Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Tarkoitus olisi puhdistaa koko järjestelmä, kun siellä nyt olevasta jäähdytysnesteestä ei ole mitään tietoa, että mitä se on. Tilalle tule vihreä etyleeniglykoli.

Järjestelmä ei ole tukossa, eikä siellä ole myöskään öljyä.

Tarkoitus on laskea nesteet pois ja ottaa termari pois ja sitten pelkkää vettä tilalle. Mutta mikä pesuaine olisi juuri tähän tarkoitukseen hyvä?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
dore69
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 15 Joulu 2009, 20:47

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja dore69 »

En tiedä onko edes hyvä tai sopiva mutta itse pesin järjestelmän, kun siellä oli ollut öljyä, ihan astiapesukoneen pesujauheella. Se ei vaahtoa tai vahingoita muoveja ja kumia mutta on aika tehokas. Jauhot liuotin ensin kuumaan veteen ja se neste sitten koneeseen. Ajoa kuumalla koneella ja tyhjennys ja uusinta jos paskaa tulee. Puhdasta tuli ilman ongelmia. Alumiiniin se syövyttää jos viikkotolkulla liuottelee mutta se ei liene tarkoituskaan. Tämä tämmönen kotikonsti mutta kait niitä kaupallisia tuotteita on jos alan liikkeistä kysyy.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

https://www.motonet.fi/fi/tuote/608191/ ... aine-500ml

siinä olis valmista kauraa, ei ainakaa vahingoita moottoria ja on halpaa ku saippua :D
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja ?! »

Jos vaihdat vain nesteet niin miksi ihmeessä pitää edes pestä?
Vettä laskee läpi hetken niin eipä sinne vanhaa nestettä jää.

Kaikista tarvikeliikkeistä löytyy kylläkin jäähd.järjestelmän puhdistus aineita.

Itse olen käyttänyt jo vuosia gm long life jäähd.nestettä,voi sekoittaa mihin tahansa nesteeseen.On väriltään punertavaa,mutta muuttuu vihreäksi jos kaataa vihreän sekaan yms.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Juutas »

?! kirjoitti: 12 Loka 2018, 09:51 Itse olen käyttänyt jo vuosia gm long life jäähd.nestettä,voi sekoittaa mihin tahansa nesteeseen.On väriltään punertavaa,mutta muuttuu vihreäksi jos kaataa vihreän sekaan yms.
Tämä! :peukku:
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

jarkkis kirjoitti: 11 Loka 2018, 21:29 https://www.motonet.fi/fi/tuote/608191/ ... aine-500ml

siinä olis valmista kauraa, ei ainakaa vahingoita moottoria ja on halpaa ku saippua :D
Mä ostin tätä https://www.fixusnet.fi/fin/jaahdyttaja ... 540-51593/

Varaosatalo Teemusta, jossa tuo on heillä tarjouksessa hintaan 2,90€.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

?! kirjoitti: 12 Loka 2018, 09:51 Jos vaihdat vain nesteet niin miksi ihmeessä pitää edes pestä?
Vettä laskee läpi hetken niin eipä sinne vanhaa nestettä jää.

Kaikista tarvikeliikkeistä löytyy kylläkin jäähd.järjestelmän puhdistus aineita.

Itse olen käyttänyt jo vuosia gm long life jäähd.nestettä,voi sekoittaa mihin tahansa nesteeseen.On väriltään punertavaa,mutta muuttuu vihreäksi jos kaataa vihreän sekaan yms.
Pesen siis sen takia, että tuossa koneessa pitäisi olla G12 nestettä, ja siellä on jotain kellertävää ja jonka pakkaskestävyys on -26-astetta. Tilalle tulee nuo vihreät etyleeniglykolit.

Ja tiedän kyllä tuon long life-nesteen, jos se on siis G12++? Se on vaan liian kallista Kelan peruspäivärahalla olevalle...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kannattaa muutenki joskus pestä. Konetiskiaine tabletteja muutama ja hyvä tulee.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Jäähdytysjärjestelmän puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Juu ei se järjestelmän pesu vaikka viiden vuoden välein huonoa tee. Ite pessu kahen vuoden välein aina termarin vaihdon yhteydessä. Ja kun samalla menee niin ei ole isompaa vaivaakaan
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Vastaa Viestiin