Opel Astra nykii. Päästönhallinta lamppu palaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Dena13
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Heinä 2018, 17:49

Opel Astra nykii. Päästönhallinta lamppu palaa

Viesti Kirjoittaja Dena13 »

Hei,

Tarvitsisin neuvoja ja nopeasti. Minulla on Opel Astra 1,6 twinport vuosimalli 2005. Auton ongelma on että se nykii ja tärisee ja päästönhallinta lamppu palaa jatkuvasti.

Auton oireet kolmen korjaamo käynnin jälkeen.

-Nykii ja tärisee varsinkin pienissä nopeuksissa. Jos ajaa yli 100km/h niin vauhti on tasainen ja hyvä.
-välillä kierroslukumittari ei nouse riittävästi tai sitten se ei nouse ollenkaan.
-auto ei ole joskus käynnistynyt ensimmäisellä kerralla. Toisella yrityksellä on lähtenyt käyntiin.
-päästöhallinta lamppu palaa yhtenä päivänä, ja seuraavana päivänä lamppu sammuu mutta sitten se taas syttyy.

Ensimmäiseksi kävin motonetissä motomaattilla ja otin vikakoodit jossa luki muistaakseni p0171 "Sytytyskatkoksia kun polttoainetta vähän". Ajaessani rupesi päästönhallinta lamppu vilkkumaan ja tuntui että auto hyyttyy kokonaan ja matka katkeaa. Korjaamolla todettiin että kaksi puolaa on varmaan mennyt ja pitää vaihtaa puolayksikkö. No, puolayksikkö vaihdettiin. Samana päivänä kun olin hakenut auton korjaamolta niin päästönhallintalamppu syttyi taas palamaan. Auto takaisin korjaamoon ja todettiin että pitää vaihtaa tulpat. Tulppien vaihdon jälkeen niin tapahtui sama asia. Lamppu syttyi taas kojelaudalla. Seuraavaksi puhdistettiin kaasuläppä ja suuttimet.

No nyt ajattelin että vika on korjattu ja lähdettiin lomatkalle. Mutta 300km päästä sain pettyä taas ja päästönhallinta lamppu syttyi taas. Päästiin kuitenkin turvallisesti kotiin ja matka ei katkennut. Soitto korjaamolle jossa sanottiin että heidän pitää vähän tutkia asiaa, ja myöhemmin mulle sanottiin että vika voi olla EGR? - venttiilissä.

Olisin kiitollinen jos joku voisi antaa vähän neuvoa että mitä minun pitää tehdä seuraavaksi? Voiko vika olla siinä EGR-venttiilissä vai jossain mualla? Pitäisikö viedä auton opelin merkkikorjaamoon jotta vika korjautuisi, kun vaikuttaa siltä että ne eivät osaa tehdä sitä ketjukorjaamolla? Auto pääsi katsastuksesta läpi ja ei todettu mitään poikeavaa päästömittauksissa. En ole huomannut että auto kuluttaa enemmän bensaa mitä se on aiemmin tehnyt. En myöskään havaitse että auton pakoputkesta tulisi paljon pakokaasuja. Yksi tuttava sanoi että vika voi myös olla polttoainesuodattimessa. Mutta kun avaan polttoainekorkin niin en havaitse mitään suurta painetta tulevan polttoainejärjestelmästä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel Astra nykii. Päästönhallinta lamppu palaa

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

P0171: System too lean
Eli laiha seos ja aiheuttaa myös sytytyskatkoksia. Syy monesti imuilmavuoto tai ilmamassamittari, myös egr mahdollinen. Jos vika korostuu tyhjäkäynnillä ja pienellä polkimen asennolla, niin luultavasti ilmavuoto. Pitäs kyllä selvitä testerillä.
Vastaa Viestiin