Vectra lisäilmapumppu
Vectra lisäilmapumppu
Kuulostaa siltä että lisäilmapumpun laakerit vetää viimeisiä, voiko pistokkeen napata
irti ilman että vikavalo syttyy tai onko muuta haittaa?
OPC-06
irti ilman että vikavalo syttyy tai onko muuta haittaa?
OPC-06
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra lisäilmapumppu
Eli 2006 vectra c opc 2,8t autona?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra lisäilmapumppu
Juuri se
Re: Vectra lisäilmapumppu
Tuo lisäilmapumppu eli SAI on yksi "paholaisen" keksintö. Aivan turha laitos. Se pumppaa kylmällä koneella ilmaa pakosarjaan, jotta katti lämpenisi nopeammin. Samalla tuon pumpun käydessä kone käy hiukan normaalia kylmäkäyntiä rikkaammalla seoksella. Näin saadaan katti toimintaan nopeammin ja sitä kautta auton päästöt nopeammin kohdilleen.
Pumpulla ei ole normaaliin auton toimintaan mitään merkitystä ja tuon kylmäkäynnistyksen jälkeisten päästöjen väheneminenkin on ihan marginaalinen. Koko pumppu on vain vikaherkkä laitos, kun pumppupesään kertyy kondenssivettä ja se ruostuu, jumittuu tai talvella voi jopa jäätyä. Ottamalla pumpulta piuha irti se lakkaa tietenkin toimimasta ja vikavalo syttyy mittaristoon sekä ECU:ssa on tästä vikakoodi. Ei mene katsastuksesta läpi.
Softaamalla ECU uusiksi voidaan SAI ottaa pois käytöstä. Kaikkien firmojen softissa sitä ei oteta pois johtuen siitä, kun se kuuluu auton päästöjen hallintaohjelmaan. Joissain, ainakin harrastajien softissa, se pääsääntöisesti poistetaan. Pumpun saa pois käytöstä myös ilman softamuutosta, mutta vaatii hiukan omaa "ranetusta". Piuha vain pois pumpulta ja sitten oma "ranetus", jotta vikakoodia ei synny.
Itselläni tuo pumppu on Saabissa (NG9-3SS 2.0t automaaatti -03), joka hajosi kaksi kertaa. Autossa oli pitkään Maptunin virisofta, jossa tuo pumppu oli toiminnassa. Ensin se hajosi kerran, vaihdoin uuden ja sekin ehti jo hajota. Ekalla kerralla pumppu oli ruostunut rikki ja toisella kerralla pumpun siivet jäätyivät ja käyntiin lähdön yhteydessä siivistä lähti palasia. Tämä toinen kerta riitti ja päätin silloin, että siitä on päästävä eroon.
Aloin tutkia asiaa, että miten ECU sen toimintaa tarkkailee. Pumpulle ei ole mitään omaa anturia. ECU ohjaa relettä ja rele pumppua. Tuo rele on oltava paikallaan, jotta releen ohjauskäämin virtapiiri on ehjä. Se mistä ECU tietää pumpun käyvän on 1. lambda. Kun auto laitetaan kylmänä käyntiin niin käynnistymisen jälkeen hetken päästä pumppu lähtee päälle. Ennen pumpun käynnistymistä 1. lambda antaa normaalia signaalia (tai tetenkin hiukan rikasta seosta johtuen kylmästä koneesta). Sitten ECU:n ohjatessa pumppu päälle alkaa ilmaa virrata pakosarjaan (tuo pumppu nimittäin pumpaa ilmaa melko kovalla paineella) ja 1. lambdan signaali tipahtaa erittäin laihalle.
Tämä oma "ranetus" täytyy tehdä sillä tavalla, että pumpun ohjausnastoista otetaan ohjaus omalle vaihtokoskettimilla varustetulle releelle. 1. lambdan signaali täytyy kierrättää tämän releen koskittimien kautta. Kun pumpun navoissa ei ole jännitettä, releen koskettimet päästävät lambdan signaalin ECUlle. Vastaavasti pumpun piuhan napojen jännite pistää releen vetämään ja samalla lambdan signaali ECUlle katkeaa. Releen koskettimet kytkevät tähän tilalle "huijaussignaalin". Jos lambdat ovat tavallisia (ei laajakaista) niin tähän tilalle riittää vain 2,2kohm vastus. Eli ECUlle jännite on 0V, mutta tuo 2,2kohm vastus vastaa lambdan jännitelähteen sisäistä resistanssia. Näin ollen ECU ei luule piuhojen olevan poikki. Laajakaista lambdalla tilanne on hiukan monimutkaisempi, kun sen toiminta on päinvastoin. Eli laihalla seoksella pitää saada maksimi jännite. Sekin hoituu yksinkertaisesti tekemällä jännitteen jakokytkentä lambdan piuhoihin niin, että lambdan piuhojen välissä on liki 5V jännitettä. Vastuksina käytetään jälleen sen kokoisia, että lähtöresistanssi on samaa luokkaa kuin yllä.
Omalla kohdallani oli tuo helpompi tapaus, kun käytössä on normaalit lambdat. Nykyisin on sitten JC:n softa, joten tuo kytkentä on jäänyt turhaksi, kun JC:n softassa SAI ei ole toiminassa. Itselläni tuo huijaus oli pitkään käytössä ja useat Saabistit sen myös rakensivat ohjeitteni mukaan.
Ja toimii .
Pumpulla ei ole normaaliin auton toimintaan mitään merkitystä ja tuon kylmäkäynnistyksen jälkeisten päästöjen väheneminenkin on ihan marginaalinen. Koko pumppu on vain vikaherkkä laitos, kun pumppupesään kertyy kondenssivettä ja se ruostuu, jumittuu tai talvella voi jopa jäätyä. Ottamalla pumpulta piuha irti se lakkaa tietenkin toimimasta ja vikavalo syttyy mittaristoon sekä ECU:ssa on tästä vikakoodi. Ei mene katsastuksesta läpi.
Softaamalla ECU uusiksi voidaan SAI ottaa pois käytöstä. Kaikkien firmojen softissa sitä ei oteta pois johtuen siitä, kun se kuuluu auton päästöjen hallintaohjelmaan. Joissain, ainakin harrastajien softissa, se pääsääntöisesti poistetaan. Pumpun saa pois käytöstä myös ilman softamuutosta, mutta vaatii hiukan omaa "ranetusta". Piuha vain pois pumpulta ja sitten oma "ranetus", jotta vikakoodia ei synny.
Itselläni tuo pumppu on Saabissa (NG9-3SS 2.0t automaaatti -03), joka hajosi kaksi kertaa. Autossa oli pitkään Maptunin virisofta, jossa tuo pumppu oli toiminnassa. Ensin se hajosi kerran, vaihdoin uuden ja sekin ehti jo hajota. Ekalla kerralla pumppu oli ruostunut rikki ja toisella kerralla pumpun siivet jäätyivät ja käyntiin lähdön yhteydessä siivistä lähti palasia. Tämä toinen kerta riitti ja päätin silloin, että siitä on päästävä eroon.
Aloin tutkia asiaa, että miten ECU sen toimintaa tarkkailee. Pumpulle ei ole mitään omaa anturia. ECU ohjaa relettä ja rele pumppua. Tuo rele on oltava paikallaan, jotta releen ohjauskäämin virtapiiri on ehjä. Se mistä ECU tietää pumpun käyvän on 1. lambda. Kun auto laitetaan kylmänä käyntiin niin käynnistymisen jälkeen hetken päästä pumppu lähtee päälle. Ennen pumpun käynnistymistä 1. lambda antaa normaalia signaalia (tai tetenkin hiukan rikasta seosta johtuen kylmästä koneesta). Sitten ECU:n ohjatessa pumppu päälle alkaa ilmaa virrata pakosarjaan (tuo pumppu nimittäin pumpaa ilmaa melko kovalla paineella) ja 1. lambdan signaali tipahtaa erittäin laihalle.
Tämä oma "ranetus" täytyy tehdä sillä tavalla, että pumpun ohjausnastoista otetaan ohjaus omalle vaihtokoskettimilla varustetulle releelle. 1. lambdan signaali täytyy kierrättää tämän releen koskittimien kautta. Kun pumpun navoissa ei ole jännitettä, releen koskettimet päästävät lambdan signaalin ECUlle. Vastaavasti pumpun piuhan napojen jännite pistää releen vetämään ja samalla lambdan signaali ECUlle katkeaa. Releen koskettimet kytkevät tähän tilalle "huijaussignaalin". Jos lambdat ovat tavallisia (ei laajakaista) niin tähän tilalle riittää vain 2,2kohm vastus. Eli ECUlle jännite on 0V, mutta tuo 2,2kohm vastus vastaa lambdan jännitelähteen sisäistä resistanssia. Näin ollen ECU ei luule piuhojen olevan poikki. Laajakaista lambdalla tilanne on hiukan monimutkaisempi, kun sen toiminta on päinvastoin. Eli laihalla seoksella pitää saada maksimi jännite. Sekin hoituu yksinkertaisesti tekemällä jännitteen jakokytkentä lambdan piuhoihin niin, että lambdan piuhojen välissä on liki 5V jännitettä. Vastuksina käytetään jälleen sen kokoisia, että lähtöresistanssi on samaa luokkaa kuin yllä.
Omalla kohdallani oli tuo helpompi tapaus, kun käytössä on normaalit lambdat. Nykyisin on sitten JC:n softa, joten tuo kytkentä on jäänyt turhaksi, kun JC:n softassa SAI ei ole toiminassa. Itselläni tuo huijaus oli pitkään käytössä ja useat Saabistit sen myös rakensivat ohjeitteni mukaan.
Ja toimii .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra lisäilmapumppu
Lisään vielä liittyen laajakaistalambdaan.
Kun nuo lambdan signaalijohtimet eivät saa olla kytkettynä suoraan maihin eikä 12V myöskään, niin on huomiotava tämä. Sekä jännitteen napaisuus.
Tuon 5 voltin signaalin voi tehdä kyllä myös regulaattorilla. Regulaattorille tulee käyttöjännite ja maa. Signaali otetaan regulaattorin ulostulon ja maan väliltä. Tällöin tuohon lambdan miinus johtoon tässä kytkennässä on kytkettävä se sisäisen resistanssin vastus, jotta lambdan johdin ei kytkeydy suoraan maihin. Mikäli tekee jännitteen jaon vastuksilla on myös ne tehtävät näillä riittävän suurilla vastuksilla. Tämä siksi ettei ECUn lambdan signaali mittaus piirin resistannssi muutu.
Tuon jännitten napaisuudenkin on oltava oikea ECUlle. Sen voi mitata auton käydessä kummassa signaalijohtimessa on plus ja miinus.
Kun nuo lambdan signaalijohtimet eivät saa olla kytkettynä suoraan maihin eikä 12V myöskään, niin on huomiotava tämä. Sekä jännitteen napaisuus.
Tuon 5 voltin signaalin voi tehdä kyllä myös regulaattorilla. Regulaattorille tulee käyttöjännite ja maa. Signaali otetaan regulaattorin ulostulon ja maan väliltä. Tällöin tuohon lambdan miinus johtoon tässä kytkennässä on kytkettävä se sisäisen resistanssin vastus, jotta lambdan johdin ei kytkeydy suoraan maihin. Mikäli tekee jännitteen jaon vastuksilla on myös ne tehtävät näillä riittävän suurilla vastuksilla. Tämä siksi ettei ECUn lambdan signaali mittaus piirin resistannssi muutu.
Tuon jännitten napaisuudenkin on oltava oikea ECUlle. Sen voi mitata auton käydessä kummassa signaalijohtimessa on plus ja miinus.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra lisäilmapumppu
Pitäisikö siihen pumppuun tehdä vesireikä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra lisäilmapumppu
Se auttaisi varmasti ainakin jonkin verran.
En tosiaan tiedä onko tässä 2.8t koneessa tavallinen lambda vai laajakaista. 2.0 turbossa on tavallinen ja sitten 2.2 directissä laajakaista, joten...?
Tuon tavallisen lambdan kanssa huijaus on tosi helppo, mutta laajakaista tuo vähän lisää haastetta. Juuri tuossa mietin, että laajakaistan kanssa se 5V regulaattori on loppujen lopuksi helpoin toteuttaa.
Rele irroittaa lambdan ECUlta ja kytkee johtosarjaan lambdan tilalle 2,2kohm vastuksen. Näin aina riipumatta kumpi lambda kyseessä. Jos tavallinen lambda niin muuta ei tarvitsekaan tehdä ja homma toimii. Laajakaistan kanssa rakennetaan 5V regulaattori kytkentä, joka saa sähköt pumpun johtosarjasta. Samasta paikastahan otetaan sähköt myös tuolle releelle. Nyt vain tuohon vastuksen toiseen päähän (mikä on lambdan plus piuha) kytketään regulaattorin ulostulo.
Osat ei paljoa maksa: vaihtorele (5-nap autorele), vastus (mahd. 5V regulaattori), sekä vähän piuhaa ja liittimiä.
Tämän jälkeen SAI pumppu ei pyöri (kun sen piuha irroitettu) eikä siitä ole enää murhetta. Mitään ongelma ei ole. Katti ei tosin saavuta nyt toimintakykyään ihan niin nopeasti kuin SAI pumpun kanssa, mutta ei se missään vikana näy. Katsastuksessakin auto mitataan lämpimällä koneella, jolloin koko SAI ei toimisi muutenkaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra lisäilmapumppu
Ei vaikuta auton toimintana vaikka pumppu puuttuisi toki tekee vika koodin muistiin mutta ei vaikuta toimintaan eikä sytytä vika valoa ainoa murhe että joutuu nollaamaan koodit ennen katsastusta. Putken lähdöt kannattaa tulpata pakosarjoilta jos ottaa pumpun pois käytöstä.
Re: Vectra lisäilmapumppu
Aivan, kuten kerroin.
Ei haittaa, muuta kuin vikakoodi estää hyväksynnän katsastuksessa.
Ei haittaa, muuta kuin vikakoodi estää hyväksynnän katsastuksessa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com