C20XE öljynnosto-ongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja hukka »

Jos se estäis pumpun tyhjäksi valumisen kun eikös se läppä ole joihinkin suodattimiin sen takia tehty/suunniteltu
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On niissä tapauksissa joissa suodatin on vaakatasossa tai pystyssä ylösalaisin.

C20XE tapauksessa ei ole merkitystä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja hukka »

Joo mutta entäs siirto sarjan kanssa
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

XE nostaa startilla öljynpaineet sen verran että valo sammuu jos kaikki on kunnossa. Ja vaikka ne paineet ei startilla nouse niin kun laittaa koneen käymään nousee paineet kyllä melko nopeasti vaikka pumpussa olisi pientä tai suurempaakin vikaa. Itsellä on ollut pumpun rattaita halki ja pumpun pesä pahasti naarmuilla kun on tavaraa mennyt läpi mutta paineet nousee silti viimeistään kun laittaa koneen käymään.

Jos mahdollista koittaisin itse ensin ilman tuota siirtosarjaa miten toimii niin.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Tuota on tullu starttailtua niin pitkiä pätkiä, et hirvittää onko jo tullu damagea.

Täytynee kokeilla ilman siirtosarjaa. Tai siis ilman siirtosarjaa suodattimen kanssa ei varsinaisesti onnistu tilan vuoksi, mut jättämällä suodatin pois ja siirtojalasta ulostulosta vaan letku sisääntuloon.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Eikö kone/laatikkopakettia voi nostaa sen verran että saisi suodattimen omalle paikalleen? Tai laskea etuakselia? Siis vain tuon testin ajaksi?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja madi »

Eihän vaan ole jäänyt imuputken pultti löysälle öljypohjan sisällä ja tippunut :what:
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tai putken O-rengas huonosti paikallaan tai hukassa?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Kaikki on mahdollista, mut sen verran neuroottinen oon, et luulisin kiristäneeni imuputken.

Täytynee yrittää tunkkalla konetta ja etuakselia sen verran erilleen, et saa suodattimen sujautettua sinne, ehkä onnistuu, ompahan sit kunnolla kokeiltu.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kyllähän tuo "uusi", vähintään 20v motti kannattaa laittaa kuntoon.
Vaikka wanha hyvä shihhi niin saakelin huippu onkin,ni kyllähän tuommonen "pitsikansi" paskiainen pesee mennen tullen tuommosen malmikasan.
Jo vakiona antaa n.50hv enempi,hyötysuhteesta puhumattakaan
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Jep jep. Öljynryöstölaippa otettu pois ja konetta tunkattu sen verran ylöspäin, että sai suodattimen paikalleen. Eilen tein temput, että sain paineet taas startilla nostettua koneeseen ja about 12h myöhemmin tulin uudestaan starttailemaan... ei nosta ei... :( Pääsee nostaan motin pois.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

No ainakin tietää sitten ettei se vika ole siinä siirtosarjassa. Paljonko on ollut paineita silloin kun moottori on viimeksi käynyt? Ja kävikö nätisti ilman rapinoita?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Noin 3 bar oli painetta, se nosti starttauksen jälkeen ensin korkeemmalle ja sit laski tohon kolmeen bariin. Ton piikkauksen aattelin, et vois viitata ylipaineventtiilin jumimiseen, vai onko normaalia? Mut en enää oo päässy näkeen paineita ylipaineventtiilin ropaamisen jälkeen, ku painemittari otti jotenki kipeää.

Ja ei tosta ainakaan mitään älyttömiä ropinoita kuulunu. Toki meluakin jonkinverran on läppärunkojen ja putkiston takia ja ruiskun säädötki ollu niin pahasti mettässä, et rätinää
ja pauketta muutenki :D
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Tossa tuumailin, että varmaan rakentelen koneen kannatelemiseen jonkinlaiset varsistot, jotka kannattelee konetta runkoaisoista, et pääsen tiputtaan etuakseliston alas ja otan öljypohjan paikallaan pois. Niin ja tosiaan, jos en oo aiemmin maininnu, niin kyseessä siis B manta, jossa kone tuupattu joku 10-15 cm normaalia taaemmas.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ja ilmeisesti öljyvalo sammui silloin käynnistyksen jälkeen? Kyllä toi 3bar tyhjiksellä on tosi hyvä jos kone on ollut lämmin/kuuma. Kylmillä öljyillä startissa paineet nousee aika paljon varsinkin jos tyhjis on normaalia korkeampi jolloin ylipainevena tiputtaa ne alemmas. Jos sitä ylipaineventtiiliä epäilee niin sinne voi jousen alle pistää pari prikkaa kokeeksi jos se vaikuttaa ongelmaan, tosin silloin olis hyvä olla painemittari jos käymään laittaa ettei paineet nouse liikaa.

Mahtaako tässä kuitenkaan olla edes mitään ongelmaa? Vai onko jokin asia muuttunut tuon aiemman käynnistyksen jälkeen?

Ja mainitsit kyllä jo aiemmin että kone on Mantassa, siksi tuota koneen nostoa/akselin tiputusta ehdotinkin että saa suodattimen väliaikaisesti kiinni.

Eihän tietty vara venettä kaada jos sen imuputken kiinnityksen/tiiveyden tarkistaa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vastaa Viestiin