Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Taas Vectran kimpussa, juuri viime kesänä sain sen kuntoon.
Nyt häviää tehot ajossa, pintakaasulla kulkee kyllä, ja käynnistyy hyvin ja tyhjäkäynti tuntuu normaalilta.
Kun vikakoodit on nollattu, niin tyhjäkäynniltä kaasua lisättäessä kierrokset nousee puhtaasti 3000 kierrokseen, mutta sitten alkaa röpöttelemään ja tehot hukkuu, kierrokset ei ryntää 4000 ylemmäs ja lopulta vikavalo syttyy, Tyhjäkäynti sitten sekin nypyttää ja selvästi pytty(jä) pois pelistä. Vikavalona joku yllä olevista sysytyshäiriöistä tai pari, yleisimmin P0302 ja P0203. Kun nollaan ne, niin avot tyhjäkäynti siliää ihan tasaiseksi, eli siellä on joku vikatila päällä ja pytty kytketty pois. Ilmeisesti katin suojelemiseksi ruiskutus seis sytytysviallisesta sylinteristä.

Mikä voi aiheuttaa sysytyshäiriön? Puolapakan jo vaihdoin, tosin viimevuotisen vanhan laitoin (kun silloin uusi taisi olla turha ostos), ja tilanne aivan samanlainen ei muutosta minkäänlaista. Lisälksi tarkastin, että tyhjäkäynniltä vikatilaan asti Lambda sykli heiluu ihan nätisti ja short term fuel trim keikkuu kuten pitää, vikavalon syttyessä ja vikatilaan siirryttäessä säätö loppuu ja sitten mennään 0 trimmillä. Voisiko nokka-akselin asennon tunnistin
tai nakutustunnistin olla jotenkin viallinen, ennen kuin alan ECU:a epäilemään? Onko ECU lopulta sitten irtisanoutumassa? Siinä ECU:n ja puolapaketin välissä ei paljoa mahdollisia syyllisiä taida olla?
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Irroitin tänään hammashihnan yläkopan. Hihna on kilometreiltään vaihtokunnossa, mutta ulkonäöltään ehjä ja kireällä. Asennontunnistin näyttää olevan kiinni paikoillaan, ja välys on silmämääräisesti noin 1mm hammaspyörään. Onko tähän jotain määriteltyä välystä? Tulpat irroitin myös, viime syksynä ne vaihddoin ja ovat vielä puhtaat, melkein kuin pakasta vedetty, eli kone aika todennäköisesti on mekaanisesti kunnossa. Ilman monttua tai nosturia ei pääse käsiksi nakutustunnistimeen.

Irrotanko ECU:n ja lähetän pajalle? Vai mikä hitto voi aiheuttaa sysytyshäiriöitä muu kuin ECU?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Puristuksien puute, riittämätön bensanpaine,
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Bensanpainepuutteen luulisi ensin johtavan laihaan seokseen, joka näkyisi short term trimmin säätymisenä rikkaalle? Nyt sellaista ei näy, vaan kone menee ikäänkuin on-off suoraan vikatilaan ihan normaali käynnistä siinä 3000-4000 välissä ilman kuormaa, kun sytytyshäiriö tulee. Bensaahan siinä ei vielä juurikaan kulu. Vai olisiko joku juttu joka voisi pudottaa paineet vasta tietyllä kierrosluvulla?

Puristuspaineet voisi tarkistaa, jos olisi pidempi mittarin kaula, täytyy varmaan käydä mottonetissä.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Seuraava kokeilu oli huolellisemmin seurattu kierrosten vähittäinen nostaminen tyhjäkäynniltä ja samalla seurasin lambda anturin ja short term trim lukemaa. Trim ohjautuu koko ajan ensin himpun verran rikkaammalle kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä trim on noin 0, sitten 2500 kierroksella noin +10%, kunnes sitten 3500 kohdalla romahtaa lukemaan -20%, ja samalla moottori aivan selvästi alkaa nakuttaa (kilkatella) eikä kierrokset nouse enää. Se kuvaisi mielestäni että seos todella menee laihalle.Jos vikaa olisi polttoaineen tulopuolella, niin trim menisi vian seurauksena lukuarvona rikkaalle lambdan ohjaamana, ei laihalle. Jos olisi ilmavuoto imusarjassa tai pakosarjassa, niin trim veisi seosta samoin rikkaalle koska lambda näkisi liikaa happea pakokaasussa. Mikä turkale saa lambdan luulemaan, että seos on liian rikasta, joka ohjaa trimmin niin laihalle että seos alkaa nakutella...?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Onko EGR tulpattu (tai tukossa) muttei disabloitu ECU:lta?

Silloin pienellä kuormalla kierrosten noustessa trimmi kasvaa "tappiin" ja säätö sekoaa viimeistään isolla kuormalla, kun pitäisi vielä lisätä syöttöä. Short term fuel trimmin lisäksi pitää seurata myös long term fuel trimmin kehitystä.

Foorumeilla opetettu EGR tulppaus/huijaus voi olla petollinen "ranetus", joka ei aina välttämättä toimi. Esim. imuilmavuodon yhteydessä.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Tässä moottoriversiossa ei ole enää -onneksi- EGR venttiiliä.
Eihän noihin suuttimiin voi tulla sellaista vuotovikaa, jossa esim yksi suutin vuotaisi ja rikastaisi seosta keskimääräisesti niin paljon, että muiden ehjillä suuttimilla varustettujen sylinterien seos korjaantuisi Trimmin kautta laihaksi?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Yritäpä tuolla yleisesti simuloida vikatiloja https://simulator.electude.com/simulator
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

No vihdoista viimein sain hommattua pitkäletkuisen puristuspainemittarin. Kaikki sylinterit 14-15 Bar, eli kunnossa venttiilit, kansipahvi ja männät. Ei mekaanista vikaa. Vaihdoin myös bensasuodattimen sekä laitoin suuttimien puhdistusainetta.

ECU:n puolella havainto: kun moottori alkaa nakuttaa, niin nakutustunnistin raportoi nätisti nakutuksesta, ja sytytysta siirretään myöhäiselle. Kaikista sylintereistä näyttäisi tulevan nakutusta. Lopulta jos annan nakuttaa, niin ECU yksi kerrrallaan raportoi Misfiret 0302 jne, ja kone vastaavasti alkaa käymään kolmella tai kahdella sylinterillä, eikä enää ota kierroksia millään. Sekä nakutus että misfire varmaan tulee kun seos on niin laihaa että syttyy ennen aikojaa tai ei syty ollenkaan. Nakutuksen saa aikaan myös nopealla kaasun painalluksella, ei tarvitse nostaa hitaasti 3000 kierrokseen.

Mistä laiha seos? Ja kun kerran Lambda säätö toimii all3 3000:n, Trim on "rajoissa" niin mikä tässä ei ole sitä miltä se näyttää?
Bensapumpun ei käsittäisi olevan sillä tavalla rikki, että hetkellinen kaasun painallus tai 3000 rpm ilman kuormaa johtaisi vajaaseen bensamäärään.
Siellä on kuitenkin paineistettuna jonkin moinen määrä bensaa putkissa puskurina.

Kampiakselin asennontunnistinvika voisi antaa väärän ajoituksen koko paskalle, mutta kuinka se toimisi niin, että 3000 asti OK ja sitten ei? Enkä löytänyt tähän viittaavaa muutosta ajoituksessa.

Jos ECU täristessään siellä moottorin kyljessä alkaisi antamaan liian lyhyitä ruiskutuspulsseja, kun ne ohuet johdot siellä sisällä on irti...?
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Jospa seosta ohjataan ilmamassamittarin tiedon perusteella yli 3000rpm?
Jos se antaisi liian pientä lukemaa niin silloin seos menisi laihalle
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Se ilmamassamittari on viime syksyltä, aito varaosa. Voihan sekin rikki mennä.
Epäilin jo, ja otin IMM johdon irti, ja tilanne vain paheni hiukan, eli moottorin hyytyminen tippui muutaman sata kierrosta alemmas. Mutta minhän en varmaksi tiedä sitä varaohjelman logiikkaa jos IMM otetaan pois pelistä, tästä on vaikea päätellä mitään.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No mitä se imm näyttää eri kierroksilla/kuormituksilla?
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja hukka »

Eihän tule ilmaa poltto ainelinjasta?
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Tyhjäkäynnillä ilmaa IMM mittaa noin reilut 9 kg/h, uutena pakasta vedettynä n. 10, ei ainakaan ihan hirveää muutosta. Täytyy tutkia miten se kierroksilla käyttäytyy.

Mistä se haukkaisi ilmaa jos polttoaineen sekaan pääsisi? Se olisi mielenkiintoinen selitys kyllä, ilmakuplat veisivät ruiskutusaikaa hukkaan, ja seos jäisi paljon laihemmaksi mitä pitää.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja hukka »

Imusihti tukossa? Käsittääkseni silloin voi bensasta erottua ilmaa.

Tulivaan mieleen kun commo nakutteli alku kesästä kierroksilla kun oli imuputki tukossa ennakkoja sailaskea -15astetta niin toimi ja bensanpaine ei romahtanut mittarissa.

Kylläkin kerääjäsäiliöllä ja ulkoisilla pumpuilla. Kerääjäsäiliösta imu ja paluu tankkiin bensan pinnan alle.

Jos siinä on suutin tukissa se venttiili/mittauspiste niin helppo testata sitä painamalla
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Vastaa Viestiin