2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
stylelined
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 10:09

2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja stylelined »

Ongelma alkoi 3 viikkoa sitten. Auto oli pois käytöstä noin 9 kk eli talven yli. Kun kylmällä moottorilla lähden matkaan niin noin 5 km ajomatkaan jälkeen putoaa kierr. lukumittarin neula nollaan, ja syttyy kaksi varoitusvaloa taulussa, toinen jäähdyttäjän valo ja sit vielä moottorin kuva ( ilman mtään muuta merkkiä sisällään) Teho putoaa...vissiin 50 % mutta autolla pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja. Viikko sitten tein n. 230 km:in matkan. Kestää jonkin aikaa päästä normi ajonopeuteen, ohituksia saa unohtaa. Olen vaihtanut jäähdytyksen ohjausmoduuli, veden lämpötila-anturin ja puhaltimen relä. Lähdin kokeilemaan ja eikun sama juttu n. 4-5 km jälkeen. Veikkaan että veden lämpötila silloin on jotain 70 astetta . Veden lämpötila nousee mittarin mukaan vain n. 80-85 asteeseen kun ajan kaupunkiajoa. Olen myös käynyt läpi kaikki sulakkeet , kaikki ehjät. Silloin kun ne valot palaa niin tyhjäkäynti on myös kuin vanha kuormaauton moottorilla :bonk: ...kraun...kraun...kraun .
Onko kellään vihjetä. Mittarissa vain 285 tuhatta vaikka auto on 20 v vanha...ollut minulla yli 10 vuotta. Asun talvet Teneriffalla että auto on ollut viim. 3v vain kesäisin käytössä. Rekisteröity pakukuksi ja muuten ollut tosi hyvä auto. Olen jutellut sen kanssa ja varoittanut että mikäli se meinaa ruveta vaikeaksi niin romuttamoon joutuu...mutta ei se tunnu välittävän mun varoituksesta. :bonk:
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Vikakoodit nyt kannattais ekana tsekata.
Avatar
pn
'Senator'
'Senator'
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Marinkainen

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja pn »

Vikakoodit lukuun, omakohtaisena kokemuksena vastaavasta viasta oli jotta kampiakselin asentoanturi oli kaputt. Oireet juurikin samat, vikatila rajoitetulla teholla ja kierroslukumittari tipahti nollaan vaikka moottori oli käynnissä.
Astra Sports tourer 1.6 CDTI -14 & Opel Zafira 1.7 CDTI 2012
Hoooly smoke :-).
stylelined
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 10:09

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja stylelined »

Kiitos vinkistä. Taidan hakea varaosakaupasta maanantaina uuden anturin. Sitten vaan etsimään missäpäin semmoinen on piiloteltu ja vaihtamaan. Kai Opelin korjausoppaasta löytyy tiedot missäpäin ... eli todennäköisesti moottorissa....kummallista vain että vikavalot syyttyvät aina noin 4 km päästä.
Korpimetsä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja Korpimetsä »

Älä hae vaa oikeesti lue ne koodit. Turha sitä satasen anturia on vaihtaa jos vika muualla.
Huoltokirja on kaiken A ja O.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vikakoodit kannattaa tosiaan lukea ensin.
Jos päädyt vaihtamaan kuitenkin anturia, tuossa vinkki sijainnista: https://opel.7zap.com/en/car/t98/p/1/68-2/
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hae ihan suoraan se kampaikselin anturi. Vika on siinä.
Anturi löytyy sylinterilohkosta, öljynsuodatinjalan alapuolelta. Auton alta näkee.


Moottorinlämmöt on ok. Astran mittari valehtelee 5-10astetta alakanttiin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
stylelined
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 10:09

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja stylelined »

Kiitos Juho M-P. Tein juuri niinkuin sanoit.Hain tänään Motonetistä uuden anturin...hinta 39,90. Puolen tunnin työ kotona nurmikolla...moottori käyntiin ja baanalle. Tarkistin koko ajan km mittaria...2...4....6...9...12...15...17 km ja kävi kuin unelma. Nyt olen ajanut varmaan 80 km iltapäivällä ja kaikki aivan normaalia. Olin jo pari viikkoa sitten käynyt paikallisella autokorjaamolla ja hän katsoi vikakoodeja ekä pystynyt sen kummemmin kertoa mistä etsiä vikaa. Arvasinkin että näillä sivuilla varmaan löytyy joku joka tietää kokemuksesta missä vika. Nyt voin jakaa nämä tiedot että joku muu saa apua kun sama vika. Nyt en tarvi enää selata autojen myyntiilmoituksia, Obelixi ja minä jatkamme jo yli 10 vuoden yhteistä matkaa. Paras auto mikä mulla koskaan ollu vaikka se välillä pistää vähän hanttiin. Laskin viikko sitten paljonko olen rahaa laittanut tähän autoon tällaisia " ei normaaliin huoltoon kuuluvia kustannuksia" 10v:n aikana ja summa on noin 1600 euroa... eli n. 160 euroa vuodessa. Ostohinta oli 10 v sitten myös 1600 euroa. 4v sitten muutin sen pakuksi ja verot laskivat 365 eurosta 65 euroon /vuosi. Maantiellä kulutus 4,6 litraa/100 km dieseliä. Vielä kerran...KIITOS Juho M-P ja tietysti kiitokset kaikille muillekin vastauksista, Hyvää kesän jatkoa kaikille Opel ystäville.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2000 Astra 2,0 Dti varoitusvalot.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Vikakoodit kannattaa silti lukea - itsellä tuon ikäisessä Astrassa riitti, kun pisti jarrun ja kaasun pohjaan ja sitten sytytysvirta päälle, niiin nopeusmittariin ilmaantuivat vikakoodit. Eli siihen lukemiseen ei edes mitään laitetta tarvittu vaan onnistui ihan heittämällä. Tämä siis 1.7 dieselisssä samalta ajalta - tuntuisi loogiselta, että kaksilitrainen toimisi samoin vai oliko siinä niin erilainen ecu, että tuo eii onnistu.

Itsellä Astra vaihtui samanlaiseen 10 vuotta tuoreempaan - edelleen sitä mieltä, että se vanha oli ehkä kaikista huolettomin auto, joka minulla on ikinä ollut. Joten ei muuta kuin hyviä kilometrejä - tuollaisessa käytössä tuo kestää kyllä ikuisuuden. Säilytys Teneriffalla ollessa vain jossain katon alla, niin eiköhän se iät ja ajat kestä, kun ei pääse ruostumaan.
Vastaa Viestiin