Vectra C välkkyvät valot

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C välkkyvät valot

Viesti Kirjoittaja Rak »

Sitäpä ei muista saako polttimovalvontaa pois. Todennäköisesti ei, se tais olla vakiovaruste.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C välkkyvät valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rak kirjoitti: 29 Heinä 2020, 00:22 Sitäpä ei muista saako polttimovalvontaa pois. Todennäköisesti ei, se tais olla vakiovaruste.
Kyllä se näin mahtaa olla.

Johtunee varmaan mm. siitä, että takavaloista molemmat polttimot ovat 21W ja palavat alennetulla jännittellä parkkeina. Toinen poltin lähtökohtaisesti palaa jarrupolttimona täydellä jännitteellä. Mikäli kyseinen poltin palaa, niin jarruvaloksi otetaankin toimiva poltin. Eli vaihdetaan jarruvalopolttimon paikkaa.

Tuohan tietenkin toimii, kun valot takana palavat. Mikäli valot ovat pois päältä kokonaan, on niitä tarkkailtava tuolla edellä mainitulla testipulssilla, jotta jarruvalot toimivat aina valoasetuksista riippumatta.

Ei ole sitten ajateltu ottaa tarkkailua pois joiltain yksittäisiltä polttimoilta vaan ainoastaan nuo xenonit on oma lukunsa niiden täysin erilaisen toiminnan takia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C välkkyvät valot

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minulla taitaa olla sama juttu ja autona Astra H (2010). Ongelmaksi tulee minulla peräkärryn LED valaisimet, eli ne vilkahtelevat nyt tasaisin välein. Kaikki kärryn valot sinällään toimivat, mutta led valot vilkahtelevat, Lienee kyse samasta asiasta, eli auton valaisinten kunnon tarkkailu näkyy minulla nyt peräkärryn led valoissa.

Vai onko minulla vikaa - pitäisikö sen peräkärryyn edes tarkkailla, eli onko tarkkailu nyt rikki?

Ovatko muut kokeneet samaa noin 2010 mallisissa Opeleissa?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C välkkyvät valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tikola kirjoitti: 09 Touko 2023, 13:01 Minulla taitaa olla sama juttu ja autona Astra H (2010). Ongelmaksi tulee minulla peräkärryn LED valaisimet, eli ne vilkahtelevat nyt tasaisin välein. Kaikki kärryn valot sinällään toimivat, mutta led valot vilkahtelevat, Lienee kyse samasta asiasta, eli auton valaisinten kunnon tarkkailu näkyy minulla nyt peräkärryn led valoissa.

Vai onko minulla vikaa - pitäisikö sen peräkärryyn edes tarkkailla, eli onko tarkkailu nyt rikki?

Ovatko muut kokeneet samaa noin 2010 mallisissa Opeleissa?
Autosi on nimenomaan kunnossa.
Peräkärry kytkettäessä sen valoja kuuluu tarkkailla. Tämä tarkkailu aiheuttaa LED polttimoiden välähtelyä, kun se on nopea reagoimaan toisin kuin hehku.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C välkkyvät valot

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ja tästä "kunnosta" pääsee eroon sillä kondensaattorilla vaikkapa peräkärryn maajohdossa. Se on se seuraava hanke jota testaan. Olen muutenkin siirtynyt kärryissä käyttämään tällaista jakorasiasysteemiä

https://www.puuilo.fi/jakorasia-12-osainen

Eli pistokkeelta tullaan rasialle, josta haaroitetaan kärryn lampuille menevät johdot ja mitään muuta liitoksia/haaroituksia ei ole. Eli missään muualla johtoja ei ole katkottu, kuin rasiassa kannen alla ja luonnollisesti sitten valaisinten lähellä. Tuonne rasiaan se yksi kondensaattori on helppo laittaa.

Sitä minä vaan ihmettelen, että missään muussa autossa vastaavaa vilkuntaa ei ole näkynyt. Eli onko tuo vilkkumalla tarkastaminen joku Opelin oma systeemi vai pitäisikö sama ilmiö toistua kaikissa autoissa, joissa osataan lamppujen rikkoutumista tunnistaa?

Itseä hämää lähinnä se, että onko järkevää moista testailua tehdä peräkärryn pistokkeellekkin vai riittäisikö auton valojen tarkkailuun ne auton omat valot? Minusta tuo on peräkärryn pistokkeelle vähän turha toiminto - kärryissä on kuitenkin sen verran rikkinäisiä valoja, että tuosta seurannee lähinnä yleistä riesaa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C välkkyvät valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tikola kirjoitti: 09 Touko 2023, 16:44 Ja tästä "kunnosta" pääsee eroon sillä kondensaattorilla vaikkapa peräkärryn maajohdossa. Se on se seuraava hanke jota testaan. Olen muutenkin siirtynyt kärryissä käyttämään tällaista jakorasiasysteemiä
Ei kondensaattoria kytketä maajohtoon. Tuolla kytkennällä ei pala yksikään poltin enää, kun konkka estää tasaähkön kulun.
Konkka kytketään jokaiselle polttimolle tulevan johdon ja maajohdon väliin. Joten tarvitset niitä konkkia vähintään 5 kpl (parkit oikea+vasen, vilkut oikea+vasen, jarru).

Ja lisäksi konkkien on oltava isoja kapasitanssiltaan. Tämä on testattu. Tämä johtuu siitä, että konkan on pystyttävä latautumaan koko testipulssin aikana, jotta jännite ei pääse nousemaan liikaa. Tähän vaikauttaa aikavakio Tau = R x C. Resistanssi R on sama kuin syöttävän johdon ja polttimon reisistanssin rinnankytkentä. Aikavakio Tau täytyy olla suurempi kuin testipulssin kesto.

Olen muistaakseni tänne palstalle joskus sellaisen sopivan konkan arvon kertonut. Tarkaan en muista, mutta se taisi olla luokkaa > 10 000 uF.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C välkkyvät valot

Viesti Kirjoittaja tikola »

petrisa kirjoitti: 09 Touko 2023, 20:53 Olen muistaakseni tänne palstalle joskus sellaisen sopivan konkan arvon kertonut. Tarkaan en muista, mutta se taisi olla luokkaa > 10 000 uF.
Tämä viesti on tuosta edelliseltä sivulta nähty. Noudatan tuota ohjetta ja pistän siis 5 kondensaattoria. Erinomaista infoa - kiitoksia.
Vastaa Viestiin