Z16XEP Suuri öljynkulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuon perusteella siis huohottaa öljyä imupuolelle reippaasti. Onko moottoriöljyn määrä varmasti oikea ? Jos öljyä on liikaa , poistuu ylimäärä huohotuksen kautta. Häviääkö jäähdytysnestettä ?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

Jäähdytysnestettä ei häviä ja öljymäärä on oikea.
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

Annoin väärää tietoa aiemmin. Se siis imee öljytikusta, ei puhalla.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Entä auton käydessä , onko alipainetta öljynlisäyskorkissa? Kokeile avata varovasti.
Lisäksi sen venttiilikopan kannen kalvoventtiilin ei pidä olla täysin auki. Tietty vaikea tarkistaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kampikammiossa ja venttiilikopassa pitäisi normaalisti olla pieni ylipaine. Ylipaineen kasvaessa avautuu se venttiilikopan kannen kalvoventtiili.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

Auton käydessä öljykorkin kun ottaa pois on siellä kova imu sisäänpäin. (Testasin muovipussilla ja se imeyty siihen kuin olisi imurin suuttimeen sen laittanut).

Tuo venttiilikoppa on siis uusi. Voiko noiden hyvien puristusmittaus ja ohivuoto arvojen perusteella ajatella että vika ei ainakaan olisi männänrenkaissa yms? Entä ne venttiilinkumit?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

On siis alipainetta venttiilikopassa ja niin ei pitäisi olla.
Mittausten perusteella ei pitäisi olla juurikaan ohivuotoa, joten männänrenkaat ovat todennäköisesti ok. Venttiilinvarren kumeista tuskin vuotaa... ei sitä öljyä siitä voi päätyä imusarjaan.
Olen edelleen sitä mieltä , että öljy imeytyy imusarjaan huohotusletkun kautta.
Tuossa voi kokeilla huohotusletkun irrottamista imusarjasta ja laittaa letkun pää keruuastiaan moottoritilassa. Imusarjan letkuliitäntä pitää tulpata.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

Pitää kokeilla tuota huomenna. Hyvin pientä suhinaa oli ohivuototestissä öljytikun aukosta kun tarkkaan kuunteli, mutta mittari näytti vain sen 5%.

Löysin myös tämän vanhan keskustelun asiasta jossa oli samoja oireita.https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=221252
Voisin myös koittaa katsoa saanko OP-Comilla näkyviin tuon MAP - anturin imupaineen. Liekö siitä mitään hyötyä?

Mistä tuo alipaine voisi johtua? Öljyä siellä selkeästi kyllä on imusarjassa.

Mielestäni tämä öljynkulutus alkoi lisääntyä sen jälkeen kun Egr kanavat ensimmäisen kerran putsasin.
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

Myös tämä :

https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=260461

Autosta ei ole kuulunut tuota viheltävää ääntä. Pitänee myös purkaa tuo vanhan venttiilikopan "venttiili" ja katsoa oliko se kumi ehjä siellä.
Päästöt ovat ok, auton käytin leimalla 01.2019
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mielestäni öljy imeytyy imusarjaan... siellä on alipaine moottorin käydessä. Kannattaa tosiaan se venttiilikopan kumi tarkistaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Eihän ilmansuodatin/ilman imuputki ole tukossa?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Rak »

Siltä venttiilikopan kalvolta on paineentasausreikä ulkoilmaan tulppien suojakannen alla.
Siitä voi käydessä tutkailla onko virtausta. Ei saisi olla. Jos on, kalvo puhki. Putsprayta tai vastaavaa kun reikään suhuuttaa, näkyy käynnissä jos viallinen.
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

Ilmansuodatin on uusi ja putket tarkastin. Kalvo lienee ehjä, kun on uusi koppa vaihdettu. Kokeilin silti vielä tuon virtauksen paineentasausreiästä sekä suihkutin sinne putsaus spraytä, ei mitään vaikutusta.
Irroitin myös huohotusletkun ja laitoin pään keräysastiaan. Ei sinne mitään tullut 12 km koeajo lenkillä.

Op-Comilla katsoin tuon imusarjan paineen joka oli joutokäynnillä 32 kPa. (Aiemmista keskusteluista viitearvot: 32 - 38 kPa)

Mistä tätä öljyn kulutusta nyt lähtisi selvittämään seuraavaksi? Voiko tähän vaihtaa venttiilinkumit kannen ollessa paikoillaan ilmanpaineen avulla, vai onko viisainta irroittaa koko kansi?
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja pepper »

Tuo litra vajaalla 200km:lla tuskin menee ohjureinkumien ohi...
Jos kampikammiossa on noin kova alipaine ei huohotus toimi oikein.
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

Miten vikaa vielä voisi selvittää?
Vastaa Viestiin