Kierreongelma moottorikohkossa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
OPEL-D
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2002, 02:00

Kierreongelma moottorikohkossa

Viesti Kirjoittaja OPEL-D »

Nyt tuli ongelma kaverille. Opel 1.3ohc lohkosta lähti kierteet kannenpultin reijästä.
Pultit ovat M10 hienokierre M10x1 tai M10x1.25.
Mihin kokoon voi siirtyä että voi tehdä kestävät kierteet onko tuumanen unf 7/16-20 jotain mitä voisi ajatella vai opelin diesel tai 1.6-? M11 pultit ja jos mistä löytää kierretapin ja mielellään niin pitkä että yltää läpi ettei tarvii avata kansi.
Kansi kiinni ei nesteitä ei ajettu ja kiristysvaiheessa korkkasi.
Eka kerran avattu oli alkuperäiset pultit ym. eikä ollut kiinniruostuneet pultit
kaihakki1000
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31

Re: Kierreongelma moottorikohkossa

Viesti Kirjoittaja kaihakki1000 »

Kiinnostaisi tietää, että minkälaisella momentilla pultti kiristettiin?
Yleensä korjaus tehdään irtokierteellä.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19319
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kierreongelma moottorikohkossa

Viesti Kirjoittaja Timonen »

kaihakki1000 kirjoitti: 08 Loka 2019, 20:11 Kiinnostaisi tietää, että minkälaisella momentilla pultti kiristettiin?
Yleensä korjaus tehdään irtokierteellä.
Helicoil voisi tosiaan olla ratkaisu.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
OPEL-D
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2002, 02:00

Re: Kierreongelma moottorikohkossa

Viesti Kirjoittaja OPEL-D »

Toimiiko recoil korjauskierre ja kestääkö? OMKO KIERRE TARPEEKSI PITKÄ ETTÄ KESTÄÄ MOMENTIN MIHIN VEDETÄÄN KANSIPULTTI
Pultin kierre eikö se ole m10x1.25 vai olenko väärässä
kaihakki1000
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31

Re: Kierreongelma moottorikohkossa

Viesti Kirjoittaja kaihakki1000 »

Kierteen nousun voit mitata työntömitalla. Mittaa vaikka 10 kierteen mitta ja jaa 10:llä, niin siinä se on. Jos nousu on 1,25 mm, niin 10 kierteen mitta on 12,5 mm. Ei voi erehtyä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kierreongelma moottorikohkossa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Helicoil ulkopintaan vain lukkoliima eli kierrelukite ettei nouse avattaessa.

Kierrekammalla saat nousun selville ja biltemasta saa korjaussarjan jossa pora ja tappi

Ja yksi aloitus riittää!
Kärsivällisyyttä kiitos
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kierreongelma moottorikohkossa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Wurth time-sert on paras. Niitä on kahta eri pituista kierreholkkia. Se holkki lukitaan paikalleen ns manglaavalla kierretapilla eli kun holkki on paikallaa, sen läpi ajetaan valssaava/venyttävä kierretappi joka levittää holkin kiinni. Tuollasella oon korjannu kymmeniä kierteitä M5-M12 kokoluokassa. Jopa valualumiiniin M12 koossa.
Ongelma noilla korjausholkeilla on siinä että niitä saa yleensä vain vakiokierteenä eli tässä tapauksessa ei M10-1,25 vaan M10-1,5
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin