A14NET ja Etanolikonversio

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
wee
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 23 Touko 2015, 18:23

A14NET ja Etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja wee »

Morjensta arvon foorumitoverit.

Laitan kysymyksen tänne, koska en löytänyt aikasempaa keskustelua kyseisen moottorin etanolikonversiosta. Enkä ole varma kummalle alafoorumille aihe kuuluu, virittämisen vai moottoriin niin laitetaan tänne koska kuhinaa on enemmän ja vastauksia saan ehkä enemmän ja nopeammin. :)

Eli ajatuksissa ja pitkän aikavälin suunnitelmissa on pyörinyt vajaat 100tkm ajetunvm 2012 140hp turbo-astran etanolikonversio eFlefiFuel boksilla. Ei tehosyistä, ei säästösyistä vaan energiapoliittisista syistä. Olen miettinyt sitä, että jos päättäjämme kaikessa viisaudessaan laittavat bensan ja dieselin kortille kun sosialistisessa kehitysmaassa ikään, niin hyvällä tuurilla etanolibensa jäisi tällaisen päätöksen ulkopuolelle joko kokonaan tai osittain. Onhan siinä kuusi kertaa vähemmän bensaa kun mitä 95E10:ssä.

Eli onko kukaan tehnyt konversiota kyseiseen 140hp A14NET koneeseen? Jos on niin kaipaisin kokemuksia. Jos ei ole, niin kaipaisin kommentteja siitä miten järkevää/turvallista se on kyseisen moottorin tekniikkaa ajatellen, kone, tiivisteet, letkustot, pumput? Entä miten käy ajotietokoneen toiminnan? Osaako se laskea oikein etanolibensalla ajettaessa kulutukset, ranget ja öljynvaihtovälit?

Mites muuten on etanolilla ajettaessa kulutus? Yleensä se noin 30% nousee, mutta onko realistista odottaa että kulutuksen nousu olisi tuota pienempää maantieajossa kuten jotkut ovat antaneet ymmärtää, toisilla foorumeilla ja toisia autoja koskien?

Kiitoksia etukäteen. :peukku:
Astra J -12 A14NET, Ex Astra F -94 C16SE, Ex Astra H -05 Z18XE, Ex Corsa D -10 A12XER
Volvo V70 Bi-Fuel -06
meggeri
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Elo 2020, 11:30

Re: A14NET ja Etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja meggeri »

Moro.

Tässä tietoa, vaikka pari vuotta myöhässä.. :D
Käytössä Zafira C 2013 A14NET koneella. Eflexfuel plus versio ollut kiinni nyt reilu pari vuotta ja 30tkm. Hyvin on toiminut, ei mitään ongelmia. Asensin laitteen itse, kun on noista kokemusta moottoripyörän konversion ansiosta. Keskikulutus pyörii 10-11l seka-ajossa. Konetiellä päästiin 9l nurkille/100km ilman köröttelyä (ei kuulu tapoihin).
Talvea varten asensin Binarin 5S lisälämmittimen. Se on toiminut hyvin tuon E85 kanssa, vaikka maahantuoja ei sille antanut toimintatakuuta. Ilman lämmitystä pakkaskaudella joutuu pari lisä starttia ottaa, että pelit saa tulille.
Voin lämpimästi suositella konversion tekoa ainakin A14NET moottorin kylkeen.

Ps. ensisenä VAG-kuskina ja Opel skeptikkona on pakko sanoa, etten vaihda Opelia kovin helpolla takaisin VAG kulkineeseen... vikoja ollut paljon vähemmän Opelin kanssa :lol:
Vastaa Viestiin