Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Eli osaako joku kertoa syyn kun Emännän Zafira 08/05 Z20LER moottorilla välillä kulkee hyvin ja seuraavassa kiihdytyksessä tuntuu täysin vaparilta ja menohaluja ei ole yhtään. Vikavaloa ei yleensä sytytä, mutta talvella 2 kertaa sytytti vikavalon mutta sekin sammui lähes heti. Vikakoodeista löytyi bypass valve vika, ja avasin siinä turbon kyljessä olevan venttiilin joka kolmella pultilla kiinni jonka takana ns. mäntä kalvolla ja jousi. Ne tuntuivat olevan kunnossa joten mikä seuraavaksi tarkastuksen/hankinnan eteen? Voiko vika olla siinä turbon kyljessä olevassa mustassa "purkissa" minne menee niitä alipaineletkuja? Ahtopainemittaria en ole vielä kerennyt asentaa mutta villi veikkaus on että kadottaa ahtopaineen johonkin silloin kun ei kulje mihinkään. Turbo autoon on uusittu huoltokirjan mukaan vajaa 2 vuotta sitten.
Re: Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Nyt on tutkittu lisää ja uusia osia vaihdettu seuraavat: Molemmat valvet (bypass + hukkaportin)ostettu merkkiliikkeestä sekä tänään vaihdoin koko bypass venttiilin uuden, kylläkin ebaystä ostettu vastaava. Yritin katsoa kaikki alipaineletkut että on ehjiä, mutta vika ei halua poistua.
Ahtopaine mittarin asensin ja arvaukseni osui oikeaan eli kun ei ole vetoja häävisti niin ei ahda kuin 0,2 baria vaikka vedättää ihan lähelle rajotinta. Esimerkiksi jos lähtee ohittamaan ja lyö pienempää vaihdetta silmään ja kaasun pohjaan niin ahtaa yleensä sen 0,2 baria mutta jos käyttää kaasun pois hetkeksi ja painaa uudelleen pohjaan niin sitten nousee ahdot samantien 0,6-0,7 bariin ja ohittaminen voi jatkua reippaammin. Jos samaisen ohittamisen tekee sillä vaihteella millä ajannut jo hetken ja painaa hitaasti kaasun pohjaan niin silloin ahtopaine nousee samantien sinne 0,6-0,7 bariin. Nopeassa täyskaasu kiihdytyksessä 0-100 km/h ahtopaine ei nouse yleensä kuin sinne 0,2 bariin, mutta jos vaihtamisen tekee hitaasti niin silloin ahtopaine yleensä nousee heti sinne 0,6-0,7 bariin.
Alipaineakun käänsin aiemmin toisinpäin kun siinä oleva nuoli (up) näytti alaspäin ja nyt näyttää ylöspäin.
Osaako joku sanoa että mikä tätä rakkinetta riivaa vai pitääkö se paalata? Rupeaa kohta oikeasti huumori loppumaan kun kaikki yritetty tarkistaa/vaihtaa uutta mitkä tuohon bypass valve vikaan vaikuttaa, eivät oikein Opelin huollossakaan keksineet heti muuta. Ei mielestäni ole turbo vielä loppu sillä välillä ahtaa ihan normaalisti ja terhakasti nousee paine. Huoltokirjan mukaan sekin vaihdettu n. 2 vuotta sitten uusi.
Ahtopaine mittarin asensin ja arvaukseni osui oikeaan eli kun ei ole vetoja häävisti niin ei ahda kuin 0,2 baria vaikka vedättää ihan lähelle rajotinta. Esimerkiksi jos lähtee ohittamaan ja lyö pienempää vaihdetta silmään ja kaasun pohjaan niin ahtaa yleensä sen 0,2 baria mutta jos käyttää kaasun pois hetkeksi ja painaa uudelleen pohjaan niin sitten nousee ahdot samantien 0,6-0,7 bariin ja ohittaminen voi jatkua reippaammin. Jos samaisen ohittamisen tekee sillä vaihteella millä ajannut jo hetken ja painaa hitaasti kaasun pohjaan niin silloin ahtopaine nousee samantien sinne 0,6-0,7 bariin. Nopeassa täyskaasu kiihdytyksessä 0-100 km/h ahtopaine ei nouse yleensä kuin sinne 0,2 bariin, mutta jos vaihtamisen tekee hitaasti niin silloin ahtopaine yleensä nousee heti sinne 0,6-0,7 bariin.
Alipaineakun käänsin aiemmin toisinpäin kun siinä oleva nuoli (up) näytti alaspäin ja nyt näyttää ylöspäin.
Osaako joku sanoa että mikä tätä rakkinetta riivaa vai pitääkö se paalata? Rupeaa kohta oikeasti huumori loppumaan kun kaikki yritetty tarkistaa/vaihtaa uutta mitkä tuohon bypass valve vikaan vaikuttaa, eivät oikein Opelin huollossakaan keksineet heti muuta. Ei mielestäni ole turbo vielä loppu sillä välillä ahtaa ihan normaalisti ja terhakasti nousee paine. Huoltokirjan mukaan sekin vaihdettu n. 2 vuotta sitten uusi.
Re: Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Löysin vihdoin vikaan syyn. Alipaineakun ostin uuden niin rupesi toimimaan, vanha päästi läpi. Ajattelin laittaa tänne vian ratkaisun jos jollain sama vika niin ei tarvi kaikkea ostaa uutta. Alipaineakku maksoi GM osana 20€, niin eipä ollu kallis vika loppuseltaan.
-
- 'Senator'
- Viestit: 408
- Liittynyt: 12 Loka 2004, 03:00
- Paikkakunta: Lpr
Re: Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Missäs moinen alipaineakku sijaitsee
Manta B 2.0T/Vectra A 4x4 Tbo/Zafira A Opc
Re: Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Lienee alipainejärjestelmän jokin säiliö - Vacuum Resevoir termillä löytyy erilaista purkkia ja purnukkaa eri autoille. Eli ehkä tuo "....akku" on se epätarkka termi
Re: Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Sori kun en ole huomannut viestiäsi aiemmin. Se alipaineakku sijaitsee moottorin takana lohkon kyljessä, musta muovinen purkki (oisko n. 10-15cm kanttiinsa) mihin menee kaksi alipaineletkua.
-
- 'Senator'
- Viestit: 408
- Liittynyt: 12 Loka 2004, 03:00
- Paikkakunta: Lpr
Re: Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan
Manta B 2.0T/Vectra A 4x4 Tbo/Zafira A Opc
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Zafira Z20LER moottorilla välillä vetää, välillä ei.
Päästikö alipaine akku läpi reiästä toiseen?
Oma ei ainakaan ole halki tai vuoda ulos.
Ja korjaamo käsikirjan mukaan kuuluu tulla top teksti alaspäin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.