A Insignian pyöränlaakerin ulosvedin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

A Insignian pyöränlaakerin ulosvedin

Viesti Kirjoittaja imaC »

Moi

Jotkut oli tehnyt peltivanteesta ja putkenpätkästä työkalun navan irroittamiseen mut en sitä täältä enää löytänyt..
Olisko jollain laittaa kuvia ja mittoja mulle jos tekisin moisen kun jumppa olis tiedossa..
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: A Insignian pyöränlaakerin ulosvedin

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mittoja ei ole mutta kuvia kyllä tuosta orkkis työkalusta.
CH49400
Saattaa olla sitten pikkuisen tiukassa se napa.

https://www.google.fi/search?q=ch49400& ... 20&bih=969

Ja tarkoitatko tuota Rookerin tekemää...
viewtopic.php?f=23&t=268955&start=195
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: A Insignian pyöränlaakerin ulosvedin

Viesti Kirjoittaja imaC »

Kiitos sulle..

Tota Rookerin menetelmää meinasin kun viimeks hakkasin pajavasaralla ja olihan kyl tosiaan tiukassa...

Mut putken syvyys olis hakusessa kun ei viittis purkaa mittojen takia...
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: A Insignian pyöränlaakerin ulosvedin

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

itse löin kaksi pinnapulttia pois. Siitä tiheäkierteiset pultit reikään ja mutterit taakse. Pultinpäät pyörännavan juureen ja lenkillä pitää mutteria kun pulttipyssyllä kiristää. pikkuhiljaa vuoronperään.

lähti tommonen -12 mallin 180tkm ajettu laakeri alle10min irti.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: A Insignian pyöränlaakerin ulosvedin

Viesti Kirjoittaja Rak »

kadett90 kirjoitti: 02 Tammi 2021, 13:43 Mittoja ei ole mutta kuvia kyllä tuosta orkkis työkalusta.
CH49400
Saattaa olla sitten pikkuisen tiukassa se napa.

https://www.google.fi/search?q=ch49400& ... 20&bih=969

Ja tarkoitatko tuota Rookerin tekemää...
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... &start=195
Ei muuten ole navan irroitustyökalu googlelinkin kuvissa, vaan työkalu jolla vetoakseli painetaan irti navasta.
tonipyörä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: A Insignian pyöränlaakerin ulosvedin

Viesti Kirjoittaja tonipyörä »

Laakeria ei koskaan pitäisi asentaa lyömällä. Mikäli tarvetta lyödä, niin vähän laakerista riippuen sellainen lyöntituurna joka vastaa laakerin sisäkooliin/ulkokooliin tai molempiin riippuen vähän tapauksesta. Purku hommat erikseen mutta niissäkin tule ihan turhaa hikoiltua, kun yritetään lyömällä. Tasainen veto, puhtaat akselit, laakeripesät sekä tarvittaessa kuuma/kylmä hoito, niin laakeri kuin laakeri kyllä lähtee. Laakeria ei myöskään tulisi lämmittää yli 110asteen ennen asennusta, koska se saattaa heikentää laakeria/rasvoja. Laakeri hommat on vähän sellaisia, että harvoin niitä tarvitsee tehdä ja kun tarvitsee, niin siihen olevat erikoistyökalut maksaa sen verran, että ei kannat itse välttämättä tehdä. Erikseen sitten ne ketkä osaa ja kykenee tekemään ulosvetimet kyseiseen hommaan. Tämmöistä "asiaa" teollisuuden koneenrakentajan näkökulmasta...
Vastaa Viestiin