Tigrassa on ollut satunnaisesti sellaista vikaa että tyhjäkäynti on korkeahko eli noin 1100rpm ja se laskee 900rpm kohdalle vasta kun moottori on 90ast lämmin. Lisänä on ollut myös korkea joutokäynti kun auto rullaa esim liikennevaloihin, eli 1200rpm. Kun auto pysähtyy niin kierrokset yleensä laski 900rpm tienoilla.
Joinain päivinä on esiintui myös tyhjäkäynnin vaeltelua 600-1500rpm välillä ja saattoi sammuillakin. Lisäksi käynnistyvyys on ollut kuumana huono. Joko starttautti tai sitten käynnistyi ontuen. Myös pakokaasu on ollut tavallista kitkerämpää ja polttoaineenkulutus ollut myös 0,5l korkeampi.
Eilen ongelmat paheni. Ajo oli pikkukierroksillä nykivää ja auto sammuili kun painoi kytkintä. Olin varma että tyhjäkäyntisäädin on jumissa tai paha ilmavuoto. Tutkein moottoria ja suihkuttelin jarrukliineriä imusarjan letkuliitoksiin. Ei vaikutusta. Vaihdoin MAP anturin. Ei vaikutusta.
Hetken raavein päätä ja mietein ja lopulta kokeilin nykäistä moottorin lämpöanturin johdosta. -> Välittömästi moottori alkoi käydä tasaisesti ja tyhjäkäinti laski 900rpm tienoilta normaaliin 800rpm kohdalle ja käynti ei aaltoillut yhtään. Myös käynnistyksestä tuli normaalin eleetöntä.
Purin liittimen ja johdot suojaputkesta. Ei vikaa. Eli kosteutta/hapettumaa ollut lienee ja liitin otti kontaktin kun se liikahti hieman. Puhdistin pinnit ja laitoin kontaktisuojaspraytä.
Eli mitä opimme. Opelissa moottorin lämpöanturi saattaa aiheuttaa mitä erikoisempia vikoja.
Huono tyhjäkäynti, vaeltavat kierrokset X16XE(korjattu)
Huono tyhjäkäynti, vaeltavat kierrokset X16XE(korjattu)
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)