En tiedä kuuluuko tämä ongelma juuri tälle palstalle, mutta voinee siirtää jos osoittautuu vääräksi valinnaksi.
Opelissa on ongelmia Auto kulkee, toisinaan vähän liikaakin, mutta mittariston toiminnassa ja varoitusvaloissa on ihmettelyä. Ehkäpä yritän kuvailla tätä ongelmaa, koska ainakaan minulla ei ole juurikaan mitään käsitystä siitä missä vika voisi olla.
Ensimmäinen käyttökerta; Lähtee normaalin tuntuisesti käyntiin seisottuaan pari viikkoa kylmällä ja sateisella parkkipaikalla taivasalla. Lähdetään ajoon ja auto tuntuu hieman yli innokkaalta (kierrokset nousee ja vauhti kasvaa) ja tämä ei vastaa kaasupolkimen asentoa. Ensin maltillisesti, mutta noin 15 min ajon jälkeen menee sellaiseksi, että kun vaihteen vaihtaa vapaalle, kierrokset nousevat todella korkealle (n. 6 000 rpm). Kuorma päällä (vaihde päällä, kytkin ylhäällä) tuntuu siltä, että auto "vetää itsestään". Jarrulla jotenkin hallittavissa. Moottorin lämpötilamittari näyttää kokoajan nollaa (siis viisari aivan pohjassa). Sisään tulee lämmityslaitteesta melko kuumaa ilmaa - antaa vaikutelman, että kone olisi jostain syystä kovin kuuma, mutta kun se lämpömittari ei mitään näytä Kun kone sammutettiin se jäin hieman "kakomaan" , eli kesti jonkin aikaa ennen kun sammui.
Seisontaa puolisen tuntia. Tarkastettu kaasupolkimen liike ja se normaali, lattiamattoja ei päällä joka jumittaisi poljinta. Uudelleen käyntiin, käynnistyy normaalin tuntuisesti. Lähtee näyttämään lämpötiloja ja toimii normaalisti. Ilman oireita päästiin perille asti.
Toinen käyttökerta; Lähtee normaalin tuntuisesti käyntiin, mutta lämpömittari ei edelleenkään näytä mitään. Tuntuu, että puhaltaa todella kuumaa ilmaa kabiiniin kun kone on normaalin ajomatkan jälkeen lämminnyt. Muuten toiminta normaalia. Auton pysäytetty noin 15...20 min. Uudelleen liikkeelle, niin käynnistyy hyvin, mutta nyt syttyy moottorin keltainen varoitusvalo. Samoin sähköflekti huutaa kokoajan keulilla (=kone ilmeisesti kuuma?), mutta kun se mittari ei...
Missähän mahtaa olla vikaa tai miten tätä alkaisi selvittämään?
Ongelmia Merivassa
Ongelmia Merivassa
Opel Meriva B vm. 2011
1.4 l Bensa 120 hv
5-vaihteinen manuaali
1.4 l Bensa 120 hv
5-vaihteinen manuaali
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Ongelmia Merivassa
Lue vikakoodit alkuun.
Isompi imuvuoto voi nostaa kierroksia.
Ja nostaako lämpöjä? Onko merivassa lämpömitaria?
Isompi imuvuoto voi nostaa kierroksia.
Ja nostaako lämpöjä? Onko merivassa lämpömitaria?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Ongelmia Merivassa
Mitenhän tämä mahtaa tapahtua? Minulla ei ole mitään OBD laitetta... pystyykö lukemaan jollakin "halvalla" muutaman kympin laitteella "motonetistä"? Merkki ja malli suosituksia otetaan mielellään vastaan
Mittariston omassa näytössä antoi vian no: 4 + plus se keltainen valo.
Miten tuollainen ilmavuoto voisi syntyä, vaatiiko jotain rikkomista vai esiintyykö tyyppivikana?Isompi imuvuoto voi nostaa kierroksia.
Ja nostaako lämpöjä? Onko merivassa lämpömitaria?
Kuten sanottu, lämpömittari näyttää nollaa (=lakkasi nyt toimimasta). Tähän mennessä kaikki ajoneuvon mittarit ovat toimineet täysin moitteetta. Vaikutelma on kuitenkin se, että moottori lämpiää, puhaltaa kabiiniin normaalia kuumempana ilmaa ja kone tuntuisi lämpimämmältä kuin normaalisti, mutta kun ei ole mitään mittalaitetta millä todentaa...
Jäähdytysnestettä on paisuntasäiliössä min-max viivojen välillä ja pitäisi olla ihan iskussaan.
Opel Meriva B vm. 2011
1.4 l Bensa 120 hv
5-vaihteinen manuaali
1.4 l Bensa 120 hv
5-vaihteinen manuaali
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Ongelmia Merivassa
Esim op-com ebaystä.Salla kirjoitti: ↑05 Joulu 2018, 12:29Mitenhän tämä mahtaa tapahtua? Minulla ei ole mitään OBD laitetta... pystyykö lukemaan jollakin "halvalla" muutaman kympin laitteella "motonetistä"? Merkki ja malli suosituksia otetaan mielellään vastaan
Mittariston omassa näytössä antoi vian no: 4 + plus se keltainen valo.
Miten tuollainen ilmavuoto voisi syntyä, vaatiiko jotain rikkomista vai esiintyykö tyyppivikana?Isompi imuvuoto voi nostaa kierroksia.
Ja nostaako lämpöjä? Onko merivassa lämpömitaria?
Kuten sanottu, lämpömittari näyttää nollaa (=lakkasi nyt toimimasta). Tähän mennessä kaikki ajoneuvon mittarit ovat toimineet täysin moitteetta. Vaikutelma on kuitenkin se, että moottori lämpiää, puhaltaa kabiiniin normaalia kuumempana ilmaa ja kone tuntuisi lämpimämmältä kuin normaalisti, mutta kun ei ole mitään mittalaitetta millä todentaa...
Jäähdytysnestettä on paisuntasäiliössä min-max viivojen välillä ja pitäisi olla ihan iskussaan.
Mätänetin lukijat on hieman huonosijoitus.
Eli moottori vetäisi jostain ilmaa muualta kuin ilmansuodattimen kautta.
Ensimmäinen vika lienee siinä ettei lämpömittari nouse, eli ohjainlaite ei tiedä lämpötilaa ja käy huonosti.
Tarkista lämpötila anturi ja sen liitin.
Suosittelen myös harkitsemaan korjaamon puoleen kääntymistä ja oman tietotaidon ja välineiden arvioimista.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Ongelmia Merivassa
Jos siellä imuvuoto olisi, niin ainakin omasta mielestäni ne kierrokset olis tapissa koko ajan. Tuo vika liittynee jotenkin kaasuläppään? Kun lämpömittari näyttää nollaa (olettaen, että mittari on ehjä), niin tietokoneelle menisi siinä tapauksessa tieto siitä, että kone on kylmä -> nyt soppaa lisää ja se koko kattila tukehtuisi. Kierrosten ei pitäis nousta ainakaan noin korkealle sen takia.
Re: Ongelmia Merivassa
Mielestäni lämpömittari näyttää käynnistyksessä sen yli näytön pyyhkäisyn, eli olettaisin lämpömittarin (näytön) olevan kunnossa. Sitä en tiedä, enkä osaa sanoa, saako koneen ohjaus tuon lämpötiedon jostain toisesta anturista kun tuo mittariston näyttö. Näin ollen oletettavasti moottorinohjaus ei saane lämpötilatietoa ja pitää konetta täysin kylmänä.
Ihan mielenkiinnosta, missä se moottorin lämpötilamittarin anturi sijaitsee, jotta sitä voisi vähän tutkia?
Vika siis sellainen, että se toisinaan paranee vähän kun itsestään (koneen lämmitessä, välillä kone sammuttaen ja uudelleen käynnistettäessä) joten en kauheasti osaisi epäillä mekaanista hajoamista...?
Osaisikohan joku asiallisesti selittää vähän noista OBD laitteista. Kauheasti niistä on kyllä mielipiteitä, mutta kauheasti ei tunnu löytyvän tietoa.
Ihan mielenkiinnosta, missä se moottorin lämpötilamittarin anturi sijaitsee, jotta sitä voisi vähän tutkia?
Vika siis sellainen, että se toisinaan paranee vähän kun itsestään (koneen lämmitessä, välillä kone sammuttaen ja uudelleen käynnistettäessä) joten en kauheasti osaisi epäillä mekaanista hajoamista...?
Osaisikohan joku asiallisesti selittää vähän noista OBD laitteista. Kauheasti niistä on kyllä mielipiteitä, mutta kauheasti ei tunnu löytyvän tietoa.
Opel Meriva B vm. 2011
1.4 l Bensa 120 hv
5-vaihteinen manuaali
1.4 l Bensa 120 hv
5-vaihteinen manuaali