Helsinki Motorsport Weekend

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
.m.e.
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Elo 2010, 14:56

Re: Helsinki Motorsport Weekend

Viesti Kirjoittaja .m.e. »

Joo, paikalla olin ytimessä koko viikonlopun (pe-su) ja hiljaistahan siellä katsomoissa oli. Itsekin piti oikein tutkailla pariin otteeseen, missä kisat on, kun ei mitään opasteita löytynyt teiden varrelta. Samoin osa ennakkoon mainostetuista kuskeista ei ollut paikalla...

Ja sitten itse kisasta; jotenkin tuntui, että järjestävällä porukalla oli hieman homma hukassa, varsinkin sunnuntaina. Eli kisaformaattihan rakennettiin aluksi niin, että lauantain jälkeen 16 parasta (pisteiden perusteella) pääsee sunnuntain pudotuspelikaavioon. Kuitenkin sunnuntaina oli radalla 10 paria kuskeja (siis 20 kpl) ja sitä kaaviota lähdettiin sitten ajamaan. Ensimmäinen kierros oli tarkoitettu ajettavaksi siten, että kahdella voitolla menee jatkoon. Sitten kuitenkin tuli uutta tietoa tuomaritornista, että jos voitot on tasan 1-1, katsotaan kuskien yhteisajat kahdesta lähdöstä, joiden perusteella sitten ratkeaa jatkoon menijä. Myöhemmin tuli kuitenkin uutta tietoa (myös kirjallisesti), jonka mukaan tasatilanteessa ajettaisiinkin kolmas erä eli siis kahdella voitolla jatkoon. Lopulta kuskitkaan eivät tienneet, kuinka toimitaan ja aikamoista odotteluahan se tuntui olevan. Loppupeleissä kuitenkin kymmenestä voittajasta, joiden piti siis olla mukana seuraavalla kierroksella, vain kahdeksan mahtui kaavio seuraavaan vaiheeseen (minkä olisi olettanut olevan selvää 16 lauantain parasta -> 8 voittajaa -> 4 voittajaa jne.). Eli kaksi oman parinsa voittajaa jäi siis rannalle nuolemaan näppejään, vaikka sääntöjen ja kaavion mukaan heidän olisi pitänyt päästä jatkoon. Taisi siinä käydä myös siten, että jonkun parin voittaja ei päässyt sen takia jatkoon, jotta saatiin kuumimmat tähdet saatiin kahdeksan parhaan joukkoon. Reilua?

Tuosta eteenpäin kaavio sitten toimi ihan normaaliin tapaan ja siitä saatiin voittaja seulottua. Mutta muutamia lisähuomioita jäi vielä tuosta tapahtumasta, joka tuntui olevan aikalailla amatöörimaisesti toteutettu, vaikka puitteet ja mahdollisuudet itse olivat komeat.

Tässäpä listaa vielä muista asioista, joihin kiinnitin huomiota:

Varaslähdöt;
*lauantaina varaslähdöt liputettiin punaisella lipulla pois ja erä ajettiin aina uudelleen -> ei rangaistuksia kenellekään
*sunnuntaina pääasiassa varaslähdöt liputettiin pois, ja varastajalle annettiin 5 sekunnin aikasakko
*välillä kävi kuitenkin niin, että erä ajettiin maaliin saakka ja jälkikäteen mätkäistiin tuo sakko
Missä johdonmukaisuus?

Keskeytykset;
Jos kuski kurvaili erässä täysillä ja ajoi auton jumiin reunaesteisiin, erä keskeytettiin ja aloitettiin viivalta uudelleen. Ei siis mitää sakkoja kenellekään, ulos ajanut kuski hyötyi siis tästä aina.

Teknisen vian takia kärsinyt kuski oli voivoi-tilanteessa. Jos siis tekniikka petti, sille ei voinut mitään, vaan tästä seurasi tappio automaattisesti, ei siis uusintalähtöä.

Ja sitten julkkiskisa, näin siitä raportoitiin hmw:n sivuilla jälkikäteen:

"Julkkiskisassa ennakkosuosikki piti pintansa
Olympiavoittaja Lasse Viren selvitti tiensä Julkkiskisan finaalin yhdessä Sami Sarjulan kanssa. Rallipiireissä jo muutaman vuoden viihtynyt Sarjula vei odotetun voiton. Ennakkosuosikin paineet eivät näkyneet tämän julkkiksen ajossa laisinkaan. Lasse Virenin oli tyytyminen toiseen sijaan."

Etukäteen mainostettiin muistaakseni 8 julkkiksen listaa, joista kaksi ilmaantui paikalle (Sarjula. Viren). Kaksi muuta olivat Eerikäisen Esko sekä joku muu Hunksi, joka oli saatu paikalle neljänneksi. Kuskien piti päästä harjoittelemaan klo 14.30, koska heidän kisan piti alkaa klo 15. Noh, kuskit pääsivät harjoittelemaan yhden kierroksen ennen kisalähtöään, arviolta n. klo 16.30 aikoihin. Ja sitten julkkikset ajoivat yhden kisakierroksen "arvotuissa" pareissa. Sarjula ajoi autonsa esteeseen jumiin, erä keskeytettiin. Annettiin uusi tsäänssi. Ja Sarjula voitti. Ennakkosuosikin paineet eivät siis näkyneet laisinkaan (kuten uutisoitiin). Toisessa parissa ajoi Viren ja tämän yksi Hunksi. Tämä yksi Hunksi ajoi samalla tavalla esteeseen jumiin, erä päättyi siihen. Ei uuttaa mahdollisuutta kellekään. Ja voittajien piti mennä finaaliin, jota ei ajettu laisinkaan. Kuskit ihmettelivät paikan päällä ajohaalareissa, milloin finaali ajetaan, mutta järjestävä taho ilmoitti, että se oli tässä. Kiitos ja kumarrus.

Varmastikin yksi syys oli moiseen se, että kalusto loppui, kun Crosscartit eivät kestäneet kovaa rytinää tai niitä ei ollut tarpeeksi paikalla. Samoin legendseissä alkoi olemaan reilusti pikkuvikoja, mutta niillä saatiin sntää ajettua loppuun saakka. Samoin loppupeleissä saatiin toinenkin Cartti harsittua viivalle ja näin tähtien kisa vietyä loppuun saakka.

Mutta kuva, mikä tästä jäi oli kyllä aikalailla heppoinen. Aikataulutukset heittivät varsinkin sunnuntaina reilusti, yleisöä oli vain kourallinen, sääntöjä keksittiin matkan varrella jne. Odotin kyllä aikalailla rautaista kisapakettia, mikä ei ihan toteutunut. Pahoittelen, jos joku ei näistä kommenteista pidä, mutta näin asiat olivat.

Nopein kuski kuitenkin voitti kisan, Salo ajoi koko ajan varmasti ja kovaa. Ansaittu voitto siis.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Helsinki Motorsport Weekend

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Noinhan se meni.
Yksi syy myös sunnuntain odotteluihin oli se että osa kuskeista ei ollut ajoissa paikalla.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Vastaa Viestiin