Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Osaako kukaan sanoa, mikä autossa olisi vikana? Välillä tehot ovat poissa, kun auton käynnistää ja välillä toimii normaalisti, vaikka vikavalot palavat. Olen katsonut vikakoodit painamalla kaasun ja jarrun pohjaan. Huoltovalo vilkkuu 10 1 10 10, mutta netistä ei ole löytynyt vikakoodin nimeä. Autoon on vaihdettu lambda-anturi ja ilmamassamittari. Korjaamolla autosta katottiin vikakoodit, niin vääntömomentti on liian alhainen.
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Kannattaa jollain ihan oikealla testerillä vielä lukea koodit. Tuo koodi on 0100 joka viittaa ilmamassamittariin.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Ilmamassamittari, luistonesto ja moottorin vikavalo - puoli päätä pantiksi ECU vian puolesta. Eli tuo luistoneston valo on ollut usein ECU ongelmien oireita. Toki se on se kallein vika, joka noissa autoissa voi olla, joten sikäli mielellään kokeilee kaikki muut osat ennen sitä ECUa. Myös muut oireet epämääräisyydellään viittaavat sinne ECUn suuntaan.
Älä tällä pohjalla lähde vielä ECU kauppaan, mutta minun kokemuksilla noista tuon ikäisistä Opeleista, tuo haiskahtaa aika vahvasti tältä.
Älä tällä pohjalla lähde vielä ECU kauppaan, mutta minun kokemuksilla noista tuon ikäisistä Opeleista, tuo haiskahtaa aika vahvasti tältä.
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Viallinen ilmamassamittari voi tosiaan aiheuttaa noita oireita, esim. suurta kulutusta, tehojen häviämistä, ajonvakautus - ESP ongelmia.
Joskus on vaihdeltu jopa merkkikorjaamoillakin aluksi hätäpäissään "ehjiäkin Ecuja" ko. ilmamassamittarin viallisuuden vuoksi.
Toivottavasti sinulle vaihdettu ilmamassamittari oli ns. OEM (esim. BOSCH), kun nuo tarvikemaffit ja myös lambdat aiheuttavat joskus kummallisia oireita Viallinen (ja joskus huonolaatuiset tarvike-maffit) kun ei aina anna edes vikakoodeja oireilun ohella, vaan ne selviää usein sopivan testiohjelman/OP-COM:in nokassa mittauksilla ns. reaalikäytöllä. Ei muuta kun uudelleen sopivammalla "testerillä" vikaa selvittelemään ensin, sikäli mikäli ei ole jollain lainata taatusti ehjää autoosi tarkoitettua maffia ihan vaikkapa testiä varten.
PS. Ja toivottavasti ei ole ECU-vika kuitenkaan...
Joskus on vaihdeltu jopa merkkikorjaamoillakin aluksi hätäpäissään "ehjiäkin Ecuja" ko. ilmamassamittarin viallisuuden vuoksi.
Toivottavasti sinulle vaihdettu ilmamassamittari oli ns. OEM (esim. BOSCH), kun nuo tarvikemaffit ja myös lambdat aiheuttavat joskus kummallisia oireita Viallinen (ja joskus huonolaatuiset tarvike-maffit) kun ei aina anna edes vikakoodeja oireilun ohella, vaan ne selviää usein sopivan testiohjelman/OP-COM:in nokassa mittauksilla ns. reaalikäytöllä. Ei muuta kun uudelleen sopivammalla "testerillä" vikaa selvittelemään ensin, sikäli mikäli ei ole jollain lainata taatusti ehjää autoosi tarkoitettua maffia ihan vaikkapa testiä varten.
PS. Ja toivottavasti ei ole ECU-vika kuitenkaan...
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Tuo luistonesto on se mihin minä tarrasin - se on ehdottomasti enemmän ECU oireita, kuin MAF oireita. Eikä sitä ECU vikaa kannata ylettömästi pelätä. Työläshän se on, mutta itse ainakin selvisin siitä reilulla parilla sadalla, kun ostin EBAYsta ECU, ajonestosiru ja avaimen lukijapaketin. Sähköpeilit lakkasivat toimimasta, mutta muuten matka jatkuu samalla autolla edelleen. Se lukon ympärille tuleva lukija on se työläämpi osa, eikä sekään ole kovin työläs. Työläintä on löytää netistä oikeat osat - vaihto menee sitten tunnissa.
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Autoon on vaihdettu alkuperäinen ilmamassamittari. Sen vaihdon jälkeen vikakoodit nollattiim ja parin kilsan päästä syttyivät uudelleen. Sitten kävin motonetin motomaatissa ja näytti happuanturia. Lambda-anturi haettiin motonetistä eli on tarvikemallia topran. Sen jälkeen vikakoodit syttyivät taas uudelleen. Yhdessä korjaamossa sanottiin, että voisi olla ECU, joka olisi rikki. Olen tässä miettinyt, että voiko käytetyn ECUN vaihtaa samanlaisesta autosta, jossa on sama moottori tyyppi. Autossani on monitoiminäyttö eli ajotietokone, eli jos auto jossa ei ole sitä, niin katoavatko hetkelliset kulutukset + muut? Kiitos vastauksistanne.
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Voi
Minun tapauksessa sähköpeilit lakkasivat toimimasta ja ajotietokoneen polttoaineen kulutus vaihtoi litraa/100km muotoon kilometriä/litra. Kaiken muun sain konffattua jokseenkin ennalleen OP Comilla.
Jos aikaa on esim. Seracapin ECU korjausta voi yrittää, mutta siinä auto seisoo korjauksen ajan. Hinta on myös jonkin verran EBAYta kalliimpi, mutta toisaalta ajoneston siruihin tms. ei tarvitse koskea. Eli se on ihan varteenotettava tie - luokkaa 500 euroa, jos ebayn kautta voi päästä 200-300 luokkaan - tai ainakin minä pääsin.
Eli kyllä tuossa hieman jumppaa on ja kaikkea et välttämättä saa ennalleen, mutta noin tehtynä se on taloudellisesti perustelu tapa verrattuna marmoritiskikorjaamon 1500 euron operaatioon. Ongelmaksihan tulee, että uudessa katsastuksessa on menty tähän tolloon OBD analyysiin ja nykyisilä vikavaloilla tuskin saat autoa läpi katsastuksesta. Tästä minulla on vankka henkilökohtainen mielipide - vikavalot ja vikakoodit ovat käyttäjälle informaatiivista historia ja statustietoa, eikä niillä pitäisi olla mitään tekemistä katsastamisen kanssa. ABS:n toiminta selviää, jos jarruttaa hiekkaisella asvaltilla - ei siinä vikavalon status mitään oikeasti merkkaa. Mutta tuo on eri tarina, josta voin meuhkata toisaalla
- 1) Katsot omasta autosta ECUn tyyppimerkinnät.
- 2) Etsit vastaavan EBAYsta tai mistä vaan. Ajoneston siru ja virtalukon ympärille tuleva lukija tarvitaan myös - ellet sitten saa jotenkin nollattua ECUa, johon voi ohjelmoida nämä omistasi
- 3) Vaihdat hilut
- 4) jatkat matkaa ja katsot mitkä toiminnot katosivat
Minun tapauksessa sähköpeilit lakkasivat toimimasta ja ajotietokoneen polttoaineen kulutus vaihtoi litraa/100km muotoon kilometriä/litra. Kaiken muun sain konffattua jokseenkin ennalleen OP Comilla.
Jos aikaa on esim. Seracapin ECU korjausta voi yrittää, mutta siinä auto seisoo korjauksen ajan. Hinta on myös jonkin verran EBAYta kalliimpi, mutta toisaalta ajoneston siruihin tms. ei tarvitse koskea. Eli se on ihan varteenotettava tie - luokkaa 500 euroa, jos ebayn kautta voi päästä 200-300 luokkaan - tai ainakin minä pääsin.
Eli kyllä tuossa hieman jumppaa on ja kaikkea et välttämättä saa ennalleen, mutta noin tehtynä se on taloudellisesti perustelu tapa verrattuna marmoritiskikorjaamon 1500 euron operaatioon. Ongelmaksihan tulee, että uudessa katsastuksessa on menty tähän tolloon OBD analyysiin ja nykyisilä vikavaloilla tuskin saat autoa läpi katsastuksesta. Tästä minulla on vankka henkilökohtainen mielipide - vikavalot ja vikakoodit ovat käyttäjälle informaatiivista historia ja statustietoa, eikä niillä pitäisi olla mitään tekemistä katsastamisen kanssa. ABS:n toiminta selviää, jos jarruttaa hiekkaisella asvaltilla - ei siinä vikavalon status mitään oikeasti merkkaa. Mutta tuo on eri tarina, josta voin meuhkata toisaalla
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Kiitos ohjeista. Täytyypi kokeilla ECUn vaihtoa, kun osa saapuu perille.
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Onnea matkaan - mikäänhän ei takaa, että olisin oikeassa, mutta noin minä lähtisin sitä ongelmaa ratkomaan ja katsoisin sitten jälkikäteen miten kävi.
Re: Astra G 2003 luistonesto ja moottorivikavalo palaa
Auto tuli kuntoon, kun ecu, ajoneston ja avaimien sirut vaihdettiin toisesta autosta. Kiitos neuvoista ja ohjeista.