Opel Asrta J 2010 mystinen vika

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
tzei
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Marras 2015, 12:03

Opel Asrta J 2010 mystinen vika

Viesti Kirjoittaja tzei »

Hei,
aamulla Ooppeli käyntiin. Käynnistyy, pyörii huonosti ja sammuu. Sama muutaman kerran uudelleen. Akun navan käytin irti ja uudelleen. Kaasulla sain käymään ja hetken kaasuteltuani ongelma hävisi.
Pienellä testilenkillä toimii normaalisti ja käynnistyy sen jälkeen ok.

Eilen illalla pidempi testilenkki, kaikki aluksi ok, huomasin miten lämpömittari käyttäytyi hieman oudosti, teki vähän teräviä nousuja ja nopeita laskuja. Asettui kuitenkin normaaliin lämpöön kello kuuden kohdalle.
Noin 20 kilsaa ajoa niin lämpömittari alkoi taas tehdä nopeita liikkeitä, kävi jopa jossain päälle 100 asteen. Asettui kuitenkin taas takaisin normaaliin, pysyi paikallaan, auto toimii normaalisti.

Heiluessaan tuolla kuumalla alueella sytytti moottorin vikavalon. Mitään vikakoodeja ei anna tauluun, lukijaa ei ole. Termostaatti vaihdettu viime syksynä. Tuo lämpömittarin heilahtelu oli niin nopeaa, ettei se oikein vastannut varmaan todellista veden lämpotilan vaihtelua.

Jäähdytysnesteen lämpötilan anturi vai jotain muuta? Kellään apuja?

Opel Astra J 2010 1.6 vapari.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Opel Asrta J 2010 mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Paljonkos koneella on ajettu ja onko sytytysmoduulia vaihdettu uuteen delphiin tai Gm:ään?

Viallinen sytytysmoduuli teki meillä z16xer:ssä juuri samanlaista käynnistyksen jälkeistä sammumista, eikä jättänyt vikakoodeja. Modulin ja tulppien uusinnan jälkeen ei ole kertaakaan sammumut samalla tavalla itsekseen.
tzei
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Marras 2015, 12:03

Re: Opel Asrta J 2010 mystinen vika

Viesti Kirjoittaja tzei »

Jartsi kirjoitti: 23 Touko 2020, 13:01 Paljonkos koneella on ajettu ja onko sytytysmoduulia vaihdettu uuteen delphiin tai Gm:ään?

Viallinen sytytysmoduuli teki meillä z16xer:ssä juuri samanlaista käynnistyksen jälkeistä sammumista, eikä jättänyt vikakoodeja. Modulin ja tulppien uusinnan jälkeen ei ole kertaakaan sammumut samalla tavalla itsekseen.
Noin 160K tultu. Tulpat on uusittu 70k välein, viimeksi viimesyksynä, samalla termari, joka kans kesti sen 70k. Sytytysmoduulia ei minun aikaan ole vaihdettu. Nämä ongelmat alkoivat yhtäaikaa, käynnistys ja tuo lämpömittarin sekoilu niin mietin, että ne liittyy jotenkin toisiinsa. Pelkkä syttymoduuli ei selitä tuota lämpömittarisa.
Viimeksi muokannut 1,2sorsa, 23 Touko 2020, 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Tulpat ei puolat kirjoitusvirhe korjattu
tzei
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Marras 2015, 12:03

Re: Opel Asrta J 2010 mystinen vika

Viesti Kirjoittaja tzei »

Rookeri kirjoitti: 23 Touko 2020, 17:23 Se voi luulla että moottorin lämpötila on liian korkea -kone kiehuu - ei käynnisty. Joku suojamoodi päällä.

Kaverin C Vectrassa oli sama vika, vaihdoin lämpötila-anturin nii näytti taas oikeaa koneen lämpötilaa ja auto käynnistyi taas.
Joo, näin minäkin yritin loogisesti päätellä. Pitää nyt ensimmäisenä vaihtaa tuo lämpoanturi, ainakin halvin se on lähteä ratkomaan tilannetta. :thumbsup:
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Opel Asrta J 2010 mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Juu meillä ei lämmöt sekoilleet. Tosin ei nousseet myöskään kertaakaan yli 92 asteen 105:een, joten vaihdoin temarinkin myöhemmin. Nyt nousee ja pyörii tälle koneelle normaalissa 102-105 välillä lämmöt ajossa. Veden lämpömittaria ei H:ssa ole, mutta huoltomoodi päällä näkee mankan näytöltä.
Vastaa Viestiin