Formula 1 Season 2009

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
Avatar
TomTom
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1063
Liittynyt: 30 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja TomTom »

Linkkejä:
http://www.formula1.com/
http://www.fia.com/en-GB/sport/champion ... Guide.aspx
http://www.mtv3.fi/f1/
http://en.wikipedia.org/wiki/2009_Formula_One_season

Kalenteri:

Koodi: Valitse kaikki

29.3                  Australian GP			Melbourne Grand Prix Circuit
5.4                   Malesian GP			  Sepang International Circuit
19.4                  Kiinan GP			    Shanghai International Circuit
26.4                  Bahrainin GP			 Bahrain International Circuit
10.5                  Espanjan GP			  Circuit de Catalunya
24.5                  Monacon GP			   Circuit de Monaco
7.6                   Turkin GP			    Istanbul Park
21.6                  Ison-Britannian GP    Silverstone Circuit
12.7                  Saksan GP			    Nürburgring
26.7                  Unkarin GP			   Hungaroring
23.8                  Euroopan GP			  Valencia Street Circuit
30.8                  Belgian GP			   Circuit de Spa-Francorchamps
13.9                  Italian GP			   Autodromo Nazionale Monza
27.9                  Singaporen GP 		  Marina Bay Street Circuit
4.10                  Japanin GP			   Suzuka Circuit
18.10                 Brasilian GP			 Autódromo José Carlos Pace
1.11                  Abu Dhabin GP		   Yas Marina Circuit
Uutena ratana Abu Dhabin Yas Marina Circuit. Pimeä yökisa ajetaan Singaporen Marina Bay Street Circuitilla.
Kaikki radat löytyvät täältä http://f1gmap.googlepages.com/f12009.html


Tallit ja kuljettajat
  • Vodafone McLaren Mercedes

    1. Lewis Hamilton
    2. Heikki Kovalainen

    Moottori: Mercedes FO 108W
  • Scuderia Ferrari Marlboro

    ?. Luca Badoer
    4. Kimi Räikkönen
    [s]3. Felippe Massa[/s]

    Moottori: Ferrari 056
  • BMW Sauber F1 Team

    5. Robert Kubica
    6. Nick Heidfeld

    Moottori: BMW P86/9
  • ING Renault F1 Team

    7. Fernando Alonso
    8. Nelson Piquet Jr.

    Moottori: Renault RS27
  • Panasonic Toyota Racing

    9. Jarno Trulli
    10. Timo Glock

    Moottori: Toyota RVX-09
  • Scuderia Toro Rosso

    11. Sébastien Bourdais
    12. Sébastien Buemi

    Moottori: Ferrari 056
  • Red Bull Racing

    14. Mark Webber
    15. Sebastian Vettel

    Moottori: Renault RS27
  • AT&T WilliamsF1 Team

    16. Nico Rosberg
    17. Kazuki Nakajima

    Moottori: Toyota RVX-09
  • Force India F1 Team

    18. Adrian Sutil
    19. Giancarlo Fisichella

    Moottori: Mercedes FO 108W
  • Brawn GP F1 Team

    20. Rubens Barrichello
    21. Jenson Button

    Moottori: Mercedes FO 108W

Sääntömuutokset 2009
  • Urattomat slicksit.
    Urattomat slicksit tekevät paluun kauden -98 jälkeen. Kilpailun aikana käytettävä edelleen molempia sekä kovaa, että pehmeää seosta. Seokset tunnistetaan jatkossa vihreästä merkkauksesta viimekauden valkoisen sijaan. Rengasvalmistajana jatkaa Bridgestone joka yrittää toimittaa aiempaa enemmän toisistaan poikkeavia seoksia.Urattomat slicsit antavat noin 20% paremman pidon.
  • KERS sallitaan.
    Vapaaehtoisesti asennettava 30 kilon kapistus kerää jarrutuksista saatavan kineettisen energian talteen, jonka voi nappia painamalla vapauttaa valloilleen jolloin noin 80 lisäheppaa laukkaavat 6-6.7 sekunnin ajan (FIA on määritellyt kaytettäväksi ns. 60kW KERS:siä). Tämä junaraiteilta tuttu järjestelmä varastoi energian joko sähköisesti akkuihin tai mekaanisesti vauhtipyörään.
  • Downforcea pienennetty.
    Takasiipi on 150mm korkeampi ja 250mm kapeampi kuin viimekaudella. Etusiipi on taas 75mm matalammalla ja 400mm leveämpi kuin viimekaudella. Moni kuski on ollut huolissaan kisan menemisestä persiilleen todella ison etusiiven rikkoontumisriskin vuoksi, eteenkin ensimmäisen mutkan sumassa. Pohjan diffuusoria on siirretty taaemmas ja ylemmäs, joten pohjalevy on tasainen. Kaikki ylimääräiset siipiviritykset on kielletty.
  • Kuljettajan mahdollisuus säätää autoa ajon aikana.
    Ensimmäistä kertaa on kuljettajalla mahdollisuus säätää autoa ajon aikana. Etusiivessä on kaksi siivekettä joita kuljettaja voi säätää 6 asteen verran maksimissaan kaksi kertaa yhden kierroksen aikana.
  • Moottoreita kahdeksan.
    Jokaisella kuljettajalla on käytössään kahdeksan moottoria koko kauden ajaksi. Moottoria saa vaihtaa vapaasti kisaviikonlopun aikana ja kilpailuiden välillä ilman rangaistusta. Yhdeksännen moottorin käyttöönotosta rangaistaan pudottamalla lähtöpaikkaa 10 sijaa alaspäin.
    Moottoreiden kehityksessä on haluttu edetä jälleen suuntaan, jossa moottoreista tulisi luotettavampia ja näin kuluja saataisiin hieman pienennettyä. Tähän liittyen maksimi kierrosraja on kaudeksi 2009 pudotettu 18000rpm:ään viimekauden 19000 jengasta.
  • Testikielto
    Kauden aikana ei saa ajaa lainkaan testiä, vaan testaus on suoritettava GP-kisaviikonloppujen yhteydessä.
  • Turva-autosääntö
    Turva-autosääntöä on muutettu siten, että turva-auton tullessa radalle jokaiselle kuljettajalle sijainnin mukaan määrätään minimiaika joka täytyy kuljettajalla kestää ennen varikolle menoa. Säännön rikkomisesta seuraa rangaistus.
  • Radioliikenne
    Tiimin ja kuljettajien välinen radioliikenne ei ole enää salaista, joten ehkäpä jopa kotisohvalla saadaan enemmän tietoa mitä siellä lätistään.




    FIA perui pistelasku-uudistuksen 20.3.2009 tallien ja kuljettajien voimakkaan vastustuksen vuoksi.

    http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... /03/841833
    http://www.iltalehti.fi/formulat/200903 ... 3_fo.shtml


Australian GP 29.3.2009 ING Australian Grand Prix

Tulokset:
1. Jenson Button | Brawn GP | 1.34.15,784 | 2 varikkokäyntiä
2. Rubens Barrichello | Brawn GP | +0,807 | 2
3. Jarno Trulli | Toyota | +1,604 | 2
4. Timo Glock | Toyota | +4,435 | 2
5. Fernando Alonso | Renault | +4,879 | 2
6. Nico Rosberg | Williams | +5,722 | 2
7. Sebastien Buemi | Toro Rosso | +6,004 | 2
8. Sebastien Bourdais | Toro Rosso | +6,298 | 2
9. Adrian Sutil | Force India | +6,335 | 3
10. Nick Heidfeld | BMW | +7,085 | 3
11. Giancarlo Fisichella | Force India | +7,374 | 2
12. Mark Webber | Red Bull | -1 kierros | 2
13. Sebastian Vettel | Red Bull | -2 kierrosta | 2
14. Robert Kubica | BMW | -3 kierrosta | 2
15. Kimi Räikkönen | Ferrari | -3 kierrosta | 5

Keskeyttäneet:
Felipe Massa | Ferrari | 45 kierrosta
Nelson Piquet | Renault | 24 kierrosta
Kazuki Nakajima | Williams | 17 kierrosta
Heikki Kovalainen | McLaren | 0 kierrosta

Lewis Hamilton hylättiin.


Malesian GP 5.3.2009 Petronas Malaysian Grand Prix

Tulokset:
1. Jenson Button | Brawn | 55.30,622 | 4 Varikkokäyntiä
2. Nick Heidfeld | BMW | + 22,722 | 1
3. Timo Glock | Toyota | + 23,513 | 3
4. Jarno Trulli | Toyota | + 46,173 | 4
5. Rubens Barrichello | Brawn | + 47,360 | 4
6. Mark Webber | Red Bull | + 52,333 | 4
7. Lewis Hamilton | McLaren | + 1.00,733 | 3
8. Nico Rosberg | Williams | + 1.11,576 | 4
9. Felipe Massa | Ferrari | + 1.16,932 | 3
10. Sebastien Bourdais | Toro Rosso | + 1.42,164 | 3
11. Fernando Alonso | Renault | + 1.49,422 | 3
12. Kazuki Nakajima | Williams | + 1.56,130 | 3
13. Nelson Piquet | Renault | + 1.56,713 | 3
14. Kimi Räikkönen | Ferrari | + 2.22,841 | 3
15. Sebastian Vettel | Red Bull | - 1 kierros | 3
16. Sebastien Buemi | Toro Rosso | - 1 kierros | 2
17. Adrian Sutil | Force India | - 1 kierros | 2
18. Giancarlo Fisichella | Force India | - 2 kierrosta | 1

Keskeyttäneet:
Robert Kubica | BMW | 1 kierros
Heikki Kovalainen | McLaren | 0 kierrosta

Kisa keskeytettiin rankkasateen vuoksi kierroksella 31, joten jaettiin vain puolikkaat mm-pisteet.
"Jos kisasta on ajettu vähiintään kaksi kierrosta, mutta alle 75%, jaetaan ainoastaan puolet MM-pisteistä"


Kiinan GP 19.4.2009 Chinese Grand Prix

Tulokset:
1. Sebastian Vettel | Red Bull | 1.57.43,485 | 2 varikkokäyntiä
2. Mark Webber | Red Bull | + 10,970 | 2
3. Jenson Button | Brawn GP | + 44,975 | 2
4. Rubens Barrichello | Brawn GP | + 1.03,704 | 2
5. Heikki Kovalainen | McLaren | + 1.05,102 | 1
6. Lewis Hamilton | McLaren | + 1.11,866 | 1
7. Timo Glock | Toyota | + 1.14,476 | 1
8. Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 1.16,439 | 2
9. Fernando Alonso | Renault | + 1.24,309 | 2
10. Kimi Räikkönen | Ferrari | + 1.31,750 | 1
11. Sebastien Bourdais | Toro Rosso | + 1.34,156 | 1
12. Nick Heidfeld | BMW | + 1.35,834 | 1
13. Robert Kubica | BMW | + 1.46,853 | 2
14. Giancarlo Fisichella | Force India | - 1 kierros | 1
15. Nico Rosberg | Williams | - 1 kierros | 3
16. Nelson Piquet | Renault | - 2 kierrosta | 3
17. Adrian Sutil | Force India | - 6 kierrosta | 2

Keskeyttäneet:
Kazuki Nakajima | Williams
Felipe Massa | Ferrari
Jarno Trulli | Toyota


Bahrainin GP 26.4.2009 Gulf Air Bahrain Grand Prix

Tulokset:
1. Jenson Button | Brawn | 1.31.48,182
2. Sebastian Vettel | Red Bull | + 7,187
3. Jarno Trulli | Toyota | + 9,170
4. Lewis Hamilton | McLaren | + 22,096
5. Rubens Barrichello | Brawn | + 37,779
6. Kimi Räikkönen | Ferrari | + 42,057
7. Timo Glock | Toyota | + 42,880
8. Fernando Alonso | Renault | + 52,775
9. Nico Rosberg | Williams | + 58,198
10. Nelson Piquet | Renault | + 1.05,149
11. Mark Webber | Red Bull | + 1.07,641
12. Heikki Kovalainen | McLaren | + 1.17,824
13. Sebastien Bourdais Toro Rosso | + 1.18,805
14. Felipe Massa | Ferrari | - 1 kierros
15. Giancarlo Fisichella | Force India | - 1 kierros
16. Adrian Sutil | Force India | - 1 kierros
17. Sebastien Buemi | Toro Rosso | - 1 kierros
18. Robert Kubica | BMW | - 1 kierros
19. Nick Heidfeld | BMW | - 1 kierros

Keskeyttäneet:
Kazuki Nakajima Williams 48 kierrosta


Espanjan GP 8.5.2009 Gran Premio de España

Tulokset:
1. Jenson Button | Brawn | 1.37,19,202 | 2 varikkokäyntiä
2. Rubens Barrichello | Brawn | +13,056 | 3
3. Mark Webber | Red Bull | +13,924 | 2
4. Sebastian Vettel | Red Bull | +18,941 | 2
5. Fernando Alonso | Renault | +43,166 | 2
6. Felipe Massa | Ferrari | +50,827 | 2
7. Nick Heidfeld | BMW | +52,312 | 2
8. Nico Rosberg | Williams | +1.05,211 | 2
9. Lewis Hamilton | McLaren | -1 kierros | 2
10. Timo Glock | Toyota | -1 kierros | 2
11. Robert Kubica | BMW | -1 kierros | 2
12. Nelson Piquet | Renault | -1 kierros | 2
13. Kazuki Nakajima | Williams | -1 kierros | 3
14. Giancarlo Fisichella | Force India | -1 kierros | 4

Keskeyttäneet:
Kimi Räikkönen | Ferrari | 18 kierrosta
Heikki Kovalainen | McLaren | 7 kierrosta
Jarno Trulli | Toyota | 0 kierrosta
Sebastien Buemi | Toro Rosso | 0 kierrosta
Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 0 kierrosta
Adrian Sutil | Force India | 0 kierrosta



Monacon GP 24.5.2009 Grand Prix de Monaco

Tulokset:
1. Jenson Button | Brawn | 1.40.44,282 | 2 varikkokäyntiä
2. Rubens Barrichello | Brawn | +7,666 | 2
3. Kimi Räikkönen | Ferrari | +13,442 | 2
4. Felipe Massa | Ferrari | +15,110 | 2
5. Mark Webber | Red Bull | +15,730 | 2
6. Nico Rosberg | Williams | +33,586 | 2
7. Fernando Alonso | Renault | +37,839 | 2
8. Sebastien Bourdais | ToroRosso | +1.03,142 | 1
9. Giancarlo Fisichella | Force India +1.05,040 | 1
10. Timo Glock | Toyota | -1 kierros | 1
11. Nick Heidfeld | BMW | -1 kierros | 1
12. Lewis Hamilton | McLaren | -1 kierros | 2
13. Jarno Trulli | Toyota | -1 kierros | 2
14. Adrian Sutil | Force India | -1 kierros | 2
15. Kazuki Nakajima | Williams | -2 kierrosta | 2

Keskeyttäneet:
Heikki Kovalainen | McLaren | 51 kierrosta
Robert Kubica | BMW | 28 kierrosta
Sebastian Vettel | Red Bull | 15 kierrosta
Sebastien Buemi | Toro Rosso | 10 kierrosta
Nelson Piquet | Renault | 10 kierrosta


Turkin GP 7.6.2009 Istanbul ING Turkish Grand Prix

Tulokset:
1. Jenson Button | Brawn | 1.26.24,848 | 2
2. Mark Webber | Red Bull | +6,714 | 2
3. Sebastian Vettel | Red Bull | +7,461 | 3
4. Jarno Trulli | Toyota | +27,843 | 2
5. Nico Rosberg | Williams | +31,539 | 2
6. Felipe Massa | Ferrari | +39,996 | 2
7. Robert Kubica | BMW | +46,247 | 2
8. Timo Glock | Toyota | +46,959 | 2
9. Kimi Räikkönen | Ferrari | +50,246v 2
10. Fernando Alonso | Renault | +1.02,420 | 2
11. Nick Heidfeld | BMW | +1.04,327 | 2
12. Kazuki Nakajima | Williams | +1.06,376 | 2
13. Lewis Hamilton | McLaren | +1.20,454 | 1
14. Heikki Kovalainen | McLaren | -1 kierros | 2
15. Sebastien Buemi | Toro Rosso | -1 kierros | 2
16. Nelson Piquet | Renault | -1 kierros | 2
17. Adrian Sutil | Force India | -1 kierros | 2
18. Sebastien Bourdais | Toro Rosso | -1 kierros | 1

Keskeyttäneet:
Rubens Barrichello | Brawn | 47 kierrosta
Giancarlo Fisichella | Force India | 4 kierrosta


Iso-Britannian GP 21.6.2009 Santander British Grand Prix

Tulokset:
1. Sebastian Vettel | Red Bull | 1.22.49,328 |
2. Mark Webber | Red Bull | +15,188|
3. Rubens Barrichello | Brawn | +41,175 |
4. Felipe Massa | Ferrari | +45,043 |
5. Nico Rosberg | Williams | +45,915 |
6. Jenson Button | Brawn | +46,285 |
7. Jarno Trulli | Toyota | +1.08,307|
8. Kimi Räikkönen| Ferrari | +1.09,622 |
9. Timo Glock | Toyota | +1.09,622 |
10. Giancarlo Fisichella | Force India | +1.11,522 |
11. Kazuki Nakajima | Williams | +1.14,023 |
12. Nelson Piquet, Jr. | Renault | -1 kierros |
13. Robert Kubica | BMW Sauber | -1 kierros |
14. Fernando Alonso | Renault | -1 kierros |
15. Nick Heidfeld | BMW Sauber | -1 kierros |
16. Lewis Hamilton | McLaren | -1 kierros |
17. Adrian Sutil | Force India | -1 kierros |
18. Sébastien Buemi | Toro Rosso | -1 kierros |

Keskeyttäneet:
Sébastien Bourdais | Toro Rosso | 37 kierrosta
Heikki Kovalainen | McLaren | 36 kierrosta


Saksan GP 12.7.2009 Großer Preis Santander von Deutschland

Tulokset:
1. Mark Webber | Red Bull | 1.36.43,310 | 3 varikkokäyntiä
2. Sebastian Vettel | Red Bull | +9,252 | 2
3. Felipe Massa | Ferrari | +15,906 | 2
4. Nico Rosberg | Williams | +21,099 | 2
5. Jenson Button | Brawn | +23,609 | 3
6. Rubens Barrichello | Brawn | +24,468 | 3
7. Fernando Alonso | Renault | +24,888 | 2
8. Heikki Kovalainen | McLaren | +58,692 | 2
9. Timo Glock | Toyota | +1.01,457 | 1
10. Nick Heidfeld | BMW | +1.01,925 | 2
11. Giancarlo Fisichella | Force India | +1.02,327 | 2
12. Kazuki Nakajima | Williams | +1.02,876 | 2
13. Nelson Piquet | Renault | +1.08,328 | 2
14. Robert Kubica | BMW | +1.09,555 | 2
15. Adrian Sutil | Force India | +1.11,941 | 3
16. Sebastien Buemi | Toro Rosso | +1.30,225 | 2
17. Jarno Trulli | Toyota | +1.30,970 | 3
18. Lewis Hamilton | McLaren | -1 kierros | 2

Keskeyttäneet:
Kimi Räikkönen | Ferrari
Sebastien Bourdais | Toro Rosso


Unkarin GP 26.7.2009 ING Magyar Nagydíj

1. Lewis Hamilton | McLaren | 1.38.23,876
2. Kimi Räikkönen | Ferrari | +11,529
3. Mark Webber | Red Bull | +16,886
4. Nico Rosberg | Williams | +26,967
5. Heikki Kovalainen | McLaren | +34,392
6. Timo Glock | Toyota | +35,237
7. Jenson Button | Brawn | +55,088
8. Jarno Trulli | Toyota | +1.08,172
9. Kazuki Nakajima | Williams | +1.08,774
10. Rubens Barrichello | Brawn | +1.09,256
11. Nick Heidfeld | BMW | +1.10,612
12. Nelson Piquet | Renault | +1.11,512
13. Robert Kubica | BMW | +1.14,046
14. Giancarlo Fisichella | Force India | -1 kierros
15. Jaime Alguersuar | i Toro Rosso | -1 kierros
16. Sebastien Buemi | Toro Rosso | -1 kierros

Keskeyttäneet:
Sebastian Vettel | Red Bull | 29 kierrosta
Fernando Alonso | Renault | 15 kierrosta
Adrian Sutil | Force India | 1 kierrosta


Euroopan GP 23.8.2009 Valencia Telefónica Grand Prix of Europe

Euroopan GP, lopputulokset:
1. Rubens Barrichello Brawn 1.35.51,289 2 varikkokäyntiä
2. Lewis Hamilton McLaren + 2,358 2
3. Kimi Räikkönen Ferrari + 15,994 2
4. Heikki Kovalainen McLaren + 20,032 2
5. Nico Rosberg Williams + 20,870 2
6. Fernando Alonso Renault + 27,744 2
7. Jenson Button Brawn + 34,913 2
8. Robert Kubica BMW + 36,667 2
9. Mark Webber Red Bull + 44,910 2
10. Adrian Sutil Force India + 47,935 2
11. Nick Heidfeld BMW + 48,822 2
12. Giancarlo Fisichella Force India + 1.03,614 1
13. Jarno Trulli Toyota + 1.04,527 1
14. Timo Glock Toyota + 1.26,519 3
15. Romain Grosjean Renaul + 1.31,774 3
16. Jaime Alguersuari Toro Rosso - 1 kierros 2
17. Luca Badoer Ferrari - 1 kierros 3
18. Kazuki Nakajima Williams - 3 kierrosta 3

Keskeyttäneet:

Sebastien Buemi Toro Rosso 41 kierrosta
Sebastian Vettel Red Bull 23 kierrosta



Belgian GP 30.08.2009 ING Belgian Grand Prix

Belgian GP:n lopputulokset:
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1.23.50,995 2 varikkokäyntiä
2. Giancarlo Fisichella Force India +0,939 2
3. Sebastian Vettel Red Bull +3,875 2
4. Robert Kubica BMW +9,966 2
5. Nick Heidfeld BMW +11,276 2
6. Heikki Kovalainen McLaren +32,763 1
7. Rubens Barrichello Brawn +35,461 2
8. Nico Rosberg Williams +36,208 2
9. Mark Webber Red Bull +36,959 3
10. Timo Glock Toyota +41,490 2
11. Adrian Sutil Force India +42,636 2
12. Sebastien Buemi Toro Rosso +46,106 2
13. Kazuki Nakajima Williams +54,241 1
14. Luca Badoer Ferrari +1.42,177 1

Keskeyttäneet:
Fernando Alonso Renault 26 kierrosta
Jarno Trulli Toyota 21
Jenson Button Brawn 0
Lewis Hamilton McLaren 0
Jaime Alguersuari Toro Rosso 0
Romain Grosjean Renault 0


Italian GP 13.09.2009 Gran Premio Santander d'Italia

Italian GP:n lopputulokset:
1. Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1.16.21,706 1 varikkokäynti
2. Jenson Button Brawn-Mercedes +2,866 1
3. Kimi Räikkönen Ferrari +30,664 2
4. Adrian Sutil Force India-Mercedes +31,131 2
5. Fernando Alonso Renault +59.182 1
6. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes +1.00,693 1
7. Nick Heidfeld BMW Sauber +1.22,412 1
8. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +1.25,407 1
9. Giancarlo Fisichella Ferrari +1.26,856 1
10. Kazuki Nakajima Williams-Toyota +2.42,163 1
11. Timo Glock Toyota +2.43,925 1
12. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes -1 kierros 2
13. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari -1 kierros 2
14. Jarno Trulli Toyota -1 kierros 1
15. Romain Grosjean Renault -1 kierros 1
16. Nico Rosberg Williams-Toyota -2 kierrosta 3

Keskeyttäneet:
Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 32 kierrosta
Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 29 kierrosta
Robert Kubica BMW Sauber 25 kierrosta
Mark Webber Red Bull-Renault 0 kierrosta


Singaporen GP 27.09.2009 SingTel Singapore Grand Prix

Singaporen GP:n lopputulokset:
1. Lewis Hamilton McLaren 1.56.06,337 2 varikkokäyntiä
2. Timo Glock Toyota +9,634 2
3. Fernando Alonso Renault +16,624 2
4. Sebastian Vettel Red Bull +20,261 3
5. Jenson Button Brawn +30,015 2
6. Rubens Barrichello Brawn +31,858 2
7. Heikki Kovalainen McLaren +36,157 2
8. Robert Kubica BMW +55,054 2
9. Kazuki Nakajima Williams +56,054 2
10. Kimi Räikkönen Ferrari +58,892 2
11. Nico Rosberg Williams +59,777 3
12. Jarno Trulli Toyota +1.13,009 2
13. Giancarlo Fisichella Ferrari +1.19,890 2
14. Vitantonio Liuzzi Force India +1.33,502 2

Keskeyttäneet:
Jaime Alguersuari Toro Rosso 47 kierrosta
Sebastien Buemi Toro Rosso 47
Mark Webber Red Bull 45
Adrian Sutil Force India 23
Nick Heidfeld BMW 19
Romain Grosjean Renault 3


Japanin GP 04.10.2009 Fuji Television Japanese Grand Prix

Japanin GP:n lopputulokset:
1. Sebastian Vettel Red Bull 1.28.20,443 2 varikkokäyntiä
2. Jarno Trulli Toyota +4,877 2
3. Lewis Hamilton McLaren +6,472 2
4. Kimi Räikkönen Ferrari +7,940 2
5. Nico Rosberg Williams +8,793 2
6. Nick Heidfeld BMW +9,509 2
7. Rubens Barrichello Brawn +10,641 2
8. Jenson Button Brawn +11,474 2
9. Robert Kubica BMW +11,777 2
10. Fernando Alonso Renault +13,065 1
11. Heikki Kovalainen McLaren +13,735 2
12. Giancarlo Fisichella Ferrari +14,596 2
13. Adrian Sutil F.India +14,959 2
14. Vitantonio Liuzzi F.India +15,734 2
15. Kazuki Nakajima Williams +17,973 1
16. Romain Grosjean Renault -1 kierros 1
17. Mark Webber Red Bull -2 kierrosta 5


Keskeyttäneet:
Jaime Alguersuari Toro Rosso
Sebastien Buemi Toro Rosso



Brasilian GP 18.10.2009 Grande Prêmio Petrobras do Brasil

Brasilian GP:n lopputulokset:
1. Mark Webber Red Bull 1.32.23,081 2 varikkokäyntiä
2. Robert Kubica BMW +7,626 2
3. Lewis Hamilton McLaren +18,944 2
4. Sebastian Vettel Red Bull +19,652 2
5. Jenson Button Brawn +29,005 2
6. Kimi Räikkönen Ferrari +33,340 2
7. Sebastien Buemi Toro Rosso +35,991 2
8. Rubens Barrichello Brawn +45,454 3
9. Kamui Kobayashi Toyota +1.03,324 2
10. Giancarlo Fisichella Ferrari +1.10,665 1
11. Vitantonio Liuzzi Force India +1.11,388 3
12. Heikki Kovalainen McLaren +1.13,499 3
13. Romain Grosjean Renault -1 kierros 2
14. Jaime Alguersuari Toro Rosso -1 kierros 2

Keskeyttäneet:
Kazuki Nakajima Williams
Nico Rosberg Williams
Nick Heidfeld BMW
Adrian Sutil Force India
Jarno Trulli Toyota
Fernando Alonso Renault



Abu Dhapin GP 1.11.2009 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix

Kuva

Yas Marina Circuit

Pituus: 5,554 km
Kilipailun pituus: 55 kierrosta, 305,361 km

Aikatalut (Max):
La 31.10.2009
Vapaat harjoitukset klo: 11.55-13.10
Aika-ajot klo: 14.50-16.25

Su 1.11.2009
Pre-Race klo: 14.30-14.50
Osakilpailu: 14.50-17.10







MM-pistetilanne:

Kuljettajien MM-pisteet (16/17):

Koodi: Valitse kaikki

 

 1. Jenson Button         89 
 2. Sebastian Vettel      74 
 3. Rubens Barrichello    72 
 4. Mark Webber           61,5 
 5. Lewis Hamilton        49 
 6. Kimi Räikkönen        48 
 7. Nico Rosberg          34,5 
 8. Jarno Trulli          30,5 
 9. Fernando Alonso       26 
10. Timo Glock            24 
11. Felipe Massa          22 
12. Heikki Kovalainen     22 
13. Robert Kubica         17 
14. Nick Heifeld          15 
15. Giancarlo Fisichella   8 
16. Adrian Sutil           5 
17. Sebastien Buemi        5 
18. Sebastien Bourdais     2  

Valmistajien MM-pisteet (16/17):

Koodi: Valitse kaikki


 1. Brawn GP    161  
 2. Red Bull    135,5  
 3. McLaren      71  
 4. Ferrari      70  
 5. Toyota       54,5  
 6. Williams     34,5  
 7. BMW          32  
 8. Renault      26  
 9. Force India  13  
10. Toro Rosso    7     

Avatar
-JPA-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4200
Liittynyt: 23 Maalis 2006, 23:11
Paikkakunta: Tesoma Tampere
Viesti:

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja -JPA- »

Mää uskon että tuo boosti ja siiven muutos kisan aikana tuo niitä kaivattuja ohituksia.
-Kahta en vaihda...toinen on sukka ja toinen on toinen sukka...
www.samatsukat.fi
Avatar
hajama
'Senator'
'Senator'
Viestit: 692
Liittynyt: 09 Elo 2007, 11:01
Paikkakunta: TRE

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja hajama »

Hyviä muutoksia tulossa tälle kaudelle, jännityksell odotan kisoja :food:

Ainoa miinus muutoksissa on tuo naurettavan näköinen atusiipi! Lastua lentää ruuhkassa, se on varma.
turbo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 860
Liittynyt: 22 Elo 2005, 08:25
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja turbo »

Nytkun radiohöpinät on julkisia niin ootan innolla minkälaista koodikieltä mclareni käyttää
neuvoessaan heikkiä päästään lewinski ohi...
Honda Accord CL7 K20A6
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

tuo buusti voi olla kova sana tai sitten ei 30kg kuitenkin on kuluttaa bensaa enemmän ja muuten suoritus kärsiin teho/paino kohdilta mutta toisaalta tiukassa paikassa voi auttaa :roll:


Panasonic Toyota Racing

9. Jarno Trulli
10. Timo Glock


noille pitäis vaihtaa vielä sukunimet niin olis suomi nimisiä kuskeja lisää
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
nuhapumppu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2802
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 19:19
Paikkakunta: asdfadfsdasfafdsd

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Meneeköhän toi boostikin sitten siihen että joka radalla on se yks paikka missä siitä saa parhaan mahdollisen hyödyn ja kaikki kuskit käyttää sitä siinä. Eli tilanne on sama kuin ei olisi boostia ollenkaan :)
Saas nähä, voi tulla mielenkiintoinen kausi
Avatar
OH2KV
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1133
Liittynyt: 24 Elo 2007, 13:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja OH2KV »

Hmm.

Saakohan tuon KERSsin sisällyttää ajoneuvon minimipainoon, siis siihen joka lasketaan ajoneuvon ja kuljettajan yhteispainoon?

Silloinhan siitä voisi olla oikeasti jotakin hyötyä, vaikkei 60 kW tehoero noilla tehoilla yleensä mitään merkittävää etua tuo. Kun vehkeissä on tehoja noin paljon, kun niissä ilman KERSsiä on. Tietysti talli, joka kehittää systeemin, mikä toimii todella, voi olla vahvoilla.

Verkkarit ainakin hyvässä vauhdissa Barcelonassa.

Veikkaustopikkikin tulee , ennen viikonloppua. Pientä muokkausta tekeillä. Stay tuned.
Datsun 100A 1,2 projekti, Datsun Violet (160J)- 78 käyttis, huililla. Datsun 140Y- 79, käyttöauto. Datsun Sunny 150Y -82 Rottalook käyttis.
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja JJ »

nuhapumppu kirjoitti:Meneeköhän toi boostikin sitten siihen että joka radalla on se yks paikka missä siitä saa parhaan mahdollisen hyödyn ja kaikki kuskit käyttää sitä siinä. Eli tilanne on sama kuin ei olisi boostia ollenkaan :)
F1-autoihin tulee sallituksi, muttei pakolliseksi, jarrutusenergian taltioimisen ja uudelleenkäytön mahdollistava KERS-laite. Kuljettaja voi napin painalluksella vapauttaa KERS:n varastoimat 80 lisähevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi per kierros. KERS parantaa kierrosaikaa arvioiden mukaan noin 0,2 sekuntia. KERS-laite painaa noin 30 kilogrammaa, joten se huonontaa auton painojakaumaa.
Tuohon oli jossain tarkemmatkin ohjeet käytön suhteen, eli ei rajoittunut niin että yhden kerran saa kierroksessa käyttää.
OH2KV kirjoitti: Saakohan tuon KERSsin sisällyttää ajoneuvon minimipainoon, siis siihen joka lasketaan ajoneuvon ja kuljettajan yhteispainoon?
Mitenhänlie, periaatteessahan tuon voisi tulkita niin ettei saa vaan lisätään siihen vielä koska huonontaa painojakaumaa. ?
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja telwin »

Onkohan tuo Brawn GP lintu vai kala...vai mikä ?
Huikeaa vauhtia ovat pitäneet ensi testeissä.
Alkaa hieman epäilyttää että autoa on kehitetty kuitenkin kokoajan kaikessa hiljaisuudessa.
Nimittäin uskomattoman nopeasti muuten olisivat tehneet tuon mersun moottorin istuttamisen tuohon runkoon,kun otetaan huomioon aika mikä oli kaupan julkistamisen ja ensimmäisen testin välillä....
Avatar
OH2KV
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1133
Liittynyt: 24 Elo 2007, 13:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja OH2KV »

Tämän foorumin ylläpidolle voisi antaa 10+ arvosanaksi.

Toivotaan yhtä hienoa F1- kautta.
Datsun 100A 1,2 projekti, Datsun Violet (160J)- 78 käyttis, huililla. Datsun 140Y- 79, käyttöauto. Datsun Sunny 150Y -82 Rottalook käyttis.
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
nuhapumppu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2802
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 19:19
Paikkakunta: asdfadfsdasfafdsd

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvosto vahvisti tiistaina formula ykkösiin uuden tavan ratkaista kuljettajien maailmanmestari.

FIA hyväksyi Bernie Ecclestonen ehdotuksen siitä, että maailmanmestaruuden voittaa kuljettaja, joka voittaa kauden aikana eniten osakilpailuja.

Jos voitot ovat kahden tai useamman kuljettajan kesken tasan, ratkaistaan mestaruus siinä tilanteessa kauden aikana kerättyjen pisteiden perusteella. Pisteet lasketaan vanhalla kaavalla 10-8-6-5-4-3-2-1.

MM-sarjan muut sijat ratkaistaan vanhaan malliin pisteiden perusteella. Valmistajien MM-sarja ratkaistaan pelkästään pisteiden perusteella.

FIA tyrmäsi näin F1-tallien ehdotuksen, jonka mukaan pistelasku muutettaisiin kaavaan 12-9-7-5-4-3-2-1.

(MTV3)
Avatar
-JPA-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4200
Liittynyt: 23 Maalis 2006, 23:11
Paikkakunta: Tesoma Tampere
Viesti:

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja -JPA- »

nuhapumppu kirjoitti: FIA hyväksyi Bernie Ecclestonen ehdotuksen siitä, että maailmanmestaruuden voittaa kuljettaja, joka voittaa kauden aikana eniten osakilpailuja.
Oikea suunta.
-Kahta en vaihda...toinen on sukka ja toinen on toinen sukka...
www.samatsukat.fi
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja telwin »

nuhapumppu kirjoitti:FIA hyväksyi Bernie Ecclestonen ehdotuksen siitä, että maailmanmestaruuden voittaa kuljettaja, joka voittaa kauden aikana eniten osakilpailuja.

Jos voitot ovat kahden tai useamman kuljettajan kesken tasan, ratkaistaan mestaruus siinä tilanteessa kauden aikana kerättyjen pisteiden perusteella. Pisteet lasketaan vanhalla kaavalla 10-8-6-5-4-3-2-1.(MTV3)

Ei oikein hyvä tuokaan,voitat 5 kisaa ja keskeytät kaikissa muissa ja loput voitot jakaantuu neljälle kuljettajalle joista kolme ajaa kauden kaikissa kilpailuissa palkintopallille mutta ei silti ole mahdollisuutta maailmanmestaruuteen.

Voipi olla että aiheuttaa jupinaa pienemmissä talleissa ja ehkä kuljettajienkin keskuudessa.
Avatar
OH2KV
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1133
Liittynyt: 24 Elo 2007, 13:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja OH2KV »

Radikaali muutos.

En uskonut tuon ikälopun Formulastaran ehdotuksen menevän läpi.

Vaikka ajatuksessa on sekä hyviä, että huonoja piirteitä.
Hyviä siinä, että, voitosta taistelu saattaa olla kovempaa.

Kornia olisi, mikäli joku kuljettaja ajaisi vaikka 3 kisassa voittoon, lopuissa toiseksi, ja MM- titteli menisi kuljettajalle, joka voittaisi 4 kisaa, ja keskeyttäisi tai ajaisi pisteiden ulkopuolella maaliin kaikki muut kilpailut.

1. Racer One 40pts, 4wins
2. Kilpailija Kaksi 158pts, 3wins
Datsun 100A 1,2 projekti, Datsun Violet (160J)- 78 käyttis, huililla. Datsun 140Y- 79, käyttöauto. Datsun Sunny 150Y -82 Rottalook käyttis.
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
Avatar
hajama
'Senator'
'Senator'
Viestit: 692
Liittynyt: 09 Elo 2007, 11:01
Paikkakunta: TRE

Re: Formula 1 Season 2009

Viesti Kirjoittaja hajama »

Sattaa tulla tosi veristä taistelua kärkipaikoista, mikä on loistava muutos! Voihan olla että viimeisessä kisassa tulee joko MM-voitto tai sija 8, riippuen voittaako vai tuleeko toiseksi :bonk:
Vastaa Viestiin