Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

temenstein kirjoitti:
ascona77 kirjoitti: Ei todellakaan. Jokkishan on varmasti kallein autoharrastus.
Jos oikein kovasti miettii, niin joku saattaa keksiä jonkun kalliimman autourhelulajin harrastukseksi.

j.h
Avatar
temenstein
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 09:11
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja temenstein »

jpisteh kirjoitti:
temenstein kirjoitti:
ascona77 kirjoitti: Ei todellakaan. Jokkishan on varmasti kallein autoharrastus.
Jos oikein kovasti miettii, niin joku saattaa keksiä jonkun kalliimman autourhelulajin harrastukseksi.

j.h
Joo, minäkin keksin, joku f1. Mutta se nyt ei minusta ole lähellä tätä normaalia autourheilua. Mitä siellä sinun pitää tehdä? ajaa... ei tarvitse kasata eikä käsiäsi mustata autojen takia eikä omassa tallissa pajottaa yömyöhään. :lollis:
Opel on Pop
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

temenstein kirjoitti:
jpisteh kirjoitti:
temenstein kirjoitti:
ascona77 kirjoitti: Ei todellakaan. Jokkishan on varmasti kallein autoharrastus.
Jos oikein kovasti miettii, niin joku saattaa keksiä jonkun kalliimman autourhelulajin harrastukseksi.

j.h
Joo, minäkin keksin, joku f1. Mutta se nyt ei minusta ole lähellä tätä normaalia autourheilua. Mitä siellä sinun pitää tehdä? ajaa... ei tarvitse kasata eikä käsiäsi mustata autojen takia eikä omassa tallissa pajottaa yömyöhään. :lollis:
Harrastus pohjalta on ilmeisesti aika vähän porukkaa F1, tuttu jo on ollut siellä pitkään siellä, hän saa ainakin tukevan palkan...

Olen kiertänyt Rallin SM-sarjaa 4 v. ja Historiccia 2 v. huollossa harrastuspohjalla... Kuljettajalla oli hyvin harvoin kädet rasvassa, useammin hän onneksi oli podiumilla.

Voi ostaa 400 Asconan tai Manta ja lähteä kokeilemaan kuinka edullista on Historic, varsinkin jos kansi hajoaa :-)

En tiedä missä menee tällä hetkellä N-ryhmän Mitsun kilometrikustannukset , enkä muista missä ne olivat 2000 paikkeilla (silloin kaveri kertoi), mutta alle 10€/km se ei mene missään tapauksessa... Sitten kun autolipeää ojaan kunnolla tai pahimmassa tapauksessa palaa... niin ei paljon naurata, kun vakuutuksia ei ole tai ne on ainakin reilusti alakanttiin...

j.h

Voihan sitä tehdä aikaisemminkin ettei tarvitse tehdä yömyöhään ;-) Tosin viimeisenä yönä saa eniten aikaan :banghead:

KitCar Astran X-tracin vaihdelaatikon uushankinta hinta oli aikaan n. 200.000 mk (a-ryhmä)
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja telwin »

Mitä tuohon Hirvosen Asfalttikunkku autoon tulee niin en kyllä heti nielaise noita 300 tai yli nm lukemia Fordin OHC koneesta vaikka tilavuutta olisi yli 2 litraa,ei siellä kuitenkaan mitään avaruusteknologiaa ollut.
Tietääkseni Saabin kanget ja kuplan männät......ainakin olin paikalla yhdessä koneistamossa kun osia pakattiin matkaan ja osoite oli juurikin se mistä tuo Hirvosenkin auton moottori on lähtöisin...
Avatar
temenstein
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 09:11
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja temenstein »

telwin kirjoitti:Mitä tuohon Hirvosen Asfalttikunkku autoon tulee niin en kyllä heti nielaise noita 300 tai yli nm lukemia Fordin OHC koneesta vaikka tilavuutta olisi yli 2 litraa,ei siellä kuitenkaan mitään avaruusteknologiaa ollut.
Tietääkseni Saabin kanget ja kuplan männät......ainakin olin paikalla yhdessä koneistamossa kun osia pakattiin matkaan ja osoite oli juurikin se mistä tuo Hirvosenkin auton moottori on lähtöisin...
Siksi kirjoitinkin että "minusta 300 ellei enemmänkin" joten en varmaksi maininnut. Mutta joka tapauksessa rahalla tehty kone ja heppoja oli sen 240, väännöstä en niin varma.
Opel on Pop
Avatar
temenstein
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 09:11
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja temenstein »

jpisteh kirjoitti:
Harrastus pohjalta on ilmeisesti aika vähän porukkaa F1, tuttu jo on ollut siellä pitkään siellä, hän saa ainakin tukevan palkan...

Olen kiertänyt Rallin SM-sarjaa 4 v. ja Historiccia 2 v. huollossa harrastuspohjalla... Kuljettajalla oli hyvin harvoin kädet rasvassa, useammin hän onneksi oli podiumilla.

Voi ostaa 400 Asconan tai Manta ja lähteä kokeilemaan kuinka edullista on Historic, varsinkin jos kansi hajoaa :-)

En tiedä missä menee tällä hetkellä N-ryhmän Mitsun kilometrikustannukset , enkä muista missä ne olivat 2000 paikkeilla (silloin kaveri kertoi), mutta alle 10€/km se ei mene missään tapauksessa... Sitten kun autolipeää ojaan kunnolla tai pahimmassa tapauksessa palaa... niin ei paljon naurata, kun vakuutuksia ei ole tai ne on ainakin reilusti alakanttiin...

j.h

Voihan sitä tehdä aikaisemminkin ettei tarvitse tehdä yömyöhään ;-) Tosin viimeisenä yönä saa eniten aikaan :banghead:

KitCar Astran X-tracin vaihdelaatikon uushankinta hinta oli aikaan n. 200.000 mk (a-ryhmä)
Minullakin eukon velipoika ajaa sprinttiä ja jokkista ja käynyt kokeileen f-ryhmän ralliakin, seuraavana lähtee jyskälään ja eukon eno ajaa historic luokassa a mallin asconalla. Kyllähän se tosi on että kirpasee se ostaa 20 000e gt corolla ja sillä lähtä ajeleen, varsinkin jos se hajoaa. Mutta se että rakennat monta autoa kesässä jokkikseen ja voittaja koneeseen helposti se 5000e töineen menee niin kalliiksi se tulee sekin harrastus, varsinkin jos laskee ajan mitä autoa joudut rakentamaan. Rallissa kun ei kuitenkaan joudu myymään sitä autoa. Juurikin talvella kemi-rallissa tämän emännän eno ajoi sen asconansa metikköön, onneksi selvisi peltien oikomisella kotikonstein ja tukivarsia ym. löytyy tallista.

tällä tavalla kun laskee että 3-5 jokkisautoa vuodessa ~ 20 000e ja jokainen menee 1150e niin ei sitä välttämättä rallin aikana tarvitse autoon sitä 20 000e upottaa, tietenkin riippuen kiertääkö kaikki mahdolliset ajot vai tietyt vain.
Opel on Pop
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

temenstein kirjoitti: tällä tavalla kun laskee että 3-5 jokkisautoa vuodessa ~ 20 000e ja jokainen menee 1150e niin ei sitä välttämättä rallin aikana tarvitse autoon sitä 20 000e upottaa, tietenkin riippuen kiertääkö kaikki mahdolliset ajot vai tietyt vain.
Jos N-ryhmässä meinaa pärjätä SM-sarjassa (pitää ajaa määrätyt kisat) ja muutama lahjaton vielä treenaa. 20 k€ vuosibudjetilla meinaa pärjätä, niin kannattaa unohtaa koko juttu ja auto vielä päälle ;-).

Aikanaan KitCar Escortin vetoakselikulu oli 2 mk/km (vetoakseli maksoi 10 tmk (1,5 k€) ja piti vaihtaa 10 tkm välein)

Evo 4 (Juuson auto vuonna X), takaspoileri maksoi 17.000 mk (3 k€), esim Tunturirallissa menee spoilereita ja helmoja helposti x k€ verran, jos kunnon pakkastalvi... tiellä pysyen.

Tietenkin jos työlleen laskee hintaa, niin hommahan voi laskea miten vaan... Jos kyse on harrastuksesta, niin harva saa harrastuksesta palkkaa...

j.h

Huollossa ollaan ruokapalkalla ja mukana omat eväät... (tosin meillä oli tilanne HYVÄ)

En ole ollut 2006 jälkeen mukana aktiivisesti... ja tuskin sieltä on hinnat halvenneet
Avatar
temenstein
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 09:11
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja temenstein »

jpisteh kirjoitti:Jos N-ryhmässä meinaa pärjätä SM-sarjassa (pitää ajaa määrätyt kisat) ja muutama lahjaton vielä treenaa. 20 k€ vuosibudjetilla meinaa pärjätä, niin kannattaa unohtaa koko juttu ja auto vielä päälle ;-).
Niin ei autoja tuolla hinnalla N-ryhmään saakkaan. Ja ei myöskään historicciin niitä 400 asconoita tai mantoja. Mutta jos laskee asian näin että 3 jokkiskisan voittaja auton rakentamiseen saattaa mennä se 15 000e, ja joudut myymään sen auton 1150e kisan jälkeen, Kisat ovat hieman eritasoiset kuin esim N-ryhmän Sm-sarja ja jokkiksessa ei ole niin elämä ja kuolema kyseessä, näin ajatellen tulee autolle aika paljon hintaa laskien tehon ym. varusteet mitä autoon menee.(vrt. n-ryhmän auton varusteet ja tehot) Ja se että jostakin ruttusesta 133 fiatista tehään 180hp hirmu usealla tonnilla vain sen takia, että hyvällä tuurilla saadaan ajaa 3 lähtöä, on minusta aika kallista. Kun sen ralliauton saa pitää itsellään ja sponsoritkin ovat tuolla sarjassa jo eri ryhmää. :)
Opel on Pop
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja telwin »

Öhm...123 on mersu se fiude on 133... :D :D
Avatar
temenstein
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 09:11
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja temenstein »

telwin kirjoitti:Öhm...123 on mersu se fiude on 133... :D :D
oho, naputtelu virhe, korjataanpa :lollis:
Opel on Pop
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

temenstein kirjoitti:
jpisteh kirjoitti:Jos N-ryhmässä meinaa pärjätä SM-sarjassa (pitää ajaa määrätyt kisat) ja muutama lahjaton vielä treenaa. 20 k€ vuosibudjetilla meinaa pärjätä, niin kannattaa unohtaa koko juttu ja auto vielä päälle ;-).
Niin ei autoja tuolla hinnalla N-ryhmään saakkaan. Ja ei myöskään historicciin niitä 400 asconoita tai mantoja. Mutta jos laskee asian näin että 3 jokkiskisan voittaja auton rakentamiseen saattaa mennä se 15 000e, ja joudut myymään sen auton 1150e kisan jälkeen, Kisat ovat hieman eritasoiset kuin esim N-ryhmän Sm-sarja ja jokkiksessa ei ole niin elämä ja kuolema kyseessä, näin ajatellen tulee autolle aika paljon hintaa laskien tehon ym. varusteet mitä autoon menee.(vrt. n-ryhmän auton varusteet ja tehot) Ja se että jostakin ruttusesta 123 fiatista tehään 180hp hirmu usealla tonnilla vain sen takia, että hyvällä tuurilla saadaan ajaa 3 lähtöä, on minusta aika kallista. Kun sen ralliauton saa pitää itsellään ja sponsoritkin ovat tuolla sarjassa jo eri ryhmää. :)
Siis ei saa tuolla hinnalla "ja auto vielä päälle"

Mitäköhän ne maksavat, jos ei tuolla hinnalla pääse käsiksi?

j.h

Jokkiksessa ei ole niin elämä ja kuolema (tuo on aika helppo uskoa... tai ... vähän... )
Avatar
temenstein
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 09:11
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja temenstein »

jpisteh kirjoitti:
Siis ei saa tuolla hinnalla "ja auto vielä päälle"

Mitäköhän ne maksavat, jos ei tuolla hinnalla pääse käsiksi?

j.h

Jokkiksessa ei ole niin elämä ja kuolema (tuo on aika helppo uskoa... tai ... vähän... )
Ja auto vielä päälle? No en minä ainakaan montaa aitoa 400 mantaa tai asconaa alle 20 nähnyt. Niin voihan se olla jokkiksessakin elämä ja kuolema, monet jokkis kuskit varmaan pitävätkin siitä enemmän kuin jostakin isommasta ryhmästä.
Opel on Pop
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

temenstein kirjoitti:
jpisteh kirjoitti:
Siis ei saa tuolla hinnalla "ja auto vielä päälle"

Mitäköhän ne maksavat, jos ei tuolla hinnalla pääse käsiksi?

j.h

Jokkiksessa ei ole niin elämä ja kuolema (tuo on aika helppo uskoa... tai ... vähän... )
Ja auto vielä päälle? No en minä ainakaan montaa aitoa 400 mantaa tai asconaa alle 20 nähnyt. Niin voihan se olla jokkiksessakin elämä ja kuolema, monet jokkis kuskit varmaan pitävätkin siitä enemmän kuin jostakin isommasta ryhmästä.
Olen nähnyt alla 20 kpl 400 Mantaa/Asconaa rallikäytössä ja sellaisia jätti kuljettaja taakseen kilpailussa... Vanhalla Escortilla...

tosin 15 k€ jokkisautoja en ole vielä nähnyt yhtään... mutta puheita olen kuullut... (yli 10 jokkiskatsastuksessa mukana ollut)

j.h

Voihan olla, että moni N-ryhmän kuljettaja pitää enempi rallin SM-sarjasta kuin roskapönttöluokasta.... hhmmm mikähän tässä on pointti?
Avatar
Kenda
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 20 Helmi 2008, 01:34
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja Kenda »

Onko järkeä rakentaa jokkikseen 15Ke autoa kun tietää et sen joutuu myymään sillä 1150 eerolla? Tekee auton sillä hinnalla kun sen joutuu myymään. Koko jokkiksen perusajatus on vuosien varrella hukkunut jokkismiehiltä melko pahasti :banghead:
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Mikko Hirvonen Asfalttikunkussa

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

"20 k€ vuosibudjetilla meinaa pärjätä, niin kannattaa unohtaa koko juttu ja auto vielä päälle ;-). "

Siis 20 k€ menee juokseviin kuluihin per vuosi huomaamatta (nuotitus, kilpailu, majoitus, treenaus, polttoaineet, kuluvat osat, huoltomiehet ja niiden juomat (vähän ruokaakin) jne...), siihen päälle pitää laskea auto, katastrofit ja muut pienet ongelmat...

j.h
Vastaa Viestiin