Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
-
- 'Agila'
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Elo 2019, 15:06
Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Terve! Autoni on vm. 2016 Insignia Country Tourer 2.0 CDTI -moottorilla ja automaattivaihteilla.
Autolla on ajettu pääasiassa matkaajoa, mittarilukema nyt 99 tkm. Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan ja oljyt vaihdettu vielä tätä useammin.
Whisper diesel muuttui yhtäkkiä vähemmän kuiskaavaksi. Moottorista kuuluu tyhjäkäynnillä karmea rouskutus, ajossa moottori toimii normaalisti joskin käyntiääni on silloinkin totuttua karkeampi. Vein auton aamulla merkkiliikkeen pikahuoltoon. Osasin itsekin epäillä että ongelmat liittyvät jakopäähän ja se juuri oli pikahuollon diagnoosi.
Nyt auto odottaa ensi viikkoon, että jakopään osat saapuvat. Hyvää on se, ettei mitään isompaa ole ilmeisesti ehtinyt mennä rikki. Varsinainen kysymykseni liittyy siihen, että onko vastaavia kokemuksia? Jakopään huoltoväli on valmistajan virallisen ilmoituksen mukaan 150tkm ja 10v. Merkkihuolto puhuu kuudesta vuodesta tai 150 000 kilometristä.
Luin jostakin että jakopään "rullat" tai hammaspyörät (mikä lie oikea nimitys) ovat se heikko kohta näissä. Uskotteko (tai onko jopa kokemuksia) että valmistaja tulee jossakin määrin vastaan korjauskustannuksessa? Merkkihuollon ensimmäinen ilmoitus oli, ettei tule.
Autolla on ajettu pääasiassa matkaajoa, mittarilukema nyt 99 tkm. Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan ja oljyt vaihdettu vielä tätä useammin.
Whisper diesel muuttui yhtäkkiä vähemmän kuiskaavaksi. Moottorista kuuluu tyhjäkäynnillä karmea rouskutus, ajossa moottori toimii normaalisti joskin käyntiääni on silloinkin totuttua karkeampi. Vein auton aamulla merkkiliikkeen pikahuoltoon. Osasin itsekin epäillä että ongelmat liittyvät jakopäähän ja se juuri oli pikahuollon diagnoosi.
Nyt auto odottaa ensi viikkoon, että jakopään osat saapuvat. Hyvää on se, ettei mitään isompaa ole ilmeisesti ehtinyt mennä rikki. Varsinainen kysymykseni liittyy siihen, että onko vastaavia kokemuksia? Jakopään huoltoväli on valmistajan virallisen ilmoituksen mukaan 150tkm ja 10v. Merkkihuolto puhuu kuudesta vuodesta tai 150 000 kilometristä.
Luin jostakin että jakopään "rullat" tai hammaspyörät (mikä lie oikea nimitys) ovat se heikko kohta näissä. Uskotteko (tai onko jopa kokemuksia) että valmistaja tulee jossakin määrin vastaan korjauskustannuksessa? Merkkihuollon ensimmäinen ilmoitus oli, ettei tule.
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Hei Savuruutana,savuruutana kirjoitti: ↑16 Elo 2019, 15:48 Terve! Autoni on vm. 2016 Insignia Country Tourer 2.0 CDTI -moottorilla ja automaattivaihteilla. Autolla on ajettu pääasiassa matkaajoa, mittarilukema nyt 99 tkm. Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan ja oljyt vaihdettu vielä tätä useammin. Whisper diesel muuttui yhtäkkiä vähemmän kuiskaavaksi. Moottorista kuuluu tyhjäkäynnillä karmea rouskutus, ajossa moottori toimii normaalisti joskin käyntiääni on silloinkin totuttua karkeampi. Vein auton aamulla merkkiliikkeen pikahuoltoon. Osasin itsekin epäillä että ongelmat liittyvät jakopäähän ja se juuri oli pikahuollon diagnoosi. Nyt auto odottaa ensi viikkoon, että jakopään osat saapuvat. Hyvää on se, ettei mitään isompaa ole ilmeisesti ehtinyt mennä rikki. Varsinainen kysymykseni liittyy siihen, että onko vastaavia kokemuksia? Jakopään huoltoväli on valmistajan virallisen ilmoituksen mukaan 150tkm ja 10v. Merkkihuolto puhuu kuudesta vuodesta tai 150 000 kilometristä. Luin jostakin että jakopään "rullat" tai hammaspyörät (mikä lie oikea nimitys) ovat se heikko kohta näissä. Uskotteko (tai onko jopa kokemuksia) että valmistaja tulee jossakin määrin vastaan korjauskustannuksessa? Merkkihuollon ensimmäinen ilmoitus oli, ettei tule.
onko tuossa karkeassa tyhjäkäyntiäänessä eroa kylmänä ja lämpimänä? Eli häipyykö tuo rouskutus tyhjäkäynnillä, kun moottori on normaalilämpöinen?
Terveisin Masi
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Itellä piti 2014 cdti 50tkm ajettu jakoremmi tommosta ääntä ja ääni tuli oikeasti jakoremmistä, kopan sisällä oli ruskean punertavan pölyä paljon, jakoremmin vaihdolla loppui..
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13552
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Tuo ruskeapunainen pöly saattaa olla sitä oulun tiepölyä mikä saa näitä porsiman ennen aikojaan merkistä riippumatta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Normaalia Oulussa kaikilla merkeillä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
-
- 'Agila'
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Elo 2019, 15:06
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
On, kylmänä on pahempi. Lämmettyään ei enää ihan niin karkea mutta kaukana siitä millainen pitäisi olla. Saa nähdä mitä tuosta vielä selviää.Masi kirjoitti: ↑16 Elo 2019, 16:08Hei Savuruutana,savuruutana kirjoitti: ↑16 Elo 2019, 15:48 Terve! Autoni on vm. 2016 Insignia Country Tourer 2.0 CDTI -moottorilla ja automaattivaihteilla. Autolla on ajettu pääasiassa matkaajoa, mittarilukema nyt 99 tkm. Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan ja oljyt vaihdettu vielä tätä useammin. Whisper diesel muuttui yhtäkkiä vähemmän kuiskaavaksi. Moottorista kuuluu tyhjäkäynnillä karmea rouskutus, ajossa moottori toimii normaalisti joskin käyntiääni on silloinkin totuttua karkeampi. Vein auton aamulla merkkiliikkeen pikahuoltoon. Osasin itsekin epäillä että ongelmat liittyvät jakopäähän ja se juuri oli pikahuollon diagnoosi. Nyt auto odottaa ensi viikkoon, että jakopään osat saapuvat. Hyvää on se, ettei mitään isompaa ole ilmeisesti ehtinyt mennä rikki. Varsinainen kysymykseni liittyy siihen, että onko vastaavia kokemuksia? Jakopään huoltoväli on valmistajan virallisen ilmoituksen mukaan 150tkm ja 10v. Merkkihuolto puhuu kuudesta vuodesta tai 150 000 kilometristä. Luin jostakin että jakopään "rullat" tai hammaspyörät (mikä lie oikea nimitys) ovat se heikko kohta näissä. Uskotteko (tai onko jopa kokemuksia) että valmistaja tulee jossakin määrin vastaan korjauskustannuksessa? Merkkihuollon ensimmäinen ilmoitus oli, ettei tule.
onko tuossa karkeassa tyhjäkäyntiäänessä eroa kylmänä ja lämpimänä? Eli häipyykö tuo rouskutus tyhjäkäynnillä, kun moottori on normaalilämpöinen?
Terveisin Masi
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Oulun tautia on ollu koko maassa. Oulussa se vain nosti äläkän. Pohjoisen ihmiset ymmärtää tekniikasta enemmän ja eivät nielleen paskojen jakopäiden maksumieheksi joutumista.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Oulun tauti on levinnyt sitä mukaa kun Oulun seudulla ajettuja autoja on levinnyt käytettynä muualle suomeen - kannattaa käytettyä ostaessa varmistaa mistä auto on todella peräisin, niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
Jos avataan normaalissa jakohihnan vaihdossa pelkästään täällä etelässä ikänsä liikennöinyt "tekniikasta vähemmän ymmärtävän ihmisen" auton jakopää, niin siellä ei ole sitä keltaruskeea töhnää, joka syö ne rattaat.
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Sanoisin tämän aloituspostauksen tekijän olevan varsin onnekas,jos otsikosta poiketen mitään ei ole porsinut käyttäjän valppauden ansiota.Moni ajaa niin pitkään kun kulkee,"sammui ajosta" on aika yleinen lähtökohta hinurilla korjaamolle tuotujen autojen kohdalla.
Itse olisin ainakin vallan tyytyväinen tilanteeseen,vaikka jakohihnasarjan joutuukin vaihtamaan 50tkm "etukäteen".Tilanne jossa motti levällään ja vaikka maahantuoja osallistuisi 50% kustannuksiin olisi kuitenkin kustannus tuhansia.Toki kannattaa yrittää maahantuojalta vaatia vastaantulemista.
Itse olisin ainakin vallan tyytyväinen tilanteeseen,vaikka jakohihnasarjan joutuukin vaihtamaan 50tkm "etukäteen".Tilanne jossa motti levällään ja vaikka maahantuoja osallistuisi 50% kustannuksiin olisi kuitenkin kustannus tuhansia.Toki kannattaa yrittää maahantuojalta vaatia vastaantulemista.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
Höpö höpö
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- 'Agila'
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16 Elo 2019, 15:06
Re: Insignian jakopää porsii ennen aikojaan
No niin. Case closed. Sain tänään autoni takaisin. Jakopää uusittu, käyntiongelman oli aiheuttanut kuluneet jakopään rullat. Pääasia, että auto nyt kunnossa ja kaikki toimii kuten pitääkin. Hienointa tässä oli kuitenkin lopulta se, että lähetin viime viikon perjantaina myyjäliikkeelle (PP-Auto Lohja) sähköpostiviestin, jossa kerroin tilanteesta ja kysyin onko heidän mahdollista tulla kustannuksissa vastaan tässä tapauksessa kun jakopää joudutaan tekemään jo näin aikaisessa vaiheessa. PP-auton jälkimarkkinointipäällikkö (vai oliko vaihtoautopäällikkö) soitti minulle mailini saatuaan ja tarjoutui kustantamaan hyvän osan kustannuksista. Erittäin sujuvasti ja tyylikkäästi hoidettu heidän toimestaan. Kiitos myös kaikille jotka osallistuivat tähän keskusteluun:)