Latausvalo (väärä laturi zafira b 1,9)
Latausvalo (väärä laturi zafira b 1,9)
Moi. Tuli vaihdettua Zafira 1.9cdti vm 2008 uusi tarvikelaturi, alkuperäisen sanottua sopimuksen irti. No muuten uusi laturi toimii ja täysin käypäisä, mutta säädin on erilainen kuin alkuperäinen, eikä ole sitä 2 napaista pistoke liitäntää säätimen perässä. Ilmeisesti säätimen perään tuleva pistoke antaa signaalit latausvalolle koska nyt siinä palaa latausvalo koko ajan, mutta lataa kumminkin normaalisti.
Onko kokemusta tai keinoa millä se latuasvalon saisi toimimaan niinko pitääkin?
Onko kokemusta tai keinoa millä se latuasvalon saisi toimimaan niinko pitääkin?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 168
- Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49
Re: Latausvalo
No tämähän on tietysti sanomattakin selvää, mutta tarvikemalli lataa yhtä lailla. Enkä ala tilaamaan ja vaihtamaan siihen jälleen uutta laturia, kerran toi tarvikelaturi kumminkin toimii kaikilta muilta osin niinkuin laturin pitääkin. En huomannut tilausta tehdessä että siinähän ei sitten ollutkaan tuota ko. pistokkeen paikkaa.
Mutta kiitoksia hyvästä vinkistä.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 168
- Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49
Re: Latausvalo
No mutta tarvikkeena olisi löytynyt myös ihan oikean mallinenki laturi
Huoltokirja on kaiken A ja O.
Re: Latausvalo
Niinhön se olis varmaan löytynyt, vaan eipä tullut katsottua tarpeeksi tarkkaan niitä autodoc:n myyntikuvia kun tein tilauksen. Rekkarinumeron perusteella minä tein laturi tilauksen. Pääasia kumminkin että lataa.Korpimetsä kirjoitti: ↑15 Loka 2020, 09:42 No mutta tarvikkeena olisi löytynyt myös ihan oikean mallinenki laturi
PS. Jos nyt joku muukin sattuu tilaamaan tuolta tarvikelaturin, niin niissä missään laturissa ei ole sitä pistoketta. Osoitti tarkempi tarkastelu niiden kaikkien tarvikelatureiden myyntikuvista.
Marmoritiskiltä saa alkuperäisen laturin, ja suurinpiirtein samaan hintaan kuin tuon ikäisen ajokuntoisen ooppelin.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 168
- Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49
Re: Latausvalo
Miten jos siihen irtojohtoon syöttäis virran? Luullisko se sit lataavan ja valon sammuvan? Vai mittaako se siitä jotain resistanssia?
Huoltokirja on kaiken A ja O.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Latausvalo
Onhan siinä laturissa kuitenkin F ja L navat...vai.
Sulla auton johtosarjassa tulee se 2-napainen pistoke laturille missä on sinipunainen ja sinivalkoinen piuha eikö...??
Sulla auton johtosarjassa tulee se 2-napainen pistoke laturille missä on sinipunainen ja sinivalkoinen piuha eikö...??
Re: Latausvalo
Niin minä asian tulkitsisin että se pistoke ja piuhat haistelee virtaa mitä se laturi työntää, sieltä säätimen persiistä? Meneekö ne sitten suoraan latausvalolle, luultavasti? Tai sitten ei? Mistäpä näistä tietää kun ei oo sähkökuvia.
Oliskohan ne, siis nyt ne joutilaat pistokkeen piuhat, olleet punamusta ja sinivalkoinen?? Enpä muista.
Tuossa tarvikelaturissa on myös lähtö joka tais olla muistaakseni D+ ?? Luultavasti herätevirta, jota ei tarvinnut kumminkaan kytkeä. Asensin siihen napaan johdon kumminkin kiinni just sinne laturin päähän, ja jätin toisen pään helposti asennettavaksi, jos on tarvis? Eli se ei tällä hetkellä ole kumminkaan lopullisesti kytkettynä.
Nyt siellä ei ole pelissä kuin pelkkä + johto. Mutta nyt kumminkin se lataa ja toimii. Paitti se latausvalo palaa.
Oliskohan ne, siis nyt ne joutilaat pistokkeen piuhat, olleet punamusta ja sinivalkoinen?? Enpä muista.
Tuossa tarvikelaturissa on myös lähtö joka tais olla muistaakseni D+ ?? Luultavasti herätevirta, jota ei tarvinnut kumminkaan kytkeä. Asensin siihen napaan johdon kumminkin kiinni just sinne laturin päähän, ja jätin toisen pään helposti asennettavaksi, jos on tarvis? Eli se ei tällä hetkellä ole kumminkaan lopullisesti kytkettynä.
Nyt siellä ei ole pelissä kuin pelkkä + johto. Mutta nyt kumminkin se lataa ja toimii. Paitti se latausvalo palaa.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Latausvalo
Se sinivalkonen on latauksen merkkivalolle.
Laturissa se on nasta D+
Laturissa se on nasta D+
Re: Latausvalo
Teknisten dokumenttien kuvien mukaan dieselissä tarvitaan vain laturin heräte, joka on niihin merkitty nastalla L. Vastaa periaatteessa D+ nastaa.
Tähän tulee auton johtosarjan johto,
Joissakin bensa malleissa käytetään laturia, joka antaa kuormitustiedon. Se nasta on merkitty F-liitännäksi.
Tähän tulee auton johtosarjan johto,
Joissakin bensa malleissa käytetään laturia, joka antaa kuormitustiedon. Se nasta on merkitty F-liitännäksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Latausvalo
Juu, eli latausvalon sais toimimaan jos tuikkaa se d+ johdon siihen sinivalkoiseen? Jostain syystä herätevirtajohtoa ei tarvinnut kytkeä ollenkaan, että onkohan siinä laturissa joku sisäänrakennettu kytkentä sille herätevirralle? Eihän siinä muuta kuin se että on vaan vähän esteettinen haitta kun se latausvalo palaa aina, vaikka lataus kumminkin pelittää.
Re: Latausvalo
Alkuperäisellä latausjärjestelmällä toiminta pitäisi olla seuraava.
- latauksen heräte laturille annetaan moottorinohjausyksiköltä liitäntään L
- se ei suoraan ole missään tekemisissä mittariston lautausvalon kanssa eli heräte ei tule mittaristolta
- moottorin ECU voi kytkeä laturin pois toiminnasta ottamalla heräte pois päältä, näin toimitaan esim. jos tyhjäkäyntikierrosluku yrittää laske liian alas
- moottorin ECU tarkkailee latausjännitettä ja diagnosoi sen perusteella lataako laturi vai ei, ellei niin lähettää väylälle vikailmoituksen ja se esitetäänn edelleen mittaristossa/ajotietokoneessa
Joissakin bensamalleissa käyteään laturissa myös F-liitäntää, minkä kautta moottorin ECU saa tiedon siitä kuinka suurella kuormituksella laturi käy eli mikä on magnetointivirran suuruus.
Mikäli autossa on jokin "väärä" tarvikelaturi, niin tuon L-liitännän puuttuminen tai virheellinen kytkentä saa varmasti ECU:n tunnistamaan tämän puuttteen ja se ilmoittaa väylälle laturivikaa vaikka laturi itsessään lataisikin.
Tarvikelaturi saattaa saada herätevirran magnetointikäämiin juuri sen verran akun pluskaapelin ja säätimen kauta että alkaa lataamaan. Roottoriin jää myös aina jonkin verran jäännösmagnetismia.
- latauksen heräte laturille annetaan moottorinohjausyksiköltä liitäntään L
- se ei suoraan ole missään tekemisissä mittariston lautausvalon kanssa eli heräte ei tule mittaristolta
- moottorin ECU voi kytkeä laturin pois toiminnasta ottamalla heräte pois päältä, näin toimitaan esim. jos tyhjäkäyntikierrosluku yrittää laske liian alas
- moottorin ECU tarkkailee latausjännitettä ja diagnosoi sen perusteella lataako laturi vai ei, ellei niin lähettää väylälle vikailmoituksen ja se esitetäänn edelleen mittaristossa/ajotietokoneessa
Joissakin bensamalleissa käyteään laturissa myös F-liitäntää, minkä kautta moottorin ECU saa tiedon siitä kuinka suurella kuormituksella laturi käy eli mikä on magnetointivirran suuruus.
Mikäli autossa on jokin "väärä" tarvikelaturi, niin tuon L-liitännän puuttuminen tai virheellinen kytkentä saa varmasti ECU:n tunnistamaan tämän puuttteen ja se ilmoittaa väylälle laturivikaa vaikka laturi itsessään lataisikin.
Tarvikelaturi saattaa saada herätevirran magnetointikäämiin juuri sen verran akun pluskaapelin ja säätimen kauta että alkaa lataamaan. Roottoriin jää myös aina jonkin verran jäännösmagnetismia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Latausvalo
Tuli vielä mieleen että mikähän noista alkuperäisistä latureita yleensä tuppaa menemään? Säädin, tms? Häiritsee sen verran tuo latausvalo että jotain sille pitäis tehdä.
Sitten toinen kysymys. Lueskelin myös että noissa saattaa olla myös maadoitusvikaa joka laittaa latausta sekaisin. Eli mihin mahtaa mennä moottorin maadoitusjohto, ja mistä tuosta vm 2007 löytyy ecu, kun sen maadoitus voi olla luetun perusteella myös huono?
Sitten toinen kysymys. Lueskelin myös että noissa saattaa olla myös maadoitusvikaa joka laittaa latausta sekaisin. Eli mihin mahtaa mennä moottorin maadoitusjohto, ja mistä tuosta vm 2007 löytyy ecu, kun sen maadoitus voi olla luetun perusteella myös huono?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13554
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Latausvalo
Laturista lähtevä iso virtakaapeli saattaa hapettua. Ainakin se on rikkonut latureita
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Latausvalo (väärä laturi zafira b 1,9)
Ajattelin lähinnä kun tuo vanha laturi on edelleen tallin nurkassa, niin oliskohan syyllinen sen toimimattomuuden jännitteen säädin? Se olis helppo vaihtaa, jos siinä vika? Onkohan olemassa mitään kotikonstia jolla jännitteen säätimen voisi mitata? Ja pitäis varmaan koittaa eliminoida kaikki muutkin mahdolliset kosketushäiriöt yms pois ennenkuin alkaa tekemään muita isompia osien vaihtoa. Niitä kosketusvikoja näissä ooopeleissa kuulema piisaa?
Sen hihnapyörän kitkarulla, vai mikä sen virallinen nimitys nyt onkaan, toimii luultavasti niinkuin pitääkin? Eli se luistaa toiseen suuntaan, mutta toiseen suuntaan ei. Niitähän noista latureista on myöskin mennyt.
Eli onkohan jollain parempaa tietoa noista asioista?
Ja missähän se ecun maadoituspiste mahtaa sijaita?
Sen hihnapyörän kitkarulla, vai mikä sen virallinen nimitys nyt onkaan, toimii luultavasti niinkuin pitääkin? Eli se luistaa toiseen suuntaan, mutta toiseen suuntaan ei. Niitähän noista latureista on myöskin mennyt.
Eli onkohan jollain parempaa tietoa noista asioista?
Ja missähän se ecun maadoituspiste mahtaa sijaita?