Omegan akuista ja akuista yleensä .

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Omegan akuista ja akuista yleensä .

Viesti Kirjoittaja sepse »

Nyt kun mulla on noita mystisiä akun särkymisiä sattunut kohdalle vähän liikaakin, aattelinpa tehdä tämmösen ketjun :no:

Kohta 1. Sznajder merkkisiä akkuja mulla on sama MV6 Omega särkenyt 3 kpl -eivät ihan uusia mutta ei ikäloppujakaan/autolla vähän käyttöä ja pääsivät välillä tyhjenemään! Varsinainen särkyminen tapahtui kuitenkin aina samoin - moitteettomasti toiminut auto pysäköitiin ja kun yritettiin noin 10-15 minuutin päästä käynnistää akku oli täysin loppu, volttimittari näytti kyllä 12,5 V mutta ei enää latautunut eikä pyörittänyt.
Apuvirralla käynnistettiin ja ajettiin kotiin -auton latausjännite ok joka kerta kun akku hajosi noin 13.7 V.
Netistä löytyi paljonkin juttua Sznajder akuista -nämä eivät kestä yhtäkään kertaa päästä tyhjäksi -muilla merkeillä ei moista varoitusta ole suoraan sanottuna eikä niillä ole näin käynytkään :o

Kohta 2 poikkeuksellisen lämmin kesä joka kävi akkujen päälle. 8V 2.0 Omega - latausjännite 13.7 noin, laturi tehdaskorjattu (motonetista) noin vuoden käytössä ollut -akku Bosch, ikä 2 vuotta. Lämmin keli, joka pysähdyksen jälkeen akku hyytyi ja hyytyi - kotona latautui erillis laturilla.
Saattoi olla puolitoistakin viikkoa kaikki taas ok kunnes sama toistui. Tuttu hajottamon pitäjä kertoi heillä olevan poikkeuksellisesti akkuhylly aivan tyhjä juurikin koska helle oli rikkonut akkuja samoin kun kova pakkanenkin.

Ongelmaa korjasin toisella akulla ja vaihtamalla startinkin (epäilys sopivan kuumana kenttään koskettavasta ankkurista ) vika poistui mutta ilmatkin olivat jäähtyneet joten varmuus jäi saamatta.

Nyt katsoessani Wheeler dealers sarjaa tv,stä siinä oli ehkä tiedon jyvä :peukku: kyseessä oli vanha Jaguar mielenkiintoisella varusteella /akkua jäähdytettiin sähköpuhaltimella (akku oli koteloitu ja ilma puhallettiin tuohon koteloon)!

Kyseisen Jaggen konehuoneessa oli melko lailla kuumaa rautaa ahtaasti ja ko malli "paistoi" akkuja kun sammutuksen jälkeen ja ajossakin lämpö kohosi nyt termostaatti ohjasi akun jäähdytyksen ja ongelma oli ratkaistu :lollis:

Nytpä tulikin mieleen että Opel V6 malleissa on akun ympärillä lämpöeriste kotelo (usein poistettu), jotenkin aina mieltänyt sen talvella lämpimänä pitämiseen - jospa se onkin estämässä V6 kiuasta paistamasta akkua pilalle.
Lisänä soppaan monessa omissa V6 malleissani ovat alkukäyrien lämmönsuoja pellit olleet pahassa kunnossa (ruosteiset) ja niiden vuorivilla täynnä imeytynyttä öljyä, joskus vuotaneista venttiilikopan tiivisteistä johtuen - :roll: joten nämä ehkä hyvinkin tarpeelliset suojat on myös poistettu.

Yhteenvetona V6 malli -poistettu akun lämmön eriste -poistettu pakokäyrien lämpö eristeet / melko tukalat olot akulla varsinkin jos lisätään vielä helle ja pysätetään lämpimäksi ajettuna :oops:

8V malli - ei akun lämpöeristettä (pohjoismaissa), poikkeuksellisen lämmin kesä, sammutus kuumana/saattaisi riittää ongelmiin vaikka konetila on väljempi :-?
Tuossa 8v mallissa muutaman kerran havaitsin akun olleen poikkeuksellisen kuuman kun tuli peltiä avattua jostain syystä.

Nämä olivat vain tämmösiä mietelmiä mutta joteski tuntuis että olen ehkä hieman jäljillä.

Olikos kellään tietoa onko tuo akun eriste pitämässä lämpö vai kylmä pois.
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Omegan akuista ja akuista yleensä .

Viesti Kirjoittaja hukka »

Ei itsellä ainakaan ole tollaisia ongelmia ilmennyt exiden agm akuilla ja lähes kaikki lämpöauojat poistettu
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Omegan akuista ja akuista yleensä .

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Komppaan noi snaiderit. Ne kestää just vuoden ja takuuseen uusi.
Nyt kokemusta parista autosta jo viiden snaiderin verran ja noin vuoden kestää.

Jos kesällä ostat snaiderin ja talven ajat ongelmitta, niin seuraava talvi tappaa akun ekoilla pakkasilla. Joulun jälkeen viimeistään ostat uutta akkua tammikuun pakkasiin.

Bosch ja Exide on kestänyt. Nimenomaan snaiderilla opin sen, että kannattaa ostaa ylimääräinen akku kotiin säilytettäväksi, että akun tyhjentyessä voit vaan heittää toisen keulalle ja jatkaa matkaa. Snaidereita turha latailla. Ne pettää kohta uudestaan.

Nytkin mulla on exide olohuoneessa koriste-elementtinä. Lämpimässä vain odottamassa käyttöön pääsyä. :D
Ei ole kyllä pitkään aikaan tarvinut vara-akkua, kun Bosch ei ole vielä hyytynyt kovallakaan pakkasella.
prööt
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Omegan akuista ja akuista yleensä .

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Ja nykyiset "huoltovapaat" akut on monasti kertakäyttöisiä.
Niistä joko kiehuu tai muuten haihtuu nesteet ja akku pitää uusia.

Toista se oli vielä 20 vuotta sitten, kun akkunesteet pääsi itse tarkistamaan ja lisäämään. Akut kesti vuositolkulla melkein isältä pojalle. Voi pojat sitä aikaa kun ominaispainomittarilla vielä lapottiin akkuhapot työkalupakkiin. :D
Nykyään tämä "huoltovapaus" tarkoittaa sitä, että muutaman vuoden välein ostat uuden. Hehkulamppuhuijaus on saatu näihinkin ujutettua ja akkujen elinikä leikattua lyhyeksi. Joskus alkujaan huoltovapaat akut oli vain tarralla peitettyjä korkkeja. Tarra pois ja pääsi lisäämään nestettä. Nykyään ne alkaa olemaan jo aika tiukassa avattavaksi? Perinteiset ruuvattavat korkit ovat hävinneet tarrojen alta.
prööt
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Omegan akuista ja akuista yleensä .

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mulla OPC Vectrassa nyt inan vajaa 2vuotta ollu Sznajder ja hienosti pelaa edelleen. Edellinen akku oli Boschin Silver joka hajos 6kk ikäisenä, ei vaan ottanut enää virtaa vastaan. Onneksi sain rahat takas Boschista kunnei ollut vastaavaa hyllyssä niin sai ostaa jotain muuta. Ja yhdessä toisessakin mun autoista hajos Bosch samalla tapaa eikä enää heränny eloon.

Inkkuunkin laitoin saman Sznajderin kuin Vectraan ja vuoden pelannu sekin moitteetta.

Ei Bosch nykyään enää ole merkkinä laadun tae, niinkuin ei moni muukaan merkkituote. Kaikki romut teetetään siellä mistä halvimmalla saa ja on tuurista kiinni mitä kuluttaja saa käyttöönsä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omegan akuista ja akuista yleensä .

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

sepse kirjoitti: 31 Loka 2018, 14:29 Olikos kellään tietoa onko tuo akun eriste pitämässä lämpö vai kylmä pois.
Epc:tä hiukan kattelin niin uskaltaisin väittää että sekä että.
Näyttäis liittyvän osaltaan kuuman tai kylmän ilmaston varustepakettiin.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Omegan akuista ja akuista yleensä .

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Itsehän laitoin Astraan Polarheaterin termostaattiohjatun akkulämmittimen, jolloin akku lämpenee aina moottorinlämmittimen ollessa kytkettynä:

Kuva

http://www.polarheater.fi/page/5/suomal ... novaatiota

Härveli käytännössä pudotetaan akun kylkeen ja lukitaan pikalukkovöillä kiinni. Mukana on eriste, joka kietaistaan akun ympärille, jotta lämpö ei heti karkaa harakoille. Panssaroidun virtajohdon päässä on haaroitin, joka kytketään defan (tai calixin) johtoliittimeen konehuoneessa.

Akun pitäisi ottaa lämmitettynä neljä kertaa enemmän virtaa vastaan pakkasilla, eli ei siitä lämmöstä ainakaan haittaa ole talvella.

Kuva

http://www.polarheater.fi/page/6/teoria ... aa-akuista
Vastaa Viestiin