Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Tervehdys kaikki asiantuntijat,
Ensin vähän historiaa:
Kyseessä siis Opel Zafira B 2.2 direct automaatti, vm. 06 Z22YH koneella. Ostin auton vuosi sitten. Kilometrejä oli mittariin kertynyt jo 275000 ja itse olen vuodessa körötellyt 30 000 Km lisää. Autolla ajettu nyt siis 305000 Km. Vuoden aikana mennyt kuluvia osia vähän, mutta moottorille en ole vaivautunut tekemään mitään. ...kunnes...
Oireilu alkoi viime kesän aikoihin. Havaitsin, että välillä liikennevaloissa tyhjäkäynnillä kierroslukumittarin neula seilasi hyvin vähäisesti, mutta kuitenkin havaittavasti. Eli arviolta 700 - 800 rpm väliä. Välillä seilaaminen oli em. lukemien välillä rajumpaa, mutta tyypillinen seilaaminen oli ehkäpä maltillisempaa välillä 700 - 750 rpm. Ilmastoinnin päälle/pois ei vaikuttanut tähän mitenkään. Lisäksi välillä kun lähti valoista, saattoi kierrokset käväistä jopa hivenen alle 600 rpm kun jalan nosti jarrulta, ilman että oli ehtinyt vielä antaa kaasua. Tätä siis jatkunut koko ajan.
Lisäksi kännistyksestä olen havainnut viimeaikoina seuraavaa: jos auto on seissyt pihassa ajamattomana n. 2 vrk:a, niin sen jälkeen kone on käynnistyksen jälkeen välillä tuntunut käyvän hetken (n. 10 s) epätasaisesti, kunnes käynti tasoittunut.
Tammikuun kovilla pakkasilla teki sitten temput moottoritiellä, eli n. 100 km/h vauhdissa syttyi moottorivalo ja tehot hävisivät ja kone alkoi ravistaa jos tarjosi kaasua. Sain auton ajettua ramppiin ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi täysin normaalisti. Koodit kävin luetuttamassa ja "cylinder 3 misfire" oli tuon häiriön aiheuttaja. Uudelleen ko. häiriötä ei ole ilmaantunut, paitsi pari päivää sitten kun aamulla oli lämpömittarin näyttämä -15 ja auto oli ollut piuhassa, niin lähti täristäen käyntiin. Kone tärisi ja vatkasi ja kierrokset siinä mukana varmaan 600 - 1000 rpm väliä. Sitten syttyi se oranssi auto+jakoavain valo ja auton ohjausjärjestelmä kytkeytyi safe-modelle.
Innostuin sitten vaihtamaan tulpat kun olin hankkinut jo uudet ja havaitsin, että entiset olivat kyllä jo aivan finaalissa. Lisäksi havaitsin että puolayksikkö oli kiinni vain kahdella pultilla (4 kiinnityspistettä). Tarkempi tarkastelu osoitti, että kaksi vasemmalla olevaa pulttia on ilmeisesti poikkastu niin, että uusia pultteja sinne ei saa, ilman isompaa operaatiota. Hyvin on näköjään pysynyt paikoillaan kahdellakin, joista toinen on puolasarjan maadoituksen kanssa samassa.
Jo autoa ostaessani tiesin, mitä mahdollisesti odottaa, sillä minulla on jo kokemusta paljon ajetuista autoista, ja niiden mahdollisista ongelmista. Tämä on nyt kuitenkin ensimmäinen Opelini, joten paras tee-se-itse tietämys taitaa löytyä täältä foorumilta.
Joten heräsikö kenelläkään ajatuksia siitä, mihin edellä kuvatut oireet voisivat viitata. Vaihtoehtoja varmaan riittää, mutta jos nuo ovat tyypillisiä jollekin tietyn tyyppiselle ongelmalle, niin kuulisin mielelläni ajatuksia siitä.
Ensin vähän historiaa:
Kyseessä siis Opel Zafira B 2.2 direct automaatti, vm. 06 Z22YH koneella. Ostin auton vuosi sitten. Kilometrejä oli mittariin kertynyt jo 275000 ja itse olen vuodessa körötellyt 30 000 Km lisää. Autolla ajettu nyt siis 305000 Km. Vuoden aikana mennyt kuluvia osia vähän, mutta moottorille en ole vaivautunut tekemään mitään. ...kunnes...
Oireilu alkoi viime kesän aikoihin. Havaitsin, että välillä liikennevaloissa tyhjäkäynnillä kierroslukumittarin neula seilasi hyvin vähäisesti, mutta kuitenkin havaittavasti. Eli arviolta 700 - 800 rpm väliä. Välillä seilaaminen oli em. lukemien välillä rajumpaa, mutta tyypillinen seilaaminen oli ehkäpä maltillisempaa välillä 700 - 750 rpm. Ilmastoinnin päälle/pois ei vaikuttanut tähän mitenkään. Lisäksi välillä kun lähti valoista, saattoi kierrokset käväistä jopa hivenen alle 600 rpm kun jalan nosti jarrulta, ilman että oli ehtinyt vielä antaa kaasua. Tätä siis jatkunut koko ajan.
Lisäksi kännistyksestä olen havainnut viimeaikoina seuraavaa: jos auto on seissyt pihassa ajamattomana n. 2 vrk:a, niin sen jälkeen kone on käynnistyksen jälkeen välillä tuntunut käyvän hetken (n. 10 s) epätasaisesti, kunnes käynti tasoittunut.
Tammikuun kovilla pakkasilla teki sitten temput moottoritiellä, eli n. 100 km/h vauhdissa syttyi moottorivalo ja tehot hävisivät ja kone alkoi ravistaa jos tarjosi kaasua. Sain auton ajettua ramppiin ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi täysin normaalisti. Koodit kävin luetuttamassa ja "cylinder 3 misfire" oli tuon häiriön aiheuttaja. Uudelleen ko. häiriötä ei ole ilmaantunut, paitsi pari päivää sitten kun aamulla oli lämpömittarin näyttämä -15 ja auto oli ollut piuhassa, niin lähti täristäen käyntiin. Kone tärisi ja vatkasi ja kierrokset siinä mukana varmaan 600 - 1000 rpm väliä. Sitten syttyi se oranssi auto+jakoavain valo ja auton ohjausjärjestelmä kytkeytyi safe-modelle.
Innostuin sitten vaihtamaan tulpat kun olin hankkinut jo uudet ja havaitsin, että entiset olivat kyllä jo aivan finaalissa. Lisäksi havaitsin että puolayksikkö oli kiinni vain kahdella pultilla (4 kiinnityspistettä). Tarkempi tarkastelu osoitti, että kaksi vasemmalla olevaa pulttia on ilmeisesti poikkastu niin, että uusia pultteja sinne ei saa, ilman isompaa operaatiota. Hyvin on näköjään pysynyt paikoillaan kahdellakin, joista toinen on puolasarjan maadoituksen kanssa samassa.
Jo autoa ostaessani tiesin, mitä mahdollisesti odottaa, sillä minulla on jo kokemusta paljon ajetuista autoista, ja niiden mahdollisista ongelmista. Tämä on nyt kuitenkin ensimmäinen Opelini, joten paras tee-se-itse tietämys taitaa löytyä täältä foorumilta.
Joten heräsikö kenelläkään ajatuksia siitä, mihin edellä kuvatut oireet voisivat viitata. Vaihtoehtoja varmaan riittää, mutta jos nuo ovat tyypillisiä jollekin tietyn tyyppiselle ongelmalle, niin kuulisin mielelläni ajatuksia siitä.
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
"cylinder 3 misfire" ja tärinät viittaa siihen puolayksikön maadoitukseen.
Esim. tästä:
Therefore, you should not have any major problems with the timing chain in the 2.2L Direct Ecotec (hopefully).
What you are likely to have problems with, is the high-pressure fuel pump and the fuel pressure regulator. P1191 error code stored in the car’s memory https://stillrunningstrong.com/car-spec ... /zafira-b/
Tuo (hopefully) ei ole ikävä kyllä täysin toteutunut. Z22YH koneesta ja P1191 koodista löytyy foorumilta paljon asiaa. Suosittelen hankkimaan hyvän vikakoodin lukijan, niistäkin tietoa täällä.
Kaikilla autoilla on vielä ihan omat tyyppivikansa, jotka olisi hyvä tietää.Jo autoa ostaessani tiesin, mitä mahdollisesti odottaa, sillä minulla on jo kokemusta paljon ajetuista autoista, ja niiden mahdollisista ongelmista.
Esim. tästä:
Therefore, you should not have any major problems with the timing chain in the 2.2L Direct Ecotec (hopefully).
What you are likely to have problems with, is the high-pressure fuel pump and the fuel pressure regulator. P1191 error code stored in the car’s memory https://stillrunningstrong.com/car-spec ... /zafira-b/
Tuo (hopefully) ei ole ikävä kyllä täysin toteutunut. Z22YH koneesta ja P1191 koodista löytyy foorumilta paljon asiaa. Suosittelen hankkimaan hyvän vikakoodin lukijan, niistäkin tietoa täällä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Onko huoltohistoriassa mainintaa ketjunvaihdosta?
Onko vika yhä päällä tärinöineen tulpan vaihdon jälkeen?
Onko vika yhä päällä tärinöineen tulpan vaihdon jälkeen?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Kyllä on vika päällä. Elektroniikka on siis kytkeytynyt hätäkäytölle. Sain auton köröteltyä huoltoon, missä lukevat huomenna vikakoodit. Eli käynnistyi kyllä ihan normaalisti, mutta pari sekuntia käynnistymisen jälkeen syttyi tauluun auto+jakoavain valo. Suorituskyky oli olematon eli ei antanut kierroksia juuri yhtään. Noin 30 - 40 Km/h oli maksimi nopeus. Toki kyllä tuosta auton ajettavuudesta manuaalissakin mainitaan ko. merkkivalon kohdassa.
Huoltomanuska jäi hanskalokeroon, joten tuota ketjunvaihtoa en pääse tarkastamaan, enkä muista ulkomuistista oliko siitä mainintaa.
Huoltomanuska jäi hanskalokeroon, joten tuota ketjunvaihtoa en pääse tarkastamaan, enkä muista ulkomuistista oliko siitä mainintaa.
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
...niin ja tärinät olivat pois tai en ainakaan havainnut mitään siihen viittaavaa. Kierrokset eivät mielestäni seilanneet paljoakaan (en nyt tähän hätään tarkkaan muista). Kone kävi kyllä paljon tasaisemmin, kuin silloin kun havaitsin vian.Porta kirjoitti: ↑07 Maalis 2019, 18:25 Kyllä on vika päällä. Elektroniikka on siis kytkeytynyt hätäkäytölle. Sain auton köröteltyä huoltoon, missä lukevat huomenna vikakoodit. Eli käynnistyi kyllä ihan normaalisti, mutta pari sekuntia käynnistymisen jälkeen syttyi tauluun auto+jakoavain valo. Suorituskyky oli olematon eli ei antanut kierroksia juuri yhtään. Noin 30 - 40 Km/h oli maksimi nopeus. Toki kyllä tuosta auton ajettavuudesta manuaalissakin mainitaan ko. merkkivalon kohdassa.
Huoltomanuska jäi hanskalokeroon, joten tuota ketjunvaihtoa en pääse tarkastamaan, enkä muista ulkomuistista oliko siitä mainintaa.
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Cylinder 3 Misfire. Uutta korkeapainepumppua huutaa. Kaikki OBD lukijat ei anna kaikkia koodeja pihalle. Tech, Bosch, OP-com jne. saattaa tuo lisäks antaa myös "Fuel pressure system failure".
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
OT Spekulointia viikonlopun ratoksi
Jos 2000-luvun bensa auto maksaa 10% uuden hinnasta 300tkm ajettuna ja sillä pääsee vielä isommin korjaamatta 30tkm, niin sehän on hinta/km suorituksena suht ok.
Z22YH koneelle tuo saattaa olla korjauskustannuksiltaan jo kriittinen matka ja 1.8 koneelle ei. 1.8 koneista taas ei ole saatavilla momentinmuunnin automaattina (Aisin 5v) vaan Easytronicina ja 6v manuaali on M32.
Jos taas maksaa 15% uuden hinnasta 200tkm ajetusta jo jakopääkorjatusta Z22YH automaatista ja ajaa sillä 100tkm, niin se saattaa olla hyvinkin optimaalista ja mukavaa.
Onko joku eri mieltä?
PS noita % ja km voi tarvittaessa säätää eri koneille ja automerkeille, eikä unohdeta alkuperäistä aihetta
Jos 2000-luvun bensa auto maksaa 10% uuden hinnasta 300tkm ajettuna ja sillä pääsee vielä isommin korjaamatta 30tkm, niin sehän on hinta/km suorituksena suht ok.
Z22YH koneelle tuo saattaa olla korjauskustannuksiltaan jo kriittinen matka ja 1.8 koneelle ei. 1.8 koneista taas ei ole saatavilla momentinmuunnin automaattina (Aisin 5v) vaan Easytronicina ja 6v manuaali on M32.
Jos taas maksaa 15% uuden hinnasta 200tkm ajetusta jo jakopääkorjatusta Z22YH automaatista ja ajaa sillä 100tkm, niin se saattaa olla hyvinkin optimaalista ja mukavaa.
Onko joku eri mieltä?
PS noita % ja km voi tarvittaessa säätää eri koneille ja automerkeille, eikä unohdeta alkuperäistä aihetta
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 81
- Liittynyt: 30 Joulu 2018, 20:17
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Itsella oli zafira b 2.2 bensa vm-06 oli ajettu 220tkm ja voin sanoo että oopelin 2.2 ecotec mottorit on ihan paska ja 1.6 ainaa joku vikoja on
-
- 'Admiral'
- Viestit: 207
- Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Taitaa olla korkeapainepumppu sökö. Vikakoodien kautta ei pumppuvikaa saa selville. Naapurin 2.2 Vectran viime vuonna korjasin. Android play kaupasta saa hyvän softan. ScanMyOpelilla näkee pumpun paineet ja paljon muuta.
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Eihän tässä ollu meiniki arvostella moottoreita, vaan missä on vika. Korkeapainepumppu on se mitä jollain kokemuksella voi sanoa...
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Kyllä näkee pumpun koodit, esim op comilla.kaihakki1000 kirjoitti: ↑09 Maalis 2019, 07:43 Taitaa olla korkeapainepumppu sökö. Vikakoodien kautta ei pumppuvikaa saa selville. Naapurin 2.2 Vectran viime vuonna korjasin. Android play kaupasta saa hyvän softan. ScanMyOpelilla näkee pumpun paineet ja paljon muuta.
Misfire voi tulla oikeastaan mistä vain, kunnon ohjelmalla koodien luku ja sitten voi olla viisaampi...
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tosiaan eilen keskustelin asentajan kanssa havaituista ongelmista ja totesi puhelimessa, että olisi havainnoista päätellen kansipahvi mennyt. Vikakoodinlukija oli antanut sytytyshäiriötä 1 ja 2 pytyille, sekä herjannut myös polttoaineen paineesta, mutta totesi, ettei korkeapaine pumpun kuntoa pysty arvioimaan tehtyjen tutkimusten perusteella.
Auto seisoo nyt paikallisen huollon pihassa n. 1 Km päässä. Jollain konstilla pitäisi saada se kotipihaan, jotta pääsisi purkamaan ja katsomaan, miten pahasti on nesteet sekoittuneet.
Tosiaan eilen keskustelin asentajan kanssa havaituista ongelmista ja totesi puhelimessa, että olisi havainnoista päätellen kansipahvi mennyt. Vikakoodinlukija oli antanut sytytyshäiriötä 1 ja 2 pytyille, sekä herjannut myös polttoaineen paineesta, mutta totesi, ettei korkeapaine pumpun kuntoa pysty arvioimaan tehtyjen tutkimusten perusteella.
Auto seisoo nyt paikallisen huollon pihassa n. 1 Km päässä. Jollain konstilla pitäisi saada se kotipihaan, jotta pääsisi purkamaan ja katsomaan, miten pahasti on nesteet sekoittuneet.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Hinata alle toisella autolla niin että on parkit päällä hinattavassa ja hinattava auto jarruttaa ensin tarvittaessa
Tuossa voi olla kaksi vikaa. Mikäli puristuspaineet on ok niin nesteiden sekoittaminen ei tee tuommoista käyntihäiriötä. Testerillä voisi polttoaineenpaineen tarkistaa. Tai avaat korkeapainepumpun ja tarkistat kalvot ja öljyn. Foorumilla pitäisi olla hyvin ohjeita
Tuossa voi olla kaksi vikaa. Mikäli puristuspaineet on ok niin nesteiden sekoittaminen ei tee tuommoista käyntihäiriötä. Testerillä voisi polttoaineenpaineen tarkistaa. Tai avaat korkeapainepumpun ja tarkistat kalvot ja öljyn. Foorumilla pitäisi olla hyvin ohjeita
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Tietämättä mihin havainnot perustuu en usko kansipahvin aiheuttamaan ongelmaan, kun on sytytys häiriöitä vähän joka sylinterille(jos olisi kansihommia misfire jäisi mitä todennäköisesti yhteen sylinteriin)Porta kirjoitti: ↑09 Maalis 2019, 11:47 Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tosiaan eilen keskustelin asentajan kanssa havaituista ongelmista ja totesi puhelimessa, että olisi havainnoista päätellen kansipahvi mennyt. Vikakoodinlukija oli antanut sytytyshäiriötä 1 ja 2 pytyille, sekä herjannut myös polttoaineen paineesta, mutta totesi, ettei korkeapaine pumpun kuntoa pysty arvioimaan tehtyjen tutkimusten perusteella.
Auto seisoo nyt paikallisen huollon pihassa n. 1 Km päässä. Jollain konstilla pitäisi saada se kotipihaan, jotta pääsisi purkamaan ja katsomaan, miten pahasti on nesteet sekoittuneet.
Jos vikakoodi on tullut matalasta paineesta on lähes 100% varmaa että pumpusta johtuu.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 207
- Liittynyt: 16 Kesä 2018, 10:31
Re: Opel Zafira B 2.2 outoja oireita
Hommaa ensin obd-adapteri ja play kaupasta ScanMyOpel softa ja tsekkaa bensan paineet. Kansipahvin vaihto on iso homma, eikä nuo oireet viittaa ollenkaan kansipahvivikaan. Voi myös muillakin softeilla tsekata bensan paineita.