ESP ja ohjaustehostin-merkkivalo-ongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
lhk5658
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:26

ESP ja ohjaustehostin-merkkivalo-ongelma

Viesti Kirjoittaja lhk5658 »

Onko tullut vastaavaa muille. Auto Opel Vectra 1.9 tdi 110 kw 2009. Ajettu 260 000 km. Esp-valo syttyi silloin tällöin, kun käynnisti uudelleen, vika hävisi. Eilen töihin ajellessani Esp-valo syttyi pian ja ei sammunut käynnistettyäni uudelleen. Puolessa välissä matkaa ( 40 km työmatka ) vakionopeudensäädin hyppäsi poispäältä, eikä toiminut enää. Töistä lähtiessäni Auto/jakoavain-valo paloi ja auto ei käynnistynyt. Sammutin virrat ja nyt käynnistyi normaalisti ( ei Auto/jakoavain palanut ). Ajettuani vähän matkaa syttyi ohjaustehostimen valo ( ohjauspyörän kuva ). Ohjaustehostin-valon palaessa eivät toimineet lämpö-, kierrosluku-, nopeus- ja polttoainemittarit. Ohjaustehostimen valon palaessa myös syttyi latauksen merkkivalo. Myös keskinäytössä polttoaineen kulutus näytti nollaa. Työmatka 40 km, joten hieman jännitti pimeällä, loppuuko virta kesken matkan. Ei loppunut. Välillä ohjaustehostinvalon sammuessa mittarit alkoivat toimia, ohjaustehostinvalon sytyttyä uudelleen, mittarit menivät nollaan. Satunnaisesti vilahteli myös Abs-merkkivalo. Vaikka latauksen merkkivalo paloi lähes koko matkan, valot eivät himmenneet. Aamulla laitoin akun lataukseen, yllätys oli, että mittari näytti täyttä ( asteikolla <2 täysi, 4-5 tyhjä akku ). Käynnistin auton ja kävin muutaman kilometrin ajamassa, ei mikään merkkivalo palanut ja kaikki toimi normaalisti. Testasin perus-OBD-mittarilla aamulla ja ei löytynyt vikakoodeja eikä mitään muutakaan syytä ongelmaan,
Olisiko tietoa/vinkkejä, mistä lähteä etsimään syytä ongelmaan ? Auto seisoi pari päivää ja silloin tuli vettä taivaan täydeltä. Epäilisin itse kosteuden aiheuttamaa valohärdelliä. Viivakoodi B3750 löytyi pajalle vietyäni auton. Muita vikakoodeja oli myös useita, joten ne poistettiin. Ainoastaan B3750 jäi, sitä ei saanut poistettua. Ei selvinnyt syytä siihen. Kaveri sanoi koodin viittaavan ratin viiksin tai ohjaukseen, olisiko asentokulmatunnistin ? Neuvoista olisin kiitollinen.
Avatar
Ballantines
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Loka 2008, 18:50
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ESP ja ohjaustehostin-merkkivalo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Oireet viittais CIM-moduli vikaan.
Vikakoodien luku Tech2
Vectra B 2.0 CD Automaatti -99 *** Omega B 2.5 V6 Automaatti -00 *** Vectra C 2.2 direct -05
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ESP ja ohjaustehostin-merkkivalo-ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kannattaisiko vielä varalta aloittaa uusi keskustelu ja laittaa tästä samasta asiasta viesti myös "Virittäminen"- ja "Kori ja sisusta"- otsikoiden alle :hammer:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: ESP ja ohjaustehostin-merkkivalo-ongelma

Viesti Kirjoittaja hukka »

Eihän ylilataisi silloin kun ei mittarit toimi. Siitä varmaan kylläkin jäisi vikakoodi
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
lhk5658
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:26

Re: ESP ja ohjaustehostin-merkkivalo-ongelma

Viesti Kirjoittaja lhk5658 »

Saattaisi hyvinkin olla kyse ylilatauksesta. Kyseisen vikakoodin kohdalla oli ilmoitus: jännite liian korkea. Oli jotakin muuta, joita en muista, koska virhekoodeja oli kertynyt pitemmän ajan kuluessa monta. Ne saatiin poistettua tätä B3750 lukuunottamatta, Pitäisiköhän lähteä etsimään syytä laturista vai jostakin muusta ?
Vastaa Viestiin