Z20LER, ikuinen riesa. Neuvoja?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jomppe77
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2005, 02:37
Paikkakunta: Heinola

Z20LER, ikuinen riesa. Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jomppe77 »

2006 vuoden Zafira, jossa tuo Ler-kone, ja muutoksina edellisen omistajan ajalta:
-LEH-turbo joka vaihdettu uuteen 25000km sitten
-Iso cooleri ja isompi rst-putkisto jossa ilmeisesti virtaavampi katti
-LEH:n imm, antureista/venttiileista jo iso osa, tulpat, LEH-suuttimet olleet kiinni, nyt LER. Polttoainepumppu myös LEH.
-EDS-ohjemointi, jossa kokeiltu vähän kaikkia ohjelmia
-autolla ajettu 140tkm

Vika, autohan ei ole toiminut koskaan 3vuoden aikana kunnolla, alkuun pienien suuttimien aikaan lähti ok käyntiin, ei sytyttellyt vikavaloja tms, mutta alkoi vittuilemaan, eli pätkimään/rötäämään 3500rpm-> ja vikaa yritettiin saada korjattua eri ohjelmilla ilman menestystä. Vuosi sitten kesällä siihen tuli hankittua LEH-suuttimet, alkuun köyhän miehen tyyliin ns. kiinasuuttimet. Tehoja tuli, rötääminen pääasiassa loppui, mutta käyntiin ei sitten millään ilman 20sek sahaamista, ja bensa hais kun nesteen jalostamolla. Taas kokeiltiin eri ohjelmia yms. Pienet suuttimet takaisin. Syntyi uusi ongelma hetken päästä, jokaisella starttauksella syttyy jakoavain mittaristossa, ei moottorin vikavaloa kuitenkaan koskaan. Autohan olisi silloin semmoinen potkulauta, ja toimii ihan normaalisti kun puhelimella jakoavaimen kuittaa pois. on vetoja jne. Hermothan siinä menee kun joka starttauksella aina kuittaa valon. Talvella kokeilin taas isoja suuttimia, samalla kun tuli vaihdettua uusi pumppukin. Lähti nyt ok käyntiin koko talven isoillakin, oli voimaa jne, mutta jakoavain syttyi edelleen aina. Tuli kevät, ja lämpeni kelit, ei enää lähde käyntiin ilman sahaamista. Taas pienet suuttimet takaisin.
Nyt viimeisen vuoden aikana konehuoneeseen on siis vaihdettu uusina osina: ilmamäärämittari, molemmat lambdat, jäähdytysnesteen anturi, turbon vieressä oleva paineventtiili, molemmat Mapit, tulpat, puolapaketti ja se polttoainepumppupaketti. ja bensapaineensäädin joka oli alunperin 3,3bar, ja nyt 3bar.
Boschin (uudet) isot suuttimet on hyllyssä, mutta en ole jaksanut vaihtaa jos taas päästään siihen starttaamisen 20sekunnin kestoon.

Satunnaisesti herjaa jakoavainta kuitatessa vikakoodia P0170. ja sen perusteella on yritetty tutkia kaikkia ahto-ja alipaineletkuja mutta niistä ei ole löytynyt mitään. vaihdettu niitä ei kuitenkaan uusiin.
Osia joita ei ole vaihdettu vielä uusiin, moottorin takana oleva paineventtiili, nokka-akselin asentotunnistin, nakutusanturi, kampiakselin asentotunnistin, kaasuläppämoottori, imusarjan vieressä oleva haihtuvien päästöjen venttiili, kaasupoljin ja tietysti ecu.

Opel-huollossa ei ole kiinnostusta autoa kohtaan kun tietävät että ei ole vakiopalikoita.

Olisiko kenelläkään hyviä ideoita ja ajatuksia josta tätä loppua voisi alkaa selvimään? Koska pikkuhiljaa loppuu ukolta vähätkin hiukset, ja pito pussista kun ostaa palikoita toinen toisensa perään. Vai alanko etsimään sitä hyvää suota jonne tuon opelin voisi työntää?
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Z20LER, ikuinen riesa. Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

No suuttimia ei voi ainakaan noin vaan ees taas vaihdella kun ohjelma on tehty tietynlaisilla ruutilla ja jos laitat pienemmät niin saa liika vähä ruokaa ja jos liika isot niin käy paksulla ja haisee. Minä lähtisin selvittämään ekana että mikä ohjelma ecussa on sisällä. Helpoin varmaan olisi käydä merkkiliikkeessä ajamassa vakio ohjelma boksiin, mutta sitten pitää olla orkkis osat (380cc suuttimet, 70mm maf, 3,3bar bensapaineensäädin) Tuo opc ahdin tuottaa paremmin, mutta pystyy käyttämään kyllä jos polttoainepuolella kaikki mätsää sen ecussa olevan ohjelman kanssa.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
jomppe77
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2005, 02:37
Paikkakunta: Heinola

Re: Z20LER, ikuinen riesa. Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jomppe77 »

No joka kerta kun suuttimia on vaihdettu isommiksi tai pienemmiksi, on samalla vaihdettu niiden mukainen ohjelma. EDS vai IPF-ohjelmointi boxin kautta on 40erilaista ohjelmavaihtoehtoa, joissa jokaisessa näkee sen, mitä palikoita minkäkin ohjelman kanssa kuuluu olla kiinni. Ja vakio-ohjelmankin sieltä saa ajettua yhtenä vaihtoehtona.
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Z20LER, ikuinen riesa. Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Onko MAF alkuperäinen Bosch ja konehuoneen maadoitukset kunnossa; ei hapettumia tai muuta skeidaa liittimissä?
Tulppien kärkiväliksi näissä 0,6mm jos viriohjelmalla ajelet.
Astra Z20LEH x2
Vastaa Viestiin