Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
Korsakeijo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Huhti 2008, 20:57

Viesti Kirjoittaja Korsakeijo » 05 Huhti 2008, 21:59

Elmeri kirjoitti:
Ile84 kirjoitti:
ascona77 kirjoitti:suorat hampaat laatikossa
Nyt kysyn kun kehtaan; johtuuko vähänkin kovempaa peruuttaessa (manuaaleilla) kuuluva vollotus tästä?
Lähinnä siitä että "suuntaa vaihtava" ratas on suhteellisen pieni ja siksi pyörii isommilla nopeuksilla todella lujaa.
Ei vaan siitä, että se on monesti suorilla hampailla.

Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10872
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta » 05 Huhti 2008, 21:59

Lurttinen kirjoitti:*kriits* *krunts* Pitkä keppi...

:lollis:


tai löysä vaijeri kytkimes
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben

Elmeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1046
Liittynyt: 03 Elo 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Elmeri » 05 Huhti 2008, 23:34

Korsakeijo kirjoitti:
Elmeri kirjoitti:
Ile84 kirjoitti:
ascona77 kirjoitti:suorat hampaat laatikossa
Nyt kysyn kun kehtaan; johtuuko vähänkin kovempaa peruuttaessa (manuaaleilla) kuuluva vollotus tästä?
Lähinnä siitä että "suuntaa vaihtava" ratas on suhteellisen pieni ja siksi pyörii isommilla nopeuksilla todella lujaa.
Ei vaan siitä, että se on monesti suorilla hampailla.
Niin, on silläkin osuutensa, mutta kyllä se vinkuminen tietyissä laatikoissa johtuu nimenomaan siitä, että siellä ottaa se kääntäjäratas kierroksia todella paljon...

SKL
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1068
Liittynyt: 03 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja SKL » 05 Huhti 2008, 23:49

Montahan sivua tästäkin vielä saadaan... Niin ne on muuten suorat hampaat kun vinkuu, jos ette tienny.. :yawn:

Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 6723
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 06 Huhti 2008, 00:07

SKL kirjoitti:Montahan sivua tästäkin vielä saadaan... Niin ne on muuten suorat hampaat kun vinkuu, jos ette tienny.. :yawn:
Neljännellä sivulla tulee lukko ja bannit. :P
Ei tästä järkevää keskustelua kuitenkaan aikaiseksi saada...
Kaasupolkimessa on vain yksi asento, ja se on :: Töissä

Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona » 06 Huhti 2008, 00:12

Lurttinen kirjoitti:Neljännellä sivulla tulee lukko ja bannit. :P
:lollis:

Avatar
Presterin
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2552
Liittynyt: 25 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Presterin » 06 Huhti 2008, 00:27

Korsakeijo kirjoitti:Suora hampaisissa rattaissa on pienempi teho häviö, siksi niitä käytetään ja haittana tuo ääni, jonka takia taas "normaalit" vaihteistot ovat vinoilla hampailla.
Enpä osaa noista tehohäviöistä sanoa, mutta järjen mukaan kestävyys lisääntyy, jos rattaat ei vinojen hampaiden takia kampea sivulle.
Suurin osa opel kuskeista on hieman vajaita.
©Skeidett

Avatar
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7868
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ipa » 06 Huhti 2008, 10:24

Presterin kirjoitti: Enpä osaa noista tehohäviöistä sanoa, mutta järjen mukaan kestävyys lisääntyy, jos rattaat ei vinojen hampaiden takia kampea sivulle.
sinne sivulle sitä voimaa katoaa vinohampaisessa lootassa.
Corsa D , Kadett B Junior 1100,

Avatar
:J:J
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1443
Liittynyt: 12 Loka 2007, 18:16
Paikkakunta: K-Uusimaa

Re:

Viesti Kirjoittaja :J:J » 15 Maalis 2009, 18:17

NOesc kirjoitti:http://youtube.com/watch?v=9aP4e1F85zc
eihän se wrc:n meteli ole vielä mitään, tuossa se voimansiirto vasta meteliä pitääkin :roll: -(z)-
pistäis kyllä varmaa jo ketuttaa ajaa tollasten äänien kanssa.

GameOver
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Viesti Kirjoittaja GameOver » 16 Maalis 2009, 10:53

Oma vinkumisensa tulee myös sähkölaitteista. Siis se, mikä muuttuu kierrosnopeuden mukaan, eikä vauhdin mukaan. Samantyyppinen ääni, kuin vituiksi menneiden hifiasennuksen myötä :D . Fordeissa kuuluu tuo "laturiääni" aika selvästi

Avatar
Anzah
'Senator'
'Senator'
Viestit: 989
Liittynyt: 30 Kesä 2005, 17:32
Paikkakunta: Espoo-Heinola

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Anzah » 18 Maalis 2009, 10:42

:J:J kirjoitti:pistäis kyllä varmaa jo ketuttaa ajaa tollasten äänien kanssa.
Kyllä ainakin itse kilpurien kopissa nautin noista välitettyjen laatikoitten vihellyksestä yhtälailla koneen laulun kanssa...

Ja tosiaan nyky WRC -incar -kuvissa ei pahemmin enää kuulu muuta ääntä kuin sähköhäiriövinkuna... -Ja kuulostaa muuten tosi hölmöltä...
007 ja Pallosalama -(z)-

jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jpisteh » 03 Huhti 2009, 20:30

WRC-auton kyytiä ei ole päässyt testaamaan... Mutta kyllähän vinkuva ääni pääosin tulee suorahampaisesta vaihdelaatikosta...

Sähkövermeet ovat äänenlähde, mutta ne melut onneksi peittyvät moottorin ja voimansiirron meluihin...

j.h

Miksiköhän kilpailijaparit pitävät luokasta riippumatta siirtymillä ja pätkillä kuulosuojaimia?

Mannion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 9938
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 21:49
Paikkakunta: Lievestuore

Re: Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Viesti Kirjoittaja Mannion » 03 Huhti 2009, 20:35

^Helpottaahan se nuottien lukua kun on kuulokeradiot, ei tarvii huutaa niin kovaa :lollis:
OCFormulatietäjä 2011
Audi A4 2.0TDi Quattro ´07

AM
'Senator'
'Senator'
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Ylöjärvi, Finland

Re: Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Viesti Kirjoittaja AM » 09 Huhti 2009, 00:38

Suorahampaisten laatikoiden sinfoniaa ulkopäin kuunneltuna että vakiona hiljaisen premium-luokan henkilöauton kabiinista kuunneltuna;

Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva

Vastaa Viestiin