Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ooppelisti-77
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Touko 2018, 21:57

Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ooppelisti-77 »

Ajan loppuun rakasta kaksiovista v. 2001 G Astraani, joka on varustettu 8-venttiilisellä Z16SE-moottorilla. Mittarissa on vasta 175 000 km, mutta ajo on kuluttavaa lyhyttä ajoa toistuvilla kylmäkäynnistyksillä. Moottoriin ei ole tehty muita ylimääräisiä remontteja kuin nokka-akselin vaihto, kun käynti alkoi kuulostaa mummo vainaan Singer-ompelukoneen nakutukselta. ECU-yksikkö on korjattu Suomessa n. 4 vuotta sitten, kun moottori alkoi lämmettyään sytyttää vikavaloa ja koodina oli nokka-akselin asennontunnistin. Korjaus onnistui hyvin eikä toiminnassa ole ollut vikaa sittemmin.

Tarvitsisin asiantuntijoiden näkemystä, missä mahtaa olla vika:
- Viimeisen puolen vuoden aikana moottori on alkanut lämpimäksi päästyään ajoittain tehdä seuraavaa: kun vauhti on hidastunut esim. risteykseen saapuessa niin paljon, että painaa kytkimen pohjaan moottorin kierrosluku tipahtaa todella matalaksi ja kone yleensä hädin tuskin pysyy käynnissä. Toisinaan moottori on ihan sammunutkin kierrosten tiputtua alas.
- Seuraavaksi tuli ehkä pari kuukautta sitten oireeksi "puhkuminen": Moottorin käydessä kylmänä pakokaasujen virtaus pakoputkesta on tasaista kuin se on ennen tavannut olla. Mutta moottorin lämmettyä käyntiin tulee sellaista "puhkuntaa". Polttoaine ei kuulosta räjähtävän pakosarjassa, mutta jotenkin vaikutelma siitä "tukahdetusta puhkumisesta" on, että jostain pytystä päätyy seosta pakosarjaan jossa se räjähtää vaimennetusti ja tuottaa "puhkun"
- Juuri eilen moottorin vikavalo syttyi ja opcomilla katsottuna vikakoodi oli 2 sylinterin misfire
- Ongelma esiintyy siis vain moottorin päästyä lämpimäksi
- Tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla ongelmia ei ole. Moottori käy kaasua painaessa tasaisesti ja tehot sekä se vähäinen vääntö mitä moottorista on aina ollut tarjolla ovat ennallaan.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Sytytyskasetti rikki?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tulpat kannattaa tarkistaa myös. Tuo 8v ei riko puolaa niin herkästi kuin 16v.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja astra93 »

Oletettavasti tulppa on rikki sekä kylmänä että kuumana... mites puristuspaineiden mittaus?
Ooppelisti-77
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Touko 2018, 21:57

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ooppelisti-77 »

Tilannekatsaus:
Olen nyt tähän mennessä uusinut konehuoneeseen sytytyspuolan-/kasetin, virranjohtimet kasetilta tulpille, tulpat ja lisäksi myös EGR-venttiilin. Voi olla, että moottorin sammumista pysähtyessä ja tyhjäkäynnille vapaalla vaihteella päästäessä tapahtuu nyt vähemmän, mutta vika ei kuitenkaan selkeästi ole korjaantunut. Mielenkiintoista oli se, että sytytyskasetin vaihdon jälkeen pakoputkesta kuuluva puhkuminen alkoi kuulua ikään kuin jokaisen sylinterin työtahdin kohdalla pelkällä tyhjäkäynnillä. Jos äänimaailma kiinnostaa, näytteet löytyy täältä:

https://1drv.ms/u/s!AuUfjtE579xjiXHSvl5 ... f?e=2mDPI9

Kun kierroksia on n. 750 / min, puhkumista on joka sylinterin kohdalla, mutta kun kierroksia on n. 1100 / min, tulee vain yksittäisiä puhkumisia. Ongelma on siis edelleen olemassa lähinnä vain tyhjäkäynnillä. Kylmänä, moottorin käydessä ryypyllä käyntiääni on tasainen. Ajaessa tehossa tai väännössä ei ole havaittavissa mitään aikaisemmasta poikkeavaa. Mutta koneen päästessä lämpimäksi tyhjäkäyntiääni pakoputkesta muuttuu puhkuvaksi ja taas tänään sain ensimmäistä kertaa joulun jälkeen myös vikakoodit laukaistua:

P0302 - (0) Cylinder 2 Misfire detected - Not present
P0300 - (B) Misfire Detected at Low Fuel Level - Not present
P0300 - (0) Multiple Cylinder Misfire Detected - Not present

Tankki oli tuolloin yli puolillaan.

Mistähän tässä korjausprojektissa kannattaisi nyt jatkaa?

Ihan kuriositeettinä laitoin muutaman kuvan vaihtamastani EGR-venttiilistä. Osoittautui, että siihen väliin tuleva tiiviste oli toisen reiän osalta ummessa?!? Motonetistä ostamani korjausosassa tiivisteessä oli reikä siinä kohdassa. Jäin pohtimaan, että onko tuo EGR-kierto estetty jo tehtaalla aikoinaan vai onko tähän autoon joskus jostain syytä tehty EGR:n ohitus. Kuvat löytyvät aikaisemmin mainitun linkin takaa.
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja astra93 »

Mittaa ajankulukses puristuspaineet. Ihan niinku joku venttiili vähän valskais noiden äänien perusteella.
Derpmaster6000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Derpmaster6000 »

Väitän melkein tuota puhkumista normaaliksi tuossa 1.6 8 tapissa, itsellä on aina ollut juuri sama käyntiääni, ja olen myös kiinnittänyt huomiota tuohon hieman epätasaiseen tyhjäkäyntiin/pätkimiseen. Päästöistä mennyt läpi yms.
Vikakoodeihin en osaa sanoa, kuin että vika ei välttämättä ole päällä kuin harvoin.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

astra93 kirjoitti: 13 Tammi 2020, 23:57 Mittaa ajankulukses puristuspaineet. Ihan niinku joku venttiili vähän valskais noiden äänien perusteella.
Jeps. Todennäköisesti pakoventtiili falskaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Ooppelisti-77
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Touko 2018, 21:57

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ooppelisti-77 »

Tilannekatsaus:
Käytin auton huollossa, jossa puristuspainemittauksissa kaikista sylintereistä tuli normaalit käyrät. Käsittääkseni myös ilmamassa-anturi tms. oli jotenkin testattu. Merkkihuolto päätyi epäilemään moottoriohjausyksikön vikaa. Hintaa olisi kuulemma ollut 1700€ + asennustyö. Tämä ei tietenkään ollut realistinen vaihtoehto, joten tilasin Englannista purkuautosta 100€ hintaan ohjausboksin, käynnistykseneston lukijan ja sirut. Ehdin sen lopulta toissaviikolla vaihtaa, mutta pettymyksekseni mikään ei muuttunut. Edelleenkin tyhjäkäynti muuttuu moottorin lämmettyä jotenkin epätasaiseksi ja helposti sammuvaksi. Vikakoodit ovat edelleen misfire jossain tai kaikissa sylintereissä. Outoa on, että ajaessa ei ole vielä koskaan esiintynyt jotain nykimistä tai tehon / väännön epätasaisuutta. En prkl kertakaikkiaan keksi, missä vika oikein voisi olla.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Itsellä x16szr ja käy oikein hienosti orkkisnokalla 436tkm ajettuna.

Jos puristukset ja sytytys osat on kunnossa niin onko seokset kunnossa? Eli
-minkälaisia arvoja testeri näyttää moottorinlämpötilalle?
-Vuotaako pakosarjan tiiviste?
Oliko sytytys tulpat vaihdettu milloin viimeksi?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onko varmasti orkkisnokka? Yleensä Noihin kaikkiin on vaihettu kepakko viimeistään 200tkm kohdalla.

Tosin viallinen nokka aiheuttaa kovaa räpätystä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Keinuissa pientä kulumaa. Nokka hyvä eikä näkynyt päässä mitään leimoja. Kannentiiviste oli gm alkuperäinen ja venttiilikopan tiiviste mahdollisesti kun meni jo murenikiksi Huoltokirjan mukaan ei ole myöskään vaihdettu. Toki huoltoleimoja noin 40kpl.

Eli ei ole täysin varmaa. On voitu vaihtaa avaamatta kannenpultteja
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Ooppelisti-77
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Touko 2018, 21:57

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ooppelisti-77 »

1,2sorsa kirjoitti: 17 Maalis 2020, 17:25 Itsellä x16szr ja käy oikein hienosti orkkisnokalla 436tkm ajettuna.

Jos puristukset ja sytytys osat on kunnossa niin onko seokset kunnossa? Eli
-minkälaisia arvoja testeri näyttää moottorinlämpötilalle?
-Vuotaako pakosarjan tiiviste?
Oliko sytytys tulpat vaihdettu milloin viimeksi?
Tulpat on vaihdettu kaapelien ja kelapaketin vaihdon yhteydessä. Kaipaisin vielä neuvoa noihin kysymyksiin liittyen:
- Mitä lämpötila-arvoa minun pitäisi testerillä yrittää selvittää?
- Miten selvitän tuon pakosarjan tiivisteen vuodon?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pakosrja jos vuotaa niin kuuluu kylmänä säksättävä ääni
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Astra-G 8V Z16se käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Audi teki misfireä ja kävi huonosti tyhjäkäyntiä kun evap-venttiili oli rikki (vag-tyyppivika). Lienee mahdollista opelissakin.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin