1) Jos karsta jumittaa EGR:n aukirjokela002 kirjoitti: ↑13 Elo 2020, 09:00 Mietin tässä omaa astraani, että millaisia oireita tommosella karstasella EGR:llä sitten on?
a) Vikavalo palaa
b) Auto puutuu lähdöissä/kiihdytyksissä, kun pienillä kierroksilla syötetään palotapahtumaan jo palanutta huonompaa ilmaa
1) Jos karsta jumittaa EGR:n kiinni
a) Vikavalo palaa
b) Mitään muuta sen ei pitäisi vaikuttaa
Vikavalo on siis kiinni onko EGR sähköohjattu. Minulla oli vanhassa autossa pelkkä alipaine ja siitähän ei ajotietokone tiennyt mitään, joten tulppasin sen peltilätkällä. Korjatkaa jos olen väärässä noilla em. väittämillä, mutta EGR lähtökohtaisesti avautuu vasta kovemmilla kierroksilla ainakin diesel moottoreista, joista minun kokemus on. Eli tyhjäkäynnillä se on kiinni koko ajan. Tällä tavoitellaan pakokaasun puhtaampaa palamista ja mahdollisesti jotain moottorin viilenemiseen liittyviä asioita. EGR:n yleisenä haittapuolena on moottorin imupuolen likaantuminen, jota sillä tulppaamisella koetetaan estää.