Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Itselläni on -98 DTH Vectra, joka on ollut käyttämättä useamman vuoden. Edellinen käynnistys oli vuodelta 2014. Wanha kunnon Vekkuli käynnistyi yllättävän hyvin. Starttia puolen minuutin pätkissä neljä kertaa ja hörähdellen käymään. En täytellyt suodattimia enkä mitään. Positiivisesti siis yllättynyt.
Koeajolenkille lähtiessä tuli kabiinin puolelle käryä joka mielestäni oli ihan pakokaasua. Varma en voi olla. Pihaan välittömästi palattuani avasin konepellin ja sieltähän jostain turbon nurkilta se kärytteli. Varsinaista vuotokohtaa en siinä kuitenkaan havainnut. Ilta oli jo pitkällä ja jätin auton siihen.
Seuraavana päivänä piti käynnistellä auto uusiksi ja akkuhan oli täysin kuollut. Lidlin halpislaturikaan ei suostunut lataamaan koska jännite liian alhainen. No vanha sotaratsu piuhoilla käymään ja huomasin jännitteen laskevan koneen käydessä kuin lehmän häntä. Eli nähtävästi ei lataa. Halpismittari ei anna siis edes alussa korkeampia lukemia kuin reilut 12v. Virtavuotoja koitin täältä lukemieni ohjeiden mukaan testata, mutta ymmärrykseni mukaan niitä ei ole. Mittarin käyttö oli kyllä ihan hepreaa, mutta siitä päätellen ettei kengät akussa kiinni auto sammutettuna jännite laskenut lainkaan parissa tunnissa niin tuskin on vuodoista kyse.
Eli onkohan laturi käytön puutteessa jumahtanut tai sitten kuitenkin kärähtänyt ja se alkuperäinen savu johtuikin siitä? Silloin kun auto jäi seisomaan se latasi oikein pirteästi. Juuri vaihdettu hihna ja kiristin siis silloin. Joissakin starttauksissa nyt ei latauksen merkkivalo ole syttynyt lainkaan, mutta nyt tuon akun tyhjentymisen ongelman huomattuani valo tuntuu toimivan. Eli palaa virroilla ja myös käynnissä kun ei lataa.
Pitkän jorinani päätteeksi siis..
Oireet:
Ei lataa, ei ainakaan nyt kun valo toimii.
Akku tyhjenee silmissä. Luokkaa jännite putoaa koneen käydessä voltin/5min
Laturi kyllä pyörii
Laturi nyt tietenkin on voinut tulla tiensä päähän, mutta tuo latausvalon outo käytös askarruttaa. Ihan käsi kun olen niin mistä laturin päästä ja miten mitataan latausjännite? Entäpä laturin heräte? Missä laturin sulake on? Kai sillä sellainenkin on oltava ja sama myös sillä herätteellä? Haluaisin mitata laturin kunnon kuitenkin ennen uuden hankkimista. Vaikka auto lienee pitkän seisontansa vuoksi sisariensa paremmasta päästä muuten kunnoltaan niin ei viitsisi uutta laturia ostella ihan kokeilumielessä. Kärryn arvo kun nyt ei enää mitään suurensuuria ole.
Olipahan romaania kerrakseen.
Koeajolenkille lähtiessä tuli kabiinin puolelle käryä joka mielestäni oli ihan pakokaasua. Varma en voi olla. Pihaan välittömästi palattuani avasin konepellin ja sieltähän jostain turbon nurkilta se kärytteli. Varsinaista vuotokohtaa en siinä kuitenkaan havainnut. Ilta oli jo pitkällä ja jätin auton siihen.
Seuraavana päivänä piti käynnistellä auto uusiksi ja akkuhan oli täysin kuollut. Lidlin halpislaturikaan ei suostunut lataamaan koska jännite liian alhainen. No vanha sotaratsu piuhoilla käymään ja huomasin jännitteen laskevan koneen käydessä kuin lehmän häntä. Eli nähtävästi ei lataa. Halpismittari ei anna siis edes alussa korkeampia lukemia kuin reilut 12v. Virtavuotoja koitin täältä lukemieni ohjeiden mukaan testata, mutta ymmärrykseni mukaan niitä ei ole. Mittarin käyttö oli kyllä ihan hepreaa, mutta siitä päätellen ettei kengät akussa kiinni auto sammutettuna jännite laskenut lainkaan parissa tunnissa niin tuskin on vuodoista kyse.
Eli onkohan laturi käytön puutteessa jumahtanut tai sitten kuitenkin kärähtänyt ja se alkuperäinen savu johtuikin siitä? Silloin kun auto jäi seisomaan se latasi oikein pirteästi. Juuri vaihdettu hihna ja kiristin siis silloin. Joissakin starttauksissa nyt ei latauksen merkkivalo ole syttynyt lainkaan, mutta nyt tuon akun tyhjentymisen ongelman huomattuani valo tuntuu toimivan. Eli palaa virroilla ja myös käynnissä kun ei lataa.
Pitkän jorinani päätteeksi siis..
Oireet:
Ei lataa, ei ainakaan nyt kun valo toimii.
Akku tyhjenee silmissä. Luokkaa jännite putoaa koneen käydessä voltin/5min
Laturi kyllä pyörii
Laturi nyt tietenkin on voinut tulla tiensä päähän, mutta tuo latausvalon outo käytös askarruttaa. Ihan käsi kun olen niin mistä laturin päästä ja miten mitataan latausjännite? Entäpä laturin heräte? Missä laturin sulake on? Kai sillä sellainenkin on oltava ja sama myös sillä herätteellä? Haluaisin mitata laturin kunnon kuitenkin ennen uuden hankkimista. Vaikka auto lienee pitkän seisontansa vuoksi sisariensa paremmasta päästä muuten kunnoltaan niin ei viitsisi uutta laturia ostella ihan kokeilumielessä. Kärryn arvo kun nyt ei enää mitään suurensuuria ole.
Olipahan romaania kerrakseen.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Latausjännite mittaamalla akun navoista. Tai kaikkeis isoin virtakaapeli laturin takana ja siittä maihin.
Laturiin tulee kaksi tai kolme johtoa yhteensä
Laturiin tulee kaksi tai kolme johtoa yhteensä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Käry saatto tulla eberistäkin jos vaikka jostain syystä yritti syttyä.
Jos akku on ihan paska niin ei laturi välttämättä jaksa pitää jännitettä. Kokeile ehjällä akulla.
Jos akku on ihan paska niin ei laturi välttämättä jaksa pitää jännitettä. Kokeile ehjällä akulla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
jos valo ei toimi niin viittaa joko maa hiileen tai heräte johtoon hapettunut. jos boschin laturi niin säätäjä/hiili paketti on laturin takana kahdella ruuvilla kiinni kannattaa puhdistaa eka noi
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Toista akkua ei nyt ollut saatavilla. Jos huomenna nakkaisi työauton (Sprinter) isomman akun paksuilla kaapeleilla kiinni suoraan kenkiin? Laturi on Boschin 100 ampeerinen. Pitänee siis tsekata tuo hukan vinkkaama paketti siitä. Lienee mahdollista irroittaa ilman koko laturin poistamista?
Yleismittarilla sain törkittyä laturin persiiseen kone käydessä , mutta ei sieltä irronnut kuin tuo sama akun jännite. Eli nähtävästi ei tällä hetkellä lataa.
Yleismittarilla sain törkittyä laturin persiiseen kone käydessä , mutta ei sieltä irronnut kuin tuo sama akun jännite. Eli nähtävästi ei tällä hetkellä lataa.
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Ja sen verran käsi olen, että en tiedä voinko editoida viestiäni jälkikäteen tällä foorumisoftalla, joten jatkona edelliseen että jos joku voisi vinkata kuvan tuohon laurin persiiseen niin tietäisi mistä niitä ruuveja irroitella. Laturin tyyppi siis Bosch 100A 0123 500 008. Googlen kuvahaku kun antelee reippaasti erilaisia latureita. Käsikopelolla kun pitänee mennä ilman näköyhteyttä niin olisi kiva jos olisi edes aavistus ruuvien paikoista.
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Ei oo sisäisesti tuulettuvassa Bosch laturissa enää ulkoisia hiiliä. Joskus ihan-90 luvun alussa oli.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
jaa toi on mulle uutta ettei bosch ole enää ulkoisella säätimellä. vm.97 omega ainakin on ja vm.00 vw transporter.
näissä sen muovikopan alla.
näkyy motonet antavan vm01 eteen päin 2.0tdi eri säädintä
näissä sen muovikopan alla.
näkyy motonet antavan vm01 eteen päin 2.0tdi eri säädintä
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Et voi editoida viestejäsi, ennen kuin sinulla on oliko se nyt yli 100 vai yli 200 viestiä. Tämä siksi, että tällä estetään tarpeeton editointi uusilta foorumilaisilta, etteivät he editoi ja poista kysymyksiään saatuaan niihin vastauksen. Tämän foorumin tarkoitushan on olla tietopankki niille, joille voi tulla sama ongelma eteen myöhemmin.Svegu kirjoitti: ↑18 Touko 2018, 21:39 Ja sen verran käsi olen, että en tiedä voinko editoida viestiäni jälkikäteen tällä foorumisoftalla, joten jatkona edelliseen että jos joku voisi vinkata kuvan tuohon laurin persiiseen niin tietäisi mistä niitä ruuveja irroitella. Laturin tyyppi siis Bosch 100A 0123 500 008. Googlen kuvahaku kun antelee reippaasti erilaisia latureita. Käsikopelolla kun pitänee mennä ilman näköyhteyttä niin olisi kiva jos olisi edes aavistus ruuvien paikoista.
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Asia selvä. Kiitoksia.
Vanha laturi nyppäisty tänään irti. Alimmainen pultti oli kyllä kohtalaisen kinkkinen poistettava. Uutta/vaihto-osaa ajattelin huomenna alkaa metsästelemään. Lieneekö tuon laturin pakko olla samanmerkkinen eli juurikin tämä Bosch vai käykö siihen suoraan esim. Delcon versio tilalle? Eri malleilla kun tuota Vectraakin kait on. 100A se tietysti pitänee olla, mutta onko merkillä väliä.
Vanha laturi nyppäisty tänään irti. Alimmainen pultti oli kyllä kohtalaisen kinkkinen poistettava. Uutta/vaihto-osaa ajattelin huomenna alkaa metsästelemään. Lieneekö tuon laturin pakko olla samanmerkkinen eli juurikin tämä Bosch vai käykö siihen suoraan esim. Delcon versio tilalle? Eri malleilla kun tuota Vectraakin kait on. 100A se tietysti pitänee olla, mutta onko merkillä väliä.
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Mielenkiinnosta tuli laturin muovikoppa irroiteltua ja sieltähän ne hiilet sai irti niiden kahden ruuvin avaamisella. Hiilet varmaankin kohtuullisen loppu ja liukupinnassa useamman millin syvyiset urat. Huomenna Fronterasta peräsin oleva laturi tilalle niin saa nähdä lähteekö lataukset tulille.
Re: Vectra B latausongelma pitkän seisonnan jälkeen
Fronteran laturi vekkuliin asenneltu ja lataus pelaa nyt kuin unelma. Sitten alipainepurkkien ihmettelyyn, mutta siitäpä vaikka Diesel-osiossa.