Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Astra 1.6 bensa vm 2005, moottori Z16XEP. Ajettu 220tkm.
Autoon tehty muutama viikko sitten imusarjan ja EGR venttiilin puhdistus, sekä vaihdettu huohotusventtiilin kalvo. Näiden jälkeen auto toimi n 100 km ja viikon verran todella hyvin... kunnes eilen moottoritielle kiihdyttäessä tehot katosi, moottorin vikavalo syttyi. Oli haasteellista nilkuttaa vajaa tehoisena kotiin. Auto aiemmin kuluttanut todella reilusti öljyä(useita litroja/1000km), osittain ehkä tuon rikkoinaisen huohotusventtiilin kautta... nyt heräsi ajatus että onko öljyn kulutus johtunut myös venttiili ohjureiden kumeista tms.
Vikakoodi P0304- Cylinder 4 Misfire Detected.
Mittasin puristuspaineet: sylinterit 1-3 = n 180 psi, sylinteri 4 = nolla.
Onko mahdollista että venttiilin ohjurin kumi olisi pois paikoiltaan tai rikki?
Onko kannen irroitus ja venttiilien tarkistus edessä?
En ole aiemmin kantta irroittanut, onko tuollaiseen hommaan hyviä vinkkejä aiemmissa keskusteluissa tms?
Imusarjan ja venttiilikopan saan helposti irti, kun ne hiljattain irroitin.
Pakosarja, termostaatti, jakohihna, nokat jne. uutta ja mielenkiintoista näperreltävää.
Pienellä budjetilla pitäisi saada tuo vielä kauppakassiksi, ei ihan paalin haluaisi viedä, kun ihan jämäkkä peli ollut ajella siihen asti kun kone toimi.
Autoon tehty muutama viikko sitten imusarjan ja EGR venttiilin puhdistus, sekä vaihdettu huohotusventtiilin kalvo. Näiden jälkeen auto toimi n 100 km ja viikon verran todella hyvin... kunnes eilen moottoritielle kiihdyttäessä tehot katosi, moottorin vikavalo syttyi. Oli haasteellista nilkuttaa vajaa tehoisena kotiin. Auto aiemmin kuluttanut todella reilusti öljyä(useita litroja/1000km), osittain ehkä tuon rikkoinaisen huohotusventtiilin kautta... nyt heräsi ajatus että onko öljyn kulutus johtunut myös venttiili ohjureiden kumeista tms.
Vikakoodi P0304- Cylinder 4 Misfire Detected.
Mittasin puristuspaineet: sylinterit 1-3 = n 180 psi, sylinteri 4 = nolla.
Onko mahdollista että venttiilin ohjurin kumi olisi pois paikoiltaan tai rikki?
Onko kannen irroitus ja venttiilien tarkistus edessä?
En ole aiemmin kantta irroittanut, onko tuollaiseen hommaan hyviä vinkkejä aiemmissa keskusteluissa tms?
Imusarjan ja venttiilikopan saan helposti irti, kun ne hiljattain irroitin.
Pakosarja, termostaatti, jakohihna, nokat jne. uutta ja mielenkiintoista näperreltävää.
Pienellä budjetilla pitäisi saada tuo vielä kauppakassiksi, ei ihan paalin haluaisi viedä, kun ihan jämäkkä peli ollut ajella siihen asti kun kone toimi.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Todennäköisesti venttiili palanut jos öljynkulutus ollut suurta.
Jos huohotin venttiili on ollut pitkään rikki ja öljynkulutus noin runsasta niin voi olla mäntien öljyrenkaat karstoittuneet jumiin.
Tässä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Ja suosittelen ensimmäistä kun kerran työhön ryhtyy.
Tarvit yläpään tiivistesarjan ja ja männänrenkaat, öljypohjantiivisteet ja jakopään sarjan.
1 kerralla kuntoon
-kansi ja öljypohja irti ja vaihtaa samalla männänrenkaat.
2 forte pesuaineet moottoriin ja käytä yhdellä pytyllä lämpimäksi suuttimen johto irti. Tämän jälkeen kansi irti ja vaihdatat koneistamolla palaneen venttiilin ja uudet venttiiliohjarin kumet.
Täällä kyllä neuvotaan ihan koneremontissakin
Jos huohotin venttiili on ollut pitkään rikki ja öljynkulutus noin runsasta niin voi olla mäntien öljyrenkaat karstoittuneet jumiin.
Tässä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Ja suosittelen ensimmäistä kun kerran työhön ryhtyy.
Tarvit yläpään tiivistesarjan ja ja männänrenkaat, öljypohjantiivisteet ja jakopään sarjan.
1 kerralla kuntoon
-kansi ja öljypohja irti ja vaihtaa samalla männänrenkaat.
2 forte pesuaineet moottoriin ja käytä yhdellä pytyllä lämpimäksi suuttimen johto irti. Tämän jälkeen kansi irti ja vaihdatat koneistamolla palaneen venttiilin ja uudet venttiiliohjarin kumet.
Täällä kyllä neuvotaan ihan koneremontissakin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 207
- Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Kolmen sylinterin puristuspaineet on ok, reilu 12 baaria. Eli männänrenkaatkin on siten ok. Voisi olettaa, että myös neljännen männänrenkaat on ok.
Itse tekisin tuossa tilanteessa normaalin kansirempan. Venttiili siitä on hajonnut. Joko palanut tai sitten nostaja jumiutunut. Minulla jumiutui nostaja 1.8 H-Astrasta ja jäi auki ja mäntä osui ja taivutti varren. Jos nostaja jumiutui, kannattaa vaihtaa kaikki nostajat uusiksi.
Itse tekisin tuossa tilanteessa normaalin kansirempan. Venttiili siitä on hajonnut. Joko palanut tai sitten nostaja jumiutunut. Minulla jumiutui nostaja 1.8 H-Astrasta ja jäi auki ja mäntä osui ja taivutti varren. Jos nostaja jumiutui, kannattaa vaihtaa kaikki nostajat uusiksi.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Pyöritä moottori asentoon jolloin tuon sylinterin venttiilit on kiinni. Pistä tulpan reijästä paineilmaa ja kuuntele suhiseeko pakoputkesta tai imusarjasta.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Voi olla kyllä mäntävikakin, pari tapausta tullut vastaan missä ilmeisesti suutinvian seurauksena mäntään tullut reikä. Ei muuta kuin kansi auki niin ei tarvi pohtia mikä on vikana. Aika kohtuullisin kuluin tuosta on mahdollisuus selvitä, riippuu täysin vauriosta.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Mäntävikaa epäilen. Ei olis eka.
Kannentiiviste vuotanut 3/4 välistä ja kolmosen räjähdyspaine purkautunut 4 sylinteriin.
Ota tulppa pois ja paina paineilmaa tulpanreiästä(pyöritä yläkuoloon) ja kuuntele mistä suhisee.
Kannentiiviste vuotanut 3/4 välistä ja kolmosen räjähdyspaine purkautunut 4 sylinteriin.
Ota tulppa pois ja paina paineilmaa tulpanreiästä(pyöritä yläkuoloon) ja kuuntele mistä suhisee.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Aloitin purkamaan osia kannen irroitusta varten: Jäähdytysnesteet, imusarja+laippa, apulaitehihna, vesilinjat ja sähköliittimet irti kannesta.
Pakosarjan mutterit on kohtuullisen jumissa, kaksi vielä odottaa jos ruosteen irroitus aine ja aika auttaisi niitä helpommin irtoamaan.
1. Kuinka kampiakselin hihnapyörän pultin saa auki?
Laitoin merkit kohdilleen hihnapyörissä, vaihde päälle, jarrut pohjaan. Kun yritän kääntää hihnapyörän pulttia, hihnapyörä kääntyy mukana ja jakohihna kiristin näkyy löystyvän vähän... en uskaltanut jatkaa kääntämistä kun mietin jos tuo hihnapyörä pitäisi saada lukittua jotenkin. Ei ole mitään erikois jakohihna lukitus työkaluja itsellä. Eikä oikein kunnollista pulttipyssyä olis vara tähän hankkia.
Kun nelospytyn mäntä oli ylhäällä, kurkkasin tulpanreiästä, näyttää siltä että männän päässä olis reikä. Onko se mäntä sitten hajonnut, mahdollisen kannentiiviste vuodon, venttiilivian tai jonkun muun takia...
Viikonloppuna jatkan hommaa. Jos saan kampiakselilta hihnapyörän irti, jakohihna pois, ajattelin irroittaa nokka-akseleiden hihnapyörät ja nokka-akselit ennen kannen irroitusta.
Kun se männän reikä varmistuu kannen irroituksen jälkeen, sitten varmaan tarvii tiputtaa öljyt ja öljypohja. Yrittää saada kiertokanki irti, mäntä ylös ja alkaa ihmetellä millaista mäntää tilaamaan.
2. Jollei sylinterissä ole mitään silmin havaittavaa vaurioita, voiko sinne vain yhden uuden männän laittaa ja loppuihin kolmeen vähimmäisvaatimuksena kait uudet männänrenkaat?
3. Kun kokonaiskuva tarvittavista osista aikanaan selviää... niin mistä tuollaisia osia saa hankittua edullisesti?
Pakosarjan mutterit on kohtuullisen jumissa, kaksi vielä odottaa jos ruosteen irroitus aine ja aika auttaisi niitä helpommin irtoamaan.
1. Kuinka kampiakselin hihnapyörän pultin saa auki?
Laitoin merkit kohdilleen hihnapyörissä, vaihde päälle, jarrut pohjaan. Kun yritän kääntää hihnapyörän pulttia, hihnapyörä kääntyy mukana ja jakohihna kiristin näkyy löystyvän vähän... en uskaltanut jatkaa kääntämistä kun mietin jos tuo hihnapyörä pitäisi saada lukittua jotenkin. Ei ole mitään erikois jakohihna lukitus työkaluja itsellä. Eikä oikein kunnollista pulttipyssyä olis vara tähän hankkia.
Kun nelospytyn mäntä oli ylhäällä, kurkkasin tulpanreiästä, näyttää siltä että männän päässä olis reikä. Onko se mäntä sitten hajonnut, mahdollisen kannentiiviste vuodon, venttiilivian tai jonkun muun takia...
Viikonloppuna jatkan hommaa. Jos saan kampiakselilta hihnapyörän irti, jakohihna pois, ajattelin irroittaa nokka-akseleiden hihnapyörät ja nokka-akselit ennen kannen irroitusta.
Kun se männän reikä varmistuu kannen irroituksen jälkeen, sitten varmaan tarvii tiputtaa öljyt ja öljypohja. Yrittää saada kiertokanki irti, mäntä ylös ja alkaa ihmetellä millaista mäntää tilaamaan.
2. Jollei sylinterissä ole mitään silmin havaittavaa vaurioita, voiko sinne vain yhden uuden männän laittaa ja loppuihin kolmeen vähimmäisvaatimuksena kait uudet männänrenkaat?
3. Kun kokonaiskuva tarvittavista osista aikanaan selviää... niin mistä tuollaisia osia saa hankittua edullisesti?
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
1. Pulttipyssy on helpoin. Toinen tapa se, että kaveri painaa jarrupoljinta ja nivelvääntimeen on laitettu kiinni pitkä jatko ja hylsy (tulee etuloksusta ulos), ja vääntimen varteen lisätään n. 1m lisää pituutta.
Kiinni laitto samalla tavalla, mutta momenttiavaimella oikeaan momenttiin.
3. Itse olen suosinut www.spareto.fi kauppaa. Toimittaa mm. Suomen tukkuliikkeille varaosia. Ja olen tuolta 3-4krt tilaillut, eikä ole negatiivista palautetta. Elring, Victor Reinz, Contitech; näitä tuttuja ja turvallisia valmistajia olen suosinut.
Kiinni laitto samalla tavalla, mutta momenttiavaimella oikeaan momenttiin.
3. Itse olen suosinut www.spareto.fi kauppaa. Toimittaa mm. Suomen tukkuliikkeille varaosia. Ja olen tuolta 3-4krt tilaillut, eikä ole negatiivista palautetta. Elring, Victor Reinz, Contitech; näitä tuttuja ja turvallisia valmistajia olen suosinut.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Mahlelta ja goezzelta saa hyviå männän renkaita. Tarvit myös rakotulkin männänrenkaiden katkosvälin tarkistukseen.
Onko näissäkin kannnen tasopinnassa numerointi poraukselle? Esim 7 7 7 7 kuten x16xel on? Ja tarvii tuon numwron kun tilaa männän?
Onko näissäkin kannnen tasopinnassa numerointi poraukselle? Esim 7 7 7 7 kuten x16xel on? Ja tarvii tuon numwron kun tilaa männän?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 207
- Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Hihnapyörässä on pitkulaisia aukkoja. Avaan mutterin siten, että jostain aukosta sopivan jämäkkä ruuvimeisseli, joka toisella puolen on jotain sopivaan ulkonemaa vastaan. Sitten joku pölkky ruuvarin tälle puolelle maata vastaan ja mutterin voi vääntää auki. On hieman hankala selittää sanoilla, mutta jos hihnapyösässä on reikiä, keksit kyllä ratkaisun.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
En suosittele.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Ei ole mitään merkitystä. Tehtaalla on kasattu näin mutta nyt kuluneena ei vaikuta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
No, joo nyt on tiukatkin pultit auennut(vain yksi pakosarjan pultti meni rikki). Kansi on irti, nelos männän laessa on reilun sentin mittainen reikä.
Sylinterit näyttää siisteiltä. Venttiilejä en vielä irroittanut, päällisin puolin ne näyttäävät olevan sulkeutuneena, enkä huomaa niissä mitään merkkiä että olis osunut männän lakeen. En huomannut kannentiivisteessä mitään poikkeavaa kolmos-nelospytyn välillä.
Saako venttiileitä taisteltua irti ilman venttiilin jousipuristimia tms. erikoistyökaluja? Eipä nuo puristimet hirveitä näy motonetissä maksavankaan.
Yritän tuon rikkinäisen männän irroittaa huomenna ja mitata sen, oletan että esim. Mahle Original 79mm on sopiva. Yhden männän lisäksi tarvinnen tiivistesarjan, männänrenkaat kolmeen ehjään mäntään, uudet kannenpultit, tiivistesilikoni öljypohjaan. Ja vähintään yksi pakosarjan ja imusarjan pultti pitäisi jostain löytää rikkonaisten kierteiden vuoksi.
Sylinterit näyttää siisteiltä. Venttiilejä en vielä irroittanut, päällisin puolin ne näyttäävät olevan sulkeutuneena, enkä huomaa niissä mitään merkkiä että olis osunut männän lakeen. En huomannut kannentiivisteessä mitään poikkeavaa kolmos-nelospytyn välillä.
Saako venttiileitä taisteltua irti ilman venttiilin jousipuristimia tms. erikoistyökaluja? Eipä nuo puristimet hirveitä näy motonetissä maksavankaan.
Yritän tuon rikkinäisen männän irroittaa huomenna ja mitata sen, oletan että esim. Mahle Original 79mm on sopiva. Yhden männän lisäksi tarvinnen tiivistesarjan, männänrenkaat kolmeen ehjään mäntään, uudet kannenpultit, tiivistesilikoni öljypohjaan. Ja vähintään yksi pakosarjan ja imusarjan pultti pitäisi jostain löytää rikkonaisten kierteiden vuoksi.
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Venttiilit tai niiden lukot irtoaa kun laitat esimerkiksi tulppahylsyn siihen venttiilijousilautasen päälle ja napautat vasaralla siihen hylsyyn terävästi.
Asennus tarviikin sitten työkalun.
Asennus tarviikin sitten työkalun.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H 1.6 Z16XEP yhden sylinterin puristukset nolla
Joo ja tuossa hommassa saa varoa ettei mene hukkaan venttiililukot
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.