Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
Avatar
Alpha
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1866
Liittynyt: 28 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Viesti Kirjoittaja Alpha »

Tämä on varmaan erittäin typerä kysymys, mutta monesti rallia kattoessa olen mietiskellyt mistä noiden WRC autojen jatkuva ujellus/vihellys auton sisällä johtuu? Kyse tuskin on turbosta kuitenkaan, kun tuo ääni lähtee ihan alakierroksilta asti. Tässä videossa esim kuuluu aika hyvin:
BMW F30 330e M-Sport
EX:
BMW E61 535dA M-Sport AJ-Tech
BMW E90 330dA M-Sport Tatech
Astra H OPC Z20LEH EDS
Vectra GTS Z20NET BSR
Astra G Wagon X18XE1
Avatar
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3829
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Voimansiirto?
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
JN
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 06 Touko 2005, 10:11

Viesti Kirjoittaja JN »

ja tarkemmin sanottuna suorakytkentä laatikosta
Avatar
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3463
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Laatikostahan se taitaa tulla.
2.0t Re85
Avatar
samsa87
OCF Member 2015
Viestit: 3228
Liittynyt: 01 Huhti 2006, 10:31
Paikkakunta: 03

Viesti Kirjoittaja samsa87 »

^se mullakin tuli mieleen, koska ääni ei kuulu ulospäin. Jos hytti ikääkuin vahvistaa äänen koska kori on eristämätön.. :-?
Kuva
-93 Toyota Aristo 2JZGTE , Omega mv6 -94, Bmw e61 530d
Suski
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1525
Liittynyt: 25 Helmi 2007, 15:50
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Suski »

juu, eiköhän se siitä laatikosta kuulu.. on varmaa aikamoine meteli..
Avatar
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7869
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ipa »

voimansiitoa veikkaan minäkin

eiköhän vakioautoonkin saa melkoiset äänet sisälle jos vaihtaa kaikki kumiset puslat koviin ja repii kaikki eristeet pois.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

suorat hampaat laatikossa
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

uudemmissa kuuluu semmonen vielä kimeempi ääni joka ei tunnu olevan ainakaan voimansiirrosta'

mutta tuossa videossa kyllä o voimansiirrosta
Avatar
Ile84
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1563
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 20:14
Paikkakunta: Länsi-Palokka

Viesti Kirjoittaja Ile84 »

ascona77 kirjoitti:suorat hampaat laatikossa
Nyt kysyn kun kehtaan; johtuuko vähänkin kovempaa peruuttaessa (manuaaleilla) kuuluva vollotus tästä?
"Sculptural Artistry and German Precision"
Omega B Caravan 2.6 V6 2001 (Y26SE)

Mercedes-Benz Vito 112CDI 2002
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

KYLLÄ
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1102
Liittynyt: 05 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki - FIN

Viesti Kirjoittaja NOesc »

http://youtube.com/watch?v=9aP4e1F85zc
eihän se wrc:n meteli ole vielä mitään, tuossa se voimansiirto vasta meteliä pitääkin :roll: -(z)-
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
Elmeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1046
Liittynyt: 03 Elo 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Ile84 kirjoitti:
ascona77 kirjoitti:suorat hampaat laatikossa
Nyt kysyn kun kehtaan; johtuuko vähänkin kovempaa peruuttaessa (manuaaleilla) kuuluva vollotus tästä?
Lähinnä siitä että "suuntaa vaihtava" ratas on suhteellisen pieni ja siksi pyörii isommilla nopeuksilla todella lujaa.
Korsakeijo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Huhti 2008, 20:57

Viesti Kirjoittaja Korsakeijo »

JN kirjoitti:ja tarkemmin sanottuna suorakytkentä laatikosta
Kuten tässä on jo mainittu ääni johtuu suorahampaisista vaihteiston rattaista.

Suorakytkentä taas on aivan eriasia.

Suora hampaisissa rattaissa on pienempi teho häviö, siksi niitä käytetään ja haittana tuo ääni, jonka takia taas "normaalit" vaihteistot ovat vinoilla hampailla.

Suorakytkennällä taas tarkoitetaan synkronoimatonta vaihteistoa, jossa vaihde kytketään suoraan ilman että välissä on pyörintä nopeuksia jarruttavaa synkrointirengasta.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

*kriits* *krunts* Pitkä keppi...
prööt
Vastaa Viestiin