Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Ooppeli1997
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2008, 14:30

Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja Ooppeli1997 »

Moro.

Tuli isompia ongelmia autoon. Kylläpä muuten aika rientää, edellinen käynti täällä yli 11v sitten (2008)...
Koneena X18XE.

Tilanne: Auto seissyt mukavasti, välillä ajoa, välillä vuosia seisotusta. Aina ei jaksa autoilu kiinnostaa. Nyt taas kun oli tarvetta yleensäkin autolle, niin lähti ensin nätisti käyntiin. 5 min tyhjäkäynnin jälkeen alkoi "römpöttää". Vikavalo paloi, paloi jo vuosia sitten, ennen seisontaa. 20 km ajon jälkeen täysi akku meni tyhjäksi. Himaan lataukseen ja uutta yritystä. Akku takas paikoilleen ja startissa kuului kova pamaus ja savua jostain. Sähkön kitkerää hajua. Sen jälkeen ei lähtenyt enää kunnolla käyntiin.

Siltikin, sen jälkeen ajettiin 150km matka muualle, korjaukseen. Hyvin pelasi, ei nyi, kiihtyy jne, mutta kun kytkimen painaa pohjaan, sammuu vaikka motarillakin. Usein risteyksiin, vauhdin hidastuessa. Sammuu lähinnä kierroksien pudotessa alle 2500. Kiertää kuitenkin punarajalle ongelmitta. Ei lähde helposti käyntiin, kylmänä tai kuumana. Starttia saa veivata 10-15 sekkaa joka kerta, välillä ei lähde neljännelläkään sessiolla. Pitää olla 2 akkua mukana.

Nämä asiat ovat varmasti seurausta seisonnasta, koska auto pelannut hienosti ennen sitä. Ensimmäinen seisontajakso oli 5 vuotta. Sitten auto siirrettiin muualle, laakista käyntiin. Sen jälkeen ajettu välivuosittain. Viimeisin seisontaan meno oli 2018 syksy. Nyt kuitenkin ongelmat alkoivat, marraskuussa 2019.

Vikakoodeja on 5 kpl. Valo vilkutti ne tässä järjestyksessä.
0335 Crank sensor
0100 Mass Air Flow (MAF) sensor
0130 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor
0560 Battery
1502 Immobiliser control unit

Ilmansuodattimen isossa letkussa halkeama, joten se varmaan korjautuu sillä, teippauksella tai jotain. 0560 koodikin selvisi kaiketi, sillä laturi "lataa" 12,10 voltilla akkua, eli rapiat 2 volttia puuttuu. Lähinnä mietityttää 0130 ja 1502 koodit. MAF-halkeama voisi selittää tuota HEGOa, ajonesto-koodi kuitenkin outo, kun on alkuperäinen ja sama avain edelleen käytössä. Avaimessa ei ole transponderia, on vain patterille paikka, avainvaloa varten.

Voiko toimimaton laturi aiheuttaa koodin 1502? Nuo muut voivat olla ketjureaktiota MAF-viasta. CRANK-vikaa en ole päässyt selvittämään. Auto pitäisi saada taas käyntiin, jotta näkee antaako vian motti silloinkin.

Lisäksi jakohihnasta olisi eräs kysymys. Jos hihnalla on ajettu noin 4000 km / 11 vuotta, onko se vaihtokunnossa? Olettaisin, ettei tuommoinen ajomäärä ole haurastuttanut sitä vielä, ja varmaan kannattaa tarkkailla 2kk välein ainakin? Autoon ei kauheita summia viitsi laittaa, koska sillä on nyt ajoa alle 2000 km vuodessa. Tekee naurettavat 166 kilsaa kuussa. Kyseinen auto on ollut ainoa kiinnostukseni enää autoilua kohtaan, kun se loppuu, loppuu koko autoilu.

Kiitos, jos joku tietäisi kokeilemisen arvoisia juttuja. Osia en halua vielä tilailla, jos niitä ei tarvitakaan. Autolla ei ole kiire tulla kuntoon, puran sen vaikka kokonaan osiksi, koska itse tiedän auton koko huoltohistorian viimeiseltä 15 vuodelta, ja myös ekan omistajan osalta. Luulisin, että 22-vuotisessa 145.000 ajetussa pitäisi olla vielä pitkää ajoa jäljellä, koneenkin puolesta. Mutta mikä auto muka seisontaa ongelmitta kestäisi...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vaihda hihna ja jätä muu jakopää vaihtamatta noilla kilometreiillä. Ja jarrunesteet ettei ne keitä jos jääkin ajoon ottaessa joku jarru laahaamaan

Maf ja kaasuläpän välinen halkeama aiheuttaa imuvuodon ja käyntihäiriöitä.

X18xe konetta ei ole missään ilman ajonestoa ja avaimen sisällä on 2x3mm siru. Oliko tämä b1 vectra vai f astra?

Missä autoa on seisotettuja mistä se haju tuli?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1,2sorsa kirjoitti: 07 Tammi 2020, 06:52 Missä autoa on seisotettuja mistä se haju tuli?
Oisko laturi sylkässy diodit savuksi.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
CableGuy
OCF Member 2020
Viestit: 3348
Liittynyt: 26 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja CableGuy »

Juho M-P kirjoitti: Oisko laturi sylkässy diodit savuksi.
Tää tuli mullaki mieleen. Omassa teki kunnon oikosen ainaki ku alko piiputtamaan laturi.
Zafira Cosmo Z18XER -07
Exät: Vectra B X18XE -98, Vectra B 1.6 1998, Kadett C 1.2, Corsa A 1.2ST -89
Ooppeli1997
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2008, 14:30

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja Ooppeli1997 »

Kiitos foorumilaisille vastauksista.

Auto on F-Astra. Savua tuli auton oikealta puolelta, joko apukuskin penkin alta, tai konehuoneen kulmasta, ehkä läheltä tuulilasin oikeaa alakulmaa, tai pyyhkimen kohdalta. En nähnyt kunnolla mistä, kun oli vielä aamulla pimeää kun starttasin.

Niin ja autoa säilytetty sivuilta avoinaisessa, mutta katetussa hallissa, jossa betonilattia. Eli ei sentään onneksi nurmikolla. Tuo on nyt semmosessa kunnossa, että päätiellä ei hätää, mutta sinne voi jämähtää, missä joutuu pysähtelemään tai hiljentämään kunnolla.

Jakohihna ja jarrunesteet huomioitu. Menee listalle. Kun kerran aivan pelkän hihnan vaihto kyseessä, joutuuko purkamaan samanlailla, kuin tekisi täyden jakorempan? Tuttu on noita vaihtanut, ja jos lukitsee nokkapyörät, niin pystyykö hihnan pujottamaan sivusta paikoilleen, avaamatta juuri mitään?

Jos laturin diodit menneet, korjautuuko laturi ostamalla diodisilta? Laturien kanssa en ole ennen pelannut, mutta apuja tulee paikan päällä sitten. Heitänkö samalla uudet hiilet ja jännitesäätimen laturiin? Pärjääkö Motonetin osilla, nämä ei kai ole niin kriittisiä osia laadun suhteen? Entä osaako joku sanoa, onko tuossa Boschin vai Delcon laturi? Voi olla jopa alkuperäinen, oletetaan että on. En siis pääse katsomaan autoa nyt moneen viikkoon, joten halpojen osien ennakkosuunnittelu/tilailu on paikallaan.

Korjaus varmaan tulee kestämään pitkälle johonkin tätä vuotta, (merkki)korjaamolle en vie kuin pakon edessä. Oppiipahan itekin lisää autosta. Ilmoitan silti tänne myöhemmin, tuliko kuntoon, miten, ja mitä oli, kun aika on.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vaiha koko laturi.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Itse en ole koskaan näin tehnyt, mutta noissa auto-ohjelmissa on tämäntapaiseen hihnanvaihtoon opetettu niksi: Käsin pyöritellen leikkaat vanhan hihnan pituussuunnassa kahtia mattopuukolla. Poistat uloimman puoliskon, painat uuden hihnan paikalleen, katkaiset sen sisemmän puolikkaan, ja painat uuden hihnan perille. Ihan mielenkiinnosta pitäisi tätäkin joskus kokeilla :) Kiristin pitänee tsekata tuon jälkeen tietenkin, mutta eipä tartte miettiä lukituksia.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Entäs taittopyörien ja vesipumpun vaihto. 🤔
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Juho M-P kirjoitti: 09 Tammi 2020, 11:58 Entäs taittopyörien ja vesipumpun vaihto. 🤔
Itse olen jättänyt vaihtamatta jos tosiaan ikä täynnä mutta kilometrejä paljon jäljellä. Nytkin fronterassa 3v ja vajaa 20tkm ajetut hilppeet ja uusi jakohihna ja ajattelin 4v tai 40tkm ajaa lisää. Toki varaosatakuuta ei näin saa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1,2sorsa kirjoitti: 09 Tammi 2020, 16:19
Juho M-P kirjoitti: 09 Tammi 2020, 11:58 Entäs taittopyörien ja vesipumpun vaihto. 🤔
Itse olen jättänyt vaihtamatta jos tosiaan ikä täynnä mutta kilometrejä paljon jäljellä. Nytkin fronterassa 3v ja vajaa 20tkm ajetut hilppeet ja uusi jakohihna ja ajattelin 4v tai 40tkm ajaa lisää. Toki varaosatakuuta ei näin saa.
Eriasia mutta kuka vaihtaa vaihtohetkellä pelkän hihnan puukottamalla?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Juho M-P kirjoitti: 10 Tammi 2020, 02:00
1,2sorsa kirjoitti: 09 Tammi 2020, 16:19
Juho M-P kirjoitti: 09 Tammi 2020, 11:58 Entäs taittopyörien ja vesipumpun vaihto. 🤔
Itse olen jättänyt vaihtamatta jos tosiaan ikä täynnä mutta kilometrejä paljon jäljellä. Nytkin fronterassa 3v ja vajaa 20tkm ajetut hilppeet ja uusi jakohihna ja ajattelin 4v tai 40tkm ajaa lisää. Toki varaosatakuuta ei näin saa.
Eriasia mutta kuka vaihtaa vaihtohetkellä pelkän hihnan puukottamalla?
Puukottamalla?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Ooppeli1997
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2008, 14:30

Re: Isompia ongelmia seisoneessa X18XE:ssä.

Viesti Kirjoittaja Ooppeli1997 »

Moro taas.


Päivitetään tilanne pitkästä aikaa. Loppuyhteenvedon aika.

Auto on ollut täysin kunnossa marraskuusta lähtien, en muistanut ilmoittaa, ja lupasin palata vielä asiaan. Vähän kerrassaan sitä tullut laitettua vuoden mittaan.

Laturin vaihdoin keväällä, purkaamolta varaosa 40 EUR. Vikakoodi 0560 ei enää uusiutunut.

Mysteeriviaksi jäi koodi 1502, jotain häikkää siinä Immossa oli. Välillä ECU otti koodin, välillä ei. Saksasta varalle uusi immo-boksi, johon ostettu VIN-numerolla marmorilta turvakoodi. Kukaan merkkihuollon ammattilainen ei saanut sitä toimimaan ECU:n kanssa, Tech2:lla. :o Omat keinot käyttöön. Kaikki osaaminen peliin. Jäisikö auto työnnettäväksi malliksi vai ei? Tosi kyseessä. OP-COMmia en koskaan ollut käyttänyt. Melkoinen suo sekin. Toisella OP-COM tilauksella tuli oikea laite. Satasen laite. 1502 koodi ei ole enää vieraillut ECU:ssa.

Lensin selälleni, koska laitehan hoitaa aivan kaiken, kuten aito. Lukee livedataa (myös käynnissä) ja nollailee/sovittaa yhteen avaimia ja bokseja tosta vaan. Mitään vaikeuksia ei missään ollut, ei niissä vaikeimmissakaan "muka mahdottomissa" operaatioissa. Jatkossa tuo on auton "hengenpelastaja".

Heinäkuussa selvisi sitten, että kampi-anturin vaihto alkuperäiseen varaosaan (vaihdoin itse), poisti kaikki loput 3 vikakoodia kerralla. Eli koodit 0100 + 0130 + 0335. Ja auto laakista käyntiin. Auto oli ollut sillä moottorin limp-varaohjelmalla jo vuosia, joten ei ihme, tuli ketjureaktioita, kun MAF + LAM -arvot alkoivat myös mennä poskelleen. Autoa sai parhaimmillaan sahata useita minuutteja, eikä aina auttanut. Kampi-anturin alkuperäinen reitti menee kuumassa koneen lohkossa, suurimman osan matkaa. Johto ei siis ole pitkäikäinen. Typerä suunnitteluvirhe. Vedin sen uutta reittiä, suosittelen. Reitillä ei ole väliä, kunhan ei lohkossa, ja että riittää sinne 3-napa pistokkeeseen MAF-mötikän lähelle.

Eli jos jollain samassa ongelmana vaikea starttaus, MAF-arvot, lambda, niin tsekkaa ensin kampi-anturin kunto. Varmaan voi soveltaa muihinkin automalleihin, merkkeihin.

Tulipa muuten asennettua samalla uusi innovatiivinen lukitusjärjestelmä autoon, samalle kaukosäätimelle. Uskallan väittää, että missään autossa Suomessa ei ole semmosta. Hyvä jos Euroopassa. Sain hullun idean keväällä. Ei ole mahdottoman kallis, mutta tosi työläs toteuttaa. Periksi antamatta päätin viedä senkin maaliin. Raskas homma palkittiin, hienosti pelaa, vaikka en mikään ammattilainen. Eipähän enää voi koskaan jäädä yksikään ovi jumiin, jos (sähkö)lukot jumiutuu.

Plussana on täydellinen lukkojen äänettömyys, jota et esim. uusista Bemareista tai
Mersuistakaan saa. Lisäksi ovet eivät enää pidä yhtään mitään ääntä avatessa/sulkiessa/painettaessa, kahvastakaan. Eivätkä vaadi voimaa paiskatessa kiinni. Luksusta. Eli sitä ärsyttävää muidenkin autojen tekemää ovien/konttien pauketta ei enää omassa tartte kuunnella. Kovalla motivaatiolla pääsee pitkälle. En halua kertoa enempää, jokainen arvatkoon itse, jos uskallusta on toteuttaa. En saa kertomisesta mitään palkkaa, kovasta suunnittelusta yms. Maksoin palkkaa itselleni, melkoisesta aikarosvosta. Se on tosi hieno fiilis, kun oma idea kypsyi valmiiksi toimivaksi jutuksi, jota et muualla näe. Joudut vähintään haastamaan tehtaan ovi-insinöörien pitkän suunnittelutyön.

Lisäksi todella paljon uutta lisättyä sähkö-osaa ym. tarpeellista mukavuus-vekotinta tuli asennettua samalla.

Tämä vuosi opetti todella paljon lisää autoista. Oma osaaminen rajoittui aiemmin lähinnä jarrupalojen, polttimoiden, nesteiden, renkaiden ja pikku sähkötöiden osaamiseen. Kun oli mahdollisuus oppia kunnolla autoista, ja kun töitä ei tänä vuonna näkynyt, niin miksipäs ei.

Auto tuntuu nyt täysin eri autolta ja uudestisyntyneeltä. Ilo sitä on nyt käyttää.

Palstan suositusten perusteella vaihdettu myös jarrunesteet, laturi ja laturin hihna (itse). Jakohihna kuitenkin liikkeessä. Ei se hinta ole paha vieläkään, 280 EUR, vesipumppukin samalla. Lisäksi itse putsattu/voideltu etu + takajarrut (kaikki osat) ja uusittu jarrupalat taakse. Lopuksi vaihdettu suodattimet ja käyty kaikki mahdolliset sähköliitosten hapettumat koko autossa läpi (putsaten/voidellen) sekä käsijarru herkistetty vahvaksi ja tarkaksi (ei liiku enempää kuin 2 naksausta, silti vapauttaa).

Kun ei ole koskaan noi remottihommat kiinnostaneet ennen, niin alussa jopa laturin vaihto tuntu mahdottomalta, mutta rohkeasti kohti tuntematonta, niin sekin suju.

Kiitos kaikille tänne vinkeistä alkuvuonna ja hyvät joulut/uudetvuodet. :thumbsup:

- Ooppeli1997
_____________
Vastaa Viestiin