Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
TR79
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 11:02

Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja TR79 »

Moi,
Löytyisikö täältä kokeneempia Omegan sielunelämän ymmärtäjiä ikävään ongelmaan. Searchia käytin tuossa pitkän tuokion, mutta empä löytänyt joten kysytään nyt suoraan itse:

Kyseessä vm1994 Omega 2,5l V6 koneella ja automaattivaihteistolla, ajettu maltilliset 230tkm. Muuten todella hyvin pidetty yksilö, mutta automaattivaihteiston öljynvaihdosta ei ole huoltokirjassa merkintää missään kohtaa. Itse olen autoa huoltanut varsin isolla rahalla, mutta vaihteiston öljyjä en minäkään ollut vaihdattanut ennen tätä ongelmaa.

Ongelmana alunperin oli, että liikennevaloissa pysähdyksissä ollessa D:llä auto ei enää lähtenytkään liikkeelle, kone on käynnissä ja ottaa kierroksia, mutta mikään vaihde ei liikuta autoa mihinkään, ei edes pakki. Oli kohtuullisen kiusallinen tilanne ruuhka-aikaan. Onneksi korjaantui silloin sammuttamalla moottori ja sitten pääsin liikkeelle. Tämän jälkeen vein auton vaihteistoöljyn vaihtoon, huuhtelemalla vaihdettiin ja uusi suodatin. Oli kuulemma karmean väristä tököttiä ollut sisällä. Viikon verran auto pelasi kuin unelma, mutta sitten ilmeni tällaista: aamulla liikkeelle tallista, pääsin 100m jonka jälkeen loivassa ylämäessä auton vauhti 30km/h vaan hyytyi vähitellen ja lopulta pysähtyi, otti kaasua kyllä ja kierroksia, ei vikavaloja eikä mitään, mutta vauhti vaan vähitellen loppui eikä jaksanut loivaa mäkeä ylös. Pysähtymisen jälkeen D vaihteella ei päässyt mihinkään. Pakki toimi ja sillä peruutin nöyränä kotipihaan, tuntui että normaalia korkeammilla kierroksilla kävi siinäkin. Seuraavana aamuna ihan sama ongelma, ikäänkuin vaihteisto ei osaisi vaihtaa 1 vaihteelta 2 vaihteelle, ja sitten ei enää olisi 1 vaihdekaan päällä. Edelleenkään ei mitään vikakoodia päällä. Mutta autolla ei siis enää voi ajaa kun ei pääse kotipihasta 100m pidemmälle, prkle. Ja se ylämäki on varsin loiva.

Löytyisikö kokeneimmilta kehäketuilta ajatuksia missä voisi piillä vika vai onko laatikko vaan tullut tiensä päähän? En millään raaskisi hävittää muuten näin hyvää yksilöä kun siitä on isolla rahalla vaihdettu kuluvaa osaa ja korjattu X ja Y asiaa moottoritilastakin.

Iso kiitos kommenteista jo etukäteen!
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja hukka »

Öljyä ei tarpeeksi tai joku pakkaloppu

Mistä päin oot ois yksi ar 35 nurmeksessa
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onkohan suodatin kuinka tukossa
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Juho M-P kirjoitti: 24 Marras 2019, 02:15 Onkohan suodatin kuinka tukossa
Oli uusittu, tuskin uudestaan tukossa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja ?! »

1,2sorsa kirjoitti: 24 Marras 2019, 09:44
Juho M-P kirjoitti: 24 Marras 2019, 02:15 Onkohan suodatin kuinka tukossa
Oli uusittu, tuskin uudestaan tukossa?
Jos öljynvaihtaja sanonyt vanhan öljyn olleen karmean väristä tököttiä niin todennäköisesti sitä tököttiä jäänyt kuitenkin johonkin ja nyt voi hyvinkin olla siitä johtuva vika.Harvemmin muutenkin öljyn takia vikaiseksi ajettu aski elpyy enään siinä kohtaa pitkäksi aikaa,toki yleensä niillä pääsee pidemmälle kuin viikon.

Öljyn taso nyt ensimmäisenä kannattaa katsoa ja se minkälaista/hajuista öljy on.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
TR79
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 11:02

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja TR79 »

hukka kirjoitti: 23 Marras 2019, 08:49 Öljyä ei tarpeeksi tai joku pakkaloppu

Mistä päin oot ois yksi ar 35 nurmeksessa
Auto on Espoossa, eli hiukan on välimatkaa Nurmekseen. Mutta tämä on hyvä tietää taustalla, pidän ehdottomasti mielessä.
TR79
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 11:02

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja TR79 »

[/quote]
Jos öljynvaihtaja sanonyt vanhan öljyn olleen karmean väristä tököttiä niin todennäköisesti sitä tököttiä jäänyt kuitenkin johonkin ja nyt voi hyvinkin olla siitä johtuva vika.Harvemmin muutenkin öljyn takia vikaiseksi ajettu aski elpyy enään siinä kohtaa pitkäksi aikaa,toki yleensä niillä pääsee pidemmälle kuin viikon.

Öljyn taso nyt ensimmäisenä kannattaa katsoa ja se minkälaista/hajuista öljy on.
[/quote]

Kiitos, täytyy lähteä tuosta liikkeelle tutkimaan.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja sepse »

Yleensä karmean väriseksi (ruskeaksi) muuttunut öljy kielii palaneista kitkapinnoista ja öljy myös haisee palaneelta .
Jos pintaa on kuitenkin jäljellä vielä sen verran että liikkuu saattaa vikana olla se että seassa liikkuu jotain ns murusia entistä pintaa ja semmonen kun jää johonkin kanavaan tulee ko vaiva ja aika usein laatikko jonka huolto on laiminlyöty rikkoontuu (tukkeutuu) siinä ensimmäisessä liian myöhäisessä oljynvaihdossa.
Hyttysen paska on pieni kikkare mutta automaattilaatikossa sen koko on liian iso -ihan esimerkkinä sen puhtauden tärkeys .
Näissähän myös täytyisi panta kiristää aina kun öljypoja on pois ölynvaihdon yhteydessä koska suodatinkin vaihdetaan .
Myös etummainen öljypohja avataan ja tarkastetaan ettei muovisen välys prikan palasta ole pudonnut öljypohjaan (tyyppivika) -siitä löytyy juttua paljonkin foorumilta .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
TR79
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 11:02

Re: Omega B vm94 2,5l V6 aut, vaihteet eivät mene päälle

Viesti Kirjoittaja TR79 »

Kiitos Seppo vastauksestasi. Palaneen öljyn tuoksu - nyt kun sen tässä mainitsit - on ollut läsnä aiemmin.

Uusi vähän ajettu laatikko on onneksi jo täältä foorumin kautta löytynyt!

Seuraavaksi tuo laatikko täytyisi vielä harrastajaystävällisissä käsissä sopivasti vaihtaa paikoilleen. Mihinkään korjaamoon, ainakaan täällä Espoo-Helsinki-Vantaa alueella, tällaista V6 Omegaa on ihan turha viedä, kiroavat vaan kuka hullu tällaista vanhaa miinaa edes haluaa korjata ja hinnoittelevat sitten työn asenteensa mukaisesti. Mielummin maksaisin hyvästä työstä sellaiselle Opel harrastajalle, kuka tällaisen vaihdon on aiemminkin tehnyt ja haluaisi esim. omaan projektikassaansa kivan lisän, ja kuka ymmärtää miksi tällaisia kieltämättä iäkkäämpiä autoja pitää vielä pelastaa takaisin käyttöön.
Vastaa Viestiin