Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Z16XER-koneessa on hieman epätasainen tyhjäkäynti, ja ajon jälkeen jos käyttää autoa yli puoli minuuttia, kuuluu jossain vaiheessa melkoinen ujellus jonkin aikaa konehuoneesta. Ujellusta ei jatku loputtomiin, mutta voi alkaa uudelleen. Otin tyhjäkäynnillä öljytikun irti kokeeksi, ei sanottavaa vaikutusta käyntiin. Öljykorkin irroitus puolestaan paljasti melkoisen alipaineen venttiilikannen sisällä, tyhjäkäynti muuttui myös jonkin verran kun korkki oli auki.
Oireet osuvat aika hyvin tuohon alla olevaan kenttäapuohjeeseen, joten tilasin huohotinrasian missä tuo mahdollisesti repeytynyt kalvo sijaitsee, sekä uudet venttiilikopan tiivisteet. Sinänsä erikoista jos tosiaan on tuo kalvo rikki, koska autossa pitäisi olla nuo ns. parannetut osat, koska on valmistettu vuonna 2009.. Poikkeuksellisesti tässä yksilössä ei venttiilikopan tiiviste tihku öljyä, vaan on kuiva.
Kenttäapuohje: 2266
Vika: Moottori Z16XE1/LET/LER/XEP/XER/Z18XER - Viheltävä ääni
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2003...2005,Astra-H 2004...2008,Zafira-B 2005...2008,Meriva 2006...2008,Corsa-D 2007...2008,Vectra-C 2006...2008,Signum 2006...2008 Z16XEP,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z16LET| Z18XER,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z18XER,Z16XEP| Z16LET,Z16LEL| Z16LER,Z16XEP| Z18XER,Z18XER
Valitus: Asiakas valittaa moottorista kuuluvasta viheltävästä äänestä, joskus vikakoodit P0105 (MAP-anturi) ja P0170 (polttoaineseos) ovat tallentuneet ECU:hun.
Syy: Murtunut paineilmakalvo venttiilikoneiston kannen sisällä.
Tuotanto: Parannetut osat on otettu tuotannossa käyttöön alkaen moottorinumerosta 20MV7706 (13. lokakuuta 2008).
Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, irrota öljyn mittatikku tai
öljyntäyttökorkki. Jos viheltävä ääni katoaa, vaihda
venttiilikoneiston kansi. Jos autossa on MAP-anturi,
imusarjan absoluuttinen paine voidaan tarkistaa myös Tech 2:lla.
Joutokäynnillä ja ilman kuormitusta sen pitäisi olla
32 - 38 kPa.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 01 - Murtunut tai repeytynyt,14 - Ääntelyä tai värinää
Vikakoodi: P0105,P0170
Tarkastin vielä imusarjan paineen OPCOMilla, se vaelteli 28-30 kPa välillä, eli ei mahdu tuon apuohjeen alueen raameihin. Se, että kumpaan suuntaan paine heittää jos kalvo on rikki, ei ohjeessa tosin sanota. Tippuuko absoluuttinen paine jos sekaan tulee ylimääräistä ilmaa esim. tuolta venttiilikopan kautta?
Onko muita syitä mistä tämä ujellus/vihellys voisi johtua? Auto kulkee normaalisti, ei nykimistä tai puutumista kiihdyttäessä eikä kulutus ole mitenkään korkea. Ujellus ei myöskään ole hihnapyöristä, kompurasta tms. lähtevän ulinan kaltaista.
Oireet osuvat aika hyvin tuohon alla olevaan kenttäapuohjeeseen, joten tilasin huohotinrasian missä tuo mahdollisesti repeytynyt kalvo sijaitsee, sekä uudet venttiilikopan tiivisteet. Sinänsä erikoista jos tosiaan on tuo kalvo rikki, koska autossa pitäisi olla nuo ns. parannetut osat, koska on valmistettu vuonna 2009.. Poikkeuksellisesti tässä yksilössä ei venttiilikopan tiiviste tihku öljyä, vaan on kuiva.
Kenttäapuohje: 2266
Vika: Moottori Z16XE1/LET/LER/XEP/XER/Z18XER - Viheltävä ääni
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2003...2005,Astra-H 2004...2008,Zafira-B 2005...2008,Meriva 2006...2008,Corsa-D 2007...2008,Vectra-C 2006...2008,Signum 2006...2008 Z16XEP,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z16LET| Z18XER,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z18XER,Z16XEP| Z16LET,Z16LEL| Z16LER,Z16XEP| Z18XER,Z18XER
Valitus: Asiakas valittaa moottorista kuuluvasta viheltävästä äänestä, joskus vikakoodit P0105 (MAP-anturi) ja P0170 (polttoaineseos) ovat tallentuneet ECU:hun.
Syy: Murtunut paineilmakalvo venttiilikoneiston kannen sisällä.
Tuotanto: Parannetut osat on otettu tuotannossa käyttöön alkaen moottorinumerosta 20MV7706 (13. lokakuuta 2008).
Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, irrota öljyn mittatikku tai
öljyntäyttökorkki. Jos viheltävä ääni katoaa, vaihda
venttiilikoneiston kansi. Jos autossa on MAP-anturi,
imusarjan absoluuttinen paine voidaan tarkistaa myös Tech 2:lla.
Joutokäynnillä ja ilman kuormitusta sen pitäisi olla
32 - 38 kPa.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 01 - Murtunut tai repeytynyt,14 - Ääntelyä tai värinää
Vikakoodi: P0105,P0170
Tarkastin vielä imusarjan paineen OPCOMilla, se vaelteli 28-30 kPa välillä, eli ei mahdu tuon apuohjeen alueen raameihin. Se, että kumpaan suuntaan paine heittää jos kalvo on rikki, ei ohjeessa tosin sanota. Tippuuko absoluuttinen paine jos sekaan tulee ylimääräistä ilmaa esim. tuolta venttiilikopan kautta?
Onko muita syitä mistä tämä ujellus/vihellys voisi johtua? Auto kulkee normaalisti, ei nykimistä tai puutumista kiihdyttäessä eikä kulutus ole mitenkään korkea. Ujellus ei myöskään ole hihnapyöristä, kompurasta tms. lähtevän ulinan kaltaista.
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Noniin, vaihdoin venttiilikoppaan uuden huohottimen sekä uudet tiivisteet. Vanhan huohottimen kalvo oli ihme kyllä ehjä. Vaihdon jälkeen imusarjan paine oli tyhjäkäynnillä 34-35 kPa, eli menee nyt paremmin tuohon kenttäapuohjeen haarukkaan. Myös ajossa auto tuntuu reippaammalta etenkin ykkösellä ja kakkosella lähdettäessä.
Imua on silti öljytikun ja öljykorkin kautta, jos niitä raottaa. Ilmeisesti tämän moottorityypin ominaisuus, mikä lie tuota alipainetta moottoriin tekee? Pitää seurata kuluuko öljyä, vielä oli ainakin ylämerkissä, öljyt vaihdettu n. 2tkm sitten.
Imua on silti öljytikun ja öljykorkin kautta, jos niitä raottaa. Ilmeisesti tämän moottorityypin ominaisuus, mikä lie tuota alipainetta moottoriin tekee? Pitää seurata kuluuko öljyä, vielä oli ainakin ylämerkissä, öljyt vaihdettu n. 2tkm sitten.
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Vertailevan tutkimuksen jälkeen voisin todeta, että alipaine on mitä ilmeisimmin normaalia näille twinport-koneille.
Tässä kaverilla saman verran "imua" (vaihtanut koko venttiilikopan kannen huohottimineen):
Ja tässä puolalaisella aika lailla vertailukelpoinen tilanne kuin mulla ennen ja jälkeen huohottimen korjauksen:
Tässä kaverilla saman verran "imua" (vaihtanut koko venttiilikopan kannen huohottimineen):
Ja tässä puolalaisella aika lailla vertailukelpoinen tilanne kuin mulla ennen ja jälkeen huohottimen korjauksen:
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Tämä saaga ei ratkennut pelkällä huohotinboksin vaihdolla. Uusi boksi aiheutti ongelmia, joka ilmeni satunnaisena nykimisenä, jonka jälkeen tuli pakoputkesta mehevä savupilvi Ritari Ässän tyyliin. Tämä toistui ainakin kerran joka käynnistyksen jälkeen, kun oli ajettu muutama kilometri ja pysähdytty esim. liikennevaloihin. Savu oli siniharmaata ja öljyn hajuista. Vaiva ratkesi, kun vaihdoin koko venttiilikopan alkuperäiseen GM-varaosaan.
Jostain syystä tarvikehuohotin ei toiminut, vaan aiheutti öljyn kulkeutumisen imusarjaan ja sitä kautta polttoon.
Jostain syystä tarvikehuohotin ei toiminut, vaan aiheutti öljyn kulkeutumisen imusarjaan ja sitä kautta polttoon.
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Oisko vuotanut ennen kalvoa sa uusi (ei tiivistynyt kunnolla koppaan)
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
En usko, koska uusi osa sisälsi tiivisteet, ja naksahti venttiilikopassa oleviin kiinnityskynsiin. Veikkaisin, että osassa ollut kumikalvo ei jostain syystä ollut oikea mitoitukseltaan tms. Yhtä kaikki, tällä kertaa ei päästy halvalla (huohotin maksoi 20€), GM venttiilikoppa löytyi briteistä kuluineen 190€ hintaan. Merkkiliikkeessä rapiat 400€ olisi ollut päivän hinta.
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Itsellä samaa vikaa huohotin letku kiinni Opel Astra h 1,6 öljyt menee imusarjaan ja vaikuttaisi myös että menee pakosarja kun alkoi lykkäämään pakoputkesta myös. Nyt on ostettu venttiilikopan kansi käytettynä johtuen 400e hInnasta mitä merkkiliike pyytää.
Opel astra H z16xep
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Noihin saa myös pelkkää kumista venttiiliä:
https://www.ebay.com/itm/Diaphragm-valv ... 2022100996
https://www.ebay.com/itm/Diaphragm-valv ... 2022100996
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Saa, mutta on melko hankala vaihtaa, eikä toimivuudesta ole takuita, kuten yläpuolelta voit lukea. Vanha huohotinpalikka on aika tiukasti kiinni venakopassa, ja kynsiä menee poikki irroitettaessa lähes väkisin.Robertx kirjoitti: ↑20 Kesä 2019, 17:58 Noihin saa myös pelkkää kumista venttiiliä:
https://www.ebay.com/itm/Diaphragm-valv ... 2022100996
Jos joku haluaa hankkia originaalin parannetun venttiilikopan XER-malliin, voin suositella:
https://www.autovaux.co.uk/cover-cylinder-head-1479963
Jäi maksamaan tosiaan sen 190 euroa toimituskuluineen.
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Meneekö tuo orkkista vastaava kansi myös z16xep koneeseen.
Opel astra H z16xep
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09 Loka 2019, 09:09
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Jatketaan aihetta.
Astra H Z16XEP 2005
Ensin puhdistettiin EGR:n tukkimat kanavat.
Sitä seurasi imusarjan kolina, joka korjattiin liimalla.
Sitten vinkui moottori savutuksen kera.
Nyt on kokeiltu kahdella uudella venttiilikopalla.
Toinen oli kaverin hyllyyn jäänyt uusi kiinaversio (n. 70€ arvoinen).
Sillä vent.kopalla vihellys loppui ja auto toimi kuten pitikin, paitsi se käynnistyksen yhteydessö oleva savun pölläytys ja öljynkuylutus (n. 0,5L/1000km).
Tilasin uuden vent.kopan (n. 150€ arvoinen tarvike) ja sama homma. Savuttaa ja kuluttaa öljyä.
Kun vaihdoin vent.koppaa, kiinnitin huomiota siihen putkeen, joka menee vent.kopasta imusarjaan ja se oli aivan öljyn peitossa.
Joten ihan varmasti savuttaa käynnistyksen yhteydessä ja kuluttaa öljyä.
Joten kaksi uutta eri hintaista, eri valmistajilta olevaa uutta vent. koppaa kokeiltu. Savuttaa käynnistäessä ja kuluttaa öljyä.
Onko muuta keinoa kuin ostaa uusi ja hieno vent.koppa suoraan Oopelilta?
Astra H Z16XEP 2005
Ensin puhdistettiin EGR:n tukkimat kanavat.
Sitä seurasi imusarjan kolina, joka korjattiin liimalla.
Sitten vinkui moottori savutuksen kera.
Nyt on kokeiltu kahdella uudella venttiilikopalla.
Toinen oli kaverin hyllyyn jäänyt uusi kiinaversio (n. 70€ arvoinen).
Sillä vent.kopalla vihellys loppui ja auto toimi kuten pitikin, paitsi se käynnistyksen yhteydessö oleva savun pölläytys ja öljynkuylutus (n. 0,5L/1000km).
Tilasin uuden vent.kopan (n. 150€ arvoinen tarvike) ja sama homma. Savuttaa ja kuluttaa öljyä.
Kun vaihdoin vent.koppaa, kiinnitin huomiota siihen putkeen, joka menee vent.kopasta imusarjaan ja se oli aivan öljyn peitossa.
Joten ihan varmasti savuttaa käynnistyksen yhteydessä ja kuluttaa öljyä.
Joten kaksi uutta eri hintaista, eri valmistajilta olevaa uutta vent. koppaa kokeiltu. Savuttaa käynnistäessä ja kuluttaa öljyä.
Onko muuta keinoa kuin ostaa uusi ja hieno vent.koppa suoraan Oopelilta?
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
Mistä tuo vihellys kuuluu itse vaihdoin käytetyn venttiili Kopan ja se viheltää jonkin verran.nuolihalkaisiympyrän kirjoitti: ↑09 Loka 2019, 09:24 Jatketaan aihetta.
Astra H Z16XEP 2005
Ensin puhdistettiin EGR:n tukkimat kanavat.
Sitä seurasi imusarjan kolina, joka korjattiin liimalla.
Sitten vinkui moottori savutuksen kera.
Nyt on kokeiltu kahdella uudella venttiilikopalla.
Toinen oli kaverin hyllyyn jäänyt uusi kiinaversio (n. 70€ arvoinen).
Sillä vent.kopalla vihellys loppui ja auto toimi kuten pitikin, paitsi se käynnistyksen yhteydessö oleva savun pölläytys ja öljynkuylutus (n. 0,5L/1000km).
Tilasin uuden vent.kopan (n. 150€ arvoinen tarvike) ja sama homma. Savuttaa ja kuluttaa öljyä.
Kun vaihdoin vent.koppaa, kiinnitin huomiota siihen putkeen, joka menee vent.kopasta imusarjaan ja se oli aivan öljyn peitossa.
Joten ihan varmasti savuttaa käynnistyksen yhteydessä ja kuluttaa öljyä.
Joten kaksi uutta eri hintaista, eri valmistajilta olevaa uutta vent. koppaa kokeiltu. Savuttaa käynnistäessä ja kuluttaa öljyä.
Onko muuta keinoa kuin ostaa uusi ja hieno vent.koppa suoraan Oopelilta?
Opel astra H z16xep
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09 Loka 2019, 09:09
Re: Z16XER ujellus/vihellys tyhjäkäynnillä
En tiedä, mutta vieläkin moottori vähän viheltää tietyllä kuormitustasolla, toki ei niin rankasti kun kalvo oli puhki.