C20NE öljynpaine
C20NE öljynpaine
Olisiko ideoita, mikä aiheuttaa kyseisen ongelman.
A Omega, jossa on C20NE alakerta, X20XEV männät ja puristukset 11 pintaan ja 270 ast Newman PH2 nokka ja kairattu kansi.
Mäntien/kankien vaihdon jälkeen öljyvalo alkoi syttymään alakierroksilla kun moottorin lämmittää kuumaksi. Normilämpösenä vaan vilkkuu vähän. Hyvin kuumana palaa jo 1300 rpm kohdalla.
Mielenkiitoiseksi ongelman tekee se, että vaihdoin tuohon äskettäin toisen lohkon ja vika vaan jatkuu.
Purkasin samalla tuon toisen lohkon öljypumpun atomeiksi, tarkastin ettei ollut kulahtanut. KK laakerit laitoin uudet ja siirsin samat X20XEV männät uuteen lohkoon, missä uus kampura. Parannettu kampuran öljykanavia ja pumpun kiertoa.
Vika jatkuu.
Uus suodatin, uudet öljyt, kaikki puhdistettu. Testattu 2 anturia, Testattu eri öljyjä, edellisellä koneella viimeiseksi testasin mineraali 20W50.
Tarkastettu öljypumpun paineenrajotin, ei jumissa, kokeilin samalla shimmaa sitä 3-4mm jäykemmäksi, mutta tämäkään ei nostanut alapaineita.
Yks juttu mikä tuossa kans tuli, että öljynrajan merkkivalo alkanut palamaan (Anturivika?). Öljypohjalle on tehty etu-taka suuntainen loiskelevy, joka estää rivakassa lähdössä öljyn siirtymisen takaosaan. Seinämän alaosassa muutaman millin läpipääsy koko läpimatkalta.
En tarkastanut mikrometrillä kampuran kk kauloja, enkä tarkastanut XEV kankien pesiä, jos nämä väljät, mutta nuokin niin epätodennäköisiä vaihtoehtoja, kun kone mistä kanget ja tuo toinen lohko ollut toimivia.
Mihin tuo paine karkaa? Vai voiko öljy jäädä pannun etuosaan loiskelevyn takia?
A Omega, jossa on C20NE alakerta, X20XEV männät ja puristukset 11 pintaan ja 270 ast Newman PH2 nokka ja kairattu kansi.
Mäntien/kankien vaihdon jälkeen öljyvalo alkoi syttymään alakierroksilla kun moottorin lämmittää kuumaksi. Normilämpösenä vaan vilkkuu vähän. Hyvin kuumana palaa jo 1300 rpm kohdalla.
Mielenkiitoiseksi ongelman tekee se, että vaihdoin tuohon äskettäin toisen lohkon ja vika vaan jatkuu.
Purkasin samalla tuon toisen lohkon öljypumpun atomeiksi, tarkastin ettei ollut kulahtanut. KK laakerit laitoin uudet ja siirsin samat X20XEV männät uuteen lohkoon, missä uus kampura. Parannettu kampuran öljykanavia ja pumpun kiertoa.
Vika jatkuu.
Uus suodatin, uudet öljyt, kaikki puhdistettu. Testattu 2 anturia, Testattu eri öljyjä, edellisellä koneella viimeiseksi testasin mineraali 20W50.
Tarkastettu öljypumpun paineenrajotin, ei jumissa, kokeilin samalla shimmaa sitä 3-4mm jäykemmäksi, mutta tämäkään ei nostanut alapaineita.
Yks juttu mikä tuossa kans tuli, että öljynrajan merkkivalo alkanut palamaan (Anturivika?). Öljypohjalle on tehty etu-taka suuntainen loiskelevy, joka estää rivakassa lähdössä öljyn siirtymisen takaosaan. Seinämän alaosassa muutaman millin läpipääsy koko läpimatkalta.
En tarkastanut mikrometrillä kampuran kk kauloja, enkä tarkastanut XEV kankien pesiä, jos nämä väljät, mutta nuokin niin epätodennäköisiä vaihtoehtoja, kun kone mistä kanget ja tuo toinen lohko ollut toimivia.
Mihin tuo paine karkaa? Vai voiko öljy jäädä pannun etuosaan loiskelevyn takia?
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13466
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: C20NE öljynpaine
Öljynimuputki sieppaa ilmaa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: C20NE öljynpaine
^jeb,jos on vaihdettu lohko,kampura.pumppu niin ei kait siinä montaa mahdollisuutta ole enään.
Onko öljynimuputki orggis vai muutettu?
Jos vaikka pumpunlaippa vaihdettu niin voi olla ropellilla ja vetää ilmaa välistä.
Oletko mitannut öljynpaineita?
Toi valohan syttyy vasta toosi alhaisella paineella.
En nyt tiedä minkalainen loiskelevy siellä on,mutta jos ongelma vain kuumana tyhjäkäynnilla niin tuskin siinä vika.
Onko öljynimuputki orggis vai muutettu?
Jos vaikka pumpunlaippa vaihdettu niin voi olla ropellilla ja vetää ilmaa välistä.
Oletko mitannut öljynpaineita?
Toi valohan syttyy vasta toosi alhaisella paineella.
En nyt tiedä minkalainen loiskelevy siellä on,mutta jos ongelma vain kuumana tyhjäkäynnilla niin tuskin siinä vika.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: C20NE öljynpaine
Öljyputki on koskematon A-Omega C20NE vakio. Kumirengas välissä ja silikoni vielä varmistamassa. Pumpun etulaippa on sama mikä siihen pumppuun kuului, koska sen verran vähän kulumaa. Sanoisin, että melko varmasti ei pitäis hörppää ilmaa. Kun öljypumppu oli atomeina, olin hyvin tarkka kontaktipintojen kanssa, ettei jäänyt mitään moskaa väliin.
Vastaavia pumppumodauksia tehnyt OHC pikkulohkoihin kourallisen, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia vaikka enemmän kulahtaneita ja aina on ollut paineet kohdallaan.
Öljynpainetta ei mitattu.
Loiskelevy on periaatteessa seinä vakio tiiviste/loiskelevyn alla, joka erottaa moottorin etuosan öljypatin ja takaosan, vähän niinku tässä kuvassa, mutta tietysti yhdellä seinämällä:
Suunnilleen kun patti laskee alaspäin, niin puolessa välissä halkasee ja levyn alaosassa se muutama milli tyhjää, että pääsee valumaan vapaasti. Testattu vedellä, että virtasi vapaasti pattiin pohjan takaosasta.
Tuon tein sen takia, kun silloin ekalla moottorilla, kun ei mitään öljynpaineongelmia paikalta lähdettäessä kytkinpommilla öljyvalo välähti, kun öljyt pakeni patista pois takaosaan.
Vastaavia pumppumodauksia tehnyt OHC pikkulohkoihin kourallisen, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia vaikka enemmän kulahtaneita ja aina on ollut paineet kohdallaan.
Öljynpainetta ei mitattu.
Loiskelevy on periaatteessa seinä vakio tiiviste/loiskelevyn alla, joka erottaa moottorin etuosan öljypatin ja takaosan, vähän niinku tässä kuvassa, mutta tietysti yhdellä seinämällä:
Suunnilleen kun patti laskee alaspäin, niin puolessa välissä halkasee ja levyn alaosassa se muutama milli tyhjää, että pääsee valumaan vapaasti. Testattu vedellä, että virtasi vapaasti pattiin pohjan takaosasta.
Tuon tein sen takia, kun silloin ekalla moottorilla, kun ei mitään öljynpaineongelmia paikalta lähdettäessä kytkinpommilla öljyvalo välähti, kun öljyt pakeni patista pois takaosaan.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: C20NE öljynpaine
Se piti vielä mainita, että onhan tässä mahdollisuutena myös mittariston maadotus tai syöttöongelma. Nimittäin ainakin veden lämpötila näyttää mittaristossa aivan liian pientä lukemaa, noin 10 astetta liian vähän.
Tosin, miksi se olisi alkanut koneremontin yhteydessä, kun veden lämpötila oli ennen remppaa yhtä matalalla
Tosin, miksi se olisi alkanut koneremontin yhteydessä, kun veden lämpötila oli ennen remppaa yhtä matalalla
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: C20NE öljynpaine
Melko raju lähtö saa olla jotta öljypohjan patti tyhjenee
Itsekkin on tullut noita rääkättyä,mutta ikinä en ole öljyvaloa saanut syttymään tai oikeastaan muutenkaan hajoaamaan jos motissa on öljyä/vettä.Joskus tuli hypättyäkkin sen verta,jotta öljypohja meni kasaan ja etutolppien kiinnitukset pullahti.Ei silloinkaan tullut mitään murheita.
Varmaankin kannattaa ne öljynpaineet mitata,vaikka mekaanisella mittarilla
Itsekkin on tullut noita rääkättyä,mutta ikinä en ole öljyvaloa saanut syttymään tai oikeastaan muutenkaan hajoaamaan jos motissa on öljyä/vettä.Joskus tuli hypättyäkkin sen verta,jotta öljypohja meni kasaan ja etutolppien kiinnitukset pullahti.Ei silloinkaan tullut mitään murheita.
Varmaankin kannattaa ne öljynpaineet mitata,vaikka mekaanisella mittarilla
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: C20NE öljynpaine
Asensin tuohon vesikiertoisen Speedsterin öljyjäähyn, kun semmonen lojunut hyllyssä pitkän aikaa ylimääräisenä.
Auttoi pikkusen vikaan, mutta edelleenkin, kun käyttää koneen aivan kuumaksi, niin vilkuttelee öljyvaloa.
Hyvänä puolena, että nyt muuten lämpenee auto hetkessä. Ainakin hyvä talvivaruste tuo jäähy.
Auttoi pikkusen vikaan, mutta edelleenkin, kun käyttää koneen aivan kuumaksi, niin vilkuttelee öljyvaloa.
Hyvänä puolena, että nyt muuten lämpenee auto hetkessä. Ainakin hyvä talvivaruste tuo jäähy.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: C20NE öljynpaine
Mittaa se paine
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: C20NE öljynpaine
Nyt asennettu mittari. Kun käynnistää 4 Bar. Hetken lämmittämsen jälkeen 3 bar tyhjäkäynnillä. Kaasulla menee vielä 4 bar. 5 min ajon jälkeen, tipahtaa ali mittarin asteikon 0 Bar tyhjäkäynnillä. Kaasulla saa paineen nousemaan 3 bar. Tippuminen tapahtuu melko yhtäkkisesti, kaasunkäytön yhteydessä, joka vois viittaa männän jumittamiseen. Pitää kokeilla vielä antaa auton lämmetä tasaisesti koskematta kaasuun, jos silloin pitää paineet.
Mulla on noita mäntiä jumittanut pikkulohkoissa siten, että jää aina yhteen tiettyyn asentoon pohjaan, mutta jos tässä tuo mäntä nyt temppuilee, niin se taitaa jäädä vasta tuolla loppupäässä jotenkin takertelemaan. Onko tullut muilla vastaan, että vois tehdä tuollai?
Mulla on noita mäntiä jumittanut pikkulohkoissa siten, että jää aina yhteen tiettyyn asentoon pohjaan, mutta jos tässä tuo mäntä nyt temppuilee, niin se taitaa jäädä vasta tuolla loppupäässä jotenkin takertelemaan. Onko tullut muilla vastaan, että vois tehdä tuollai?
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: C20NE öljynpaine
Tulipa tuossa mieleen, että kun kasasin kannen viime tuhon jälkeen, niin hydraulinostimien yläosien reunoissa ja kannen nostimien asennusputkissa oli kulumaa yläosassa. Voisiko tuo paine karata noin pahasti nostimien välistä? Entä jos se kannessa oleva kuula olisi jäänyt auki asentoon? Kansihan tässä siirtyi vanhasta moottorista uuteen.
Kaivoin vanhat laakerit roskiksesta ja näytti, merkinnöissä oli 626N, GM tekstitkin oli, mutta ei STD merkintää. Nähtävästi tuo 626 on kuitenkin original koko?
Nyt kun autolla ajanut enemmän, niin alkanut pientä orastavaa nakutustakin kuulumaan pienellä kuormalla ja kierroksilla. Ei kuitenkaan semmoista väljä ääntä, niinku yleensä näissä tulee 3000 kohdalla jos laakereissa iso välys.
Kaivoin vanhat laakerit roskiksesta ja näytti, merkinnöissä oli 626N, GM tekstitkin oli, mutta ei STD merkintää. Nähtävästi tuo 626 on kuitenkin original koko?
Nyt kun autolla ajanut enemmän, niin alkanut pientä orastavaa nakutustakin kuulumaan pienellä kuormalla ja kierroksilla. Ei kuitenkaan semmoista väljä ääntä, niinku yleensä näissä tulee 3000 kohdalla jos laakereissa iso välys.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic