Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
Moi,
Vaihdelaatikosta (tai jostain sen läheltä) on jo hetken aikaa kuulunut pätkittäinen ääni ja sen väli ja korkeus muuttuu kierrosten mukana. Kuuluu vielä ykkösellä ja kakkosella, mutta kolmosella ei. Ääni ei niinkään ole nakutusta tai kolinaa, vaan enemmänkin kahden metallin vastenhankaamista muistuttava. Muistaakseni ääni alkoi kun joskus kääntyessä suti toiselta puolelta rengas ykkösvaihteella.
Mistä ääni siis voisi kuulua? Ollaan kaverin kanssa spekuloitu, että kuuluisi sekasin menneestä vaihdelaatikosta, ite oon aatellu, että vois tulla myös jostain vetoakselin paikkeilta. En kuitenkaan usko, että on mitään vakavaa kun se on melunnut siellä varmaan vuoden, joskus enemmän, joskus vähemmän.
Voi myös olla että oon vaa päästäni sekasin jotkut kyytiläisistä ei kuule mitään, toiset taas kuulee.
Vaihdelaatikosta (tai jostain sen läheltä) on jo hetken aikaa kuulunut pätkittäinen ääni ja sen väli ja korkeus muuttuu kierrosten mukana. Kuuluu vielä ykkösellä ja kakkosella, mutta kolmosella ei. Ääni ei niinkään ole nakutusta tai kolinaa, vaan enemmänkin kahden metallin vastenhankaamista muistuttava. Muistaakseni ääni alkoi kun joskus kääntyessä suti toiselta puolelta rengas ykkösvaihteella.
Mistä ääni siis voisi kuulua? Ollaan kaverin kanssa spekuloitu, että kuuluisi sekasin menneestä vaihdelaatikosta, ite oon aatellu, että vois tulla myös jostain vetoakselin paikkeilta. En kuitenkaan usko, että on mitään vakavaa kun se on melunnut siellä varmaan vuoden, joskus enemmän, joskus vähemmän.
Voi myös olla että oon vaa päästäni sekasin jotkut kyytiläisistä ei kuule mitään, toiset taas kuulee.
Aina ahtava 2.0
z20ler
z20ler
Re: Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
Pistäppä hakukenttään m32.
Aika paljon juttua löytyy...
Aika paljon juttua löytyy...
Re: Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
Oon yrittäny hakee, mutta pelkkä m32 on hakukenttään liian lyhyt ja kun hakee "vaihdelaatikko" ja vaikka "ääni" niin tulee noin tuhannen topiikkia mistä en vielä oo löytäny vastauksia. Eli sen sijaan että kasaisin yhtä vastausta monesta eri lähteestä ja keskustelusta, ajattelin kysyä suoraan ite asiaa, jos sais täsmätietoo vaikka
Aina ahtava 2.0
z20ler
z20ler
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
Minäpä laitan menee hetki
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
viewtopic.php?t=214617
viewtopic.php?t=212610
viewtopic.php?t=238599&start=300
Tuossa nyt muutama.
Eli laakerivika laatikossa, ollut jo tehtaalta lähtiessä...
viewtopic.php?t=212610
viewtopic.php?t=238599&start=300
Tuossa nyt muutama.
Eli laakerivika laatikossa, ollut jo tehtaalta lähtiessä...
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
viewtopic.php?f=5&t=237878
viewtopic.php?f=4&t=238599&hilit=Sivuakselin%2A
Tiivistettynä.
M32 on opelissa ja sukulaisissa käytetty 6-vaihteinen manuaalivaihteisto jota ei tule sekoittaa vanhempaan F40 vaihteistoon.
M32 käytetään 1,4T 1,6T 1,8 z22yh, erinäiset pienemmät dieselit h astrassa, c vectrassa, signumissa, j astrassa, a insigniassa, opc corsissa (poislukien vanhempi c1 vectra 1,9cdti ja tehokkaampi insignia 2,0cdti oli f40)
Gen 1 pienemmät laakerit päädyssä.
Gen 2 my 2012,5 uudemmissa. Jäähdytysrivat ulkoisena erona ja isompi laakeri. Näitä myös laakeroitu eli ei ole täysin ongelmaton.
+ corsa E opc lukollisella tasauspyörästöllä ja vaihteistoöljyn vaihtoväli 30tkm
Vaihteistonrikkoutumiseen vaikuttavia tekijöitä:
Laakerien esijännitys tehtaalta liian suuri
Väännöllä vedättäminen ja pienten moottorien värinät.
1,4T tuntuu olevan yleisin?
Väärä ajotapa jurnuttaen kutosella.
Liiallinen lämpö ja jäähdytyksen ja öljykierron puute.
Huonolaatuiset orkkislaakerit.
Laakeroidessa on tärkeää saada esijännitys oikeaksi ja siihen on omat työkalunsa jotka löytynee useimmista merkkiliikkeistä.
Seinäjoen rinta-joupilla ainakin on hyvä maine tämän työn tekijänä.
Täältä olen hyvällä menestyksellä ostanut laakereita ja vaihteiston osia https://transmission-rebuild-kits.co.uk/shop/?s=M32
viewtopic.php?f=4&t=238599&hilit=Sivuakselin%2A
Tiivistettynä.
M32 on opelissa ja sukulaisissa käytetty 6-vaihteinen manuaalivaihteisto jota ei tule sekoittaa vanhempaan F40 vaihteistoon.
M32 käytetään 1,4T 1,6T 1,8 z22yh, erinäiset pienemmät dieselit h astrassa, c vectrassa, signumissa, j astrassa, a insigniassa, opc corsissa (poislukien vanhempi c1 vectra 1,9cdti ja tehokkaampi insignia 2,0cdti oli f40)
Gen 1 pienemmät laakerit päädyssä.
Gen 2 my 2012,5 uudemmissa. Jäähdytysrivat ulkoisena erona ja isompi laakeri. Näitä myös laakeroitu eli ei ole täysin ongelmaton.
+ corsa E opc lukollisella tasauspyörästöllä ja vaihteistoöljyn vaihtoväli 30tkm
Vaihteistonrikkoutumiseen vaikuttavia tekijöitä:
Laakerien esijännitys tehtaalta liian suuri
Väännöllä vedättäminen ja pienten moottorien värinät.
1,4T tuntuu olevan yleisin?
Väärä ajotapa jurnuttaen kutosella.
Liiallinen lämpö ja jäähdytyksen ja öljykierron puute.
Huonolaatuiset orkkislaakerit.
Laakeroidessa on tärkeää saada esijännitys oikeaksi ja siihen on omat työkalunsa jotka löytynee useimmista merkkiliikkeistä.
Seinäjoen rinta-joupilla ainakin on hyvä maine tämän työn tekijänä.
Täältä olen hyvällä menestyksellä ostanut laakereita ja vaihteiston osia https://transmission-rebuild-kits.co.uk/shop/?s=M32
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H M32 vaihdelaatikon outoja ääniä (z20ler)
https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/m32.html
Tuolta voi tarkistaa missä laatikkoa on käytetty tai laatikon tietoja
Tuolta voi tarkistaa missä laatikkoa on käytetty tai laatikon tietoja
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.