Kimin mestaruus vaarassa? !!!!
/\ samaa mieltä...ohituksia ja tapahtumia oli tällä kaudella enemmän kuin oikeestaan moneen kauteen yhteensä tai ainakin tuntuu siltä. oli muutama kisa ihan oikeesti jännittävä alusta loppuun saakka. johtui ehkä hamiltonin ja alonson keskinäisestä väännöstä niin radalla kuin sen ulkopuolellakin. heikin kakkostilan pitäminen loppuun asti kisassa ja nicon muutama hieno kisa oli ihan jännää seurattavaa.
Todennäköisesti väärässä.
Kyllähän tämä kausi sinänsä oli todella tapahtumarikas, mutta MTV3-tv-yhtiö mielestäni pilasi koko lajin ja poisti sen "kaiken kansan" lajeista kun kisoja ei enää voineet seurata kuin fanit jotka maksoivat niistä ja sitten ne fanit jotka seurasivat niitä kaiken maailman kiinan kanavilta netistä. Perusihmiset eivät enää Formuloita seuranneet kunnolla, tai ainakaan siitä mitään saaneet irti.
Katsoin muuten eilen Kyllösen version F1-kisasta ja se oli ainakin niin omituisesti pätkitty versio ettei kisan kulusta saanut oikein mitään kuvaa, paremman kisan koki jopa pelkän formula1.com:in livetuloslistan ja postimerkin kokoisen kiinalaisen videokuvan välityksellä. Eivät näyttäneet edes huippukuskien varikkokäyntejä... ratkaisevistakin tapahtumista oli valittu vain osa "kaiken kansan" nähtäväksi. Tuollaista roskaa en viitsi edes minä katsoa "suorana" vaan tallenteelta mainokset skipaten. tough luck MTV3:n mainostajille. Suoran lähetyksen mainokset katsoisin, tällaisen jälkilähetyksen mainoksia en näe enkä katso (Skip It-TAP on aika tehokas).
Katsoin muuten eilen Kyllösen version F1-kisasta ja se oli ainakin niin omituisesti pätkitty versio ettei kisan kulusta saanut oikein mitään kuvaa, paremman kisan koki jopa pelkän formula1.com:in livetuloslistan ja postimerkin kokoisen kiinalaisen videokuvan välityksellä. Eivät näyttäneet edes huippukuskien varikkokäyntejä... ratkaisevistakin tapahtumista oli valittu vain osa "kaiken kansan" nähtäväksi. Tuollaista roskaa en viitsi edes minä katsoa "suorana" vaan tallenteelta mainokset skipaten. tough luck MTV3:n mainostajille. Suoran lähetyksen mainokset katsoisin, tällaisen jälkilähetyksen mainoksia en näe enkä katso (Skip It-TAP on aika tehokas).
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Erittäin hyvin sanottu. Taisin katsoa formuloita koko kaudella n. 15 minuuttia, koska harvat jaksavat katsoa turhanpäiväisiä jälkilähetyksiä, kun joka tapauksessa joka tuutista kuulee, kuka on voittanut. Toisaalta laji on myös mennyt pitkälti jonossa ajeluksi ja voitot ratkaistaan liian usein varikkokäynneillä.ata kirjoitti:Perusihmiset eivät enää Formuloita seuranneet kunnolla, tai ainakaan siitä mitään saaneet irti.
VAGin huojaus kai perustuu Dieseliin, jossa toimitaan reilulla ilmaylimäärällä. Siis annetaan lisää polttoainetta ja saadaan lisää tehoa. Eli hyvin kaukana...himOPELi kirjoitti:Kylmän polttoaineen tiheys on suurempi kuin kuuman -> Kuumassa polttoaineessa on vähemmän energiaa/määrä. Tuohon samaan kai perustuu VAG evry-mod eli huijataan polttoaineen lämpötilaa. Formuloissa lienee aika maksimaalinen täytös sylinterissä joten kylmemmällä polttoaineella saadaan enemmän energiaa polttoaineen mukana ja siten lisää tehoa. Eipä se ihmeitä vaikuta, mutta käytetään myös kiihdytysautoissa samaa systeemiä...polttoaine johdetaan jäähdytettynä(esim. hiilihappojää pöntön läpi) sylinteriin.jpisteh kirjoitti:Olisi kuulla faktat, että millä tavalla/perusteella kylmä polttoaine lisää suorituskykyä.
j.h
Bensiini moottori toimii ns. optimaalisella seosuhteellla lambda noin 0,9 paikkeille, josta ei juurikaan voi poiketa (formuloissa lukema voi olla hiven toinen):
- jos rikkaammalla, niin tehot putoaa liian rikkaan seoksen vuoksi sekä kulutus kasvaa
- jos laihemmalla, niin tehot putoaa liian laihan seoksen vuoksi sekä pakokaasujen lämpötila kasvaa ja sitä kautta ongelmia.
Nämä jos ilmamäärä pysyy vakiona, mutta se ei pysy...
Siis polttoainemäärä ei voida muuttaa ilma yksikköä kohden (kg/kg), tehojen putoamatta. En tiedä onko formuloissa palämpötilan tarkkailua. Sillä voidaan seosta hieno säätää, ilmeisesti valvotaan pakokaasujen lämpötilaa sekä pakokaasujenseosta, joten niiden perusteella saadaan korjattua seosmäärää. Jos palämpötila on niin varmaan sieltä parametreistä löytyy, myös ns. todellinen polttoaineen lämpötila FIAn miehille tiedoksi, kun homma etenee.
Kylmä polttoaine jäähdyttää imuilmaa ja sitä kautta kylmää ilmaa mahtuu sylinteriin enempi, joten voidaan antaa enempi polttoainetta, siis saadaan lisää tehoa. 6 asteen alennus antaa mahdollisuuden noin 1% tehon lisäykseen, joka olisi 5 kW luokkaa (joku Gasgoy taisi mainita tuota suuruusluokkaa). Niin kauan kuin polttoaine pysyy viileämpänä on tämä etu, ilmeisesti polttoaineen lämpötila lämpenee muutaman kierroksen matkalla "normaaliksi", jolloin etu katoaa.
j.h
Yllä olevassa tekstissä aika paljon arvailua, joten pitää keskustella erään BMW lainavaatteissa kulkevan miehen kanssa, kun näkee häntä (ennen käytti Toyotan vaatteita).
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 28 Tammi 2005, 02:00
- Paikkakunta: Mänsesteri
- Wannabecalibra
- Minut on bannattu!
- Viestit: 3355
- Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
- Paikkakunta: Gutter
Savolainenkin ottanu vittuilu-moodin käyttöönSavolainen kirjoitti:Lähimmän ammattikoulun tupakkapaikka siis?pitää keskustella erään BMW lainavaatteissa kulkevan miehen kanssa, kun näkee häntä (ennen käytti Toyotan vaatteita).
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
Vähän OT, mut lukivat äsken YleX tänään-lähetyksessä mun mailin jonka sinne laitoin kun puhuvat parhaasta suomalaisesta mestarista. Siinä sivussa sit vinkuvat, kun ei kukaan tunnu hehkuttavan Kimin mestaruutta. (kuulikohan kukaan?)
Tollasen mailin laitoin:
"Moi.
Olisikohan kenties Maikkarin ohjelmapolitiikalla mitään tekemistä Kimin mestaruuden "hehkuttamattomuuden" kanssa?
Häkkisen ajoa pääsi suraamaan suorana 2 miljoonaa ihmistä. Kun taas Kimin ajoa tänä vuonna 200 000..
Kimin mestaruus on mahtava asia. Kimikin on mies paikallaan. Se on vaan vähän erilainen, kun ei esitä on vain oma itsensä. Sanoo asiat niinkuin on.
Kimillä on vain hiukan erilainen ääni kuin Seppo Rädyllä. En minäkään voi äänelleni mitään..
Eipä muuta. Kiitos. =)"
Olen siis suuri mielipidevaikuttaja..
Tollasen mailin laitoin:
"Moi.
Olisikohan kenties Maikkarin ohjelmapolitiikalla mitään tekemistä Kimin mestaruuden "hehkuttamattomuuden" kanssa?
Häkkisen ajoa pääsi suraamaan suorana 2 miljoonaa ihmistä. Kun taas Kimin ajoa tänä vuonna 200 000..
Kimin mestaruus on mahtava asia. Kimikin on mies paikallaan. Se on vaan vähän erilainen, kun ei esitä on vain oma itsensä. Sanoo asiat niinkuin on.
Kimillä on vain hiukan erilainen ääni kuin Seppo Rädyllä. En minäkään voi äänelleni mitään..
Eipä muuta. Kiitos. =)"
Olen siis suuri mielipidevaikuttaja..
Joo eri asia tuo VAG huijaus, mutta polttoaineen lämpötilalla siinäkin kikkaillaan. Eli huijataan polttoaine kuumemmaksi kuin se onkaan, jolloin ruiskutettava määrä kasvaa.jpisteh kirjoitti:VAGin huojaus kai perustuu Dieseliin, jossa toimitaan reilulla ilmaylimäärällä. Siis annetaan lisää polttoainetta ja saadaan lisää tehoa. Eli hyvin kaukana...
Suuttimien läpi kulkeva tilavuusvirta ei muutu, vaan polttoainetta ruiskutetaan sylinteriin tasan sama määrä. Kylmä polttoaine vain sisältää enemmän energiaa kuin kuuma.jpisteh kirjoitti:Siis polttoainemäärä ei voida muuttaa ilma yksikköä kohden (kg/kg), tehojen putoamatta.
Varmaan se kylmä polttoaine jäähdyttääkin imuilmaa, jos seos muodostetaan jo ennen sylinteriä. En usko, että kovin paljoa jäähdyttää jos polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin. Ei tuo teho kasvu tosiaan mitään kauhean suurta ole, koska nopeastihan se aine lämpenee kuitenkin radalla. Enemmän taitaa auttaa kiihdytysautoissa, polttoaine ei ehdi lämmetä vedon aikana. Ja toisaalta kiihdytyksissä sekin ero, että sillä on jo todellista merkitystä onko tankissa +30 helteessä päivän kuumenneet bensat vai hiilihappojään läpi tullut bensa. Silloin lämpötilaero on hiukan enemmän kuin pari astetta.jpisteh kirjoitti:Kylmä polttoaine jäähdyttää imuilmaa ja sitä kautta kylmää ilmaa mahtuu sylinteriin enempi, joten voidaan antaa enempi polttoainetta, siis saadaan lisää tehoa. 6 asteen alennus antaa mahdollisuuden noin 1% tehon lisäykseen, joka olisi 5 kW luokkaa (joku Gasgoy taisi mainita tuota suuruusluokkaa). Niin kauan kuin polttoaine pysyy viileämpänä on tämä etu, ilmeisesti polttoaineen lämpötila lämpenee muutaman kierroksen matkalla "normaaliksi", jolloin etu katoaa.
Siis moottoriin menevä energia lisääntyy kyllä, siis mennään rikkaammalle seokselle optimista, joten tehot kärsivät (eli ei ole enää optimaalinen seossuhde). Vai onko auto säädetty jo valmiiksi laihalle?himOPELi kirjoitti: Suuttimien läpi kulkeva tilavuusvirta ei muutu, vaan polttoainetta ruiskutetaan sylinteriin tasan sama määrä. Kylmä polttoaine vain sisältää enemmän energiaa kuin kuuma.
j.h
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 28 Tammi 2005, 02:00
- Paikkakunta: Mänsesteri
Viitsisitkö soittaa vaikka kännykällä 02:seen ja pyytää etsimään lähimmän amiksen.jpisteh kirjoitti: Mistä löytyy lähin ammattikoulu?
Onko niitä vielä jossain päin Suomea?
Eikun sori: käyttäisitkö vaikka matkapuhelintasi ja etsisit lähimmän ammattioppilaitoksen, tämä tapahtuu soittamalla numerotiedusteluun.
Käsittääkseni Suomessa ei ole ammattikouluja, joten tuskin niitä kannattaa etsiä.Savolainen kirjoitti:Viitsisitkö soittaa vaikka kännykällä 02:seen ja pyytää etsimään lähimmän amiksen.jpisteh kirjoitti: Mistä löytyy lähin ammattikoulu?
Onko niitä vielä jossain päin Suomea?
Eikun sori: käyttäisitkö vaikka matkapuhelintasi ja etsisit lähimmän ammattioppilaitoksen, tämä tapahtuu soittamalla numerotiedusteluun.
j.h