiaukot, eikä noita HSV:n mallisia.
HSV on vähän kuin Irmscher Opeleissa, eli ei varsinaisesti GM:ää, mutta erittäin läheisessä yhteistyössä, tuollainen HSV Clubsport vertautuu Holden Commodoreen vähän samaan tapaan kuin vaikka Opel Senator B ja Irmscher Senator toisiinsa, Irmscher Senator perustui Opel Senatoriin, mutta modifioituna, samaan tapaan kuin nuo HSV:t perustuvat Holdeneihin, mutta molemmat ovat erillisiä merkkejä ja firmoja. (Senator on sopiva vertailukohde senkin takia, kun samaan perusrakenteeseen perustui myös samaikäinen Holden Commodore ja siihen perustuvat HSV:t...)
Ihmettelin tuota takavaloasiaa ensin itsekin aikoinaan ihan vain vertaillen Vauxhall VXR8:n, HSV Clubsportin, Holden Commodoren, Pontiac G8:n ja Chevrolet Luminan ym. VE:iden kuvia, ennenkuin hokasin... Eikä pidä unohtaa Brasilian Chevrolet Omegaakaan noista VE-Holdeniin perustuvista malleista (tai vähän enemmän eri näköisenä uutta Chevrolet Camaroa). Ei puutu kuin Opel-merkkinen versio noista VE:istä...
Tätä nykyistä VE:tä edeltäneissä V2/VX/VZ-Monaroissa asia oli vieläkin "sekavampi", Vauxhall kun myi sekä "tavallista" Vauxhall Monaroa, joka oli Holden Monaro sekä tehokkaampaa Vauxhall Monaro VXR:ää, joka taas oli alunperin HSV Coupe, eikä siis Holden eikä Monaro Australiassa. Amerikan malli Pontiac GTO ja Lähi-idän malli Chevrolet Lumina taas vastasivat Holden Monaroa, eikä näistä ollut HSV-versiota tarjolla.
Superstars-sarjan Chevrolet Luminat perustuvat HSV:hen, vaikka katumallin Lumina perustuu Holdeniin. Australian V8 Supercars-sarjan Holdenit taas perustuvat nimenomaan Holdeniin, ja siksi niissä taas on Holdenin takavalot, maskit ja kylkiaukot, eikä noita HSV:n mallisia.
HSV on vähän kuin Irmscher Opeleissa, eli ei varsinaisesti GM:ää, mutta erittäin läheisessä yhteistyössä, tuollainen HSV Clubsport vertautuu Holden Commodoreen vähän samaan tapaan kuin vaikka Opel Senator B ja Irmscher Senator toisiinsa, Irmscher Senator perustui Opel Senatoriin, mutta modifioituna, samaan tapaan kuin nuo HSV:t perustuvat Holdeneihin, mutta molemmat ovat erillisiä merkkejä ja firmoja. (Senator on sopiva vertailukohde senkin takia, kun samaan perusrakenteeseen perustui myös samaikäinen Holden Commodore ja siihen perustuvat HSV:t...)
Ihmettelin tuota takavaloasiaa ensin itsekin aikoinaan ihan vain vertaillen Vauxhall VXR8:n, HSV Clubsportin, Holden Commodoren, Pontiac G8:n ja Chevrolet Luminan ym. VE:iden kuvia, ennenkuin hokasin... Eikä pidä unohtaa Brasilian Chevrolet Omegaakaan noista VE-Holdeniin perustuvista malleista (tai vähän enemmän eri näköisenä uutta Chevrolet Camaroa). Ei puutu kuin Opel-merkkinen versio noista VE:istä...
Tätä nykyistä VE:tä edeltäneissä V2/VX/VZ-Monaroissa asia oli vieläkin "sekavampi", Vauxhall kun myi sekä "tavallista" Vauxhall Monaroa, joka oli Holden Monaro sekä tehokkaampaa Vauxhall Monaro VXR:ää, joka taas oli alunperin HSV Coupe, eikä siis Holden eikä Monaro Australiassa. Amerikan malli Pontiac GTO ja Lähi-idän malli Chevrolet Lumina taas vastasivat Holden Monaroa, eikä näistä ollut HSV-versiota tarjolla.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: V8 Supercars Australia
Tiivistelmäyritelmä...JJ kirjoitti:^en tajunnu mitään vaikka luin kaks kertaa
Holden Commodore VE on siis perusauto.
Tätä on myyty monella eri nimellä eri puolilla maailmaa. Tässä on takavalot takana ylänurkissa.
-Holden Commodore
-Chevrolet Lumina SS
-Pontiac G8
-Chevrolet Omega
-Holden Omega
-ym.
Tällä automallilla ajetaan (toki kilpa-autoksi rakennettuna) myös kilpaa tässä V8 Supercars Australia-sarjassa, tänä viikonloppuna oli tuo Surfers Paradisen kisa, jota ei täällä nähnyt telkasta livenä... netistä joutui katsomaan tuloksia, mutta pääasia, että Holden voitti.
Sitten on tähän Holden Commodore VE:hen perustuva viritetty malli jonka on tehnyt HSV eli Holden Special Vehicles-niminen firma, joka on siis oma merkkinsä. Tämän auton nimi on alunperin HSV Clubsport R8 ja siinä on takavalot puolessa välissä perää (siis ala-yläsuunnassa) eli matalemmalla kuin Holdenissa ja erilainen 2-osaisella aukolla varustettu maski ja erilaiset kyljen aukot ja tehokkaampi kone ja jarrut. Tätäkin automallia on myyty eri nimillä myös muualla...
-HSV Clubsport R8
-Vauxhall VXR8
-Chevrolet Lumina CR8
Tällaisella hyvin paljon modifioidulla Chevy Lumina CR8:lla (lyhennetty todennäköisesti tuosta Clubsport R8-mallinimestä) ajetaan Euroopassa kilpaa Superstars-sarjassa, jossa sellaisella ajaa mm. entinen F1-kuski Johnny Herbert.
Kuvat missä takavalot, kyljen erilaiset aukot ja maskit ja etupuskurit näkyvät Anzah jo linkittikin. Toki vielä sillä erolla, että Pontiac G8:ssa oli omanlaisensa korkeammilla aukoilla varustettu 2-osaisella ritillällä (=Pontiac) varustettu maski-etupuskuriyhdistelmänsä, jota tosin käytettiin myös Holden Commodoren erikoismallissa Pontiacin lopettamisen jälkeen kun niitä oli jäänyt niin paljon varastoon...
Kumpi tahansa sopisi hyvin myös Opelin nykymallistoon huipulle Omegana, Senatorina tai Commodorena, joilla kaikilla mallinimillä tätä autoa tehdään jo nyt...
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Re: V8 Supercars Australia
Yhteistä näillä kaikilla autoilla on se, että kyseessä aivan helkutin mahtava auto. Komia ja nopiakin vielä...
007 ja Pallosalama
Re: V8 Supercars Australia
Katselin tuossa eilen sen Surfers Paradise Gold Coastin osakilpailun digiboksilta, missä oli noita kansainvälisiä kuskeja ja Mika Salon esitys ei ollut kyllä kovin vakuuttava, molemmissa lähdöissä autokunnan kisa jäi kesken Salon ajovirheen takia... No pääsipähän tv-kuviin ainakin... Oli vissiin vähän yllätys Salolle miten tuollainen painava perhesedaniin perustuva auto käyttäytyy verrattuna johonkin Ferrarin GT2-kilpuriin...