z20net öljypumppu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Kaivis84
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 83
Liittynyt: 16 Maalis 2006, 15:29
Paikkakunta: Joutseno/Lappeenranta

z20net öljypumppu

Viesti Kirjoittaja Kaivis84 »

Kuinka hankala on vaihtaa öljypumppu 2.0t koneeseen?
Ketjusarjat yms hilkkeet vaihdettu n. 30 000 km sitten.
Nyt alkanut kuulua käynnistäessä rallatusta kylmänä ja lämpimänä... (kesto n 5-10sek)
Oma epäilys öljypumpulle... mittarissa 216000km...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: z20net öljypumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jakopään kautta tapahtuu vaihto.
Onkohan tuo vika kuitenkaan öljypumpussa.

Oire kuulostaa jakoketjun kiristäjän vialta. Kunhan vain ei olisi jotain mennyt jakopään rempassa pieleen tai jätetty vaihtamatta :roll: .
Näissä koneissa ei kai ole ollut vielä noilla kilometreillä ongelmia öljypumpun kanssa.

Öljyn paine pitäisi pystyä mittaamaan turbossa olevasta liittimestä. Katso mitä se paine on, kun auto ollut tovin käynnissä ja käynnistä sitten uudelleen ja seuraa nouseeko paine miten nopeasti. Vertaa myös painelukemaa ja kuulemaasi "rallatusta" miten ne suhtautuu toisiinsa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Kaivis84
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 83
Liittynyt: 16 Maalis 2006, 15:29
Paikkakunta: Joutseno/Lappeenranta

Re: z20net öljypumppu

Viesti Kirjoittaja Kaivis84 »

jakopää avattu toisen kerran ja vaihdettu tasapaino akselin hilut. (jakoketjussa ei todettu venymistä)
Hiljeni äänet... ja tärinät... mutta kun kone lämpeää niin rupeaa kuulumaan ketjun rallatus... ja tärinä tulee takaisin..
Molemmilla ketjusarjoilla ajettu 53tkm ja tpa ketju löysällä...nyt siis uusi.
Öljypumppu laitettu tilaukseen n230€ ja kun tulee niin samalla öljypohja auki ja puhdistus.
Imunokassa oli jälkiä joista voi päätellä voitelun riittämättömyyden venttiili koneistossa...
Tpa kiristimen öljyreikä oli puhdas... samoin koko jakokotelo... venttiilikopassa vähän öljylietettä...
Ennen oli öljynvaihto väli 30tkm kun ostin auton niin sen jälkeen 10tkm eli vähintään kerran vuodessa...
4 vuoden aikana uusittu vetarit,kytkin+massapyörä ,jakopää tpa 2kertaan ,moottoriohjain yksikkö...
Mutta mitä sitä ei tekisi opelinsa eteen...
p.s 300tkm ajettu 2.0 b-vectra joka kukkii kuin peruna ja leimasta kerralla läpi 14 vuotta yhteiseloa takana ja vielä kulkee...
OPEL on POP
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: z20net öljypumppu

Viesti Kirjoittaja ?! »

En tiedä moottorin rakennetta,mutta kuulostais olevan mahdollisesti öljypumpun imusihti tukossa.Ei mitenkään harvinainen vaiva longlife huoltoohjelmalla.

Sitten kun on öljykarstan kerännyt pinnoille niin tuo ongelma pahenee vain jos rupeaa vaihtamaan tiuhaan öljyjä.Tuore öljy hiukan irroittaa tuota muodostunutta öljypaskaa,saattaa mennä sihti tukkoon toistuvasti esim.40-50tkm välein

Mun mielestä öljy on vain niin saakelin halpaa verrattuna moottoriremontteihin,etten omissa käyttiksissäkään juuri ole yli 10tkm ajanut samoilla rasvoilla.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin