1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Vaihdoin vanhan hajonneen syylärin tilalle uuden Ebaysta tilatun. Kaikki sopi hienosti paikalleen ja vuoden verran olen jo ajellutkin sen kanssa. Yleensä tosin lämmöt nousevat hetkeksi 100 asteeseen, kunnes normalisoituvat 80-90 välille. Ajattelin sen olevan vain ominaisuus, joka johtuu joistakin eroista alkuperäiseen syyläriin.

No nyt kesän korvilla on tullut uusi ongelma, lämmöt nousevat myös hitaassa ajossa tai paikallaan ollessa. Paikallisen korjaamon mukaan uuden syylärin 0,9 bar korkki on väärä, pitäisi olla 1,4 bar. Onko kellään tästä tietoa? En tyhmänä katsonut alkuperäisen syylärin korkkia..

Pari kertaa on ilmeisesti päässyt niin kuumaksi, että jäähdytysneste on jo alkanut kiehumaan. Tämä siis moottorin sammuttamisen jälkeen, kun hetken päästä on alkanut kuplimaan paisuntasäiliössä.

Syylärin alavesiletkun puoleinen kylki tuntuu viileämmältä, eli kierto ei pelaa kunnolla.

Voiko kaikki tosiaan johtua väärästä syylärin korkista? Tuollaista 1,4 bar:n korkkia en löydä mistään, olisiko 1,1 bar ollut lähimpänä. Lähikorjaamokin tilasi jo testiin pari 1,1 bar:n korkkia, mutta eivät sopineet paikoilleen.

Tämä uusi syyläri ja sen korkki ovat muodoltaan identtiset vanhaan verrattuna (netistä vertailin muiden Fronteroiden korkkeihin)

Flektin molemmat nopeudet pelaavat, eli siitä tuskin on kyse. Talvella tietysti oli aina lämppärin puhallus päällä, mikä vei lämpöä pois nestekierrosta, mutta ajelin tällä koko loppukesän ja syksynkin vailla kuumenemisongelmia.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Lisätään vielä, että kyseessä 2.2 bensakone.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei se kyllä korkin vika ole että kuumenee. Termari ensinnä vaihtoon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Korkki on nyt kuitenkin vaihdettu uuteen (1,1 bar), termari uusittu ja vesipumppukin vaihdettu uuteen. Ensimmäisen käynnistyskerran jälkeen mikään ei tunnu muuttuneen. Aivan kuin neste ei kiertäisi ollenkaan koneessa. Termarin jälkeen ylävesiletku ehtii lämmetä 15 - 20 cm:n matkalta, kunnes lämmöt alkavat ylittää 100 astetta. Sitten sammutus koneen suojelemiseksi.

Jokin ilmalukko tuossa varmaan on, mutta milläs sellaisen saisi pois? Käyttämällä vaan ankarasti syylärin korkki auki, kunnes lämmöt alkavat olla liian korkealla? Ja sitten uudestaan x kertaa? Tämän pitäisi olla ns. itsestään ilmaantuvaa tyyppiä.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pitäs ilmautua itestään
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13551
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Meneekö tässä kaasuläpälle vesikiertoletkuja? Ex vectrassa tuli samat ongelmat kun vaihdoin nesteet. Oli semmoiset lietteet koneessa että oli ne pikuletkut tukossa eikä ilmaantunit ollenkaan. Ei tulut sisälle lämmintä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Aja keula ylämäkeen ja ala puristella letkuja. Kannattas myös varmistaa ettei mittari valehtele. B Fronteroissa on ollu paljon mittaristovikoja.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Mulla on OBD-lukija ja Torque-sovellus jatkuvasti käytössä juurikin mittariongelmien takia 8-) Toisaalta nopeus- ja kierroslukumittari ovat ne, jotka eniten renaavat.
Mielestäni ei ole vesikiertoa kaasuläpälle, mutta pitääpä vielä tarkistaa. Kai se pitää vain käyttää ja koittaa saada ilmat pois, näiden osien vaihtamisen jälkeen en ainakaan enää itse keksi, mistä muusta voisi johtua.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Nyt on käytetty tyhjäkäynnillä, puristeltu letkuja ja pari nopeaa koeajoakin tehty, mikään ei tunnu auttavan.. :banghead:

Neste ei vaan kierrä. Kun käytin tyhjäkäynnillä syylärin korkki auki, keräsi selvästi hieman painetta kun rupesi puskemaan nestettä liruttamalla syylärin täyttöaukosta ulos. Pari pientä kuplaakin siinä näkyi.

Mikä ihme tällaisen voi aiheuttaa? Ongelmahan ilmestyi vähitellen, aluksi ihmettelin lämpöjen nousevan kun oltiin pysähdyksissä. Sitten liikkeelle lähdettäessä lämmöt taas laskivat normaaleiksi. Nykytilanne on tosiaan se, että oltiin sitten liikkeessä tai ei, lämmöt nousevat kohti tappia eikä toivoa näy :o

Jokunen minuutti sammuttamisen jälkeen alavesiletku on paljon kuumempi kuin ylävesiletku, kai se lämpö johtuu siihenkin suuntaan.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
ahkio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 561
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 08:50

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja ahkio »

Olisiko mahdollista että vesipumppu ei kierrätä; jumissa, tukossa tai siipiä poikki??
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Vesipumppu on juuri uusittu, vanhakaan ei ollut kuin max. 2 vuotta vanha.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Pari vuotta sitten tosiaan vaihdettiin moottori, mutta tämä nykyinen toimi pitkään ihan normaalisti. Siihen edelliseen moottoriin tein jakopääremontin ja vaihdoin vesipumpun onnistuneesti, eli olettaisin tehneeni sen oikein myös tähän moottoriin :D Ellei sitten ole jotain pikkuasiaa jäänyt tekemättä termarin/vesipumpun vaihdossa, joka olisi todella oleellinen tehdä..? Edellisen moottorin kohdalla riitti 10-15 min tyhjäkäyttö syylärin korkki auki, jolloin suurin osa ilmasta poistui järjestelmästä. Sen jälkeen loput poistuivat itsekseen. Ei mitään ongelmia lämpöjen suhteen silloin...
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19319
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Oliko uusi pumppu muovisiivillä?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Metallisiipinen on, samoin kuin edeltäjänsä.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: 1999 Frontera B jäähdyttimen korkki

Viesti Kirjoittaja sepse »

Onko se kannentiiviste ihan varmasti ehjä .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Vastaa Viestiin