Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kyllä siellä jonkinlainen bensa pula on. Long Term Fuel Trim (suuttimien ohjausaika) on varmaan lähellä max. Short Term Fuel Trim yksinään tuossa vain hämää kokonaisuutta.

Periaatteessa:
Seossäätö muuttaa STFT:ä lambda takaisinkytkennän kautta.
LTFT muuttuu luupissa (kumulatiivisesti) STFT:n saavuttaessa raja-arvonsa jolloin STFT aina resetoituu.
Lopulta LTFT:kin voi ajautua raja-arvoonsa -> vikavalo.
Seossäätö sopeutuu fuel trimmeillä tietyissä rajoissa prosessiparametrien epätarkkuuksiin ja muutoksiin esim. ilmamassan mittaus, suutinpaine yms.
Suuttimien ohjausaika = fuel map arvo x LTFT x STFT
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Onko varma tieto että Z18XE koneeen ECU:ssa on näkyvissä LTFT?
Minun käytössäni olevasta iCarScan ohjelmasta bluetooth adapterilla LTFT lukemaa ei löydy, on vain Short Term. (Yritin ostaa Opcomin, ostinkin, rahat meni, mutta en saanut toimimaan. En jaksa vääntää paskojen softahäkkäysten kanssa).

Miten bensapumpun toiminnan voisi testata? Käsin olen kokeillut yhteisputken venttiiliä, ja bensaa ruiskuaa hyvin, sammutetullakin koneella.

Onko mitään kautta mahdollista / todennäköistä, että ECU vika voisi viedä monta sylinteriä bensapulan kanssa Misfire tilaan?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

mmustaja kirjoitti: 19 Elo 2018, 22:58 Onko varma tieto että Z18XE koneeen ECU:ssa on näkyvissä LTFT?
Minun käytössäni olevasta iCarScan ohjelmasta bluetooth adapterilla LTFT lukemaa ei löydy, on vain Short Term.
Ei ainakaan tietolistassa ole kuin tuo lyhytkestoinen.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Ilmamassamittarin lukema kasvaa kaasua painaessa aika suoraa linjaa, tyhjäkäynnillä sen 9-10 kg/h ja kasvaa siitä jonnekin 60 kg/h kieppeille 3000 - 3500 kierroksella, joilla alueilla kone alkaa hyytymään. Tietääkö kukaan olisiko tuo likelläkään oikeaa? Omalla päättelyllä ei se ainakaa ihan pielessä olisi.

Sitten katsoin sytytysennakon, joka on ennen nakutusta 40, 3000 - 3500 rpm tienoolla havaitaan jokaisesta sylinteristä nakutusta, ja ennakkoa pudotetaan ensin 10 ja sitten 15 (olisiko astetta ennen YKK). Mutta ei auta, nakuttaa vaan, ja tapahtuu joko se, että laitetaan vikakoodi ko. sylinterille, sylinteri lakkaa käymästä ja kierrokset tippuu, tai minä lasken jalan kaasulta.

Oire on harvinaisen selkeä ja toistettavissa, mutta mikä vika?
Täytin muuten sen melkein tyhjän tankinkin, ja 98 oktaanisella, kun ajattelin jos bensapumppu tosiaan imisi jostain ilmaa. Ei mitään vaikutusta.
Mikä hitto se bensatankin tuuletusventtiili on ja sen toimintalogiikka? Voisiko se vikaantuessaan päästää ilmaa systeemiin?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tulee mieleen 2 asiaa. 1. Tukkeutunut pakoputki tai katti . 2. Imusarjan läpät eivät käänny.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ilmamassa on tontilla (kun auto pysähdyksissä ja kierroksilla) ja sen mukaan kone kyllä imee riittävästi ilmaa.
Opcomikaan ei välttämättä näytä LTFT:tä, mulla esim. ilmainen Torque sen näyttää eli kyllä se ainakin z22yh ECU:ssa on OBD tuettu. Suutinaikahan (injector time) on suhteessa trimmeihin.

Bensan paineen testaamiseksi pitäisi tietysti sen paine mitata. Painesäädin on syytä myös tsekata.

Mulla muuten win10 löytää opcom ajurin plug&play (Laitehallinta/USB-ohjaimet/USB Serial Converter: FTDI 16.8.2017 2.12.28.0) ja OP-COM-08-2010 sovellusversio toimii suoraan ongelmitta. Siis ajuria ei tarvi eikä levyltä saa asentaa etukäteen ja noinhan aidon FTDI FT232R chipin tulee toimiakkin. Tuo ei valitettavasti kuitenkaan tunnu toimivan kaikkien kiina opcom palikoiden kanssa ilmeisesti feikki chipistä johtuen.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Mopo-sportista bensapainemittari ja joku adapteri varmaan, ja sitten mittaamaan?
Kun katselin webistä kuvia, niin näyttäisi olevan bensapumpun kanssa tankin sisään rakennettu painesäädin, pentele. Sitä epäilen nyt eniten, että se säädin on "löystynyt" jotenkin (vaikka en tunne mekanismia) ja laskee painetta eli vuotaa. Tällöin bensan paine ei riittäisi antamaan riittävästi bensaa lasketun ruiskutuspulssin aikana. Harmi että se on tankissa sisällä ja siksi vaikea vaihtaa, tiivisteet on uusittava jne. No, sillä on säästetty pieni pätkä bensaputkea verrattuna jos säädin olisi konetilassa.

Mopo sporttiin siis.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja hukka »

Eihän tee alipainetta tankkiin?
Koitappa ilman korkkia
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Nyt on bensanpainevika poissuljettu. Noin tasan 3.8 Bar, niinkuin pitääkin, tasainen vakio tulos kierroksilla ja vaan nakuttaa. Tyhjäkäynnillä halvan mittarin vaimentamaton neula väpättää, mutta kierroksilla tasaantuu, ja kun moottorin sammuttaa niin edelleen säilyy 3.8 Bar, suuttimetkaan ei vuoda. Eli bensaa tulee, joku muu vika. On se sitkeässä tämä vika taas. Mutta ennemmin kannatti tuo poissulkea kuin vaihtaa bensapumppu - säädin kombinaatti.

Kaikille jotka bensansyöttövikaa etsii näistä Opelin koneista joissa on se mittapiste / paineen purkupiste ruskutussuuttimien yhteisputkessa eli kaiketi ainakin z16, z18 jne koneet, niin siihen oikea kierre on hydrauliikkaliikkeestä kartiotiivistyksellä oleva 7/16 tuuman liitin. Mopo-sportista löytyi halpa mittari, mutta liittimen etsimisessä piti ensin mittailla ja sitten mennä hydraulikauppaan jotta 7/16 sovitin mittarin perään. Voi noita tuumia kun niitä pitää tuumia. Poistin venttiilin "sielun" ennen mittarin asennusta, lähtee normaalilla venttiilityökalulla, niin ei tarvinnut keksiä miten liitin sitä painaa auki.

Vaan mitä seuraavaksi?
Katti tukossa, miksi se laittaisi päälle misfiren, joka viittaa muuten niin laihaan seokseen että se ei syty? Seoksen luulisi menevän rikkaalle, ja muutenkin katti olisi tukossa jos kone olisi kovin karstainen vai? Nyt tulpat ovat aivan puhtaat.

Pumppu imee ilmaa kaketi tuli karsittua kun laitoin tankin aivan täyteen. Ei se voi mistään varmaan imeä ilmaa täydestä tankista, varsinkin kun pumppu on tankin pohjalla, paineen säädin siinä päällä.

ECU ei mielestäni voi olla vialla näin säntillisesti. Jos siellä olisi jotain kosketusvikoja, niin ne olisi satunnaisia, ja tämä vika on harvinaisen hyvin toistettava vika.

Yksi uusi spekulointi: Vikaa kampiakselin asennontunnistimessa? Miten se voisi olla siten vialla, että käynnistymienen ja tyhjäkäynti on täysin ok, ja aina siihen asti kunnes 3000 kierroksella sekoaisi ajoitus ja senhän täytyisi mennä aikaiselle? Seuraavaksi menen hakemaan tämän anturin, jonka hinta näyttäisi olevan auto aditalla aika edullinen.

Muita uusia ideoita?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Onko kampiakselinasentoanturi missä tässä moottorissa?
Moniurahihnapyörällä kenties ja vulkanointi rikki?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Bensapulaan ei sitten jää jäljelle muuta kuin suuttimet. Pitäs varmaan skoopilla mittailla suuttimien ohjauksia, jos sieltä sitten löytys vaikka ECU vikakin.
Esim. näin
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Kampura-anturi lukee 1.8 koneessa moottorin kyljestä, ei hihnapyörältä niinkuin 1.6 koneessa.

Tuota olen kovasti pohtinut suuttimien avaitumista. Mitenkähän se voisi mennä niin huolella sekaisin, että jokainen sylinteri menee miltei yhtä aikaa vikatilaan? Siis kaikkien sylinterien kohdalla nakutuskorjaus / timing retard alkaa miltei samalla millisekunnilla. Onko niillä jotain muuta yhteistä, kun moottorinohjauksessa olevat kytkinpiirit / transistorit onvat ilmeisesti erilliset joka suuttimelle? Onko tässä Opelissa yhteinen rele kaikille, ja voiko rele mennä sillä tavalla rikki, että suutinpiirit saa vajaasti virtaa, jolloin suuttimet avautuu puutteellisesti? Mutta tämä rele ainaskin moottoripyörässäni vaikuttaa myös polttoainepumppuun, jolloin loppuisi myös paineet...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Yleensä on yhteinen rele eli kytkentäkaavio tutkintaan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kaikilla suuttimilla on yksi ja sama rele. Polttoainepumpulla on oma rele.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Kellään toimivaa linkkiä 2003 Vectra C z18XE moottorilla relejärjestykseen tai kytkentäkaavioon? Hakenut jo jonki tunnin tässä. Väsyttää.
Vastaa Viestiin