Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Vikakoodit näyttää ohjauskulma-anturin signaalin olevan katkonainen. Pelkästään esp merkkivalo syttyy ajossa päälle. Kyseessä -06 C Vectra.
Löytyiskö Oulusta joltakin vehkeitä ohjauskulma-anturin kalibrointiin? Käytin akkua irti parisen kuukautta sitten ja vikavalo on tullu sen jälkeen. Varmaan tuo kalibrointi olis syytä tehä ennen kuin alkaa cimia purkamaan ja tarkistaan kontakteja yms...
Löytyiskö Oulusta joltakin vehkeitä ohjauskulma-anturin kalibrointiin? Käytin akkua irti parisen kuukautta sitten ja vikavalo on tullu sen jälkeen. Varmaan tuo kalibrointi olis syytä tehä ennen kuin alkaa cimia purkamaan ja tarkistaan kontakteja yms...
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Ei akun irroitus saa mitään vikaa aikaiseksi. Pelkkä yhteensattuma.
Tämä on tyyppivika, jossa anturi alkaa pätkimään tai jopa hajoaa kokonaan. Kalibrointi ei poista vikaa.
Koko cim vaihtoon tai pelkkä kääntökulma anturi, jos värkkäystaitoja löytyy.
Tämä on tyyppivika, jossa anturi alkaa pätkimään tai jopa hajoaa kokonaan. Kalibrointi ei poista vikaa.
Koko cim vaihtoon tai pelkkä kääntökulma anturi, jos värkkäystaitoja löytyy.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Okei, pitääpä alkaa purkuhommiin ja tarkistaa noi liittimet ennen varaosien hommaamista tai tarjousten kyselyä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13554
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Noin ovh 800e maksaa merkkiliikkeessä tuo yksikkö.
Koodattava osa joten ei ihan miltä tahansa kannata ostaa. Foorumilla on usein myynnissä nollattuja yksikköjä kunhan osanumero sopii
Koodattava osa joten ei ihan miltä tahansa kannata ostaa. Foorumilla on usein myynnissä nollattuja yksikköjä kunhan osanumero sopii
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Näin lueskelinkin aikaisemmista viestiketjuista. Pelkän ohjauskulma anturin ajattelin koittaa vaihtaa, jos ei liittimien puhistus ja tarkistus tuota tulosta. Jos semmoisen saan jostain metsästettyä. Muuten taitaa mennä maksuhommiksi, kun ei tietoa missä tommosen cimin saa koodattua, jos semmoisen oikean nollatun jostain löytäis.
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Käytetystä lienee helpoin vaihtaa vain tämä osa.
Mikäli aikoo vaihtaa koko CIM käytettynä, se ei olekaan niin yksinkertainen juttu. Joku keino ja temppu Tech 2:lla siihen kai oli, mutta ei kovin helppo ja olisiko vaatinut myös mukaan vähintään yhden avaimen käytetyn CIM:n mukana. Ja mielellään vielä vanha CIM irroitettu Tech:llä autosta. Tätä ei useinkaan tehdä esim. kolariautoissa, kun niistä on vedetty akkukaapelit poikki eikä nyt muutenkaan ole suotavaa niihin enää yrittää sähköjä saada takaisin. Ellen väärin muista, niin vaikka ei olisi irroitettu, joku pidemmän riesan tie se Tech:llä tähän löytyi.
Tosin noita käytettyjä tuskin merkkiliikkeessä alkavat vaihtamaankaan vaan pitäisi mennä "harrastajan" luo, jolla Tech2.
Uudenhan CIM:n tietenkin pystyy aina asentamaan, mutta koodaushommksi menee sekin.
ps. laitoin sulle tosa s-postia
Mikäli aikoo vaihtaa koko CIM käytettynä, se ei olekaan niin yksinkertainen juttu. Joku keino ja temppu Tech 2:lla siihen kai oli, mutta ei kovin helppo ja olisiko vaatinut myös mukaan vähintään yhden avaimen käytetyn CIM:n mukana. Ja mielellään vielä vanha CIM irroitettu Tech:llä autosta. Tätä ei useinkaan tehdä esim. kolariautoissa, kun niistä on vedetty akkukaapelit poikki eikä nyt muutenkaan ole suotavaa niihin enää yrittää sähköjä saada takaisin. Ellen väärin muista, niin vaikka ei olisi irroitettu, joku pidemmän riesan tie se Tech:llä tähän löytyi.
Tosin noita käytettyjä tuskin merkkiliikkeessä alkavat vaihtamaankaan vaan pitäisi mennä "harrastajan" luo, jolla Tech2.
Uudenhan CIM:n tietenkin pystyy aina asentamaan, mutta koodaushommksi menee sekin.
ps. laitoin sulle tosa s-postia
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Tuli cim purettua ja ohjauskulma-anturin pinnit oli liittimessä epäkeskeisesti aivan reunoilla ja pääs siellä liikkumaan, kun hieman anturiin koski. Muissa toimivissa osissa oli pinnit keskeisesti, joten taivuttelin noi ohjauskulma-anturin pinnit saamaan hyvän kontaktin. Laitan linkin kuvaan, jossa voi nähdä pinnien kärkien kurkkaavan liittimen vasemmasta reunasta. Liittimen keskellä voi nähdä vastin "pylpyrän", johon pinnien pitäis koskea.
https://photos.app.goo.gl/TACt3nGVbWBwVM186
Tällä hetkellä luistoneston vikavalo syttyy välittömästi startatessa (ennen satunnaisesti ajossa) ja vilkut palautuu ratin ollessa lähempänä klo 13. Ilmeisesti kaipailee nyt ohjauskulma-anturin kalibrointia, jotta saa selville onko vika korjattu. Liikkeessä ois menny kalibrointi monen viikon päähän, joten mieluusti kiikuttaisin jollekkin kalibroitavaksi. Saa esittää toiveen vaivannäöstä. Turvakoodit löytyy nollaukseen.
https://photos.app.goo.gl/TACt3nGVbWBwVM186
Tällä hetkellä luistoneston vikavalo syttyy välittömästi startatessa (ennen satunnaisesti ajossa) ja vilkut palautuu ratin ollessa lähempänä klo 13. Ilmeisesti kaipailee nyt ohjauskulma-anturin kalibrointia, jotta saa selville onko vika korjattu. Liikkeessä ois menny kalibrointi monen viikon päähän, joten mieluusti kiikuttaisin jollekkin kalibroitavaksi. Saa esittää toiveen vaivannäöstä. Turvakoodit löytyy nollaukseen.
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Laitappa viestiä asiasta, niin eiköhän homma hoidu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Tuossa CIM:n koodausta vaux/opcomilla.
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Löytyykö Oulusta viikonlopuksi Opcomia? Ens viikolla pitäis tulla oma Opcom ja maanantaina onnistuis petrisa:lla. Auto menee kumminkin tiistaina ajokieltoon, niin ehtis viikonloppuna testailla korjaantuko vika. Vilkut palautuu epäkeskeisesti ja valo palaa, joten kalibrointia kaipailee.
Anturia vaihtaessa huomasin Cimissä kondensaattorin ilmeisesti menneen pilalle. Osasin noita katsoa, kun joku oli korjannu oman samalaisen vian kondensaattorien vaihdolla. Saattoi sittenkin olla cim vika. Itellä on kans kaukolukitus ollu joskus mykkänä.
Tässä linkkiä kondensaattori viasta:
https://www.vectra-c.com/forum/showthre ... 008-Z18XER
Kuvia omasta kondensaattorista ja vaihdetusta:
https://photos.app.goo.gl/KAZVsSKCnpd4UQk27
Yllä vanha ja alla uusi. Vaihdoin pelkän 220uF, joka oli vihertävä.
https://photos.app.goo.gl/9R5vRHBMtL7d5qGC9
Anturia vaihtaessa huomasin Cimissä kondensaattorin ilmeisesti menneen pilalle. Osasin noita katsoa, kun joku oli korjannu oman samalaisen vian kondensaattorien vaihdolla. Saattoi sittenkin olla cim vika. Itellä on kans kaukolukitus ollu joskus mykkänä.
Tässä linkkiä kondensaattori viasta:
https://www.vectra-c.com/forum/showthre ... 008-Z18XER
Kuvia omasta kondensaattorista ja vaihdetusta:
https://photos.app.goo.gl/KAZVsSKCnpd4UQk27
Yllä vanha ja alla uusi. Vaihdoin pelkän 220uF, joka oli vihertävä.
https://photos.app.goo.gl/9R5vRHBMtL7d5qGC9
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 86
- Liittynyt: 12 Syys 2019, 19:41
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Löytyy OP-com ja joutoaikaa. Laitoin privaa.tosa kirjoitti: ↑29 Touko 2020, 20:24 Löytyykö Oulusta viikonlopuksi Opcomia? Ens viikolla pitäis tulla oma Opcom ja maanantaina onnistuis petrisa:lla. Auto menee kumminkin tiistaina ajokieltoon, niin ehtis viikonloppuna testailla korjaantuko vika. Vilkut palautuu epäkeskeisesti ja valo palaa, joten kalibrointia kaipailee.
Anturia vaihtaessa huomasin Cimissä kondensaattorin ilmeisesti menneen pilalle. Osasin noita katsoa, kun joku oli korjannu oman samalaisen vian kondensaattorien vaihdolla. Saattoi sittenkin olla cim vika. Itellä on kans kaukolukitus ollu joskus mykkänä.
Tässä linkkiä kondensaattori viasta:
https://www.vectra-c.com/forum/showthre ... 008-Z18XER
Kuvia omasta kondensaattorista ja vaihdetusta:
https://photos.app.goo.gl/KAZVsSKCnpd4UQk27
Yllä vanha ja alla uusi. Vaihdoin pelkän 220uF, joka oli vihertävä.
https://photos.app.goo.gl/9R5vRHBMtL7d5qGC9
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Nyt on pysyny vikavalot ja vikakoodit pois reilu 10 ajoa ja 150km. Päivittelen vielä pitemmän ajan päästä. Tuli todettua, että ohjauskulma-anturia ei voi kalibroida parkista, ellei oo tuuri tai ajanu suoraa linjaa. Kannattaa ajaa ensin autolla parikymmentä metriä suoraan ja kalibroida siten ratti ja renkaat siihen. Anturi mittaa n. 500 astetta molempiin suuntiin ja sallii heittoa 5 pinnaa suuntaan. Renkaathan ei käänny kuin mitähän alle 45 astetta, eli sallii alle 0.5 asteen heiton renkaille.
Epäilen, että tuossa oli CIM vika taustalla. Toi isoin kondensaattori toimii varmaankin jännitteen tasaajana, jos akulta putoaa jännite CIM:lle. Ohjauskulma-anturi antaa kokoajan livedataa ja pätkii, jos ei saa rittävää jännitettä. Noi kondensaattorit on kuluvia osia ja vanhenee ajan saatossa. Vaatii pientä kolvaus näppäryyttä, mutta uus kondensaattori makso 0,7€ ja uus CIM sen ~700-800€ töineen. Päivittelen, jos saan mitattua vanhan kondensaattorin kapasitanssin jossain vaiheessa.
Kiitos apua tarjonneille!
Epäilen, että tuossa oli CIM vika taustalla. Toi isoin kondensaattori toimii varmaankin jännitteen tasaajana, jos akulta putoaa jännite CIM:lle. Ohjauskulma-anturi antaa kokoajan livedataa ja pätkii, jos ei saa rittävää jännitettä. Noi kondensaattorit on kuluvia osia ja vanhenee ajan saatossa. Vaatii pientä kolvaus näppäryyttä, mutta uus kondensaattori makso 0,7€ ja uus CIM sen ~700-800€ töineen. Päivittelen, jos saan mitattua vanhan kondensaattorin kapasitanssin jossain vaiheessa.
Kiitos apua tarjonneille!
Re: Ohjauskulma-anturin kalibrointi Oulussa
Konkka toimii ilmeisesti jännitelähteenä CIM:n KAM:lle (Keep Alive Memory) ja KAM hukkaa datan, kun se ei toimi.