Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
- sepse
- OCF Member 2023
- Viestit: 3376
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
- Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower
Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Elikä paljolti on juttua mutta kyllä näilläkin ajellaan .
Mitäs näissä täytyis ottaa huomioon , ilmeisesti ei parhaan koneen kirjoissa kestoltaan
Öljy vissiin maistuu ja pakosarja on usein halki , mitäs muuta .
1 paljonkos kilometrejä näitten alakerroilla yleensä mennään ennen kun / A - tarvitaan männänrenkaisiin uusintaa ja hoonausta sylintereihin / B - laakereiden vaihtoa ?
2 kuinkas varhaisilla kilometreillä venttiilinohjurit ja ohjurin kumit on kaput - ilmeisesti vaivana on kumien irtoaminen (ainakin) ja vissiin vaatii joko liiman tai jengan ohjuriin että kumi pysyy .
3 saakos asiansa osaava hitsari pakosarjasta kelvollisen vaiko jääkö niihin liikaa jännitystä joka rikkoo sarjan melko pian uudestaan ?
4 oletetaan tilanne että noin 350000 km ajettuun koneeseen on runsaan öljynkulutuksen vuoksi vaihdettu koneistettu ja tarkistettu kansi uusin ohjurin kumein (ohjureihin tehty jengat) ja silti on jäänyt kohtalainen öljynkulutus - onkos näissä useasti öljyrenkaita pikeentynyt jumiin (ts ehkä Forte tms auttaisi) vai onko alapää jo käytännössä huomattavan väljä noilla kilometreillä ?
Syy kyselyyn on se että jäi kouraan tuommonen Omega ihan vaan nahka sisustan luovuttajaksi ja loppu auto vois kangas sisustalla mennä kaverille kulkineeksi jos tuo kone tulis semmoseen kuntoon ettei tarttis pelätä " kieroja silmiä selkkään" .
Voispa tässä jutussa tulla vinkkejä jollekin muullekin ko myllyn kanssa pusaavalle
Seppo
Mitäs näissä täytyis ottaa huomioon , ilmeisesti ei parhaan koneen kirjoissa kestoltaan
Öljy vissiin maistuu ja pakosarja on usein halki , mitäs muuta .
1 paljonkos kilometrejä näitten alakerroilla yleensä mennään ennen kun / A - tarvitaan männänrenkaisiin uusintaa ja hoonausta sylintereihin / B - laakereiden vaihtoa ?
2 kuinkas varhaisilla kilometreillä venttiilinohjurit ja ohjurin kumit on kaput - ilmeisesti vaivana on kumien irtoaminen (ainakin) ja vissiin vaatii joko liiman tai jengan ohjuriin että kumi pysyy .
3 saakos asiansa osaava hitsari pakosarjasta kelvollisen vaiko jääkö niihin liikaa jännitystä joka rikkoo sarjan melko pian uudestaan ?
4 oletetaan tilanne että noin 350000 km ajettuun koneeseen on runsaan öljynkulutuksen vuoksi vaihdettu koneistettu ja tarkistettu kansi uusin ohjurin kumein (ohjureihin tehty jengat) ja silti on jäänyt kohtalainen öljynkulutus - onkos näissä useasti öljyrenkaita pikeentynyt jumiin (ts ehkä Forte tms auttaisi) vai onko alapää jo käytännössä huomattavan väljä noilla kilometreillä ?
Syy kyselyyn on se että jäi kouraan tuommonen Omega ihan vaan nahka sisustan luovuttajaksi ja loppu auto vois kangas sisustalla mennä kaverille kulkineeksi jos tuo kone tulis semmoseen kuntoon ettei tarttis pelätä " kieroja silmiä selkkään" .
Voispa tässä jutussa tulla vinkkejä jollekin muullekin ko myllyn kanssa pusaavalle
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Ihan samaa tekniikkaa se mylly on kuin muutkin opelin 90 luvun loppupuolen bensakoneet.
Eli helvetin paljon parempi kuin yksikään nykyajan turbo-, ketju-, VVT-, direct- yms. paskatekniikkaa sisältävä vehje.
Eiköhän tuo alakerta vähintään 450tkm kestä, jos öljyt aina ajallaan vaihdettu ja kumiremontit ajoissa tehty. Jos näin ei ole toimittu, niin sittenpä ne männänrenkaatkin voi olla entiset.
Eli helvetin paljon parempi kuin yksikään nykyajan turbo-, ketju-, VVT-, direct- yms. paskatekniikkaa sisältävä vehje.
Eiköhän tuo alakerta vähintään 450tkm kestä, jos öljyt aina ajallaan vaihdettu ja kumiremontit ajoissa tehty. Jos näin ei ole toimittu, niin sittenpä ne männänrenkaatkin voi olla entiset.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
1. ei hajua
2. omaan autoon 130-140tkm kohdalla vaihdettiin kaverin kanssa autooni venttiilivarren kumit. Olivat irtoilleet muutamasta venttiilistä. Öljynkulutus oli tyyliin n. 5dl / 1000km. Tehtiin kierteet ja öljyä menee nyt öljytikun maksimista minimiin välinen määrä(5dl?) öljynvaihtovälillä, eli normi kulutus. Autolla menty nyt n. 290tkm.
3. Käsittääkseni hankalia hitsattavia noi. Kaksi kertaa vaihtanut pakosarjan, kun haljennut 6-7vuoden aikana. Parillä kympillä ostanut käytetyn täältä foorumilta. En tiedä, mikä ton halkeamisen aiheuttaa(tukittu egr-venttiili, jolloin palotilan lämpötila korkeampi ajon aikana?).
160tkm paikkeilla vaihdoin kannentiivisteen kyseiseen menopeliin. Kesken ajon alkoi moottori pyöriä epätasaisesti ja pysähtymisen jälkeen oli sylinteri täynnä jäähdytysnestettä nelospytyn(?) osalta. Sen mitä katsonut netistä niin muillakin on samasta kohtaa mennyt kannentiiviste jos on mennäkseen, eli jonkinsortin tyyppivikako(?).
250tkm paikkeilla imusarjan pultit olivat löystyneet ja tyhjäkäynnillä sytytti vikavalon(imuvuoto). Kiristys momenttiin ja sillä vika hävisi. Vaihdoin tosin myöhemmin imusarjan tiivisteen kun oli alkanut menee repaleiseksi päädystä.
100tkm -> 290tkm ajamiseni aikana on myös vaihdettu puolapaketti, etumainen lambda, EGR-tukittu, venttiilikopan tiiviste pari kertaa vaihdettu. Termostaatti, jolla ei ollut vaikutusta talven moottorin lämpötilan nopeampaan nousuun. Nokka-akselin asentotunnistin.
Oiskoha jotain muuta vielä ollut, en tähän hätään muista.
2. omaan autoon 130-140tkm kohdalla vaihdettiin kaverin kanssa autooni venttiilivarren kumit. Olivat irtoilleet muutamasta venttiilistä. Öljynkulutus oli tyyliin n. 5dl / 1000km. Tehtiin kierteet ja öljyä menee nyt öljytikun maksimista minimiin välinen määrä(5dl?) öljynvaihtovälillä, eli normi kulutus. Autolla menty nyt n. 290tkm.
3. Käsittääkseni hankalia hitsattavia noi. Kaksi kertaa vaihtanut pakosarjan, kun haljennut 6-7vuoden aikana. Parillä kympillä ostanut käytetyn täältä foorumilta. En tiedä, mikä ton halkeamisen aiheuttaa(tukittu egr-venttiili, jolloin palotilan lämpötila korkeampi ajon aikana?).
160tkm paikkeilla vaihdoin kannentiivisteen kyseiseen menopeliin. Kesken ajon alkoi moottori pyöriä epätasaisesti ja pysähtymisen jälkeen oli sylinteri täynnä jäähdytysnestettä nelospytyn(?) osalta. Sen mitä katsonut netistä niin muillakin on samasta kohtaa mennyt kannentiiviste jos on mennäkseen, eli jonkinsortin tyyppivikako(?).
250tkm paikkeilla imusarjan pultit olivat löystyneet ja tyhjäkäynnillä sytytti vikavalon(imuvuoto). Kiristys momenttiin ja sillä vika hävisi. Vaihdoin tosin myöhemmin imusarjan tiivisteen kun oli alkanut menee repaleiseksi päädystä.
100tkm -> 290tkm ajamiseni aikana on myös vaihdettu puolapaketti, etumainen lambda, EGR-tukittu, venttiilikopan tiiviste pari kertaa vaihdettu. Termostaatti, jolla ei ollut vaikutusta talven moottorin lämpötilan nopeampaan nousuun. Nokka-akselin asentotunnistin.
Oiskoha jotain muuta vielä ollut, en tähän hätään muista.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Kansihan on "sama" kuin x20xev joten ihan samat murheet pakosarjaa myöden molemmissa koneissa.Eli öljy maistuu jos ei ole ohjurinkumeja vaihdeltu ajallaan-> ajettu öljyt vähiin ja kellarit käynyt kuivana.
Esim.pari vuotta sitten tuli duunipaikalle 2.2 Omega joka vilautti vikavaloa välillä ja kävi karkeasti,tuli kuntoon kun lisäs 4l öljyä.
Esim.pari vuotta sitten tuli duunipaikalle 2.2 Omega joka vilautti vikavaloa välillä ja kävi karkeasti,tuli kuntoon kun lisäs 4l öljyä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Justiin hain käyntivikaisen b1 vectran x20xev koneella.
Huoltokirjassa 100tkm aukko ja kävi kuin traktori. Helpotti kun lisäsi 2l öljyä mutta ohjausvikaa kun kävi niin rikkaalla ettei kulkenut kuin satasta kaasua narraten. 390tkm oli ajettu ja alkanut yllättäen syödä öljyä.
333tkm x20xev purkasin eikä mitään vikaa vaikkei huoltokirja ollut kunnollinen. 200tkm kohdalla oli kannentiiviste vaihdettu ei edes öljyå pakokanavissa.
378tkm c18xel 100tkm käytössä eikä vienyt öljyä.
388tkm x16xel nestepuristus ja kiertokanki poikki. Auto tosin käynnä kaiken mailman lisäaine purkkeja eli ajettu kunnes pysähtyi
459tkm x16xel moottori siirrettiin edeliseen autoon. 1500km aikana meni 1/3 tikkua öljyä.
261tkm gsi c16xe avattuna entisöinnin johdosta. ei huoltokirjaa. 1 ohjurinkumi irti, pakopuolen ohjureissa välystä ja kampiakseli kulunut naarmuille. Sylinterit oli täysin ok. Kevyt hoonaus uusien renkaiden johdosta. Ei muuta moitittavaa koneistamolla.
270tkm x16xel 2 pakokanavassa öljyä. Renkaat liikkui ok ja kaikki muutoin ok. Huoltokirja hyvä 230tkm asti.
X16xel 356tkm ja yläpään tiivisteiden vaihto. Ei auttanut öljyrenkaat jumissa. 1l/1000km 368tkm kohdalla edellisestä alakerta ja öljynkulutus nolla. Vanhasta alakerrasta todettiin koneistamolla kampiakseli priimaksi ja laitettiin c16xe koneeseen jatkamaan elämää.
Huoltokirjassa oli 200tkm aukko ja oli tunnetusti ollut öljysyöppö.
Z18xe nyt 310tkm ja avaamaton eikä vie yhtään öljyä. Longlife huoltokirja 20-35tkm vaihtovälinä
Z18xe 170tkm ja täysihuoltokirja ei vie yhtään öljyä.
X16xel 310tkm ja ei huoltokirjaa. Viimeisen 40tkm aikana öljynkulutus noussut luokkaan 3l/10tkm ohjurinkumit tulisi vaihtaa seuraavan jakopään yhteydessä
Huoltokirjassa 100tkm aukko ja kävi kuin traktori. Helpotti kun lisäsi 2l öljyä mutta ohjausvikaa kun kävi niin rikkaalla ettei kulkenut kuin satasta kaasua narraten. 390tkm oli ajettu ja alkanut yllättäen syödä öljyä.
333tkm x20xev purkasin eikä mitään vikaa vaikkei huoltokirja ollut kunnollinen. 200tkm kohdalla oli kannentiiviste vaihdettu ei edes öljyå pakokanavissa.
378tkm c18xel 100tkm käytössä eikä vienyt öljyä.
388tkm x16xel nestepuristus ja kiertokanki poikki. Auto tosin käynnä kaiken mailman lisäaine purkkeja eli ajettu kunnes pysähtyi
459tkm x16xel moottori siirrettiin edeliseen autoon. 1500km aikana meni 1/3 tikkua öljyä.
261tkm gsi c16xe avattuna entisöinnin johdosta. ei huoltokirjaa. 1 ohjurinkumi irti, pakopuolen ohjureissa välystä ja kampiakseli kulunut naarmuille. Sylinterit oli täysin ok. Kevyt hoonaus uusien renkaiden johdosta. Ei muuta moitittavaa koneistamolla.
270tkm x16xel 2 pakokanavassa öljyä. Renkaat liikkui ok ja kaikki muutoin ok. Huoltokirja hyvä 230tkm asti.
X16xel 356tkm ja yläpään tiivisteiden vaihto. Ei auttanut öljyrenkaat jumissa. 1l/1000km 368tkm kohdalla edellisestä alakerta ja öljynkulutus nolla. Vanhasta alakerrasta todettiin koneistamolla kampiakseli priimaksi ja laitettiin c16xe koneeseen jatkamaan elämää.
Huoltokirjassa oli 200tkm aukko ja oli tunnetusti ollut öljysyöppö.
Z18xe nyt 310tkm ja avaamaton eikä vie yhtään öljyä. Longlife huoltokirja 20-35tkm vaihtovälinä
Z18xe 170tkm ja täysihuoltokirja ei vie yhtään öljyä.
X16xel 310tkm ja ei huoltokirjaa. Viimeisen 40tkm aikana öljynkulutus noussut luokkaan 3l/10tkm ohjurinkumit tulisi vaihtaa seuraavan jakopään yhteydessä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Ja pakosarjasta saa kunnolisen kun käyttää auton kuumaksi ja hitsaa valurautapuikolla
Yleensä se laippa on tosin kiero jos sarja on halki
Yleensä se laippa on tosin kiero jos sarja on halki
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Millä kilometreillä(noin tyypillisesti) x20xev alkaa tekemään rappua sylinteteitten yläpäähän?Mulla oli omegassa 303tkm mittarissa kun tein kansirempan,ja selvä pykälä oli pyttyjen yläpäässä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Noissa on suurta eroa miten on rappuja tai kulumaa.
390tkm c20ne oli valtava pykälä ja 333tkm xev ei juuri mitään.
390tkm c20ne oli valtava pykälä ja 333tkm xev ei juuri mitään.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Mikäs on maksimi ylikoko mihin tollasen x20xev lohkon voi porata?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Taitaapi olla 87 tai 87,5mm mihin asti saa mäntiä ostettua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Ok,hyvä tietää jos hulluuksissaan päättää saneerata ton koneen joskus(kun ei sitä ls sarjan kasia saa ilmeisesti laillisesti b omegaan laittaa...)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Onhan täällä 2,2 speedster jolla varmaan vedetään kesällä lähes 10s varttimaili aikoja niin miksei vastaavasti omegan hihnakoneestakin saisi rankemmin voimaa ulos?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Infoo:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Omega B2 Z22XE moottori , yleistä pohdintaa
Miten ihmeessä speedsterin ketjukoneen voi tähän liittää?
Onhan niissä samaa sylinterimäärä sentään
Mutta joo,vapari moottorin ahtaminen tuottaa monesti huomattavan määrän lisätehoa ja yleensä varjopuolena rikkinäisiä osia.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V