EGR putsaus.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: EGR putsaus.

Viesti Kirjoittaja tikola »

rjokela002 kirjoitti: 13 Elo 2020, 09:00 Mietin tässä omaa astraani, että millaisia oireita tommosella karstasella EGR:llä sitten on?
1) Jos karsta jumittaa EGR:n auki
a) Vikavalo palaa
b) Auto puutuu lähdöissä/kiihdytyksissä, kun pienillä kierroksilla syötetään palotapahtumaan jo palanutta huonompaa ilmaa

1) Jos karsta jumittaa EGR:n kiinni
a) Vikavalo palaa
b) Mitään muuta sen ei pitäisi vaikuttaa

Vikavalo on siis kiinni onko EGR sähköohjattu. Minulla oli vanhassa autossa pelkkä alipaine ja siitähän ei ajotietokone tiennyt mitään, joten tulppasin sen peltilätkällä. Korjatkaa jos olen väärässä noilla em. väittämillä, mutta EGR lähtökohtaisesti avautuu vasta kovemmilla kierroksilla ainakin diesel moottoreista, joista minun kokemus on. Eli tyhjäkäynnillä se on kiinni koko ajan. Tällä tavoitellaan pakokaasun puhtaampaa palamista ja mahdollisesti jotain moottorin viilenemiseen liittyviä asioita. EGR:n yleisenä haittapuolena on moottorin imupuolen likaantuminen, jota sillä tulppaamisella koetetaan estää.
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: EGR putsaus.

Viesti Kirjoittaja jtg »

Omegan x20xev moottorissa on alipaine/sähköohjattu egr,ja jos ottaa sähkötöpselin irti egr:ltä,niin sytyttää vikavalon.Egr:ltä ei ole takaisinkytkentää aivolaatikolle->laitoin ohjauspiuhojen väliin samankokoisen vastuksen mitä on egr:n ohjaussolenoidin ohmimäärä ,niin tälläkonstilla sain omegasta tietämyskoneen tyytyväiseksi vaikka egr oli tulpattu.Tyhjäkäynnillä egr:n ohjaus nollissa,kun antaa kierroksia niin ohjaa egr:ää aukipäin.
Zac
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Elo 2020, 09:46

Re: EGR putsaus.

Viesti Kirjoittaja Zac »

tikola kirjoitti: 13 Elo 2020, 13:33 Korjatkaa jos olen väärässä noilla em. väittämillä, mutta EGR lähtökohtaisesti avautuu vasta kovemmilla kierroksilla ainakin diesel moottoreista, joista minun kokemus on. Eli tyhjäkäynnillä se on kiinni koko ajan. Tällä tavoitellaan pakokaasun puhtaampaa palamista ja mahdollisesti jotain moottorin viilenemiseen liittyviä asioita. EGR:n yleisenä haittapuolena on moottorin imupuolen likaantuminen, jota sillä tulppaamisella koetetaan estää.
Näin päättelin myös tämän Vectran tapauksessa, että EGR lähtee toimimaan vasta kierroksilla.
Tämä siksi että vikavalo pysyy poissa niin kauan kun ajelee liki tyhjkäynnillä, mutta syttyy kiihdyttelyn / kaasuttelun myötä.

Olen käsittänyt että EGR:llä koitetaan nimenomaan kierrättää palokaasuja ja saada sitä kautta tiputettua päästöjä ja mahdollisesti myös tiristettyä viimeiset "energian tähteet" sieltä jo kerran palotilassa olleista kaasuista (palaminen ei kait koskaan ole absoluuttisen 100%:sta ..?)
Ymmärrettävistä syistä tuo aiheuttaa kuonaa laitteisiin.

Ai niin, ja tämä Vectran EGR on sähköinen. Ainakin siihen menee tökkeli jossa olikohan 3 karvaa, muttei oikein mitään letkua tms. mistä saisi käyttövoimansa, ellei tuota sitten tulisi toisesta laipassa olevasta reiästä, mutta kampe kyllä vaikuttaa ihan sähköisen solenoidin käytämältä venttiililtä, siksi se ei kovin kallis olekaan.
Avatar
Aceman
'Senator'
'Senator'
Viestit: 325
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR putsaus.

Viesti Kirjoittaja Aceman »

Itsellä C Corsan Z14XE-koneessa EGR-venttiili alkoi aikoinaan oireilemaan siten, että kiihdytyksen jälkeen tasakaasulle palattaessa tuli yksi terävä "nykäisy" vetoon. EGR:n puhdistus ei auttanut, uusi osa korjasi tilanteen. Oire ei sytyttänyt vikavaloa eikä tallentanut vikakoodia.
Tuosta wikipedian tarinaa pakokaasun takaisinkierrätyksestä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasu ... r%C3%A4tys
Opel Mokka X 1.4t Enjoy -18
ex Opel Corsa C 1.4 Comfort -01
ex Opel Kadett E GSi 2.0 8v -89
ex Opel Ascona B 2.2i (1.9S) -80
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR putsaus.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

https://www.aa1car.com/library/egr.htm

Tuossa teknistä tietoa egr- venttiilistä ja sen toiminnasta.

Egr- venttiilin tehtävänä on vähentää typpioksidipäästöjä. Niitä syntyy, kun palamislämpötila on korkea. Egr- venttiili päästää auetessaa pakokaasua sylintereihin, jolloin palaminen on epäpuhdasta ja lämpötila laskee.

Tyhjäkäynnillä egr-venttiili on kiinni. Samoin se sulkeutuu voimakkaasti kiihdytettäessä. Karstoittuminen estää useimmiten venttiilin sulkeutumisen.
Jos,kun vikavalo syttyyy, kannattaa lukea tai luetuttaa vikakoodit.

Vikakoodien luvusta: https://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=4&t=259911

Sähköisesti ohjatut ja asentotiedolla varustetut egr-venttiilit myös kuluvat ja tällöin moottoriohjaus ei välttämättä saa asentotietoa. Siihen ei auta puhdistus, egr - venttiili pitää uusia.
Ei kannata hankkia halvinta mahdollista egr-venttiiliä, koska ne toimivat sangen lyhyen aikaa. Pierburg, Bosch ja Hella ovat tunnettuja valmistajia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 570
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: EGR putsaus.

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Mr. Muscle (eli lipeä) toimii erittäin hyvin kunhan ei jätä yön yli vaikuttamaan.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq
Vastaa Viestiin