Kadettini (1.2S v. 1982) nopeusmittari alkoi kesken ajon vispata holtittomasti ja lakkasi sen jälkeen liikkumasta. Nopeusmittarin vaijeri vaihdettiin, mutta selvisi ettei vika ollut vaijerissa eikä mittarissa, vaan kuulemma nopeusmittarin pyörittäjässä. Hakusanalla nopeusmittarin pyörittäjä löysin vain mopojen varaosia, mutten oikeastaan mitään autoihin viittaavaa. Toisaalta joissakin nettikaupoissa löytyi havaintoja Opeliin sopivista nopeusmittarin kulmarattaista tai kulmavaihteista.
Osaisiko joku kertoa, ovatko nopeusmittarin pyörittäjä, kulmaratas tai kulmavaihde sama asia, ja minkä nimistä osaa minun pitäisi oikeastaan alkaa etsiä? Myös saksan- tai englanninkielinen nimi ko. osalle kiinnostaa. Kiinnostaisi myös tietää, onko samaa osaa käytetty D-Kadettin lisäksi muissakin malleissa, kuten vaikkapa E-Kadettissa tai C-Asconassa.
Jos joltakulta sattuu ko. osa löytymään, saa toki hihkaista.
Tämä olikin ensimmäinen viestini tälle foorumille. Kiitoksia avusta jo etukäteen
Kadett D nopeusmittarin pyörittäjä
Re: Kadett D nopeusmittarin pyörittäjä
Ilmeisesti kyseessä on se vaihdelaatikossa oleva muovinen ratassysteemi. Ainakin Ascona C:n F16-laatikossa sellainen oli.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Kadett D nopeusmittarin pyörittäjä
"Angle Drive", "tacho shaft" englanniksi ja "Winkeltrieb", "Winkelantrieb" saksaksi
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Re: Kadett D nopeusmittarin pyörittäjä
Lienee sama kaikissa 80-90 luvun opel laatikoissa. Siis joissa vaijerimittari.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Kadett D nopeusmittarin pyörittäjä
Kiitoksia avusta kaikille! Oikea osa löytyi lopulta, mutta kumma kyllä D-Kadetin osan runko on metallia. Itse hammaspyörä on toki muovia. Voi olla, että jossakin vaiheessa runko on vaihdettu muoviseksi. Tämä selittäisi sen, miksi sama muovirunkoinen osa käy verkkokauppojen mukaan esim. C-Asconaan, A-Corsaan ja E-Kadettiin, muttei D-Kadetista ole mitään mainintaa. Voivathan nuo osat tietysti olla vaihtokelpoisia keskenään, mene ja tiedä.
Opel Kadett D 1.2S -82