Kysymys X16SZR -koneen jakopäästä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Nilemma
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2722
Liittynyt: 20 Tammi 2008, 22:00
Paikkakunta: Raahe

Kysymys X16SZR -koneen jakopäästä

Viesti Kirjoittaja Nilemma »

Kysytään, ennen kuin ostetaan itselle mahdollisia ongelmia.

Eli tarjolla olisi 1,6 8v 75hv Astra-G. Tarinan mukaan autosta on porsinut vesipumppu, jonka jälkeen on suoritettu täydellinen jakopään remppa. Muita vaurioita ei vesipumpun vioittumisesta ollut koitunut ja auto kävi nätisti, eikä syö tai vuoda nesteitä - nämä siis kaikki myyjän kertomaa, itse totesin vain tuon korvakuulolta, että kävi nätisti ja tasaisesti. Ihmetystä tarinassa kuitenkin herätti remontin tuoksinassa rikki mennyt jakopään suojakoppa. Tarkemmin kun asiaa pohdiskeli, tuli mieleeni, voisiko sittenkin remmi olla katkennut samassa rytäkässä hajottaen myös tuon suojakopan.

Kysymys kuuluu, voiko tuo vesipumppu-case olla uskottava tarina vai onko automaattisesti myös remmi katkennut ja mitä kaikkea tässä moottorimallissa siitä taas seuraa?
pujar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 02:07

Re: Kysymys X16SZR -koneen jakopäästä

Viesti Kirjoittaja pujar »

Voi olla että näin on käynytkin. Jakohihna pyörittää vesipumppua. Pumppu pitäisi vaihtaa aina jakopää remontissa,jotkut ei vaihda vaan ajattelevat että kestää seuraavankin hihnan vaihdon. Jakohihna kiristetään vesipumpulla. Tuosta szr kantsii kattoo kansivuodot,moottorin laatikon pään stefa ettei vuoda.
pujar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 02:07

Re: Kysymys X16SZR -koneen jakopäästä

Viesti Kirjoittaja pujar »

Vielä sen verran että vaikka hihna katkeaakin koneen käydessä niin mitään isompaa ei pääse tapahtumaan koska venttiilit ei yllä mäntiin. Paras 1.6 opelin motti tuo szr,yksipisteruiskulla,yksinkertaista tekniikkaa.
kaihakki1000
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31

Re: Kysymys X16SZR -koneen jakopäästä

Viesti Kirjoittaja kaihakki1000 »

MInulla on 2001 G Astra 1.6 8 venttiilikoneella. Jakopään muovikoppa on myös minulla haljennut. Se halkesi, kun vaihdoin termostaatin. Termostaatti on hankalassa paikassa ja vaihtoa varten pitäisi oikeaoppisesti purkaa jakopään lisäksi myös muovinen kotelo pois. Vaihto onnistuu ilman jakopään purkua, kun taivuttaa väkisin muovikoteloa, jolloin se murtuu. Minulla kotelosta irtosi palanen, jonka aukon paikkasin mustalla leveällä muoviteipillä. Hyvin on pysynyt paikallaan reilut kaksi vuotta.
Veikkaan, että sinun tapauksessa on tehty termarin vaihto samalla tavalla.
Nilemma
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2722
Liittynyt: 20 Tammi 2008, 22:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Kysymys X16SZR -koneen jakopäästä

Viesti Kirjoittaja Nilemma »

Arvokasta tietoa jälleen kerran! Kiitos molemmille. :thumbsup: Juuri tuota asiaa epäröin, saako mahdollinen remmin katkeaminen muita tuhoja aikaan ja mikä kumma tuollaisen suojakotelon saa rikki. On kyllä tyhmään paikkaan termari ängetty. :-?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kysymys X16SZR -koneen jakopäästä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Termari on ihan nätti vaihtaa jakopään yhteydessä jos ei käy kuin itsellä tämän g astran kanssa

viewtopic.php?f=23&t=271377&start=15
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin