X20xev nokka- ja kampiakselivaivat ja vinkit.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
peksinen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 262
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 23:52

X20xev nokka- ja kampiakselivaivat ja vinkit.

Viesti Kirjoittaja peksinen »

Ihan tälleen heittelen ilmoille, että mitä jos kasattais saman otsakkeen alle diagnoosit ja vaivat mitä x20xev koneen antureista jengi osaa. Kun tuntuu, että samoja vikoja eri oireilla on palsta pullollaan. Kone on melko yleinen ja samat oireet ja eri viat vaivaavat. Helpottaisi kaikkien elämää.

Nytkin on omassa Omegassa kiekat rajoittunut 4500rpm ja kaikki anturit on uusia ja toimivia. Ei kierrä ja nykii.
Vectra C 2.0T GTS - 06
Meriva 1.8 - 04
Ostakaa Astra G 1.6i -99
Tulleita ja Olleita Corsa B 1.4i -94, Omega B 2.0i 16V -95
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: X20xev nokka- ja kampiakselivaivat ja vinkit.

Viesti Kirjoittaja ?! »

Onko pyörimisanturit minkä merkkisiä?
Halvin tarvike ei aina toimi edes uutena saati 6kk päästä,toki jotkut toimii.Toki näissä ollut myös johtosarjavikoja.

Omissa romuissa ainakin jos on ollut vikaavikaa uusilla antureilla ja ei ole raaskinut ostaa uusia alkuperäisiä niin olen hommannut käytetyt orggisanturit ja aina on ruvennut pelittämään.

Viallisia uusia tai lähes uusia tarvike antureita ollut omalla kohdalla :
-Nokka-anturi
-Kampiakselin-anturi
-Tyhjäkäynti säädin
-Lamda
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: X20xev nokka- ja kampiakselivaivat ja vinkit.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Usein rikkinäiselle orkkiksella (tai ilman anturia) kone on sentään käynyt, uudella tarvikkeella ei välttämättä lainkaan. Kas kun se tarvike näkyy eculle ehjänä muttei anna tietoa, eikä ecu missään vaiheessa ymmärrä siirtyä vikamoodiin ja vain toisen anturin varaan.

Vianhaku ihan perstuntumalla, tämä on pätenyt ainakin C18XE, C18XEL ja X20XEV: Jos lähtee käyntiin normaalisti, mutta vikavalo, ja rajoittaa 4500 rpm, kyseessä on nokan anturi. Jos lähtee käyntiin pitkällä sahaamisella, potkii vähän vastaan ja sytyttää milloin sattuu, kunnes startattuaan käy normaalisti ja rajoitus 4500 rpm, on kyseessä kampuran anturi. Toisin sanoen, siitä miten auto lähtee käyntiin, tietää kummassa vika.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: X20xev nokka- ja kampiakselivaivat ja vinkit.

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Ainakin B Vectrassa X20XEV kampiakselin tunnistin vedetty niin läheltä pakosarjaa, että pakosarja kuumentaa anturin johdot koppuraksi, ja eristeet murenee käsiin. Johdot menee oikosulkuun, ja antaa vikakoodin. Uusi kestää taas aikansa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
peksinen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 262
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 23:52

Re: X20xev nokka- ja kampiakselivaivat ja vinkit.

Viesti Kirjoittaja peksinen »

Kaikki anturit alkuperäisiä tai vastaavia. Kone lähtee käymään hyvin, ei vikakoodia eikä valoa eikä myöskään kierroksia yli 4500 rpm. Yleensä ihan pirteän tuntuinen, joskus vähän tahmean tuntuinen. Pitää ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tarkistaa jako ja hihnan kireys.
Vectra C 2.0T GTS - 06
Meriva 1.8 - 04
Ostakaa Astra G 1.6i -99
Tulleita ja Olleita Corsa B 1.4i -94, Omega B 2.0i 16V -95
Vastaa Viestiin