C20XE venttiilikoneiston meteli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

C20XE kansi kyseessä, moottori vasta kasattu,koneistettu yms, hydr.nostajat oli vanhat ja pitivät
meteliä joten vaihtoon-->inan valmistamat uudet tilalle.
Edelleen 1 tai 2 nostajaa säksättää todella reilusti, konetta käytetty paikallaan n.20min eikä hiljene.
Toisaalta kuulostaa että yläkerrassa olisi joku muukin karkea sivuääni...
Öljynpaineet on kylmänä 4,5bar, kuumana hieman vähemmän.

Öljyinä vielä tosin ns ensimmäiset(mitkälie Teboilit) jotka tarkoitus vaihtaa pois, mutta
onko kokemuksia vastaavasta ongelmasta uusilla nostajilla(tai siis painimilla)?
Ajamaan ei oikein pääse kun ei ole megaruutta säädöissä eikä autossa leimaakaan...
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Mitä sulla on tehty koneeseen, nokkia vaihdettu, puristuksia lisää jne? Jos imusarjaa/putkistoja on muutettu paljon vakiosta voi sitä kautta kuulua venttilikoneiston ääniä "omituisesti", vakioautoissa nämä äänet pyritään vaimentamaan mahdollisimman tehokkaasti.

Miten sitten kartat megasquirtissa, ovatko täysin alkutekijoissä? Eli onko tyhjäkäynti tasaista ja hyvää vai millaista? Jos ennakot pielessä niin koneen saa käymään vaivalloisen kuuloisesti, mutta ei tietenkään silläkään mitään säksätyksiä saa aikaiseksi.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Moottori on ahdettu, xe:n vakionokat, omavalmiste imu/pakosarja , puristukset 8.5 Käy kyllä ihan tasaisesti 1000/1500/2000 rpm, ennakotkin
pitäis olla ns tontilla. Kansi on koneistamolla käynyt, mm ohjurit vaihdettu. Selkeesti kuitenkin nostaja(t) ääntelee.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Tehtiinkö kanteen uudet seetit? Lyhennettiinkö venttiilinvarsia?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Kunnostus/tarkastus tehtiin Lahden kansityössä, pari vuotta aikaa niin ei selkeetä muistikuvaa, mutta ohjurit
siihen vaihtui, ei kyllä mistään lyhennyksestä ollut puhetta
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Eipä muuttunut öljynvaihdolla mihinkään, öljyssäkään ei seassa mitään näkynyt...
Alkaa tuntua että kansi/nokka/venttiiliosastolla jotain pielessä, edelleen kuuluu joku karkea kierrosten mukaan
nouseva sivuäänikin joka tuntuisi yläkerrasta tulevan, sen lisäksi että muutama nostin naputtaa.
Paljerakona tasan 1mm, eli ei pitäisi ottaa mäntä kanteenkaan.
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Päivitystä tähän, ääni tulee imupuolelta 3 ja 4 sylintereiden kohdalta.

Tarkemmin tutkittaessa, uudet nostajat kyllä ovat täyttyneet kaikki, mutta 3 ja 4 syl imupuolella kevyesti työntäen menee 0.2 rakotulkki
väliin, muissa ei mene.Vaikuttaa että nostajan männässä loppuu säätövara?

Vertasin vanhaan nostimeen; iskussa eroa n.1.5mm, vanha on siis se umpinaisempi paksummalla männällä.
Imunokkaakin vertasin toiseen käytettyyn, ei näyttäisi kuluneelta tai hiotulta.
Mistähän löytyisi inan nostajia tuota umpinaisempaa mallia?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja ?! »

Onko auto ollut ajossa?

Omassa n. 10v seisseessä motissa yläkerta hiljeni vasta kun piti kierroksia 5-10min +3000rpm.Sitä ennen oli käynyt tyhjää muutaman tunnin ja ajettu pikku koeajoja,karmeeta räplätystä piti ennen tuota.

Ja juu voihan ne painimet olla viallisia jo uutenakin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Ei ole ollut ajossa vielä, paikallaan käytelty kyllä reilustikkin, eri kierroksilla.
Pitänee kokeilla 4 vanhaa nostinta paikoilleen, josko ääni muuttuisi johonkin suuntaan.
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Eipä hiljentynyt vanhoilla nostajillakaan, edelleen 4 imupuolen takimmaisessa nostajassa saa työntämällä rakotulkin väliin, eli antavat
hieman periksi kun kaikki muut ovat ihan kovia käytön jälkeen...

Muistaako kukaan kannen öljykiertoa; eikö imupuoli kaikkineen ole ennen pakopuolta?
Ei käy nyt järkeen miksi tuonne ei tulisi kunnolla öljyä, nokka-akselin takapään "kuula" pitää kyllä, varanokassa
huomasin että se vuotaa läpi joten ei sitäkään voi kokeilla.
Pakonokkahan tässä on katkaistu takapäästä, mutta kierretulppa asennettu siihen.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja ?! »

Vai onko sulla jostain syystä muutama lyhyempi venttiili,jos nokka on ehjä vakio?

Toi nyt ei ehkä kuullosta siltä,että vaatisi vaan käyttämistä niinkuin tuossa omassa oli,mutta tosiaankin oma hiljeni vasta pitempi aikaisella "huudattamisella".Sitä ennen oli käytelty paljon ja kaasuteltu sekä ajettukkin pieniä koeajoja,mutta räplätti aina vaan.Itselläkin rupesi jo ihmetyttämään mikä siellä on hätänä,omassa oli uusittu z20let öljypumppu niin ajettelin jo ,että sillä suunnalla jotain hämminkiä.

Nyt jos on ollut käyttämättä useamman viikon niin 1-2 nostajaa pitää muutaman sekunnin ääntä ennenkuin hiljenee.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Venttiilien pituuttakin epäilin, mutta vertasin 1syl ja 4syl keskenään niin ei eroja näytä
olevan, mitattuna tönärillä venakopan tasopinnasta venttiilin päähän.
reiskaar
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Touko 2004, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja reiskaar »

Uudet Inat ja voiteena Gm 5w-30, se 20€ tonkka. Äänekkäät ovat vaikka koeajolla kone sai reilusti happeakin.Saattaa se ajan kanssa hiljentyä. Onko öljyllä tässä kohtaa merkitystä, kokemuksia hyvistä ja huonoista kyseisessä motissa? Tommonen 5w-30 taitaa olla enemmän ympäri vuotiseen käyttöautoon tarkoitettu.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja ?! »

Itse olen noissa kokeillut kaikenlaisia öljyjä,merkittävää eroa en ole huomannut.
Olen kuitenkin käyttänyt 0w30,5w30,5w40,10w60 ja 20w50 racing mineraalia.

Ehkä pienoinen ero kuuman koneen tyhjäkäynti äänessä tuommoisen halpis 5w30 vs 10w60 öljyn välillä,tuolla jälkimmäisellä käyntiääni aavistuksen hiljaisempi(tod.näk hiukan enemmän öljynpainetta).Aika karkea käyntinen motti tuo on joka tapauksessa.

Liqui moly 4100 5w40 öljyllä olen harrasteilla ajanut vuosia,ns.perus marketti öljyllä siis.

Itse kylläkin harrasteissa vaihtelen rasvoja aika tiuhaan,varsinkin jos etanoli polttoaineena.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Gsi tuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 05 Kesä 2002, 03:00

Re: C20XE venttiilikoneiston meteli

Viesti Kirjoittaja Gsi tuning »

Päivitystä tullut tähänkin, kansi kävi irti ja syynättävänä, edellisen koneistamon jäljiltä oli sanomista, mm vuotavia venttiilejä, ja ilmeisesti istukat ei olleet ihan keskellä ohjureihin nähden.

Kone taas nipussa, pieni tikitys jäi mutta hiljeni siis huomattavasti.
Tilasin vielä kokeeksi febin nostajasetin, katsotaan vaikuttaako mitään, sitten etsimään penkitys/säätömestaa.
Vastaa Viestiin