L-jetronic säätö

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
hessu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja hessu »

Kun tuo oma auto on varustettu jälkeen päin kyseisellä ruiskulla ja se käy hieman turhan rikkaalla niin miten tuon ruiskun säätö onnistuu kotioloissa vain kannattaako käydä säädättämässä. Vain käviskö dynossa säätämässä ja samalla kokeilemassa mitä siinä on tehoa? Onko muuten tietoa mitä ne dynossa velottaa tuomosesta hommasta?
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1498
Liittynyt: 27 Huhti 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Ilmamäärämittarissa semmosen tulpan alla on seos ruuvi josta voi säätää seosta.Mutta kannattaa käyä säädättämässä liikkeessä jos et omista pakokaasuanalysaattoria! Ei maksa ku jonkun euron.
Avatar
kadeemikko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja kadeemikko »

No jos tarkkoja ollaan niin se ilmanmäärämittarin päällä oleva mielestäni ei vaikuta kuin tyhjäkäynnin seoksiin. Niitä kaikille kierrosluvuille vaikuttavia seoksia säädetään löysäämällä(rikastaa)tai
kiristämällä(laihentaa)läpän jousta.
En suosittele säätöjen tekemistä "korvakuulolta" kenellekkään kun ei se paljoo kuitenkaan maksa.
hessu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 18 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja hessu »

No kiitti tiedoista täytyypä tässä tilata sitten aika niin tuleepa tarkempi..
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1498
Liittynyt: 27 Huhti 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Niin tyhjäkäyntiseosta se vaan muuttaa.
Avatar
Nahkatakki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Kesä 2016, 14:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Nahkatakki »

Laitetaanpas jatkoa tännekkin kun vielä tuoreet jäljet keksustelussa :wink:

Tapauksessa 2.0E chihhi, joka pomppasi liian rikkaasta tyhjäkäynnistä leimalla. No pajalla testerissä ei asentajan mukaan reagoinut tyhjäkäynnin seoksen säätöruuviin mitenkään vaikka veti tappiin asti ja oli päätynyt säätämään sitten varsinaisen seossäädön puolelta jotta hyväksytyt arvot saatiin lapulle. Lopputulema; seokset aivan metsässä. Pikaisen uusiosäädön jälkeen pystyi ajamaan muullakin kuin tyhjäkäynnillä, mutta vetää edelleen vähääkään runsaammalla kaasulla ilmeisesti laihalle(ei savuta) ja alkaa nykimään pahasti.

Nyt on ilmamäärämittari pöydällä tutkittavana ja totesin tuon tyhjäkäynnin seosruuvin olevan vain kartiota vasten ilmankulkuaukkoa sulkeva/avaava(kohtuu idioottivarma siis). Ymmärtääkseni ruuvi pohjassa on tyhjäkäyntiseos rikkaimalla mahdollisella kun aukko on kokonaan kiinni ja avaamalla ruuvia seos laihtuu aukon kasvaessa. Olisiko tähän kohtaan jollain muistikuvaa/tietoa minkä verran karkeasti kannattaisi avata kiinni asennosta tuota ruuvia, jotta olisi edes jokin lähtökohta mistä lähteä säätämään(testerissä sitten kun aika on).

Toisena asiana tuo varsinaisen seoksen säätö. Kun se nyt oletettavasti on laihalla siten että puolikaasun jälkeen nykii pahasti savuttamatta mutta pintakaasulla totteli kohtuullisesti(muistaakseni noin 2500-3000rpm asti) niin kuinka monta pykälää uskaltaisi tuota hammastettua säätökehää löysätä(rikkaammalle) alustavasti, jotta olisi edes hieman sinnepäin(tietenkään ei ollut merkattu alkuperäistä asentoa jossa seos kunnossa :bonk: ).
Meinasin tuon varsinaisen seoksen säätää pikkuhiljaa seosta rikastamalla kunnes vetää taas hyvin läpi kierrosalueen kuten ennen pajalla käyntiä.

Suutinremppaa ja muuta pientä myös päällä ennenkuin vanha sotaratsu on taas kentällä.

Mitä muuta kannattaisi huomioida tuosta ilmamäärämittarista nyt kun kapistus on pöydällä? Neuvoja ja ohjeita kuuntelen mielelläni :whack:
Avaimenperänä työkalupakki ja hylsysatsi.

Vectra C 2.0T GTS -07
Vectra B 2.0 sport -98
Rekord C 2d 1.9S -68
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tarkista hiilipinta sen mustankannen alta.
Mittaa bensanpaine. Kuulostaa et siellä voi olla vikaa.
Myös moottorin lämpötila-anturi kannattaa mitata ja putsata liitkn kunnolla. Se vetää seokset rikkaaksi jos on liian kova vastus.
Seosruuvia voi avata n.2 kierrosta. Korvallakin kuulee milloin käy hyvin ja pakokaasusta haistaa.
Tarkista että kaasuläpän asentokytkin on oikein säädetty ja että tyhjäkäyntikärjet toimii. Kun kaasua ei paineta, pitää tyhjäkäyntikärkien kytkeä alin ja keskimmäinen pinni yhteen. Voit huoleta avata sen asentokytkinrasian. Sisällä on joko yksi pikrokytkin tyhjäkäynnille ja kupariliuskat täyskaasulle tai kahdet kuparikärjet.
Onhan sytytys merkissään?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Nahkatakki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Kesä 2016, 14:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Nahkatakki »

Hiilipinnassa oli erotettavissa selvät urat mutta mistään kohtaa ei ollut puhki.
Täytyypi tuo bensanpaine tarkistaa ja samalla vaihtaa polttoainesuodatin.
Lämpötila-antureista mittarille menevä on uusittu vuoden päivät sitten ja toinen(oletettavasti juuri se seoksiin vaikuttava) tarkastettakoon tulevan jäähdytinrempan yhteydessä kunhan vähän lauhtuu kelit. Pitää myös tsekata mainitsemasi kaasuläpän asentotunnistin. Sytytykseen ei ole koskettu ja vanhalla menty ainakin viimeinen 50tuhatta joten tohtinen epäillä sen osuutta, ei toki pois suljettua. Mahdollisuus imupuolen vuotoihinkin on olemassa.

Palikat laitoin nippuun ja lähdin hakemaan perstuntumalla alustavia säätöjä. Ajossa huomattavan laihalla ollut seos rupesi löytämään vanhoja uria noin 1/4 kierrosta seoksen säätöratasta rikkaammalle käännettynä, parin hampaan siirroilla etenin. Lopputulemana vetää 9/10 kerrasta läpi alueen täydellä kaasulla nykimättä, mutta välillä varoittaa hyvin hienoisella nykäyksellä satunnaisesti kun veto päällä. Uskoisin että pykälän tai pari saisi vielä seosta laittaa rikkaamme.
Tyhjäkäynti onkin sitten isompi arvoitus, sen säätö kun lähti kokonaan nollista. Vedin ruuvin täysin kiinni(max rikkaalle) ja siitä noin 1-2mm auki.
Kylmästartista miltei heti alkoi rykiä pahasti ja tokeni vasta laihemalle nopeasti muutamia kierroksia käännettynä. Lämmettyään ja varsinaista seosta asteittain rikastaessa rupesi tyhjäkäynti sitten häviämään kadoten lopulta kokonaan. Eikun tyhjäkäyntinopeus ruuvista kierroksia ylemmäs ja hieman rikkaammalle seosta niin tasaantui jokseenkin. Oireilee siten että lämpöisellä koneella säännöllisen epäsäännöllisesti yskähtelee tyhjäkäynnillä mikä näkyy jenkamittarissakin levottomuutena, savutusta vaikea arvioida pakkasessa muutenkin runsaan vesihöyryn vuoksi. Epäilisin kuitenkin käyvän hieman laihalla kun parani pienillä säädöillä rikkaan suuntaan. Päivittelen tänne kun saan seuraavia säätöjä tehtyä.

Ja suuret kiitokset neuvoista :peukku:
Avaimenperänä työkalupakki ja hylsysatsi.

Vectra C 2.0T GTS -07
Vectra B 2.0 sport -98
Rekord C 2d 1.9S -68
Mahtimaggara
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2018, 16:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Mahtimaggara »

Onko tämä miten edennyt? itsellä sama homma edessä, pitäisi säädöt saaha kohilleen kun käypi niin rikkaalla. pitänee massamittari availla ja sorkkia sieltä syötön määrää, eikö vain.
Avatar
Nahkatakki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Kesä 2016, 14:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Nahkatakki »

Oma lähti kiertoon ennen vian lopullista ratkeamista mutta imuvuotoa löytyi ainakin imusarjalta sekä suuttimien tiivisteistä, joten nekin sekoittivat soppaa osaltaan. Suuttimien uudet tiivisteet eivät pelkästään korjanneet asiaa.

Jos vain tyhjäkäynti on likellä rajaa niin sille on oma ruuvinsa kumihatun alla (massamittarin imusarjan puoleisella puolella). Ja jos homma muuten rokkaa niin vain sen säädön pitäisi riittää. Tyhjäkäynninseosruuvin "kiristäminen" myötäpäivään rikastaa tyhjäkäyntiä ja "avaaminen" laihentaa.

Mittarin kannen on varsinaisen seoksen säätö ns. hammasrattaalla. Jos menet rattaasta säätämään seosta niin muista merkitä alkuperäinen asento, jotta on edes joku referenssi mistä on lähdetty liikkeelle. Säätösuuntaa en muista mutta mitä löysemmin ratas liikahti jousta vasten, sitä rikkaammalla seos oli. Tuntee kun ratasta liikauttaa sormella. Itse menin parin hampaan siirroilla ja ajoa välissä.

Mutta kuten tuossa on aiemmin todettu niin muuttujia on paljon antureista kontakteihin ja vuotoihin, joiden tulee olla kondiksessa ensin, muuten saattaa mennä enemmän metsään.
Avaimenperänä työkalupakki ja hylsysatsi.

Vectra C 2.0T GTS -07
Vectra B 2.0 sport -98
Rekord C 2d 1.9S -68
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Älkää rokatko niitä ilmamäärämittareiden jousia turhaan. Kiva saada sitten sellanen virittäjän tuunaama kouraan joka on ruuvattu ihan mettään. +-5 pykälää riittää säätöön ja silloinkin jättäkää merkki alkuperäisestä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Mahtimaggara
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2018, 16:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Mahtimaggara »

Ookoo. Suuri mahdollisuus että omassani on edellinen kaveri säätänyt jo, tässä on kone avattu ja kasattu. Ja nyt hirmu rikkaalla käy. Meneekö muuten virtalukolta tuleva ohjevirta startille pa-pumpun releen kautta? 7 napainen rele. Avainta kääntäessä ei tapahdu mitään joka vaikeuttaa säätöä aika lailla.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: L-jetronic säätö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Lämpöanturi jos on piiri poikki tai vastus muuten vaan korkea niin vetää rikkaalle.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin